PDA

Vis full versjon : Skal kanskje ha volvo s60 som "ny" bil.



Marken
16/06/10, 19:05
Hei! Vurderer å handle med en s60 snart.. Men har ikke hørt dere som kjører volvo, hva deres mening er?
Er dette slitesterke biler? (turbo/girkasse og motor.)
Hvordan er disse å kjøre? Er det gode biler?
Dette begynner å bli gamle biler, men er veldig fine.

Har sett på denne s60`n http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22609654

aarnes
16/06/10, 19:13
Hei og velkommen til VCCN :)

jeg har tidligere hatt en S60 2001 modell 2.0T og en V70 2001 2.0T ..

Bare gode erfaringer fra disse. begge hadde ca 170k på tellern når jeg kjøpte de, og det var INGEN store reprasjoner på disse. Har hatt Audi A4, Golf 4, Ford Mondeo og det er nå en grunn for at jeg har kjøpt meg S60 igjen.

Eneste minuset som jeg vil si med 2.0T motoren er at den blir ofte veldig tørst om du skal chippe den. Spesiellt med automatgir. men det er min mening.

Ellers er det jo slitedeler, men det er noe man stort sett kan gjøre selv hjemme på gårdsplassen.

Du spør om girkasse/turbo/motor:

Så lenge regreima er byttet på intervall (160000km eller 8 år) så er det nok ikke no annet som ryker på motoren.
Jeg har aldri hørt om en turbo som har tatt kvelden på disse ved normalt bruk. Ei heller girkasse.


Ser at den du har linket til har delskinn - noe jeg absolutt ville valgt. Jeg syntes det er mye bedre å sitte i enn helskinn. blir heller ikke så klamt.

Sitte og kjørekomforten er helt nydelig i disse bilene, du kan kjøre mange mange mil uten at du må stoppe for å strekke på sitter'n din.

Grei utstyrspakke på den, det er automatisk klimaanlegg, det er også godt å ha.
husk å sjekk at det fungerer og at bilen ikke jager på tomgang når AC står på . (Da må ETM renses eller byttes, dyrt å bytte, lett å rense)

Cruisekontroll er det og ser jeg, det er deilig.
Antispinn (STC/DSTC) er også veldig bra å ha.

Om du skal sette inn noe heftig anlegg i bilen, så er batteriet bak, også et stort pluss.

Personlig valgte jeg dieselmotor denne gangen, rett og slett fordi jeg syntes det går like bra som 2.0T , men bruker vesentlig mindre drivstoff.

Alt i alt : om bilen har servicehefte eller kan fremlegge dokumentasjon på at den er vedlikeholdt så tror jeg du vil bli svært fornøyd. Som nevnt øverst:
jeg har hatt en del andre type biler men skal nå tilbake til Volvo. det er kvalitet!

Spør gjerne om det er noe spesielt du lurer på!:)

Marken
16/06/10, 19:21
Hei og velkommen til VCCN :)

jeg har tidligere hatt en S60 2001 modell 2.0T og en V70 2001 2.0T ..

Bare gode erfaringer fra disse. begge hadde ca 170k på tellern når jeg kjøpte de, og det var INGEN store reprasjoner på disse. Har hatt Audi A4, Golf 4, Ford Mondeo og det er nå en grunn for at jeg har kjøpt meg S60 igjen.

Hei, ja takk for det. :D
Du skriver her at de hadde gått 170k på tellern, mye spør du meg! Men dette er vell ingen hindring forstår jeg.. :p
Hvor langt går disse motorene ?

Har en volvo v50 nå som leiebil igjennom jobben, og må erlig innrømme at jeg er blitt rimelig forelsket i merket "volvo" :rolleyes:

aarnes
16/06/10, 20:03
Tja, tatt i betraktning at jeg betalte henholdsvis 150k og 175k så tyder det ikke på at 170k på tellern er mye. tvert imot-hvis du ser på finn så finner du en haug med volvoer som har runda 500k og fortsatt koster penger.

Marken
16/06/10, 20:15
Syns om denne bilen her? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22609654
Er det bare å kjøpe og være stolt? :P

Forresten, bruker disse mye på mila? både rolig landeveiskjøring og bykjøring?

aarnes
16/06/10, 20:27
Syns om denne bilen her? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22609654
Er det bare å kjøpe og være stolt? :P

Forresten, bruker disse mye på mila? både rolig landeveiskjøring og bykjøring?

tja, jeg vil ikke ha sølvfarget bil eller 2.0T :p

men ellers grei, om den er strøken og uten lakkrust.

Hmm, ligger vel på 0.85 - 0.95 på langkjøring, og 1.1 på bykjøring tenker jeg.

En 2.4D bruker ca 0.4 på langkjøring og 0.7 på bykjøring :)

Marken
16/06/10, 20:56
så godt med penger har jeg ikke . :p
hvorfor vil du ikke ha 2.0T? Sølvfargen er jeg vandt med. har hatt en passat i fargen metalic grå !
ser denne s80`n har mere utstyr, gått mindre og er billigere .
http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=22913537

aarnes
16/06/10, 21:33
Hehe ..

