PDA

Vis full versjon : Merkelig lyd i fra motorrommet ved igangkjøring.



Torsen67
12/06/14, 14:21
Siden jeg kjøpte bilen for 1,5 år siden så har det kommet en lyd i fra motorrommet. Etter å ha startet opp, kjører rolig i vei i drive, bilen girer til andre gir og det kommer ett "klæng". Ikke noe tungt klæng, men det høres ut som ett spjeld eller lignende som slår opp eller igjen. I dag syns jeg faktisk jeg også kunne kjenne det i gasspedalen. Noen som kan skjønne hva dette er?

FroBe
12/06/14, 17:12
Gasspedalen er vel bare en sensor i kupeen med ledninger tilkoblet ECU, det er vel ingen annen fysisk kobling mot motoren?

hgnubel
12/06/14, 21:06
Skudd i blinde, men noen ganger kan det virke som lyder kommer og går selv om de kanskje har vært der hele tiden:

Har disse litt nyere volvoene også en hørbar selftest av abspumpen slik som 850 og tidlig V70?

Se på speedometeret og se om det skjer ved samme hastighet hver gang, og bare første gang du passerer denne hastigheten (motor av/på så skjer det igjen)...

Torsen67
12/06/14, 23:28
Hastigheten skal jeg sjekke. En god ide. Men grublet litt på turboen. Er det noe der som kan lage lyder? Litt merkelig at det skulle skje i 2-gir da men... Lyden kommer uansett hver gang etter stopp/start.

cortinaterje
13/06/14, 13:33
ABs gjør en selvtest for hver gang du starter motoren og begynner å kjøre. Det er ikke det du hører da?

Torsen67
13/06/14, 13:42
I dag kom lyden på 20 kmt. Da er det bare å følge med på dette neste gang osv..

cortinaterje
13/06/14, 15:11
Instr.bok s18

Efter att motorn startats sker vid en hastighet
av ca 20 km/h en kort självtest som kan kännas
och höras. När ABS-systemet arbetar kan du
höra och känna pulseringar i bromspedalen.
Detta är helt normalt.

Torsen67
13/06/14, 18:37
Jøss, takk for svar. Har skjedd to ganger senere i dag også. 20 km/t :)
Da slipper jeg å tenke mer på det.

a-olsen
24/06/14, 22:51
Trur det er AC-pumpa du hører (og kjenner). Den kobler seg inn med ett klunk med jevne mellomrom når du har på aircondition.
Jeg hører denne godt når jeg står stille eller kjører sakte, og kan kjenne den kobler inn når jeg bremser på girene, da den gir mer motstand.

Prøv å skru aircon. av når motoren går. Da trur jeg ikke du vil høre noe klunk... når du deretter skrur den på vil den nok koble raskt inn for å få kjølingen igang igjen...

Men mye mulig det er abs-systemet, selv om jeg aldri har merket dette...

Torsen67
25/06/14, 08:29
Det er ikke ac-pumpa. Jeg kjører uten.

locked
27/06/14, 21:20
Det er ikke ac-pumpa. Jeg kjører uten.
Den bør ALLTID vere på! :)