PDA

Vis full versjon : Forskjell på boltsirkel mellom D5 og B5254T (hvitblokkmotor), samt. girkassest.?



Svirre
09/06/14, 10:46
Jeg har fått en liten bisarr idé (om det kan la seg gjøre), men trenger litt info/hjelp til om ting kan passe. I utgangspunktet veit jeg at boltsirkelen på D5-motorene og hvitblokkene er like, men hvordan er forskjellene på innfestninga på f.eks. oppheng på subframe etc. Jeg har vært litt inne på å bruke en 6-trinns manuell kasse fra en 06-07 D5 med awd, om alt passer om hverandre (er åpent for litt modifisering).
Jeg er usikker på om tilkoblinga på vinkelgiret er det samme som de nye bilene har som er på på min bil. Så for å forenkle spørsmålet: vil en 6-trinns manuell girkasse fra en 2007mod V70n awd passe på min bil, som er en '98 mod V70 med awd?
Av det jeg veit så sitter startern på D5'n bak mot torpedoveggen i motsetning til hva hvitblokk-5'erne som har sin mot radiatoren, men det skal vel være mulig da å bytte kåpe?

Stiller spørsmålet av rein nyskjerrighet, kanskje det blir noe av hvis det skal kunne la seg gjøre :p

eab
12/06/14, 20:46
Av det jeg veit så sitter startern på D5'n bak mot torpedoveggen i motsetning til hva hvitblokk-5'erne som har sin mot radiatoren, men det skal vel være mulig da å bytte kåpe?

Min euro3 163hk d5 har starteren mot fronten under innsuget. Det samme på euro4 185hk. Det er riktignok fwd, men kan ikke tenke meg at awd bilene har det annerledes?

Svirre
12/06/14, 21:39
Min euro3 163hk d5 har starteren mot fronten under innsuget. Det samme på euro4 185hk. Det er riktignok fwd, men kan ikke tenke meg at awd bilene har det annerledes?

Ikke av det jeg veit. Der er det bare vinkelkassa som er forskjellen vil jeg tro. Jeg har lenge sittet å vurdert et galskapsprosjekt i en P80 bil :p Derfor jeg lurer ;)

mrstfu
21/06/14, 17:38
Innbiller meg at du hadde fått litt funky utveksling på en bensinbil med den kassa der.... sprekt prosjekt, uansett. Kanskje lettere å få tak i en D5AWDkasse, enn en M66 fra S60R. Isåfall, om det passer, hjelper jeg deg med montering, så lenge du hjelper meg med montering:-)

Svirre
21/06/14, 19:53
M66 fra en diesel har litt lavere utveksling ja, men til gjengjeld får man 1 gir til å velge i samt. en god turtallsendring på bensinmotoren. Jeg skal lese litt tekniske data om M58 og M66 når jeg kommer hjemmat.

Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..

mrstfu
21/06/14, 20:27
Turtallsendring? Joda, du kommer til å blaste gjennom første og andre gir, titte ned på speedo og se at du ligger i 40:D

Husk at det antageligvis er en annen utveksling i bakdiffen og... og med våre sensitive viskodiffer er ikke hastighetrsforskjeller foran og bak noe ideelt.

locked
21/06/14, 20:55
1. Startmotoren står foran på motoren, på P2 plattformen. Sia V70II deler same girkasse, vinkelkasse og motor så kan eg vanskeleg sjå for meg at startmotoren skulle vere noke bedre plass til på andre sida så den ideen kan du nok legge bak deg ;)

2. M66AWD får du jo både til R bensin og til D5, skal du ha noko håp så må du velge riktig girkasse, viss ikkje tapar du på utveksling. Hadde du hatt FWD hadde det ikkje vore så nøye. Uansett må du undersøke om utvekslinga i M66 kassen er anleis enn den du har i dag, er det ulikt må du rette opp i det viss ikkje vil viskosen din dø rimeleg raskt.

3. M66 kassen passar ikkje heilt i P80 karosseriet har eg forstått, den er litt større utvendig men det skal ikkje vere umuleg å få til.

Svirre
22/06/14, 09:33
Turtallsendring? Joda, du kommer til å blaste gjennom første og andre gir, titte ned på speedo og se at du ligger i 40:D

Husk at det antageligvis er en annen utveksling i bakdiffen og... og med våre sensitive viskodiffer er ikke hastighetrsforskjeller foran og bak noe ideelt.
Nja, tviler. Av det jeg kan tenke meg så ligger turtallet lavere på diesel enn på bensin og dermed vil jo jeg ant. få mer hastighet pr. gir enn ved en bensinkasse. Som sagt; jeg må se litt på de tekniske dataene på girkasse og sammenlikne. Om utvekslinga i 6.gir er litt lavere enn utvekslinga på 5. giret av det jeg har i dag så er jeg interessert. Ombygging til 6-trinns er jo en stor ombyggingsprosess, men jeg gidder ikke ha gleden over det bare for å ha en gir til og oppnå samme hastighet ;)

Det som er det store problemet er hvis utvekslinga i diffen er annerledes enn den som er i bakstillinga så vil jo viskosen lide, så det aller beste hadde vært hvis disse to kunne vært like! Men sjeldent at ting skal klaffe :p

Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..

Svirre
22/06/14, 09:35
1. Startmotoren står foran på motoren, på P2 plattformen. Sia V70II deler same girkasse, vinkelkasse og motor så kan eg vanskeleg sjå for meg at startmotoren skulle vere noke bedre plass til på andre sida så den ideen kan du nok legge bak deg ;)

2. M66AWD får du jo både til R bensin og til D5, skal du ha noko håp så må du velge riktig girkasse, viss ikkje tapar du på utveksling. Hadde du hatt FWD hadde det ikkje vore så nøye. Uansett må du undersøke om utvekslinga i M66 kassen er anleis enn den du har i dag, er det ulikt må du rette opp i det viss ikkje vil viskosen din dø rimeleg raskt.

3. M66 kassen passar ikkje heilt i P80 karosseriet har eg forstått, den er litt større utvendig men det skal ikkje vere umuleg å få til.
Da slipper jeg å tenke på det med starter. egentlig et lite problem i forhold til passformen av kassa :p

Ser du har nevnt dette med viskosen du også. Som sagt er det et større problem med AWD i motsetning til FWD biler.

Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..