Logg inn

Vis full versjon : Få 240 til å krenge mindre (ikke senke)

B230
16/06/14, 05:02
Har en 240 GL 90', som krenger vel mye i sving. Mener og tror at min forrige 240 var bedre (GLE 86'). Bilen er ikke sigen i fjærene, demperne bak heter Sachs advantage, foran vet jeg ikke.
Er det en ide å bytte krengestag, et eller begge? Er det noen modeller som har kraftigere krengestag, f.eks. stasjonsvogn, GLT eller turbo? Vil holde bilen mest mulig normal/komfortabel, men den kan godt ligge litt bedre i sving, ut av rundkjøringer f.eks. Eller noen andre forslag?

kimove
16/06/14, 10:01
Har en 240 GL 90', som krenger vel mye i sving. Mener og tror at min forrige 240 var bedre (GLE 86'). Bilen er ikke sigen i fjærene, demperne bak heter Sachs advantage, foran vet jeg ikke.
Er det en ide å bytte krengestag, et eller begge? Er det noen modeller som har kraftigere krengestag, f.eks. stasjonsvogn, GLT eller turbo? Vil holde bilen mest mulig normal/komfortabel, men den kan godt ligge litt bedre i sving, ut av rundkjøringer f.eks. Eller noen andre forslag?

Turbo hadde tykkere krengestag originalt (mener det var 23mm foran, bak er jeg litt i tvil), men skal du først bytte bør du bytte til et nytt et (Whiteline, ipd osv) da et krengestag er et fjærstål som vil slites og bli dårligere med tiden. Jeg vil også anbefale og bytte alt av foringer til enten nye eller oppgradere med polyurethane foringer (superpro, powerflex osv) samt torpedostag og nye dempere (bilstein sport er et bra alternativ på usenket bil) , bilen vil bli mye mer retningsstabil og krenge mindre :)

gaupe
16/06/14, 10:48
Bytt alt av foringar, start med kyllingbeina, og gjerne foringane på stabstaga. GLT og Turbo har grovare stabstag enn standardmodellane, eit fint oppsett for bruksbil, desse kombinerast med 20 mm orginalsenk og stivare fjører. Turbo har også andre skåler i topp.

Samt forstillingskontroll/firhjulskontroll og still på bilen litt negativ camber, orginalt har bilen positiv camber, som gjer at du saman med sporvidda bak, plogar gjennom rundkøyringar.

20 mm spacers bake gjer også underverk på køyreeigenskapane.

Skal du spinne, så kjøper du IPD-stabstag ;)

kimove
16/06/14, 11:05
Bytt alt av foringar, start med kyllingbeina, og gjerne foringane på stabstaga. GLT og Turbo har grovare stabstag enn standardmodellane, eit fint oppsett for bruksbil, desse kombinerast med 20 mm orginalsenk og stivare fjører. Turbo har også andre skåler i topp.

Samt forstillingskontroll/firhjulskontroll og still på bilen litt negativ camber, orginalt har bilen positiv camber, som gjer at du saman med sporvidda bak, plogar gjennom rundkøyringar.

Andre skåler i topp på turbomodellen ? :p kan du utdype litt mer ? :p

gaupe
16/06/14, 11:06
Andre skåler i topp på turbomodellen ? :p kan du utdype litt mer ? :p

Meiner desse er flatare enn den vanlege skåla, Ola hadde nokre bileter av dette.

kimove
16/06/14, 11:07
Meiner desse er flatare enn den vanlege skåla, Ola hadde nokre bileter av dette.

Akkurat ja :p

B230
16/06/14, 19:22
Turbo hadde tykkere krengestag originalt (mener det var 23mm foran, bak er jeg litt i tvil), men skal du først bytte bør du bytte til et nytt et (Whiteline, ipd osv) da et krengestag er et fjærstål som vil slites og bli dårligere med tiden. Jeg vil også anbefale og bytte alt av foringer til enten nye eller oppgradere med polyurethane foringer (superpro, powerflex osv) samt torpedostag og nye dempere (bilstein sport er et bra alternativ på usenket bil) , bilen vil bli mye mer retningsstabil og krenge mindre :)

Hvor jeg får tak i nytt krengestag? Hvis jeg bytter, så tenker jeg å ta den framre først for å se om det hjelper nok.
Torpedostag, er det avstiver mellom fjærtårna i motorrommet?

