PDA

Vis full versjon : Steg 3 V70 2,4t



brukernavn
30/05/14, 19:47
Har en V70 2002 2,4t med steg 3 oppsett med downpipe og eksos fra BSR. Bilen går ikke som den skal og har bare gått dårligere etter jeg lasta inn steg 3 software. I går monterte jeg trykkmåler for å se hva det lå på og blei ganske overraska.. Med steg 2 oppsett lada bilen 0,8bar, men nå lader den bare 0,7bar??? Noen som veit hva trykket skal være med steg 3?

Noen som har formening om hva dette kan være?... Evig taknemmelig for alle svar for aner ikke hvor jeg skal feilsøke.......


Sent from my iPad using Tapatalk

peri_lund
31/05/14, 18:42
Høres ut som du sliter med det samme som meg. Jeg hadde veldig ustabilt trykk, spratt opp glatt på 1 bar. Men så falt trykket. Fikk byttet wastegateklokka som egentlig er beregnet for mye lavere trykk. Satte på en med 0,8 i grunntrykk. Nå lader jeg 1,2-1,3 med stabilt og fint trykk :-)
Jeg satte på en trykktester på slangen til WG, og pumpet på litt trykk, allerede ved 0,5 bar begynte staget sakte og flytte på seg. Da åpner wg i praksis enda litt tidligere pga. eksostrykket mot luka. Har du original vakumklokke på wg?

brukernavn
31/05/14, 19:37
Ja vakumklokka er orginal


Sent from my iPhone using Tapatalk

brukernavn
31/05/14, 19:38
Men er trykket på 1,2 på steg 3?


Sent from my iPhone using Tapatalk

brukernavn
01/06/14, 09:37
Passer denne wastegateklokka http://www.scstyling.no/wastegate-08-p-7388-c-5354.aspx til TD04 13T turboen? Står i shoppen at den passer til 940??


Sent from my iPad using Tapatalk

mrstfu
01/06/14, 09:43
Både 940 og V70 ble levert med 13T-turbo, ja. Ingen garantier fir at den passer din bil, dog... hadde prøvd å skaffe en til V70 2.4/2.5T.

brukernavn
01/06/14, 09:45
Hvor skaffer jeg det? Bsr har bare til 940... Veit ikke hva bilen lader med steg 3 heller..



Sent from my iPad using Tapatalk

mrstfu
01/06/14, 09:47
Ebay?

brukernavn
01/06/14, 09:59
Ja ser det ligger noen der. Men jeg må vel ha en med grunntrykk 1,2bar eller noe? Eller er jeg helt på jordet [emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk

peri_lund
01/06/14, 17:38
Jeg kjøpte denne til min 13 turbo. Den passer fint, men du må bruke den braketten som den gamle står på. Den originale er naglet fast til braketten, men bare borr opp de naglene og sette på den nye med to skruer. Jeg kjøpte den som er 0,8 i grunntrykk på. Du kan kjøpe den eller den som har 1,0 bar grunntrykk. Begge passer. Finjusteringen tar du ved og justere lengden på staget, da er det fint og ha en pumpe med manometer så du pumper på trykk inn på slangen til klokka, da ser du når staget begynner og bevege seg, så ser du på manometeret. Da vet du enkelt hvor langt staget skal justeres.
Med min på 0,8 i grunntrykk kjører jeg fint på 1,2 bar. Den veien går fint, men du klarer ikke og kjøre med 0,8 bar trykk, hvis klokka har et grunntrykk på f.eks 1 bar. Da klarer den ikke og åpne på 0,8.
Jeg vet ikke helt hva trykket skal være på steg 3, men rådene er ikke noe glad for høyere trykk enn 1,3. Så derfor holder jeg meg der.

