Logg inn

Vis full versjon : Dyser og turbospørsmål



skjarlie
13/06/14, 11:38
Hei,

Driv planlegging av oppgradering av turbo, og treng litt hjelp til valg av turbo. Det som er viktigast for meg er å ha ein turbo som begynner å lade tidleg og har rask respons. vil og ha ein turbo som er noko lunde lik orginalturbo i utsjånad.
Har bestemt meg for Borg warner EFR serien, og valget står eigentleg mellom 6758 og 6258. Effektmålet er å komme så nært 400 hk som mogleg, men ikkje eit absolutt krav.
Er det nokon som har noko formeining om kva av desse turboane som vil passe best for min motor, og dei ynskja eg har?

Har og eit spørsmål angåande dyser. Har komt fram til at for 400 hk treng eg minimum 630 cc dyser. Eg vil ha dyser som det er mogleg å få fin tomgang med (lav minimum pulsewith), og dei må og være høgohm.
Eg har sett på Bosch EV14 dyser på 800 cc (https://www.deatschwerks.com/products/fuel-injectors/bosch-ev14-universal-line/6-cylinders-ev14/long-60mm-ev14-6-cylinders/18u-00-0078-6-detail)
Nokon som har erfaringar med desse, eller har nokon andre dyser som vil være betre å bruke?

Oppsett:
B5204T3 (2,0L T5) motor. 8,4:1 komp, orginal topp og kammar, heimelaga grenrør, Nira i7 styresystem

Batland
13/06/14, 15:45
Hei.

Prøver å holde meg unna 5 syl. dillet, men det er alltid en velsignelse å se folk som har forstått hvor ekstremt viktig turbovalget er for sluttresultatet og som prioriterer riktig.

Hvis du vil ha helt vanvittig bunndrag og spool up så er det EFR6258 som gjelder. Denne kjøpes med T25 turbinhus i A/R0,64.

Flere har oppdaget at 6758 går rett i surge med T25 turbinhuset på 4 syl. motorer. A/R0,64 turbinhuset er rett og slett for lite til kompressoren. Med 5 syl. motor, hjemmelaget grenrør og V-bands turbinhuset med A/R0,85 så vil jeg tippe at det går fint og utrolig nok er V-bands turbinhuset billigere.

Etter å ha testet forskjellige dyser i dysetester så har man sett mye dårlig, men Siemens 630 ccm dysene er glimrende. Minner om at med kun 400 ccm slagvolum pr. sylinder så bør du ikke overdrive dysestørrelsen. 800 ccm dyser til en 400 ccm sylinder tilsvarer 1158 ccm dyser på en B230FK som er å overdrive nå målet er 80 hk pr. sylinder.

Til orientering har RS Tuning Bergen nettopp kjøpt ett hestelass av disse 630 ccm dysene fordi det er akkurat dette de fleste kundene faktisk TRENGER. ;)

skjarlie
13/06/14, 17:53
takk for godt svar :)

har faktisk ikkje lagt merke til 7163 turboen før, skal absolutt vurdere den. har du noko formeining om kor tidleg ein kan forvente å få ladetrykk med 7163 og 6258?
og skal sjekke siemens dysene og, greitt å få tak i dei i nærheita-

Batland
13/06/14, 18:41
takk for godt svar :)

har faktisk ikkje lagt merke til 7163 turboen før, skal absolutt vurdere den. har du noko formeining om kor tidleg ein kan forvente å få ladetrykk med 7163 og 6258?
og skal sjekke siemens dysene og, greitt å få tak i dei i nærheita-

Værsågod.

Det er ikke så rart for det er 2014 modell. Legg merke til at den har 57 mm inducer og kan flytte 60lb/min med luft. Denne passer godt selv hvis du bytter kammer og drar 8500 o/min.

6258 med A/R0,64 spooler tidligst og hardest. 7163 er større og vil uunngåelig være tregere.

6758 er en mellomting og klarer 1,65 BAR på 3200 o/min på en Subaru, men dette var MED surge som du ikke vil ha:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/708.jpg

Jeg vil tippe at 6258 hadde klart nærmere 2,0 BAR på 3000 o/min.

Vi ser at EFR7163 faktisk spooler litt bedre enn EFR6758.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/709.jpg

og betydelig bedre enn EFR7064 fordi BW aldri leverte ett T3A/R0.63 turbinhus til denne. Det må man derfor ordne selv.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/710.jpg

Det sterkeste argumentet er imidlertid dette, EFR7163 er Mr. Perrin sin favoritt turbo for den spooler som en orginal miniturbo!!
Tenk da hva en 6258 A/R0,64 vil prestere.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/711.jpg

skjarlie
13/06/14, 18:50
fant faktisk dynopapir for 7163 http://blog.perrinperformance.com/borg-warner-efr-7163-test-and-tune/
Den får jo faktisk tidlegare ladetrykk enn 6758. las og ein plass at dette var første type, og at dei har speca den opp med 50 hk etter å ha gjort nokon forbetringar. Så det ser jo absolutt ut som eit bra valg :)

Problemet er vel å få tak i ein, var jo laaang venteliste når dei andre modellane kom ut. får sende rundt litt mail og håpe på det beste.

Batland
13/06/14, 19:01
Min klare favoritt er EFR7064, men fortvilende nok og utrolig irriterende så kan ikke denne leveres de samme turbinhusene som de mindre turboene. Får håpe at dette endrer seg.

Husker at det var leveringsproblemer, men det var også vakum i markedet.

Nå er det add to cart: https://www.full-race.com/store/cart/

skjarlie
13/06/14, 19:27
Jepp, skal sjekke det. Vil ha det minste komressorhuset, ser litt meir ut som den orginale turboen :)

Sent fra min LT25i via Tapatalk

skjarlie
25/06/14, 11:12
Då er bw efr 6258 bestillt frå Håland tuning :) og bosch ev14 650cc dyser med split stream er og bestillt. Har tru på at det blir bra greier :) 7163 blei noko dyrare, og det er bunndrag og spool som er viktigast for meg.
fant detta på savarturbo (6258):



Var precis ute och provkörde volvon... vilket jäkla register!!!!
positivt ladd redan vid ~2000rpm om inte tidigare.
testade sedan 2800rpm och tryckte på bromsen på 5an,,, tjipp tjopp,, spool!!!
han laddade 1.5bar och det var på direkten.
Sen höll den ut bra ända till varvstopp, 7600rpm.
Sällan 5cyl maskiner får sån härligt bottendrag som den här fick... riktigt kul!!
tyvärr inget effektvärde ännu, killen hade bara fått den mappad på gatan.

Batland
03/07/14, 00:05
Dette er ett strålende valg for en Bergenser. Det kommer til å ta i så du ikke tror det.