PDA

Vis full versjon : A/C trøbbel 01 v70



Sotengel
17/06/14, 20:58
Jepp da var det min tur med problemer.. v70 01 2.4 n/a 235k km A/C blåser fis lunkent,fyllte på gass i forrige uke da var allt tipp topp.. ca 1 uke etter d.v.s i dag så blåser det ikke så kaldt i Volvoen :( Hører det "suser" (i mangel på et bedre ord) i dash bordet på bilen da a/c settes på dette slutter da jeg slå av A/C har sett litt i Vida uten å komme til noe fornuftig på hva dette kan komme av. Noen her inne som kunne komme med forslag på hva dette kan komme av? eller må jeg rive i fra verandre bilen innvendig? på for hånd takk

Ola Hagen
17/06/14, 22:47
er vel lekkasje en plass, på min fant verkstedet ut at det er selve kjøleren i front som lekker. Mistenker at den tok kvelden da jeg kom i litt for dyp vann i vår..

Sotengel
17/06/14, 22:50
Suser og surkler vel ikke inni bilen hvis kjøleren i fronten er lekk?

Sendt med talatut fra bondelandet

Vatnehol
18/06/14, 00:21
er akkurat det som skjer. suger blanding av luft/freon.
har du tilgang på vida så kan du lese av høytrykket på ac anlegget. bør ligge nærheten av 150 psi, alt etter ute temperatur og fyllinggrad/hvor mye du har på anlegget. du kan og se på ac clutchen om den i det hele tatt kobler inn.
du kan og lese av evap sensoren om den fungerer.

locked
18/06/14, 03:38
Jepp da var det min tur med problemer.. v70 01 2.4 n/a 235k km A/C blåser fis lunkent,fyllte på gass i forrige uke da var allt tipp topp.. ca 1 uke etter d.v.s i dag så blåser det ikke så kaldt i Volvoen :( Hører det "suser" (i mangel på et bedre ord) i dash bordet på bilen da a/c settes på dette slutter da jeg slå av A/C har sett litt i Vida uten å komme til noe fornuftig på hva dette kan komme av. Noen her inne som kunne komme med forslag på hva dette kan komme av? eller må jeg rive i fra verandre bilen innvendig? på for hånd takk
Hei :)

En god og en dårlig nyhet..

Den gode først:
Det virka for ei veke sidan, flott! Det betyr at du har ingen elektrisk feil eller anna som spøkjer så alle forutsetningar for å få eit oppegåande klimaanlegg er til stede.

Den dårlige:
Du har lekkasje ein plass, det er 95% sikkert. Det er to-tre plassar som kan (sannsynlig) leke:
Kondenser
Evaporator
Kompressor

Sotengel
18/06/14, 07:26
Vatnehol : Har vida og dice er litt usikker på hvor i vida jeg leser ut a/c anlegget, samme som feil koder for motor/gir? skal ta en titt på det da "statsministeren" kommer hjem.hører clutchen til a/c slår inn oh ut både kjenner det og ser det ;)
Locked :A/C anlegget mitt var TOMT da jeg fyllte det,glemte å skrive det ser jeg.men har virka men gradvis dårligere helt til forrige uke men fyllte da gass og allt virket ok.må eventuellt ha en lekkasje som er relativt liten da,for jeg kjørte vakuum test på det,virket ok men det er det visst ikke.kondenseren/evap sitter vel innunder dashbordet det..så ikke noe særlig enkelt å komma tell vil jeg tro. :(