B230
16/06/14, 20:03

Jaha, cambervinkel, jeg ser at det er justering i fjærtårna. Hvis jeg flytter fjærbeina lenger inn, bør det bli negativ camber, i hvert fall mindre positiv camber.
Kommer nok ikke til å senke bilen, tenker mer på ulempene som vinter, ubrøyta veg, sporete eller skogsveger.
Firhjulskontroll, det er vel ikke noe justeringsmuligheter på hel bakaksel?
Mener du sladde :) :) ? Er IPD-stag hardere enn den andre?

kimove
16/06/14, 21:32
Hvor jeg får tak i nytt krengestag? Hvis jeg bytter, så tenker jeg å ta den framre først for å se om det hjelper nok.
Torpedostag, er det avstiver mellom fjærtårna i motorrommet?

Pedersens Racing har det :) (pedersens-racing.no)

Med torpedostag mener jeg de stagene som går fra fjærtårn til torpedovegg (pedersens har også disse), de hjelper utrolig mye faktisk :)

gaupe
17/06/14, 09:04
Firhjulskontroll, det er vel ikke noe justeringsmuligheter på hel bakaksel?

Dette er ei vanleg oppfatning, men sidan det er mange ledd i bakstillinga og ein bakaksling som har gått fort 300k, og vore med på mange turar ut på åkeren osv, så kan vinklane her verte feil. Du kan fort ha problem med spissing, og andre har feil på camber grunna skeive bakakslingsrør.

Det spørs sjølvsagt kva krav ein har til bilen :)

sikkan
17/06/14, 11:40
Litt OT, men må bare spørre;

Og dette er ikke nok en forveksling med at alle 240 har forskjellig øvre fjærsete på høyre og venstre side foran? :) (ca 9mm høydeforskjell tror jeg det var)
Med flatere skål vil vel bilen bli høyere?

Morgis
17/06/14, 12:58
Kjøp deg et sett med IPD krengestag foran og bak. Men å kjøpe de tykkeste dem har blir overkill, som nevnt.
Å sette på 20år gamle utspente GLT-Turbo stag er vel mer eller mindre som å sparkle over rust, ihåp om at det blir bedre ;)

Beste oppgraderingen jeg gjorde på 260 ambulansen og 850a jeg hadde. Uten tvil.

Jannern
17/06/14, 18:03
Støtter morgis der ja. Bedre med nytt enn noe som har rullet rundt ekvator eks antall ganger. Trenger ikke polyforinger. De brukte faktisk orginal foringer på gr.a bilene og :) holder i lengder med nye orginale foringer så sant du ikke bygger deg driftebil. Senka 240 ser orginalt høyt ut det haha, har aldri hatt problemer med min senka selvom det var vinter.
Dempere, foringer og krengestag også 4hjulskontroll burde holde i lengder!:)

gaupe
17/06/14, 19:57
Gruppe A bilane hadde uniboltar og hardare gummi :)

Berg Performance
17/06/14, 23:52
Ikke første året gaupe ! Uniballs og nylonforinger kom senere..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

B230
18/06/14, 20:47
Takker for svar folkens, da har jeg flere ting å se på! :) Angående bakakselen, jeg tror forrige eier kjørte forsiktig, men ting og uhell kan skje i løpet av 210" km. Hjula slites en tanke mer på utsida, men det er vel vanlig på en hel bakaksel. På biler med ledda bakaksel, er det ofte negativ camber.
Ellers tror jeg hvordan du kjører i det daglige, har mye å si for slitasjen. F.eks. er det humpete veger der du bor, så ta det rolig eller du vet hvor i vegen du plasserer deg. Så kan du heller øke farta, der ikke vegbanen tildeler bilen ekstra slag.