PDA

Vis full versjon : M47 spm



flarssen
11/06/14, 07:53
Drivflensen bak på kassa mi er slarkete. Er dette et vanlig problem? Hvordan skal dette fungere? Skal den sitte klemt mellom flensmutteren og den skiva som sitter bak bakre lager? I såfall gjør den ikke lengre det på min, da den var løs før jeg løsnet mutteren.
Hva er den skiva egentlig? Jeg kan flytte den litt sideveis, men ikke trekke den av akslingen. Den roterer helt smooth, som om det var et thrust lager.

flarssen
13/06/14, 07:10
OK, satte flensen på, og det lot seg gjøre å trekke til mutteren slik at flensen satt fast. Hvorfor den var så løs er ikke godt å si.
Kanskje ikke så rart at den lakk så mye olje.
Denne kassa har ulyd i alle gir unntatt direkten ved pådrag. Det var under en halv liter svart gørr når jeg skulle skifte olje. Tanken er å få den rein inni, bytte alle pakninger og kjøre så lenge den varer.
Er det noen som har erfaring med å trekke av femtegirhuset? Det er en type II med synkro nede. Alle håndbøker, inkludert Volvos egen, sier at man skal ha senter på avtrekkeren mot innerringen av nedre lager, men har sett at noen har slitt med dette og mener at den skal gå mot selve akslingen, også på type II. Spørsmålet er altså om ytterringen på lageret skal sitte igjen i huset eller ikke.

FordFoi
13/06/14, 08:58
Ytterringen på lageret skal sitte igjen i femtegir-huset, sånn har ivertfall jeg demontert dette.
Jeg har pressa på akslingen, og tatt med lageret sammen med huset under demontering.

flarssen
13/06/14, 09:30
Ytterringen på lageret skal sitte igjen i femtegir-huset, sånn har ivertfall jeg demontert dette.
Jeg har pressa på akslingen, og tatt med lageret sammen med huset under demontering.
Takk for det. Det stemmer jo overens med det Volvo manualen sier om montering; monter yttering i huset, monter huset og tre på resten av lageret.
Hva med utgående aksling/lager?
Får vurdere om det er verdt det. Tenkte bare bytte pakningen samt se hvordan tilstanden på tenner og lager er.

FordFoi
13/06/14, 19:59
Utgående aksel sitter på rullelager, så det er bare å plukke opp før du drar av huset.

En brukt M47kasse koster ikke mye 500-800kr for noe som har gått under 350km

flarssen
17/06/14, 11:00
Kasser i den prisklassen klarer ikke jeg å finne.
Det gikk greit å trekke av huset. Presset bare først mot den skiva som sitter på enden av akslingen (uten shims og bolt), deretter mot en passe kopp. Det som tok tid var å slipe til Biltema avtrekkeren med benksliperen.
Har også fjernet 5. giret. De tannhjulene som er synlige ser egentlig ut som nye, og det virker ikke som det er noe slakk i lager heller.

Hva er beste måte å rengjøre kasse og innmat uten demontering? Må jo få bort mest mulig av slagget. Hva med motorvask, høytykksspyler, tørk og innoljing?
Pakningssett er på vei fra USA (200,- inkludert frakt).

flarssen
25/06/14, 20:15
Noen som vet hvor simringen og o-ringen til venstre på bildet skal? De fulgte med i pakningssettet til M47.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1325.jpg

Fred

flarssen
29/07/14, 10:50
Den lille tetteringen skulle visst være i mellom kulene i leddet på girvelgerstaget. Rart, for der var det en feit O-ring originalt. Beholdt denne da den var helt inntakt.
Nå er i hvertfall kassa på plass i bilen og later til å være tett. Uler fortsatt litt i alt unntatt direkten. Kjørte innpå 1,9 liter olje, så får tiden vise hvor lenge den varer.