locked
18/06/14, 10:12
Vatnehol : Har vida og dice er litt usikker på hvor i vida jeg leser ut a/c anlegget, samme som feil koder for motor/gir? skal ta en titt på det da "statsministeren" kommer hjem.hører clutchen til a/c slår inn oh ut både kjenner det og ser det ;)
Locked :A/C anlegget mitt var TOMT da jeg fyllte det,glemte å skrive det ser jeg.men har virka men gradvis dårligere helt til forrige uke men fyllte da gass og allt virket ok.må eventuellt ha en lekkasje som er relativt liten da,for jeg kjørte vakuum test på det,virket ok men det er det visst ikke.kondenseren/evap sitter vel innunder dashbordet det..så ikke noe særlig enkelt å komma tell vil jeg tro. :(
Evaporatoren sitter i dashbordet og er på ingen måte enkel å komme til for å skifte. Det er ingen rørkoblingar innforbi torpedoveggen til denne, så det er sjølve varmevekslaren av evaporatoren det lek i om lekkasjen er inni bilen.

Kondenseren er "radiatoren" som står montert foran motorens radiator/intercooler. Denne står svært utsatt til for forurensing, steinsprut osv. Eg bytta kondenseren min når bilen var 3.5år gammal, då var den heilt lekk.

aarnes
18/06/14, 10:49
Evaporatoren sitter i dashbordet og er på ingen måte enkel å komme til for å skifte. Det er ingen rørkoblingar innforbi torpedoveggen til denne, så det er sjølve varmevekslaren av evaporatoren det lek i om lekkasjen er inni bilen.

Kondenseren er "radiatoren" som står montert foran motorens radiator/intercooler. Denne står svært utsatt til for forurensing, steinsprut osv. Eg bytta kondenseren min når bilen var 3.5år gammal, då var den heilt lekk.

Locked;
Jeg er litt uenig.
jeg bytta evoporator på min S60 02 , tok ca 20min.

Jeg har en sånn liggende Sotengel, din for 100kr + frakt.

En måte jeg fant ut av at det var den på, var etter at jeg hadde kjørt, og forsøkt å få det kaldt i bilen (uten hell) så sjekka jeg røra i motorrommet - disse var frosne - vi snakker godt å varmt i motorrommet på en julidag, men de var helt nedrima/hvite.

locked
18/06/14, 10:58
Locked;
Jeg er litt uenig.
jeg bytta evoporator på min S60 02 , tok ca 20min.

Jeg har en sånn liggende Sotengel, din for 100kr + frakt.

En måte jeg fant ut av at det var den på, var etter at jeg hadde kjørt, og forsøkt å få det kaldt i bilen (uten hell) så sjekka jeg røra i motorrommet - disse var frosne - vi snakker godt å varmt i motorrommet på en julidag, men de var helt nedrima/hvite.
Bøyer meg i støvet for den, eg har ikkje prøvd sjølv. Berre basert på kvalifisert gjetting..

aarnes
18/06/14, 11:07
Bøyer meg i støvet for den, eg har ikkje prøvd sjølv. Berre basert på kvalifisert gjetting..

Jeg skrev faktisk alt ned når dette skjedde meg:


Til de av dere som opplever problemer med AC og vet at det ikke er tomt for gass:
Dersom du opplever følgende problemer med AC/Klimanlegg:
-Vifta går av og på av seg selv.
-Kjølinga går av og på, lever sitt eget liv.
-Hele klimanalegget plutselig er dødt, selvom vifta står på max (ingen ting blåser)
-Rørene til AC fryser til is, og blir helt hvite
Du har sannsynligvis en defekt Evoporatorsensor.
Denne sitter inn i Acsystemet inni midtkonsollen.
Du kommer enkelt til ved å ta av dekslet under rattet, det som lyset sitter i.
Når dette er demontert kan du se opp inn i midtkonsollen, en slags hvit tank som det sitter en føler inni. Denne er ca 10cm lang og har en kontakt oppå seg. (Du må dra den ut, sitter ikke skrudd eller klipset)
Denne er trolig defekt og må byttes.

