PDA

Vis full versjon : Lavt turbotrykk og fjerting (enda en tråd)



Jakke
20/06/14, 02:03
Har nok laga en slik tidligere, men har mye nytt å komme med. Var på tekniskmagasinet og handla en OBDII-dings med BT. Brukte den hovedsaklig til turteller og speedometer da jeg har pre-faceliftsyndromet i DIM.

Uansett, bilen er chippa, men lader bare 0.5, peaker på 0,6. Er BSR steg 1, så skal være 0,85 eller så, og det var den før også.

TCV dropper trykket til 0.3-0.4 eller så (når TCV er utkoblet altså), så den gjør noe iallefall.

På mobilen fra OBDII-dingsen får jeg ut 0.4 når den er 0.5, den er alltid 0.1-0.15 bak den mekaniske måleren på manifolden, så en av dem er iallefall feil, og jeg har testa to ulike mekaniske turbotrykksmålere på den, begge viser likt.

Fikk også en random peak på 1.5 fra OBDII. Om det er dingsen, appen eller bilen vet jeg jo ikke, men AFR, forbruksutregning, fart fra OBD og RPM er rett.

Siden jeg får målinger fra 15:1 til 10:1 fra O2, så tror jeg den er der den skal være, og tankene mine sier MAF, MAP eller TCV (seig/slapp TCV).

Fjertingen jeg får kommer mellom 4500 og 6000rpm, kommer kun ved mye pådrag, samt når jeg girer med en del pådrag (rett etter skift høres det ut som eksosen fjerter, så plutselig går den bedre. Den går som om den butter imot mens den fjerter).

Finner ingen feilkoder lagra.

Jakke
20/06/14, 02:06
Forbruksutregninga på mobilen var 40km feil etter 750km kjørte km, altså en 7% feil. Da bruker den kun rådata som luftmengde, bensinforbruk, motorstørrelse og bilvekt samt rpm og fart.

Alt av feil er opplevd gjennom 1500km biltur fra Fredrikstad til Svolvær, ingen forskjell noen gang.

Vil bare ikke bestille en TCV for mye om den jeg har er i super stand f.eks.

Torsen67
20/06/14, 08:58
Er ikke noe ekspert på dette, men hvordan er det med vakuumklokka på turboen på bensinmotorer? Etter hva jeg har skjønt så kan denne bli slitt på D5 motorer. Hva med den på bensin vet jeg ikke. Men kanskje verd å sjekke? Mener den ikke den koster stort.

Jakke
21/06/14, 02:14
Virker rart at OBD-infoen gir meg 0.2 bar mindre uansett trykk da... Testa det nå igjen, er 0.2 bar uansett...

Om jeg kobler ut TCV og stryper wastegatevakumet moderat, så jeg kan oppnå over 0.6, men under 1.0, mao trygge tall med chipen, så kan jeg jo bekrefte eller avkrefte om det er gummien i klokka som er ødelagt.

Men igjen, jeg lurer på om MAP/trykksensor på IC-røret er gåen.

gswede
21/06/14, 10:58
MAP sensoren din kan veldig gjerne være gåen, den setter ikke kode om den ryker. Men du merker at turboen slutter å levere :-)

Jakke
21/06/14, 12:40
Den lader men den bare stopper å gå når den skal fortsette. Høres det kjent ut?

gswede
21/06/14, 17:38
Feilkoder?

Tror du bør sjekke pluggene dine, høres ut som den feiltenner.

Jakke
22/06/14, 03:55
Pluggene er sjekka to ganger, sist i går før jeg skrev her faktisk.

Men jeg fant ut av det. Rensa MAF,TCV og MAP, som jeg ikke tror hjalp en dritt. Men så bytta jeg turbotrykksmåler til en Blitz-måler, for å være sikker at det ikke lå i måleren.

Da fikk jeg bekrefta at den peaker på 1 bar, og ligger på 0.8-0.9 i første og andre, som skal ha momentsperre, men om jeg drar den så høyt i andre, og så girer til tredje uten å slippe gassen, så peaker den 1.3 og etter det så virker det som om den defaulter til 0.5-0.6.

