PDA

Vis full versjon : ABS 850 problem



Jahov
09/06/14, 13:43
Hei.
Har fått nye lys i dashen på 850en. ABS og tracs lyser nå konstant.
Bremsene har plutselig begynt å te seg rart, høyere forhjul låses tvert.
Ikke noe behagelig.
Begge hjulene triller fint, ikke noe som "henger"..
Har noen vært borti noe lignende?? Noen ideer??
All hjelp og gode ideer mottas med stor takk....

qrius
09/06/14, 22:50
Mye mulig at det er hjernen til ABS/Tracs. Vanlig problem på 850, kan ta den ut å få den loddet opp.

850GLTsilver
10/06/14, 23:36
Årsmodell?

Jahov
11/06/14, 05:39
Dette er en -94 mod. Den gir flere feilkoder: 4-4-4, 3-1-4, 3-2-4, 2-1-1, 1-4-2, 1-2-4.

850GLTsilver
16/06/14, 22:10
Det var litt av ei regle.

444 er feil i strømforsyning. Sjekk at sikringene ikke er korrodert. Rens de og sett de inn med litt batterifett før du setter de på plass igjen.
314, 324 211 og 124 kan alle skyldes sterkt tilsmussede ABS-ringer. Kan også være at en eller flere av de har sprukket.
Nye ABS-ringer kan du trygt kjøpe hos BILTEMA. Men mange andre har de også.
Forsøk gjerne å rense de. Selv har jeg sprayet de med WD40 og børstet de fri for smuss, og avsluttet med å blåse de rene/tørre med trykkluft.
142 er relatert til bremselysbryteren. Sjekk at den er på plass. Kan også komme som følge av strømforsyningsproblemet ditt.
I verste fall så er ABS-boksen din rett og slett defekt. Har en fungerende liggende.

Svirre
16/06/14, 23:15
Fort gjort å lodde opp hjernen om man har tatt i en loddepenn før ;) Vanskeligste er å dele selve hjernen, men når det er gjort så kommer man enkelt til denne.

Jahov
19/06/14, 09:31
Alle sikringer er hele. Jeg har nå skiftet et hjullager forran og hadde da bilen i bukk. Fikk da fin tilgang til komtroll av bremsene. ABS ringer er hele og vasket rene. Lampene lyser fortsatt. Har lest litt og funnet at der mange som hevder at elektronikk-hjernene til disse bilene er kjennte problembarn.. Så da er det nok mulig at jeg trenger en slik boks.(litt sent å angre på at jeg ikke tok den ut av bilen jeg huggde i vinter). Er det mye styr å bytte denne?? Sitter ikke den på undersiden av ABS sentralen??

Svirre
19/06/14, 11:08
Å bytte denne er fort gjort. Er bare å nappe vekk luftfilterboksen og flytte litt på innsugsrøret om du har turbo. Da har du bra plass til å skru den løs og Lønse kontaktene. Selve boksen er skrudd med innvendig torx; så du trenger ei slik pipe (finnes på tema). T4 trur jeg str. er. Gjort på ca. 10-15min :)

Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..

850GLTsilver
19/06/14, 16:55
På -94modellen trenger du ikke ta bort luftfilterboksen.
Det er heller ikke samme loddeproblemer på disse som på de senere.
Delingen er relativt enkel, men lokket henger en del i silikon som er benyttet som tetting. Pass på å gjøre lokket godt rent etterpå, og sett inn med ny pakningssilikon.
Glemmer du dette, vil du ganske hurtig få problemer med fukt som trenger seg inn og lager korrosjon.
Vanlige TORX T25 på disse.

Boksen sitter på siden av ABS-enheten. Du må forøvrig ha LANG Torxtrekker, da du må inn mot den med trekkeren fra bremsevæskebeholdersiden av alle rørene der.