Pris: 250kr
tar ca 3 minutter å bytte

Sotengel
18/06/14, 12:50
Takker og bukker for svar så langt
Skal ta en titt til på det ikveld da kjerringa kommer hjem med bilen.
Jeg kjøper den av deg aarnes hvis det er den som har tatt kvelden

Sotengel
20/06/14, 09:39
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1002.jpg

Sendt med talatut fra bondelandet

Sotengel
20/06/14, 09:39
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1003.jpg

Sendt med talatut fra bondelandet

Sotengel
20/06/14, 09:40
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1004.jpg

Sendt med talatut fra bondelandet

Sotengel
20/06/14, 09:41
Dette var det jeg fannt i Vida noen som har no fornuftig å komme med ser dette riktig ut? Beklager for bedriten bildekvalitet..og at det tok 2 dager å komme med en "up date" ;)

Sendt med talatut fra bondelandet

Sotengel
20/06/14, 17:44
Vatnehol og Aarnes! Ser dette riktig ut? Ang trykket på A/C?

Sendt med talatut fra bondelandet

aarnes
20/06/14, 18:22
Det har jeg ingen formening om desverre.

konso
20/06/14, 19:07
Ifølge feilkodene dine så har du hatt/har feil på vifta til temp.sensor i klimapanelet, og feil på trykkgiver for A/C. Du vil jo få feil temp i kupėen om vifta til temp.sensoren er defekt eller er tettet igjen av støv.

locked
20/06/14, 19:13
Det er vanskeleg å diagnostisere dette med et sånn øyeblikksfoto, men:

400kPa er jo ca 4bar, så anlegget ditt er nok ikkje tomt for gass dersom givaren er i orden. Dersom trykket er konstant sjølv om kompressoren koblar ut og inn så er det i alle fall noko som ikkje er i orden. Mykje enklare å sjå dette med manometer på lav- og høgtrykksida, så ser ein med ein gong om det er i orden eller ikkje og kan som oftast peike på ei feilkilde alt etter korleis manometera bevegar seg. Det er ikkje lett å forklare, men kjem av årevis med erfaring.

Trykket skal svinge ganske mykje mellom av og på, spesielt på lavtrykk men og på høgtrykk dersom luftsirkulasjonen er dårleg rundt kondenseren (vifta ikkje går eller kjøretøyet står stille, som det ofte gjer ved AC-service/feilsøk) Eg huskar ikkje heilt kva trykk desse går på, men når det ikkje har vore i drift skal det vere like høgt trykk på begge sider (høg og lav).

Peikar litt på at givaren er defekt, kontroller med manometer :)

Sotengel
20/06/14, 19:19
Allright, takker for svar :) får rote litt mer rundt i Vida å finne denne trykkgiveren å finne iut hva denne koster.

locked
20/06/14, 21:26
Har aldri brukt data for å feilsøke AC'anlegg. Det er manometer som gjeld, pc'en kjem inn i bildet viss en treng svar på kvifor enkeltfunksjonar ikkje virkar (styrt av en styreenhet)

Vatnehol
20/06/14, 23:36
heilt klart fordel med manometere, men då må man investere i det og når man kanskje egentlig trenger det en gang, og de er for spesifikke gasser, og nå er det vel nye ac gasser igjen ? så med å lese av høytrykket i vida er litt som first aid.

det høgtrykket er veldig lavt, ser at ac er på, og du kontrollerte at ac clutchen fungerte, (ute temp er greit å skrive ned når man leser av trykket, og om bilen står ute eller inne. ) som kan tyde på to ting, enten ganske tomt i ac anlegget, eller trykk giveren er dårlig, og du har feilkode på den og, så jeg vil anta ut fra det du har skrevet at den er dårlig, den har jo aktiv feilkode og( du ser den er gul ) som viser den ligger inne hele tiden.

du kan ikke bytte den uten å tappe ned anlegget regner jeg med, så det er greiest å få ett verksted til å gjøre det så kan de fylle på ac anlegget til rett mengde og.
men du har også hatt en lekkasje siden du måtte fylle det på, som regel er det rundt tørkefilteret eller kondenseren som locked skriver. tørkefilteret bytter man alltid når man har hatt oppe ett ac anlegg om man driver profft.

den feilkoden på coupe vifta gjelder bare når klima anlegget står i auto, kjører du det manuelt så har det ingenting å si, teoretisk. jeg har alltid syns klima anlegget i disse bilene er litt funky.