Vatnehol
02/06/14, 12:37
trykk er relivant, kommer an på hva du har som luft filter, down pipe og effekt anlegg.
steg 2 og steg 3 er akkurat samme program varen.
peri_lund er inne på noe lurt her, veldig mulig at wastegateklokka lekker forbi noe trykk. kjøp en som er 0.8. men du trenger ikke å bytte hele wastegateklokka, www.ipdusa.com selger ny membran og forsterket fjør, blir en del rimligere.
har du kjørt med k&n filter så vil jeg anbefale deg å se på kompressor hjulet på luft siden, k&n filter slipper inn for mye drit og sanblåser skovlene, slik at den lader senere og senere.

og husk at du må kjøre på 98 oktan for å få full effekt, ganske stor forskjell på 95 og 98.

1.2 bar på 13T turboen er utenfor turbohuset effektive mål, google 13 t compressor map så ser du hva jeg snakker om. å kjøre slik bruker å vere veldig hardt på turboen.

litt ekstra tips er om lmm og lamda har gått langt så kan bilen lade like mye men ha dårligere effekt på motoren. bytt hver 160'

volvoRsport
02/06/14, 14:00
Både 940 og V70 ble levert med 13T-turbo, ja.

940 har 13C.

brukernavn
02/06/14, 15:44
trykk er relivant, kommer an på hva du har som luft filter, down pipe og effekt anlegg.
steg 2 og steg 3 er akkurat samme program varen.
peri_lund er inne på noe lurt her, veldig mulig at wastegateklokka lekker forbi noe trykk. kjøp en som er 0.8. men du trenger ikke å bytte hele wastegateklokka, www.ipdusa.com selger ny membran og forsterket fjør, blir en del rimligere.
har du kjørt med k&n filter så vil jeg anbefale deg å se på kompressor hjulet på luft siden, k&n filter slipper inn for mye drit og sanblåser skovlene, slik at den lader senere og senere.

og husk at du må kjøre på 98 oktan for å få full effekt, ganske stor forskjell på 95 og 98.

1.2 bar på 13T turboen er utenfor turbohuset effektive mål, google 13 t compressor map så ser du hva jeg snakker om. å kjøre slik bruker å vere veldig hardt på turboen.

litt ekstra tips er om lmm og lamda har gått langt så kan bilen lade like mye men ha dårligere effekt på motoren. bytt hver 160'

Jeg kjører 98 oktan, og har alltid gjort det [emoji2] bruker standardfilter i orginal eske. Lmm bytta jeg for en mnd siden, lamda har jeg ikke bytta enda. men var borte hos en jeg kjenner og han kobla til diagnose apparat som vi leste av mens vi kjørte ;) den så bra ut.... Men veit aldri.. Har steg 3 fra Bsr og det er forskjell på steg 1 software og steg 3 software. Det er derfor jeg måtte montere 3"downpipe(har bsr eksos fra tidligere). Forskjell på steg 1 og 2 er bare eksos fra cat og bak.
Ladetrykket som skal være på steg 3 veit jeg derfor ikke....:( ingen som har noen anelse?


Sent from my iPad using Tapatalk

mrstfu
02/06/14, 15:46
940 har 13C.

Det har den helt sikkert, problemet er at ingen har kunne gi meg konkret informasjon på hvilken turbo min egen B5254T har. Imidlertid har alle fortalt meg at min og 940 har samme turbo, på Swedespeed mener de hardnakket at Volvo lun ble levert med 13T, andre sier 13G, og slik går no dagan. Duvet kanskje hvilken turbo min har du?

brukernavn
02/06/14, 15:50
Det har den helt sikkert, problemet er at ingen har kunne gi meg konkret informasjon på hvilken turbo min egen B5254T har. Imidlertid har alle fortalt meg at min og 940 har samme turbo, på Swedespeed mener de hardnakket at Volvo lun ble levert med 13T, andre sier 13G, og slik går no dagan. Duvet kanskje hvilken turbo min har du?

