PDA

Vis full versjon : Bytte bremsebånd - håndbrekk V70 XC AWD 2000 mod - trenger ekspertråd ...



MortenKr
22/06/14, 17:09
Har demontert bremseskiver bak og finner noen veldig slitte bremsebånd der belegget også har løsnet fra skoen. Har kjøpt inn nye bremsebånd (som ser ut til å være feil type) og lurer på om skivene er for slitt inni (trommelen for håndbrekket) til remontering. Så mine spørsmål er:

Er disse skivene som jeg har vedlagt bilde av for slitte? Selve skivene for bakbremsen oppfatter jeg selv som ok nok, men spørsmålet gjelder "trommelen" for håndbrekket. MEn jeg tenker jo at det ikke gjør noe om anleggsflaten for hånbrekket er litt "ruglete". konsekvensen er at de nye båndene blir fortere slitt, kanskje.

Videre legger jeg ved noen bilder av bremseskoene jeg kjøpte ved siden av de gamle. Det er en forskjell og jeg er ganske sikker på at jeg ikke kan bruke dem (diameteren ser ut til å være riktig da ) grunnet forskjellen i den ene enden der de nye har "dypere spor/hakk". Noen som mener disse burde kunne brukes?


4229 Skive bak bilde 1
4230 Skive bak bilde 2
4231 Skive bak bilde 3

4232 Nye og gamle bremsebånd
4233 Forskjellen i enden av bremseskoene

Sagen
23/06/14, 08:39
Ser at utformingen/dyben på sporet hvor bremsebånda skal ligge an ser litt forskjellig ut, eller hvirker det ganske likt? At sporet er annerledes utført trenger ikke bety noe. Men jeg tipper du ser det ganske fort om det passer eller ikke når du monterer. Bremstromlene ville jeg pussa med ei såkalt "negerkuse" på en drill. I samme slengen så hadde jeg gjort ren mekanismen som presser klossene fra hverandre også (der vaieren er festa).

MortenKr
23/06/14, 14:13
Bremsebåndene er feil. Sporene i enden passer ikke overhodet. Tok kontakt der jeg kjøpte de og de bekreftet at det var feil. Har bestilt nye og skal levere tilbake de jeg har avbildet.

Ellers takk for tips. Mener å ha hørt at det lønner seg å smøte litt ekstra der vaieren går inn i trommelen.
Ellers har jeg blåst rent med trykkluft stort sett overalt.

gaupe
23/06/14, 14:47
Du har vel sko til forhjulstrekker? Var ein slik feil i systemet til Volvo når eg bestilte til 2000 Ren også.

Sagen
30/06/14, 07:52
Mulig det kan være greit å smøre opp litt. Men denne gangen valgte jeg å holde det helt rent og tørt, av den grunn at skitt og bremsestøv ikke skal samle seg i fett/olje, men eller naturlig "luftes" ut.

konso
03/07/14, 08:46
De skoene som er nye på bildet ligner veldig på de jeg bytta på min V70N 2006 mod.

gaupe
03/07/14, 11:06
De skoene som er nye på bildet ligner veldig på de jeg bytta på min V70N 2006 mod.

Var tilsvarande forskjell på AWD og FWD bremsebanda på P80 i det minste.

MortenKr
03/07/14, 14:30
Fikk byttet de på bildene over til riktige. Mener det ble sagt at det var ATE bremser på den jeg har og at det var forskjellen, men det er noe jeg ikke satt meg så dypt inn i akkurat.

Det jeg har funnet ut er at jeg ikke kan oppgi bilnummeret mitt og regne med å få riktige deler da deleprodusentene hos tredjepartsleverandører som Torshov Bil ikke har fått inn modellvariasjoner for V70 Cross Country 2000 modellen (1.gen.) i sine systemer. Kjøpte hjullager og eneste typen som kommer opp i systemet på bilnr. var feil. Eneste måten å finne riktig lager på var å ta utgangspunkt i originalt delenummer fra VADIS. Samme problem med støtdempere foran.

gaupe
03/07/14, 15:12
Er greitt å sjekke prisen på delar hos Volvo også, brukar ikkje å vere så ille i forhold til Mekonomen.