Om jeg kjører ut første og andre rolig, så gir full pinne i tredje så får jeg det jeg skal i alle gir fra tredje og opp hele tiden.

Lurer på om det er noe galt med den momentsperra, akkurat som om den får gå fritt, så peaker alt for høyt grunnet det, så defaulter til noe halvveis safe-mode. Må nesten snakke med BSR om dette tror jeg. Uten å kunne bruke andre gir fullt ut er jo vitsen borte, er jo det giret som brukes mest i forbikjøringer på veiene jeg kjører på nå i sommer. Bobiler (y)

gswede
22/06/14, 13:09
Du har ikke vært bortpå WG og justert?

Jakke
22/06/14, 15:59
Nope, ingenting å justere der heller da? Uten å bøye staget da.

RazorEdge
22/06/14, 17:28
Pluggene er sjekka to ganger, sist i går før jeg skrev her faktisk.

Men jeg fant ut av det. Rensa MAF,TCV og MAP, som jeg ikke tror hjalp en dritt. Men så bytta jeg turbotrykksmåler til en Blitz-måler, for å være sikker at det ikke lå i måleren.

Da fikk jeg bekrefta at den peaker på 1 bar, og ligger på 0.8-0.9 i første og andre, som skal ha momentsperre, men om jeg drar den så høyt i andre, og så girer til tredje uten å slippe gassen, så peaker den 1.3 og etter det så virker det som om den defaulter til 0.5-0.6.

Om jeg kjører ut første og andre rolig, så gir full pinne i tredje så får jeg det jeg skal i alle gir fra tredje og opp hele tiden.

Lurer på om det er noe galt med den momentsperra, akkurat som om den får gå fritt, så peaker alt for høyt grunnet det, så defaulter til noe halvveis safe-mode. Må nesten snakke med BSR om dette tror jeg. Uten å kunne bruke andre gir fullt ut er jo vitsen borte, er jo det giret som brukes mest i forbikjøringer på veiene jeg kjører på nå i sommer. Bobiler (y)

Har samme problem her med BSR Stage1. Hvis jeg drar på for hardt, så vil den gå i safe mode og så vidt lade (03-04) helt til jeg starter den på nytt. Antar det er en "failsafe" som justerer ned dette pga. for høyt moment.

gswede
22/06/14, 18:40
Visst kan WG staget justeres. Tror dere begge sliter med tenningsbank under pådrag.
At du har sjekket pluggene, hva mener du med det, hvilken type er det og hva er gapet på dem?

Jakke
23/06/14, 00:08
Det er såvisst ikke tenningsbank iallefall, det er jeg 100% sikker på. Hvorfor skulle bilen endre turbotrykket etter andregir men ikke etter tredje, som krever enda mer av motoren?

Dette er noe med BSR steg 1.

gswede
23/06/14, 07:58
Du er m.a.o sikker på at bilen er 100%.

Det skal ikke mer til enn resirk som lekker, dårlig plugg evnt en vakumlekkasje for å sette alt på styr. Just saying

Jakke
23/06/14, 10:14
Jeg er sikker på at den går som den skal i alle gir når jeg ikke gir full pinne i første og andre ja. Og jeg er sikker på at det ikke er tenningsbank.

gswede
23/06/14, 10:22
Ok ok null tenningsbank sier vi da :-)

Ville da ha sjekket resirkventilen, wastegate, magnetventil og alle tilhørende slanger.

Sotengel
23/06/14, 19:20
Hvilke plugger er å anbefale? Har kjørt på NGK i alle år jeg.

Sendt med talatut fra bondelandet

Jakke
24/06/14, 03:24
gswede om du leser hva jeg sier så går den som den skal over de momentsperra girene om jeg ikke lar den lade fullt i de girene. Så det er noe med BSR-tuninga og momentsperra som kødder.