PDA

Vis full versjon : Vest Bilsalg AS



Hoppalong M
09/06/14, 18:52
Historien om et kjøp av en T5 Transporter.

I Kongsberg finnes det et lite firma som driver med kjøp og salg av biler. Dette lille firmaet bærer det velklingende navnet ”Vest bilsalg”, og dersom man leter opp firmaets hjemmeside på nettet vil man bli møtt av en webside som er designet for å gi et inntrykk av noe eksklusivt, solid, ja noe seriøst kanskje.
Imidlertid skjuler det seg bak fasaden ting som burde få noen og enhver til å betenke seg.

Jeg kjøpte en T5 Transporter av firmaet i 2013. Etter en prat med forhandleren over telefon bestemte jeg meg for å ta reisen på over 100 mil for å hente denne Transporter’n, som var beskrevet av forhandleren som i utmerket stand og et helt klart bekymringsfritt kjøp.

Jeg ankom Kongsberg en formiddag i september etter svært mange timer med tog.
Jeg ble møtt av en fyr som bydde meg på kaffe, noe jeg høflig takket nei til av den grunn at jeg ikke lang tid i forveien hadde gått gjennom en rimelig tøff behandling for kreft i halsen.
Jeg gjorde han oppmerksom på dette for at han skulle forstå hvorfor jeg trolig fremsto som svært sliten. Jeg var i grunn bare interessert i å se og prøvekjøre bilen, for deretter å starte på den lange veien hjem. En kort prøvetur ble det, under 10 minutter med forsiktig kjøring i 60 km/t.
Jeg stilte noen spørsmål til selgeren rundt bilens historikk i og med at forhandleren hadde listet opp noen punkter som viste at forhandleren hadde inngående kjennskap til bilens historikk, ut over det som fremkommer i serviceheftet. På spørsmål om det noen gang var gjort noe med clutchen på bilen kunne forhandleren opplyse at den hadde blitt skiftet for bare litt over 20 000 km siden og var dermed overhode ingenting å bekymre seg over.
Jeg valgte, -sliten og redusert, å stole på forhandleren…

Kjøreturen hjem gikk for så vidt greit, men jeg oppdaget jo imidlertid kort etter å ha forlatt Kongsberg at bilen var kjørt 155 000 km, og ikke 152 000 km slik det fremkom av forhandlerens opplysninger.
Jeg kjørte bilen pent og pyntelig med en stans for fylling av drivstoff. Jeg merket meg en litt spesiell lukt der og da, men i og med at bilen var skikkelig ”parfymert” med kjemikalier greide jeg ikke helt å koble lukten mot noe spesielt. Bilen kjørte jeg videre forsiktig og med omtanke. Jeg ønsket å la motoren jobbe så lett som mulig, både for å sjekke drivstofforbruk, og med tanke på at jeg faktisk så for meg å ta godt vare på bilen frem i tid.

Kort tid etter hjemkomst ble det imidlertid klinkende klart at bilens clutch var utslitt.
Etter kontakt med Sulland Bodø som hadde hatt service-regime på bilen siden den var ny kom det for en dag at det under et år i forveien var konstatert svært slitt clutch etter en feil med giroverføring, der tidligere eier som en følge av dette hadde kjørt bilen i femte gir ved hjelp av sluring med clutch. Sulland Bodø anbefalte den gang skifte av clutch.
Umiddelbart ble Vest bilsalg kontaktet, og vedkommende forhandler ba meg innhente pris på skifte av clutch. Dette sendte jeg via e-post til Vest bilsalg….og dermed ble all kontakt brutt.
-Ikke noe svar på telefon, og ikke noe svar på e-post.

Forbrukerombud fikk heller ikke kontakt med firmaet, og det samme opplevde Forbrukertvistutvalget.
Resultatet er at forhandleren i april -14 ble dømt til å gi meg et prisavslag pålydende nærmere 30 000 kroner, tilsvarende pris for skifte av clutch.
-Forhandleren visste altså at man solgte meg en bil med defekt clutch, og forhandleren løy meg rett i ansiktet på spørsmål om nettopp clutch. Bilen var eid av første eier på det tidspunkt forhandleren påstod at clutch skulle være skiftet, og fortsatt underlagt service-regime ved Sulland Bodø.

Fortsatt velger forhandleren å ikke svare på noen ting, og har åpenbart ingen planer om å ordne opp i saken. Det blir derfor nå opp til Namsmannen (Politiet) å inndrive disse pengene ved tvang.

Ingen god reklame for dette lille firmaet i Kongsberg med andre ord. Å få et slikt vedtak fra Forbrukertvistutvalget mot seg, -et vedtak som har samme virkning som en rettslig dom burde være fyfy i bilforhandler-verdenen skulle man jo tro. Men i virkeligheten finnes altså disse forhåpentligvis få som ikke bryr seg ikke om slikt, men lar det skure og gå så lenge som mulig med de problemer dette medfører for kunden.

Dette er et utmerket forum, og jeg deler denne historien med dere som en ren opplysning til skrekk og advarsel.
Firmaet selger alle typer biler, som Audi, VW... Og Volvo. Firmaet har flere annonser på Finn.no. Men hva du enn gjør...-Styr unna og let videre dersom du skal ha bil !!

Hoppalong M
09/06/14, 20:24
Vest Bilsalg AS har flere biler, blant annet flere Volvoer liggende for salg på Finn.
Som denne f.eks:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48418911&searchclickthrough=true

Firmaet har også solgt flere Volvoer de senere årene, og som de sier hos Forbrukertvistutvalget:
"Jo, det firmaet kjenner vi godt til gjennom flere saker"..

Ved en side med navn: Anbefalt.no var det inntil ganske nylig listet opp nærmere 20 svært negative kommentarer fra mennesker rundt i hele Norge som var lurt opp i stry av dette firmaet. Firmaet har gjennom intenst mas greid å få fjernet dette fra "Anbefalt", trolig på grunn av at navnet på personen bak dette firmaet etterhvert dukket opp i de svært krasse kommentarene.

Så det er gode grunner til å advare sterkt mot å kjøpe bil av dette firmaet.
Let for all del videre, dersom du er på jakt etter ny Volvo eller annen bil !

Hoppalong M
07/07/14, 22:44
Fantastisk firma i ordets verst tenkelige betydning..
-Svarer fortsatt ikke på noen verdens ting. Politi/Namsmann vil i nærmeste fremtid gå til det skritt å inndrive pengene som svindleren skylder ved tvang.
Firmaet visste utmerket hva som feilet bilen. Men man løy glatt og sleipt om bilens historikk, og så lar man deretter alt bare skure og gå ved ikke å være tilgjengelig...

Styr unna! Dette er er et svindel-firma av verste slag, og du risikerer store problemer om du handler bil her.
Man opererer for eksempel med en såkalt 50/50-garanti som liksom skal gjelde i 3 måneder. Det er bare svindel og bløff !