PDA

Vis full versjon : Nye EU krav blir vist aldri ferdig med nye krav fra regjeringen



Tor-Erik
01/06/14, 21:35
Hei

Eg lurte på om noen har oversikt på hva års modell nedover og oppover som kommer under det nye kravet med lufttrykk i hjulene.

Eg har forstått det sånn at biler som har et lys ikon i dashbordet som er gult og bilde av et hjul /dekk er bare di som for kravet eller tar eg helt feil her?

Christian
01/06/14, 21:38
Hvis du tenker på påbudet om dekktrykkovervåkingssystem så gjelder det kun nye biler fra og med november i år.

Tor-Erik
01/06/14, 21:55
Hvis du tenker på påbudet om dekktrykkovervåkingssystem så gjelder det kun nye biler fra og med november i år.

Det blir en sannhet med modifikasjoner for blier som har installert systemet i hjernen skal og ha det montert tilbakevirkende leste eg i avisen uten at eg fant det nå i farten

Christian
01/06/14, 21:57
Det blir en sannhet med modifikasjoner for blier som har installert systemet i hjernen skal og ha det montert tilbakevirkende leste eg i avisen uten at eg fant det nå i farten

Det kan jeg aldri tenke meg at stemmer, men det er uansett kun de systemene som faktisk viser trykket og ikke bare tenner en lampe som lett kan slukkes igjen (ref. mercedes, bmw, vag, etc) som er påbudt og godkjennes som tilstrekkelig.

Tor-Erik
01/06/14, 22:01
Det kan jeg aldri tenke meg at stemmer, men det er uansett kun de systemene som faktisk viser trykket og ikke bare tenner en lampe som lett kan slukkes igjen (ref. mercedes, bmw, vag, etc) som er påbudt og godkjennes som tilstrekkelig.

Fant noe her, i alle fall endel biler tilbake til 2012 ser det ut som

Hvilke biler omfattes av TPMS-direktivet?
Ifølge EU-direktiv 661/2009 skal alle biler som er typegodkjent etter november 2012, og alle nye biler som er solgt etter november 2014, ha lufttrykkovervåkingssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Direktivet omfatter ikke eldre biler. Dersom disse ikke har et lufttrykkovervåkingssystem , behøver man ikke å ettermontere et slikt system.

Jakke
03/06/14, 23:57
Om du leser alt du finner, så ser du dette da
Dersom disse ikke har et lufttrykkovervåkingssystem , behøver man ikke å ettermontere et slikt system. og
Ifølge EU-direktiv 661/2009 skal alle biler som er typegodkjent etter november 2012, og alle nye biler som er solgt etter november 2014, ha lufttrykkovervåkingssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System).

At bilene må være TYPEGODKJENT etter november 2012 er noe anna, det gjelder vel nesten kun biler solgt i siste halvdel av 2013, om engang de.

locked
04/06/14, 14:51
Om du leser alt du finner, så ser du dette da og

At bilene må være TYPEGODKJENT etter november 2012 er noe anna, det gjelder vel nesten kun biler solgt i siste halvdel av 2013, om engang de.
Det betyr at det gjelder NYE modellar som typegodkjennast mellom november 12 og november 14.

For allerede eksisterande, typegodkjende modellar trer ikkje kravet i kraft før november 14.

Jakke
04/06/14, 16:10
Det er jo det jeg sier jo. Om bilen er typegodkjent etter november 2012, så skal den ha det. Etter november 2014 skal alle nye biler ha det.

locked
04/06/14, 16:23
Det er jo det jeg sier jo. Om bilen er typegodkjent etter november 2012, så skal den ha det. Etter november 2014 skal alle nye biler ha det.
Då har eg misforstått deg, for du snakkar om bilen, ikkje om ein modellserie med felles typegodkjenning.

Jakke
04/06/14, 18:09
Tenker ikke på spesifike biler, nei. Tenker på hele modellserier, V70II facelift f.eks

larsverm
11/06/14, 16:29
Det må vel da bety at hvis det ikke allerede finnes på en gitt eksisterende modellserie, vil det måtte komme i forbindelse med en "facelift" eller modelloppdatering i år.