PDA

Vis full versjon : Koblingsskjema til -75 244.?



Granfury
03/06/14, 16:56
Har prøvd å søke, men har bare mobilen tilgjengelig, så det er begrenset hvor lenge jeg orker å sitte og lete.
Har nettopp hentet en -75 244, som jeg byttet motor i igår.
Men det er noe som ikke stemmer med det elektriske. Ingenting lyser i dashbordet når jeg slår på tenningen, og tank- og tempmåler virker ikke.
Bilen starter, og lys, kupevifte, horn, blinklys osv fungerer. Men finner ikke ut av hvorfor ikke noe i instrumentpanelet lyser, ikke oljetrykkslampe, ladelampe, fjernlyslampe, ingenting.
Eneste jeg legger merke til, er at det er en rød ledning "tilovers" ved dynamoen. Bilen manglet dynamo, så jeg vet ikke hvor den har vært tilkoblet før. Den er like tykk som den som går til batteriet, men litt kortere, så den når ikke helt bort til + på dynamo. Ledningene på dynamoen som sto på motoren var klipt av, så det gikk greitt å plassere over alle unntatt en. Denne "ledige" ledningen går bakover og forsvinner inn i en strømpe som går langs torpedoveggen, har ikke forsket på hvor den ender enda.

Finnes det noe koblingsskjema på nett, så jeg kan få funnet ut av dette på enkelt vis?

Granfury
03/06/14, 17:05
B20 forresten.

TurboNoob
03/06/14, 18:56
Muli du finner noe her : http://forum.vccn.no/showthread.php?14-Koblingsskjemaer-El-skjemaer

Granfury
03/06/14, 19:21
Har kikket på dette, men ble ikke noe klokere-heller tvert imot. ;)

oeb
03/06/14, 19:23
Sjekk http://www.k-jet.org

Granfury
04/06/14, 19:11
Mye interresant lesning på K-jet, men fant ikke skjema til -75, bare -76 og nyere. Jeg har gamletypen dynamo der alle ledningene er skrudd, mens -76 har 3 ledninger i en plastplugg, og to som er skrudd.

Kan hende jeg husker feil på antallet på de nyere, men jeg har hvertfall 4 eller 5 som skal festes på hver sin skru.

Og denne røde, tykke kabelen som går bakover til torpedoveggen, finner jeg ikke i skjemaet. Etter størrelsen på hullet i kabelskoen ser det ut til at den skal på samme skru som den andre tykke røde, (den som går til batteriet), men den er som sagt ikke lang nok til å festes der, uten at den blir stram som en gitarstreng.
Får finne frem multimeteret for å se om jeg finner den andre enden av den et sted, er jo ikke så voldsomt omfattende ledningsnett frammi der.

Granfury
04/06/14, 22:36
Har tatt en liten generell sjekk på ledninger og kontakter fremme i motorrommet, og alt ser ok ut. Dynamo lader, så da gir jeg litt blaffen i hvor den siste ledningen skal. Har ikke funnet ut hvor den ender, men det står 12v konstant på den.

Tok så en liten runde med å sjekke og rikle litt på alle sikringene, og slo på tenningen. Fremdeles like dødt i dashbordet. Men så så jeg at turtelleren plutselig hadde begynt å virke, og lampa for fjernlys lyser når den skal. Og plutselig begynte håndbrekklampa å lyse! Fortsatte å rikle på sikringene, og startet og stoppet et par ganger. Kom ikke noe lengre, så jeg kjørte den ut for å parkere den et annet sted på tomta.
5 minutter etterpå kom jeg på at den sto litt i veien der jeg hadde satt den, så jeg satte meg inn igjen, å slo på tenninga. Og hva ser jeg? Alle lys lyser, oljetrykk, lading, håndbrekk, brake failure! Og tempmåleren bevegde seg oppover! Flyttet den, og startet og stoppet et par ganger, og nå virker det meste :) Ser ut som den reparerer seg selv? :)
Eneste som ikke virker nå er tankmåler, pluss at det blinker ikke grønt i dashen når jeg har på blinklys, men det kan faktisk være pærene, eller dårlig kontakt i selve instrumentpanelet et sted. Kanskje det begynner å virke snart det også?

oeb
10/06/14, 14:29
Sjekk jordingskabel på dynamo og jordingene til instrument, ligger rundt rattstammen og ved varmeapparatet på førersiden.

Granfury
14/06/14, 21:31
Har sjekket jordinger, ser ok ut, men jeg må nok ta meg en skikkelig runde og pusse over de fleste kontakter, mye dårlig kontakt ute og går.

Meeen...jeg har fått et nytt, og ikke så rent lite flaut problem. Har tatt en liten kosmetisk overhaling av forskjellige deler i motorrommet, blant annet lakket bremsekraftforsterkeren. Måtte da av med blant annet coilen, og nå har altså det flaueste på lenge skjedd; Jeg finner ikke igjen ledningen som skal inn på + på coil....Helt ufattelig, da det nesten ikke er ledninger frammi der, men den er og blir borte. Alt jeg finner er ledningen som går fra + på coil og over til forgasseren, en som går fra - på coil og ned til stiften, og en som går fra - på coil og inn til turtelleren. Men jeg finner ingen som kommer fra tenningslåsen og går inn på + på coil...

Er det noen som kan hjelpe meg litt, skulle gjerne visst hvor denne som skal til + på coil kommer ifra. Det jeg mistenker er at det har vært en skjøt eller noe på denne, og at starten av den ligger et annet sted i motorrommet. Kommer den ut gjennom torpedeoveggen, fra starteren eller fra releene ved batteriet..?