PDA

Vis full versjon : V70 d5 Høyt forbruk etter skifte av lambda.



E.Winjum
05/06/14, 19:07
Hei, har slitt med motorsystem serv. Erfordras en stund og fant tilslutt ut ved feilsøling med pc at lambda var gåen. Jeg bestilte lambda fra mekonomen og skifta denne, da forsvant feilmeldingene og effektreduksjonen ga seg. Men nå sliter jeg med at den bruker mye diesel :s Har hatt snittforbruk på 0.7l på mila og nå har den gått opp til 0.76 og stiger fortsatt :s noen som har tips? Slette feilkoder igjen? Gjorde ikke det etter lambda bytte, bare tok av minus polen en god stund.

Dette er da en 07. V70 D5/2.4D (163hk)

På forhånd, takk for svar! :)

Vatnehol
05/06/14, 21:27
bytt lmm i samme slengen, de to jobber i lag.
effekt reduksjon betyr ofte redusert fuel forbruk og.

E.Winjum
05/06/14, 21:47
Veit dem jobber sammen. Når lambda fjuska, så fikk jeg såpass effektreduksjon at jeg måtte trø pedalen igjennom torpedo omtrent for at det skulle skje noe.. Men får vel få ordna en ny runde med feilkode lesing og se om det er mer feil.

aarnes
10/06/14, 12:44
Du har jo fått ordnet virvelspjeldet ditt og, kanskje det også har en innvirkning? jeg er usikker på hvor mye det skal ha, men.

du vet hvor jeg bor...

konso
10/06/14, 20:49
Min D5 brukte nesten 0,8l/mil når virvelspjeldet var kaputt. Etter jeg bytta hele spjeldet og fikk nytt stag så kom den ned igjen til 0,56 som jeg har som snitt på blandet kjøring.
Sikker på at ikke selve spjeldet er defekt hos deg også?

E.Winjum
10/06/14, 23:37
Spjeldet går lett og fint, så det er ikke defekt. Forbruket lå på ca 0.7 på mila før bytte av lambda. Jeg har automat. Den har stabilisert seg på 0.75 nå.

Skal høre med ene kollegaen min med vida om han ikke kan ta det med på jobb igjen om forbruket går opp enda mer :)

aarnes
20/06/14, 20:30
Nå har jeg kjøpt nytt spjeld og etter å ha lekt litt med det nye jeg er nesten sikker på at spjeldet mitt er defekt. det skal ikke kunne vandre særlig mer enn 8mm , mitt vandrer 1cm på kula, så ikke ta det forgitt at ditt er i orden :-)

locked
09/07/14, 20:40
Skal adaptere ny lambdasensor og LMM i motorstyreenhetem, gjort det?

Usikker på om det har noko særleg for seg.

E.Winjum
09/07/14, 20:54
Har ikke gjort det nei. Vil tru at den raskere tilpasser seg om man utfører en adapsjon. Forbruket har sunket til 0.73 sist jeg sjekka (Bilen har stått til oppretting i snart 2 uker)

konso
10/07/14, 14:39
Har vært 1,5 uke på ferie og kjørte fra berkåk til varberg sør for gøteborg, med full bil. Fulgte trafikken og kom ned på 0.46 pr mil, og det synes jeg er bra til disse motorene å være. Kjøring i danmark dro opp til 0.63, men da med kjøring jevnt på 125km/h++.

Aurelius
12/07/14, 18:08
Låner denne tråden litt :)
Noen som vet om det faktisk sitter lambda på en V70 D5 2002 mod? Bilen har gått ca 225 000 og har fått "motorservice erfordras" et par ganger, men alt i orden etter å ha stoppa og starta den igjen. Skiftet LMM for ca 10 000km siden. Det kan selvfølgelig være mye rart, men tittet litt under bilen etter lambda, men kunne ikke finne den eller de noen plass. Er dog ikke veldig bilkyndig.. :) noen som vet?

Torsen67
12/07/14, 20:05
Nå har jeg samme årsmodell som deg, men 131 hk utgaven. På min sitter det ikke lambda. Om du har så skal du lett kunne se den fremre. Titt ned på eksosen mellom motor og torpedoveggen i fra passasjersiden. Da skulle du kunne se denne.

Aurelius
12/07/14, 20:28
Har sett godt etter - uten å finne den. Spørs om det ikke er på denne heller. Så her sitter jeg med en ny bosch lambda :P fann den billig på ebay, så jeg måtte bare slå til. Kan se ut som om det er på nyere modeller denne passer. Muligens fra 06 ut i fra denne siden? Det er ihvertfall samme delenr. http://www.reservedeler24.co.no/bosch-1149484.html
Skrik ut om noen trenger en original bosch lambda til en god pris i så fall :)

Torsen67
13/07/14, 13:40
Da er nok din bil også fri for lamda ja. Da slipper du i hvertfall å bekymre deg for den ;-)

Aurelius
13/07/14, 15:28
hehe, stemmer :)