PDA

Vis full versjon : Speedometer trøbbel volvo 700 serie



panservogn
14/06/14, 19:37
Jeg sliter med å få god kontakt på speedometer etter å ha byttet printplaten. Det funker av og til, og hvis det ramler ut funker det hvis jeg drar kontakten nedover mot gulvet. Har strammet pinnene i kontakten og loddet på kontaktpunktene på printet uten at det har fikset problemet.
Er det noen av dere som har en løsning på dette ?
Er det et vanlig problem på 700 serie ?

Svirre
14/06/14, 20:00
Har forekommet at spedoometer ikke fungerer som den skal. Siden du har ordnet kontaktpunktene på instrumenthuset så virker det som om problemet kan ligge i sensoren i bakakslingen. Eller har du wire? (Hvis det er det på 7xx.

dag otto
22/06/14, 23:23
Feil på speedometer i 740 er en gjenganger. Det spørs litt om det fungerte før du begynte å jobbe med det? Var det feil i utgangspunktet?
Hvis alt fungerer på instrumentpanet utenom selve måler og teller er det mest sannsynligvis noe galt med selve speedometeret. Her ligger feilen somregel. Hvis det fungerer periodevis vil jeg tro du har dårlig kontakt et sted.
Sensor finnes på diffen og pleier somregel og enten virke eller ikke. Da er den helt død. Ny sensor er dyr så ikke bytt den før du har utelukket alt annet.
Hvis du har mulighet så prøv med et annet instrumentpanel som du vet fungerer. Det er to typer, yazaki og vdo. Vdo har 3 eller 4 stift på speedometeret. Så sørg for å få riktig. Hvis det funker da vet du at noe er galt på panelet. Funker det ikke da er det sensor eller ledningene. Ledningene som er koblet på sensor sitter veldig utsatt til. Prøv å koble de fra og se etter korrusjon eller brudd og forsøk og rengjør delene. Ledningene er plombert til sensor og jeg har opplevd at plomberingen har gnagd seg inn i ledningen. For å utelukke brudd i kabel kan du trekke to ledninger fra sensor og rett til speedometeret.
Hvis lånepanel eller erstatningspanel ikke fungerer med nye ledninger er det nesten 99% sikkert at sensor er defekt.
Kjøp isåfall ny sensor da det er noe dritt og få på plass en gammel og sliten sensor som kanskje holder 1 uke.
Det finnes flere typer sensor både med abs og uten. Sensor fåes på ebay Osv.
Hvis det mot formodning skulle fungere med erstatningspanel, men du vil at km standen skal være riktig så er det en i Sverige som kan justere dette for en billig penge. Samme mann selger og reparerer paneler og speedometer og har mulighet til å teste dette i benk. Kan finne mailen hans hvis du er interessert. Har god erfaring med han