Grunnen til at jeg ikke vil ha det , er fordi det ikke går sååå bra selvom det er en sprek motor. skal jeg bruke masse penger på drivstoff kan jeg isåfall bruke det på 2.4T eller T5 :p

Den s80en er vel eldre . Såvidt jeg vet er den tungere enn S60 og går vel ikke så bra..

Men for all del: 2.0T er en sprek motor, og går ikke dårlig. det er ikke det jeg sier, men jeg personlig er lei av å bruke masse penger på bensin. nå kjører jeg bortimot 40k i året, og da blir det langt billigere med diesel.

Marken
16/06/10, 22:12
aha, den såg jeg.
Siden februar i år har jeg kjørt 35000 km, men jeg gir mest F i hvor mye jeg fyller. Bilkjøring er en så stor lidenskap jeg har :D

aarnes
16/06/10, 22:12
hehe ;)

stramwaier
16/06/10, 22:23
kjøp min v70 t5;)

gubben
17/06/10, 10:11
Ser der er noen S60 med AWD. men de prises på samme nivå som V70. Trodde S60 var en mindre, billigere bil enn S60 så hvorfor er det forholdsvis dyrere med AWD?

aarnes
17/06/10, 11:17
Hvorfor AWD er dyrere enn FWD?

S60en ligger vel ca 20k lavere i pris enn V70.
Så at en S60 med AWD prises i samme klasse som V70 er vel ikke så rart.
S60 AWD er jo ikke akkurat det du ser mest av ute på gata.

gubben
17/06/10, 12:12
Hehe, nei tenkte jo S60 AWD vs V70 AWD.
Men ser nå at av de 6 stk. S60 AWD på finn er 4stk R utgave (bla denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22602362). Blir litt feil sammenlikning da...

aarnes
17/06/10, 12:16
Jepp.
Riktig det.
V70 flommer jo av med AWD, men ikke S60 som IKKE er R :)

Nick V70N
17/06/10, 15:27
Noen fler kommentarer:


Eneste minuset som jeg vil si med 2.0T motoren er at den blir ofte veldig tørst om du skal chippe den. Spesiellt med automatgir. men det er min mening.

Jeg har BSR steg 2. Opplever ikke at forbruket har gått opp ved normal kjøring, snarere tvert imot. Men bruker du all den ekstra effekten vil det selvfølgelig kunne merkes på forbruket :rolleyes:



Du spør om girkasse/turbo/motor:

Så lenge regreima er byttet på intervall (160000km eller 8 år) så er det nok ikke no annet som ryker på motoren.
Jeg har aldri hørt om en turbo som har tatt kvelden på disse ved normalt bruk. Ei heller girkasse.
På min er det oppgitt 160.000 km eller 10 år for bytte av regreim.
Ellers er det en del historier om automatkasseproblemer, men personlig har jeg ikke hatt problemer og kjenner heller ikke personlig noen som har hatt det. Tror at problemet er noe overdrevet. :confused:



Ser at den du har linket til har delskinn - noe jeg absolutt ville valgt. Jeg syntes det er mye bedre å sitte i enn helskinn. blir heller ikke så klamt.

Sitte og kjørekomforten er helt nydelig i disse bilene, du kan kjøre mange mange mil uten at du må stoppe for å strekke på sitter'n din.
Enig. Skinninteriør er holdbart og praktisk, men det blir ganske klamt å sitte i. (Det er derfor man på nyere biler nå kan kjøpe seter med ventilasjon) Sittekomforten er eksemplarisk i disse bilene!



Grei utstyrspakke på den, det er automatisk klimaanlegg, det er også godt å ha.
husk å sjekk at det fungerer og at bilen ikke jager på tomgang når AC står på . (Da må ETM renses eller byttes, dyrt å bytte, lett å rense)

Cruisekontroll er det og ser jeg, det er deilig.
Antispinn (STC/DSTC) er også veldig bra å ha.


Enig angående at nevnte utstyr er kjekt å ha. ;)

Marken
18/06/10, 18:32
Fikk høre idag at jeg ikke bør kjøpe volvo :confused:
Men kan ikke bli værre en den passaten jeg hadde, kostet meg 20000,- i verkstedtimer og deler! :p

TeamBørnOut
18/06/10, 18:59
Hva er det du vil frem til? syns du 20.000 i verksted på en vag er dyrt? 35k hver 3. måned betalte vi. fordi vi bor på grusvei.
er du fornøyd med en v50 vil du garantert like s60 v70 s80. det er ikke billig volvoer.
er du redd for verkstedet så kjøp en manuel bil.

Marken
18/06/10, 21:09
Hva er det du vil frem til? syns du 20.000 i verksted på en vag er dyrt? 35k hver 3. måned betalte vi. fordi vi bor på grusvei.
er du fornøyd med en v50 vil du garantert like s60 v70 s80. det er ikke billig volvoer.
er du redd for verkstedet så kjøp en manuel bil.

jeg hadde bilen i underkant av 2 månder....
har ikke sett på noe annet enn volvo manuelt gira.

