PDA

Vis full versjon : Justere grunntrykk.



Jan Olav
06/06/14, 11:16
Holder på å stille inn turbotrykket, men blir ikke helt klok. Fikk tips om å nappe av den elektriske kontakten på ventilen som justerer turbotrykket. Har prøvd nå å skru den opp til 0.4, men når eg kommer til et visst punkt på justeringen på wastegaten så går grunntrykket ned (ja, eg strammer). Men det som gjør meg enda mere forvirret er at visst eg plugger i kontakten når grunntrykket går ned så lader den mye høyere enn før. Er da oppi 1.2 bar. Justerer eg ned på wastegaten så grunntrykket merkelig nok blir høyere så lader den 0.9 bar ( som eg er ute etter). MEN da kommer ikke trykket skikkelig før på 4000rpm. Når den lader 1.2 bar så kommer trykket ved ca 3000rpm. Hva skyldes dette og er det mulig å sette på en boostkontroll og justere ned trykket når wastegaten er strammet så den gir 1.2 i ladetrykk?? Han som selger chipen sa at ladetrykket skal være 1 bar. Vet dette er klønete forklart og forvirrende, men håper noen kan ta tiden til å hjelpe. Bilen det gjelder er en 850 2.0 med 15g turbo og tuning chip til t5 italia.


Sendt from my Xperia Z.

Jan Olav
06/06/14, 14:09
Hektet av stangen på wastegaten i sted for å justere litt. Oppdaget det at den er ikke i nærheten av senter. Gjorde det samme med gamle turboen. Der stod den dønn i senter. Kan der være at wastegaten har tatt kvelden?

Sendt from my Xperia Z.

gswede
06/06/14, 16:48
Stille turbotrykket? Det er chippen som avgjør turbotrykket..

Det siste du skal gjøre er å nappe av elkontakten på magnetventilen. Slutt å ta råd fra den kanten.

Se innlegg 18 i denne tråden http://forum.vccn.no/showthread.php?64687-Steg-3-V70-2-4t

Wastegate armen skal gli rett på ventiltappen uten at du skal måtte hale å dra i stanga for å få den på ventiltappen, etter noen år slites fjære i WG og du kan med hell skru inn justeringen en omdreining, sånn at du nærmer deg (halvmåne - når du legger stanga oppå ventiltappen - altså at du må trekke stanga en mm eller to for å dra den på - ikke særlig mer)

PS. Grunntrykk har ingenting med max ladetrykk og gjøre.
Lyser lampa i dashen nå etter du koblet ut megnetventilen?, det blir satt en kode om du trekker den ut og starter bilen. Denne koden setter bilen i nødmodus=null ladetrykk, denne må slettes før turboen igjen lader som normalt - altså styrt av magnetventilen.

Jan Olav
06/06/14, 17:33
Ikke for å være ufin, men den kanten har hjulpet meg veldig mye ;-) Men visst grunntrykk har ingenting med max ladetrykk å gjøre. Hvorfor blir max ladetrykk høyere når eg strammer wastegaten? Det er ingen lampe som lyste her. Stoppet bare bilen, plugget tilbake og den ladet som før. Når eg setter nedpå stangen til wastegaten så må eg trekke ørlite grann i den for at den skal gå nedpå.

Edit: mente å skrive at eg holder på å justere grunntrykket.

Sendt from my Xperia Z.

gswede
06/06/14, 18:32
Kobler du ut magnetventilen og samtidig strammer wg er det ingen styring av trykket. Det vil ikke bløs av og du kan booste 1,5bar om så var.
Poenget med magnetventilen er at den blør av trykk i forhold til parametre satt i chipen.
Om jeg ikke tar feil skal grunntrykket være rundt 0,3bar eller 4psi.

Du kan lure systemet med en pysventil eller stramme wg til slik at du lader fullt uansett turtall eller last. Ved førstnevnte vil ikke bankesensor signal bli lydhørt og du kan enkelt ødelegge motoren av samme grunn som under her. Med wg stramming mer enn sunt er vil bankesensor signal bli hørt men kommando til magnetventil om å sende trykk på wg for å åpne denne for å blø av ladetrykk vil være fånyttes fordi trykket fra magnetventil ikke vil være høyt nok til å overkomme prelasten du har på wg...

Jan Olav
06/06/14, 18:40
Der lærte eg endel. Takker :-) Du klikker sikkert nå. Men når eg kobler fra magnetventilen, vil den ikke da bare fungere som en form for skjøt? Som du skriver selv så er det jo ingenting som styrer den. Den vil vel bare åpene etter der wastegaten er stilt inn på. Eller?

Sendt from my Xperia Z.

gswede
06/06/14, 18:51
På sett og vis har du vel rett i det, må vri nøtta litt her.. Jeg ville ikke følt meg trygg uten bankesensorer i loopen. De er der seff, men hjernen kan ikke justere ladetrykk om ting begynner og gå skeis. Da lever motoren i beste fall på lånt tid

Jan Olav
06/06/14, 18:57
Men det går da ann å stille inn grunntrykket på den måten? Begynner med utgangspunktet at eg kan sette wastegate stangen lett nedpå og strammer litt og litt. Men eg tror eg gjorde en tabbe i starten når eg begynte å justere på wastegaten. Eg løsnet låsemutteren, men skrudde på selve stangen i stedet for å løfte av og skru på den med hullet i seg. Kan det ha gjort noe skade?

Sendt from my Xperia Z.

gswede
06/06/14, 19:20
Ja! Du kan ha vridd gummibelgen i wg åt skogen.
Koble en slange på wg og se om den holder vakum evnt trykk, lettest å bruke slangen du allerede har, koble fra på magnetventilen. Vær forsiktig, rørene på magnetventilen er plastikk og knekker lett.

gswede
06/06/14, 19:35
Så du forresten vidoen jeg linket til i den andre tråden? Der kan du hvordan du skal justere wg grunntrykk.

Jan Olav
06/06/14, 20:36
Jepp, såg den. Er veldig greit å vite. Satt på wastegaten fra den gamle turboen og da eg ikke har tilgang på lufttrykk akkurat nå. Det gjorde susen. Den lader nå fint å stabilt opp i 0.8 og føles mye bedre. Digg [emoji16]

Sendt from my Xperia Z.

Jan Olav
06/06/14, 20:44
Går det forresten ann å overhale den gamle wastegaten? Den ser jo helt strøken ut.

Sendt from my Xperia Z.

gswede
06/06/14, 21:20
På utsiden ja,... :-)

Mrmordi
30/06/14, 08:06
Ikkje for å stjele tråd, men såg veldig masse nytte i denne..
Har nettop montert en 18T turbo og fått en halv måne slik at eg må dra stanga litt på..
Synes ikkje den lader så masse, så noken tips om kva en kan gjere? Pyseventil?