Sotengel
21/06/14, 11:58
Mener å å lest her at Frobe bytta temp sensor i ccm men finner det ikke nå..

Sendt med talatut fra bondelandet

Sotengel
22/06/14, 12:03
Ola Hagen og Locked hadde rett det er kondenseren min som har tatt kvelden..masse sporstoff rundt den. Takker så mye for svar alle sammen.http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1074.jpg

Sendt med talatut fra bondelandet

Sotengel
22/06/14, 12:06
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1075.jpg slik ser plastikk leppa under kondenser/radiator ut

Sendt med talatut fra bondelandet

Sotengel
22/06/14, 12:58
Men ang trykkgiveren kan den sette feil kode da det er lekk i anlegget? Virker sannsynlig men jeg kan være på bærtur her..

Sendt med talatut fra bondelandet

Torsen67
23/06/14, 06:06
Hvor er denne kondenseren lokalisert? Klarer ikke å se det ut i fra bildet.

Sotengel
23/06/14, 06:40
Fremme ved radiatoren

Sendt med talatut fra bondelandet

Torsen67
23/06/14, 15:56
Ok, sjåfør eller passasjersiden?

locked
23/06/14, 16:25
Begge sider, kondenseren er like bred som radiatoren. Forfra står kondenser -> intercooler -> radiator.

Sotengel
23/06/14, 20:53
Fått pris på kondenser og tørkefilter snaut 2250 kr i stede for det Volvo forlanger 5600kr.[emoji33] No brainer hvor jeg kommer til å handle.

Sendt med talatut fra bondelandet

locked
23/06/14, 20:58
Stygg pris på Volvo for dette ja, eg kjøpte det i USA til min, var stor forskjell :p

Sotengel
23/06/14, 21:00
Jepp har ikke trua på at den fra Volvo er 2,5 ganger så bra heller [emoji6] fikk pris på den hos min lokale automester sjappe så da er det ikke noe å lure på egentlig.

Sendt med talatut fra bondelandet

locked
24/06/14, 00:34
Jepp har ikke trua på at den fra Volvo er 2,5 ganger så bra heller [emoji6] fikk pris på den hos min lokale automester sjappe så da er det ikke noe å lure på egentlig.

Sendt med talatut fra bondelandet
Neppe, den som stod på bilen min var jo en Volvo-del, 3.5 år varte den før den var like lekk som din :p

Sotengel
25/06/14, 20:37
Da er Kondenser og tørke filter bestillt. ca 2500 kr hos Automester. så hvis dette tryner så har jeg jo 5 års reklamasjon :)

Sotengel
04/07/14, 17:01
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/169.jpg da var kondenser og tørkefilter i hus..tok noen dager extra da jeg var i Danmark da hærligheten kom.. 2145 kr ikke helt gæli pris synes jeg til å væra i Norge

Ola Hagen
04/07/14, 20:59
Duh? Kjøpte idag fra hellanor komplett kondenser med tørkefilter. Endte på litt over 1600.. Dom sa at oringa ikke fulgte med, så jeg kjøpte fra volvo. Men det viser seg at det sitt på kondenseren allikevel.