Jakobsen
22/06/10, 07:33
Kjøpte selv en 2001 20.t i januar, og er kjempefornøyd. Har kjørt 12k siden jeg kjøpte den, og har ikke opplevd noe tull.
Jeg kjøpte en som hadde gått 128k, med fulgt servicehefte.

Har byttet en lyspære da:D

Sølv syns jeg ikke er den værste fargen på s60, tvert i mot. Blir veldig fint sammen med de lekre linjene, samt utrolig praktisk hvis man bor i Bergen der det er umulig å ha ren bil i mer enn 2 dager.

Du fikk høre du ikke bør kjøpe volvo, på hvilke grunnlag?

Marken
06/07/10, 22:28
Det var en jobb-kamerat som bare har hatt tull med sin s60 2.4. han påstod s60 var spydd ut av volvo med fint interiør og karroseri bare for å selge.

Morgis
06/07/10, 22:34
Det var en jobb-kamerat som bare har hatt tull med sin s60 2.4. han påstod s60 var spydd ut av volvo med fint interiør og karroseri bare for å selge.

hehe, finnes vel alltid noe mandagsbiler fra fabrikken. :)
Volvo ligger jo godt på topp når det gjelder fornøyde kunder og lite feil.

Har faktisk ikke hørt noe negativt om S60 - V70 når det kommer til feil og problemer. Har inntrykk av at det er svært bra biler.
En framhjulstrekker vil såklart ha litt mer slitasje når det kommer til foringer i forstilling, men det er fortsatt slitedeler.

Marken
07/07/10, 14:45
JA, skjønner :)
Men rundt km stand ryker forstillingsdelene på s60 -v70?

TeamBørnOut
07/07/10, 14:48
spørs hvordan man kjører og hvilket underlag man kjører på :)

Marken
07/07/10, 14:54
Okei. har sett litt nå på finn . Enten blir det V70 eller s60! Gleder meg nå .

Marken
08/07/10, 16:43
Er dette litt skummelt å kjøpe? med tanke på at det er automat og gått litt langt?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23251504

aarnes
12/07/10, 17:15
207k er vel ikke langt for å være volvo...
KOmmer jo ann på hvordan bilen er kjørt, om den har fått flushet automatkassa på intervaller, om den har vært chippa eller ikke..

Har sett et par V70'er og S80'er på et av disse svenske volvoforumene, hvor tellern har rusla langt forbi 600k :)

Dog litt kjedelig motor...
2.4 liter uten turbo.. jeg ville ikke kjøpt det :)

wunder-hansi
15/07/10, 14:15
jeg har nettopp kjøpt en V70 2l turbo.. er storfornøyd hit til etter 2uker;D kjempe bil å kjøre:)

Morgis
15/07/10, 14:34
2.0T er flott motor syntes nå jeg.
men skal det være trekkbil så er diesel et must

Marken
15/07/10, 22:24
Spørsmål ifra en kompis: Hvordan får man den orginale telefonen i s60 til å fungere?

bare å kjøpe den enheten ? som på bilet under..
http://cache.finn.no/mmo/8/188/503/78_-1295920720.jpg

Marken
15/07/10, 22:31
Fant forresten denne s60en som jeg har tenkt litt på!
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23112395

Viking
16/07/10, 11:31
Fin den men, hvorfor ikke legge til noen kr og få denne.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23190868

Marken
17/07/10, 12:05
jo, du er inne på noe der. Sender han en mail jeg! ;)

aarnes
18/07/10, 15:12
Tja, for å ettermontere orginal telefon trenger du fullt ledningsnett, ink antenne.
Når alt er koblet opp må du til Volvo for å få lagt inn software.

hva det koster i Norge aner jeg ikke, men kan gjette på 1000kr i Sverige.

locked
22/07/10, 23:15
kan bare si med en gang at det finnes bedre telefoner å kjøpe for en krone enn den telefonen til volvo (som trolig er utviklet paralellt med P2 plattformen tidlig på 90 tallet)

Men, den fungerer utmerket. Holder samtalen gående der håndholdte telefoner må gi opp, den er alltid innen rekkevidde og betjenes fra rattet (ekstrautstyr). Har tvilling-sim i min og er meger fornøyd.

to minus:

Brukervennlighet (søke i kontakter og gjøre oppringning derifra)
Lydkvalitet (mottaker mener jeg sitter langt borte, men jeg vil prøve å endre mikrofonens plassering for den står i speilet, mot frontruta)

Nicklas
22/07/10, 23:23
Vurderer å importere meg ein S60 (2002mod) selv, men lurer litt på hvis det er stor forskjell på 96kW (280Nm) kontra 120kW (360Nm) motorane i disse.

Bilen vil bli brukt for å dra hengere.

Morgis
22/07/10, 23:23
man merker fort nesten 100nm ekstra ;)