PDA

Vis full versjon : Søknad motorombygging i 740 90'



TurboThomas
20/06/14, 12:18
Hei, ja som tittelen sier så har jeg tenkt å sende søknad om motorombygging i min 740. Så lurer jeg på om denne søknaden er god nok?

Søknad angående ombygging.

Registreringsnummer: xx xxxxx (Har ikke skilter, skal jeg bare ta regnr fra forigje eier?)
Merke/modell: Volvo 740 sedan
Årsmodell: 1990

Jeg, (Navn Navn), søker herved om å bygge om min orginale b230f til b230ft, altså å turbokonvertere den. Skal bruke samme ledningsnett som orginalt (lh 2.4).
Ingenting vil bli gjort før klarsignal fra dere. Det vil også bli montert alternative dempere med tûv papirer. Det vil også bli montert krengningsstabilisator med diam. 21 mm foran.

Jeg vil også referere til motorkode YVI G1 : Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 740/760 er 238 HK DIN (=175 kW) med 310 Nm
dreiemoment. (http://www.vccn.no/dokumentasjon/contrib/Godkjenningspapirer/volvogodkjenteproduktendringer.pdf)

Er dette en god søknad? tips til endringer å slikt? Skal godkjenne super dtm 18'' felger, lesjøfors 40/40 senk og bilstein/gule koni dempere, må dette vere med i søknaden?
og helt til slutt, hvor skal den sendes?

TurboThomas
22/06/14, 17:42
Noen?

Wrasko
22/06/14, 17:58
Skal du bygge om motoren? Eller bytte til turbomotor?

Bygge om, så vet jeg ikke helt hvordan du gjør..

Meen, om du skal bytte til b230ft, så ville jeg skrevet:

"
Jeg, Børre Børresen, søker herved om å bytte min orginale b230f til b230ft fra en 1995 Volvo 940 med skilt nr XX XXXXX.
Volvo godkjenner opp til XXXhk og XXXnm i 740, og b230ft har XXXhk, og XXX nm, som derfor er innenfor Volvo sine godkjente produktendringer. Motorstyringen blir beholdt siden det er likt, men hjernene blir byttet til originale hjernene til b230ft.
"


Og har du faktisk dempere med tüv papirer? Dette er noe jeg aldri har blitt avkrevd, og har heller aldri sett tüv med dempere.. Derimot på fjærer.

TurboThomas
22/06/14, 18:17
skal bygge om b230f til turbo. Så hvilke dempere må jeg skaffe for å få godkjent?

TurboThomas
30/06/14, 15:46
Noen som vet?

turb00le
30/06/14, 21:36
Hør med bear, the bear eller hva han kaller seg, vet han hadde en runde på de demperne.
De var ikke å oppdrive på volvo lengre så tror han fikk aksept for å bruke bilstein dempere.

Evt så må du høre med volvo Norge om de kan hjelpe.

Frigstad Racing
04/07/14, 06:22
Enkelste er å spør Statens Vegvesen på den trafikkstasjonen du skal vise bilen på, det har jeg gjort når jeg godkjente turbo motor, de gir deg svar på hva du trenger å må gjøre, så gjør du det, ferdig. :)

Frigstad Racing
04/07/14, 06:23
Super DTM blir ikke godkjent hvis det er ET 13 som de pleier å være..
Bilen er org ET 25 og du har kun lov å endre 7,5mm på hver side, altså max ET 32,7 eller min ET 17,5. Les boka.
Dempere trenger ikke godkjennes.

TurboThomas
05/07/14, 01:06
Er det ikke et20 da? har ikke noe bok desverre.

turb00le
07/07/14, 10:48
Det må du sjekke i vognkortet ditt...

Utover dette så har jeg ett enkelt tips; Ikke skriv mere enn nødvendig om det du har planer om å gjøre. Må også huske at vanlige trafikkstasjoner stort
sett ikke godkjenner mere enn det som er helt soleklart.
Eks B230FT, motornr xxx, stammer fra bil med reg.nr xxx.

Så er B230F med ettermontert turbo vil du nok slite med der i de fleste tilfeller.

Daruu
07/07/14, 15:25
Iogmed at bilen er nyere enn 89 så kan det nok hende det blir vanskelig å få godkjent med ettermontert turbo hvis de er vanskelige.
Hvis du treffer på noen som er sånn halveis ålreite så bør det ikke være noe problem, mulig du må ha bremsepapirer.

TurboThomas
17/07/14, 08:02
Det må du sjekke i vognkortet ditt... Står 0mm innpress bak og 0mm innpress foran i mitt vognkort. Ser jo fler 740'er med 15mm i innpress. (AX57256) (bc76938) Så da er vel min også det da eller?

TurboThomas
24/07/14, 12:04
noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Frigstad Racing
24/07/14, 15:16
7/940 har et25 originalt og du får kun godkjent 7,5mm endring på hver side og rulleomkrets må være innenfor 5% maks avvik. Personlig så gir jeg f...

Det beste er som sagt å ta kontakt med din trafikkstasjon å spørre dem hva de vil godkjenne. Så skriver du søknad og får papirene riktig. Da får di ett konkret svar, så slipper du å spekulere.


Sent from my iPad using Tapatalk

Roye
24/07/14, 16:33
Ikke noe vits å søke om dekk/felg uten at du er helt sikker på at du får det godkjent, hvis du ikke får det godkjent vil du få en bemerkning på bilen om at du har søkt og ikke fått godkjent andre felger og blir du stoppa med andre felger da ryker skiltene. Jeg fikk det påpekt da jeg søkte om andre felger på en Jeep Cherokee. Det mest komiske med den er at original-felgene er heller ikke godkjent på Jeepen da de har et annet innpress enn hva som er oppgitt i biltilsynets godkjennings-paprer. Så da er det bedre å bare være dum å naiv når du blir stoppet å si at du ikke visste at man må godkjenne felger hvis du blir stoppet. Eller så kan du dra til et uavhengig testlaboratorium å få de til å godkjenne felgene på den aktuelle bilen, men det koster penger (ikke sikker på hvor mye) og de eneste testlaboratoriumene i nærheten som er godkjent for endring av kjøretøy er TüV og Dekra i Tyskland og et lite laboratorie i sør-Sverige som ikke tester og godkjenner alt som gjelder kjøretøy.

En annen ting er at de forbeholder seg retten til å avslå godkjenningen fra testlaboratoriet hvis de ikke "liker" det som har blitt godkjent.

eab
24/07/14, 22:42
I min gamle 740 (89mod reg i '90) sto det bare noe sånt som "godkjent motorbytte, effekt 99kw". Den hadde fått fk-motor uten å forandre dempere/stabstag og alt det styret. Sto ikke engang at det var turbomotor. Og å bytte fra motor med 116hk til 135hk høres jo ikke så farlig ut :)