PDA

Vis full versjon : Rengjøring av luftmengdemåler



Tom K
05/06/14, 20:04
Kort og enkelt spørsmål..tar luftmengdemåleren skade av å bli dusjet med rensemiddel som kontaktrens eller bremserens ? Tenker da på platinatrådene inne i røret, bilen er en 04 XC90 D5

sandal
05/06/14, 20:58
Lurer på det samme! har en v70 2,4 140 hk

Tom K
05/06/14, 21:00
Min ble nemlig helt tullete etter rens og går fryktelig dårlig, får opp feilkoder med henvisning til luftmengde og lufttemp i innsuget

Vatnehol
05/06/14, 21:20
bremserens er ikke bra å ha på, dette tar omtrent det meste, crc har egen lmf rens spray boks, men dette er som regel bare første hjelp.

Sotengel
06/06/14, 23:11
Kjøp ny. Er det eneste som fungerer.

Sendt med talatut fra bondelandet

Tom K
07/06/14, 09:27
Nå blir det først en tur på Volvo og lese ut feilkoder på tirsdag, så får vi se hva som må byttes, får stadig opp "motoreservice erfodras" i displayet men den gule motorlampa lyser ikke.

aarnes
10/06/14, 12:42
Jeg har en sånn MAF clenaer som nevnes lenger opp her, har aldri opplevd at den løser noen problemer med MAF. kjøp ny, koster litt men er enklest og best. og, ikke kjøp på biltema :)

Torsen67
11/06/14, 15:29
Jeg brukte elektrocleaner fra Biltema. Gjorde ingen skade på min. Men, pga dårlig nattesøvn så endte jeg opp med å kjøpe ny fra fcpeuro. Ingen forskjell så da konkluderte jeg med at jeg ikke hadde noe lmm-problem.

Tom K
11/06/14, 18:00
Hadde min på volvo og leste av feilkoder..fikk feil på lmm, feil temp i innsug, feil på gasspedal...mekanikeren sa at han ikke visste hva som var feil..bilen går nesten normalt ved veldig forsiktig pådrag, men så fort turboen begynner å lade så blir det mye huffing og puffing fra turboen og bilen går ekstremt dårlig, gearkassa oppfører seg også veldig rart ved pådrag...kan det være noe vacum feil ? har prøvd å ta av kontakten på lmm og da går den enda dårligere så da funker vel den går jeg ut fra ?

gswede
11/06/14, 18:32
Spesifikt, hvilke koder fant de?

Torsen67
11/06/14, 22:16
At bilen skal gå dårligere med lmm utkoblet skal stemme.

Jakke
12/06/14, 13:14
Ikke om LMM er helt gåen, da skal det være null forskjell. Men da skjønner du fort at noe er helt høl i hue også da.

FroBe
12/06/14, 17:09
Å koble ut LMM var kanskje en relevant test på eldre modeller, men på moderne biler med ETM så er det bare en av flere måter å sette motorstyringen i feilmodus. Hvis motorstyringen er i feilmodus brukes ikke LMM som normalt, og om man plugger den ut er den fortsatt i feilmodus.

sandal
14/06/14, 20:25
Prøv og bytt en liten "bryter" som ligher rett ved luft filteret kan komme med bilde, veit om en som har samme problemet han byttet den går to små slanger inn på den ligger i fronten av luftfilter boksen, det het noke rart som eg ikkje kommer på no :)

Tom K
15/06/14, 13:11
Har byttete den delen, kalles vel Turbo Control Valve tror jeg, hjalp ingen ting, byttet også en magnet solenoid som sitter nede ved starteren men det hjalp
heller ikke

Torsen67
15/06/14, 19:47
Tom K: du har mye av samme feil som jeg har. At giring blir snål er nok riktig, for når bunndraget blir dårlig så vi kassen kompansere for dette og legge seg på høyere turtall. Dette resulterer i masete giring.
Men jeg tror jeg vet hva årsaken er. Hvis vacuumklokka på turboen ikke klarer å åpne og lukke disse små ventilene/finnene i turboen pga for mye møkk/koks, så vil du få veldig dårlig bunndrag og lite topp-effekt. Men så klart, så sitter denne vacuumventilen så køddete til at det er nesten umulig å se den uten å få bilen på bukk.

Google "volvo d5 turbo" og kikk på bilder. Da får du opp flere forslag på dette.

Torsen67
15/06/14, 21:28
Har ikke tenkt å kuppe tråden, men tenkte dette kunne være relevant til problemet.
Her er tråden jeg tenkte på Tom K:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=132550

Tom K
25/06/14, 21:59
Nå viste det seg at lmm var deffekt på min bil, og trolig har min lille renseprosedyre gjort den værre enn den var, enden på visa var en tur på merkeverksted og litt feilsøking avslørte at lmm var synderen, kunne sikkert kjøpt en brukt eller funnet en på ebay men problemet er at jeg skal på NM i spesialfelt (pistolskyting) til helga og trenger bilen til å dra med ei campingvogn....så da ble det originaldeler til nesten 3000 for lmm og 1600 i feilsøk....der forsvant skattepengene :(

Sotengel
25/06/14, 22:02
Hadde du kjøpt en ny med engang som ble nevnt tidligere i denne tråden kunne du handla 3 stk på nettet. Men fint at det ordna seg for deg til slutt

Sendt med talatut fra bondelandet

Tom K
26/06/14, 07:40
Hadde du kjøpt en ny med engang som ble nevnt tidligere i denne tråden kunne du handla 3 stk på nettet. Men fint at det ordna seg for deg til slutt

Sendt med talatut fra bondelandet

Jeg er medlem i "support your local Volvo dealer" klubben ;)

Sotengel
26/06/14, 09:32
Hehe [emoji1]