Høres utrolig ut, eurodel er den eneste som er billigere enn hellanor. Men jeg har kvittering så dere kan se selv :)

Sotengel
04/07/14, 22:28
1600 var da ingen u pris. Nissens heter denna så den på Rock Auto i usa og komm på nesten det samme der ifra så da handle jeg lokalt. o ringer er med i dette kitttet og. :) virker til å væra av bra kvalitet også..(ikke laget av kvikk lunch sølvpappir)

Ola Hagen
04/07/14, 22:37
1600 var da ingen u pris. Nissen heter denna så den på Rock Auto i usa og komm på nesten det samme der ifra så da handle jeg lokalt. o ringer er med i dette kitttet og. :) virker til å væra av bra kvalitet også..(ikke laget av kvikk lunch sølvpappir)

Samme som eurodel, meca og dindel forhandler også det merket.

Sotengel
04/07/14, 22:44
Skal få ut fingeren å få bytta den på Mandag kan ta noen bilder (hvis jeg husker det) å legge de ut hvis det kan være til hjelp.. sjekka i Vida ser ut til å væra en grei jobb.

Sotengel
07/07/14, 20:12
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/413.jpg tok av fronten da jeg hadde fåt lånt meg løfte bukk angrer ikke på det http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/414.jpg gamle kondenser og tørkefilter,lekk på begge sider. http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/415.jpg Det nye montert nye oringer fulgte med. Måtte flytte over trykk giveren.http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/416.jpg Opp der skal den.. trangt men det går det er her løfte bukk kommer til sin rett. http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/417.jpg på plass bare sette på fangeren og ledninger til tåkelysa. http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/418.jpg ferdig. Dette tok ca 1.5 time fra start til slutt.

Jimmen
07/07/14, 20:26
Ser ut for at det er samme trøbbel hos meg, var i sverige i helgen og plutselig var det en dam med gul veske nedenfor tåkelys på passasjer siden..
Siden flere av dere har hatt samme problemet så skulle man tro det var ett kjent problem. :p

locked
07/07/14, 20:47
Ser ut for at det er samme trøbbel hos meg, var i sverige i helgen og plutselig var det en dam med gul veske nedenfor tåkelys på passasjer siden..
Siden flere av dere har hatt samme problemet så skulle man tro det var ett kjent problem. :p
Er kjent sak ja, har litt med at den står svært utsatt til heilt framme i fronten :(

Men, den må nesten vere der skal den få all den kjølige lufta den trenge. MEN: kvaliteten og overflatebehandlinga av desse delene burde vore mykje bedre.

Ola Hagen
07/07/14, 21:34
sotengel, din ac kjøler var da veldig ren.. Har den vært byttet tidligere? På gamle min var det køl svart og litt seig guffe på nederste delen av kjøleren.

Sotengel
07/07/14, 22:12
Veit ikke om den har vært byttet før på denne. Men lekk var'n lell,hele undersiden var seig å klissete på denne også. Skal se om jeg får fyllt på gass nå i løpet av uka..fellesferie å greier

Jimmen
07/07/14, 22:41
Veit ikke om den har vært byttet før på denne. Men lekk var'n lell,hele undersiden var seig å klissete på denne også. Skal se om jeg får fyllt på gass nå i løpet av uka..fellesferie å greier

Mekonomen har kampanje på 1290kr for alt, gass i prisen! :)
Ivertfall lokalt ;)

Ola Hagen
08/07/14, 04:59
står også en fyr med varebil på statoil i elverum som utfører ac service. Men jeg har ikke sett maskina hans så vet ikke om det er no bra..

Sotengel
22/08/14, 20:33
Har helt glemt denne tråden... Men mine Damer og Herrer.. transplantasjonen av kondenser og tørke filter har vært en suksess! fyllt på gass og olje for en tid tilbake og nå er allt på stell i A/C avdelingen.

webo
07/05/18, 20:53
Har helt glemt denne tråden... Men mine Damer og Herrer.. transplantasjonen av kondenser og tørke filter har vært en suksess! fyllt på gass og olje for en tid tilbake og nå er allt på stell i A/C avdelingen.Hei. Må bytte denna radiatoren selv. Hva er framgangsmåten. Er det opp eller ned. Hva må fjernes. Og må kompressor ha ny olje?http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/214.jpg

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk