PDA

Vis full versjon : Cambervinkel i forstilling



eab
12/06/14, 19:12
Skal bytte en del saker i forstillinga og har samtidig bestillt time til firehjulskontroll. Derfor lurer jeg egentlig på hvordan man kan få rett camber foran ved f.eks bytte av støtdempere?

Har hørt og lest at det ikke er noen justeringsmuligheter, og i haynes boka står det vel noe slikt som at camber er fastsatt under produksjonen og skal ikke justeres. Har også lest at de to boltene er av forskjellig tykkelse, men uansett så er det jo 1-2millimeter "justering" i de to boltene som holder fjærbeinet til navet hvis man løsner de.

Er det noen lur måte å få satt sammen fjærbein/nav slik at camber blir riktig, eller må jeg bare spørre pent om de som skal ha firehjulskontrollen kan løsne de og skru de fast på rett plass?

cortinaterje
14/06/14, 13:08
Jeg bruker en slik http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Camberverktoy-191302/

Leser av før jeg demonterer og justerer tilbake til samme avlest verdi. Du kan også bruke skyvelær og måle avstand over fjærben og nav i toppen, eller bruke søkerblad ned mellom dem.

Hvis du ikke hadde problem med dekkslitasje før dette og rattet står riktig etterpå er det lite sannsynlig at det er nødvendig med hjulstillingkontroll.