Jeg tok med telefonen og tok ett lass med bilder bakimellom torpedoveggen og til slutt fikk jeg med meg dataskiltet på turboen [emoji2] det er kanskje mulig på din og? [emoji15]


Sent from my iPad using Tapatalk

mrstfu
02/06/14, 16:04
Kan alltids prøve. Skal ha den opp på bukker i dag, takk for tipset.

brukernavn
02/06/14, 16:07
Jo selv takk [emoji2]


Sent from my iPad using Tapatalk

gswede
03/06/14, 09:55
WOW!! grunntrykket skal ikke justeres til det samme som tuningprogrammet tilsier at turboen skal lade. Justerer du grunntrykket til 1bar eller mer vil ikke WG operere som den skal. Gjør dere det vil TCV aldri kunne regulere turbotrykket..og du vil ha 1bar eller mer under alle forhold, i alle gir. Bye bye motor.


På slutten av denne videon kan du se hva gruntrykket skal være på de forskjellige motorene. Se gjerne hele videoen for bedre å forstå grunntrykkregulering og justering.
www.youtube.com/watch?v=MK6V3G-yfh8

Wastegate
http://www.ardideas.com/Turbochargers-Upgrade-Components_c_110.html

brukernavn
03/06/14, 14:05
WOW!! grunntrykket skal ikke justeres til det samme som tuningprogrammet tilsier at turboen skal lade. Justerer du grunntrykket til 1bar eller mer vil ikke WG operere som den skal. Gjør dere det vil TCV aldri kunne regulere turbotrykket..og du vil ha 1bar eller mer under alle forhold, i alle gir. Bye bye motor.


På slutten av denne videon kan du se hva gruntrykket skal være på de forskjellige motorene. Se gjerne hele videoen for bedre å forstå grunntrykkregulering og justering.
www.youtube.com/watch?v=MK6V3G-yfh8

Wastegate
http://www.ardideas.com/Turbochargers-Upgrade-Components_c_110.html


Fantastisk nå faller bitene på plass [emoji2] Den videoen var gull verdt! Vurderer å skaffe meg utstyr for å teste åpningstrykket.. Har bestilt og får ny wastegate på torsdag [emoji1] denne er ferdig innstilt på orginalt grunntrykk [emoji12] Den som sitter på bilen nå kan jeg åpne og lukke med 2 fingre! [emoji15]


Sent from my iPad using Tapatalk

volvoRsport
03/06/14, 17:02
Det har den helt sikkert, problemet er at ingen har kunne gi meg konkret informasjon på hvilken turbo min egen B5254T har. Imidlertid har alle fortalt meg at min og 940 har samme turbo, på Swedespeed mener de hardnakket at Volvo lun ble levert med 13T, andre sier 13G, og slik går no dagan. Duvet kanskje hvilken turbo min har du?

13G (med vinklet eksoshus mener jeg det er).

brukernavn
03/06/14, 17:24
Kan alltids prøve. Skal ha den opp på bukker i dag, takk for tipset.

Fikk du sjekka dataskiltet på turboen?


Sent from my iPad using Tapatalk

mrstfu
03/06/14, 18:02
Nei, fikk ikke tid. I alle tilfeller sitter nedre bolt på varmeskjoldet fast og må kappes, eller noe slikt.

brukernavn
03/06/14, 18:10
Nei, fikk ikke tid. I alle tilfeller sitter nedre bolt på varmeskjoldet fast og må kappes, eller noe slikt.

Jeg tok ikke av varmeskjoldet på min, men mulig det ser anerledes ut på din. Skiltet på min satt på komressorhuset. Trangt å fælt men fikk lura telefonen bak der uten noen demontering [emoji2]


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
04/06/14, 16:12
Noen som har utstyr til å teste åpningstrykk i bergensområdet? [emoji4] hadde vært kjekt å se hvor dårlig wastegate er [emoji12]


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
05/06/14, 23:19
Bilder er viktig [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/303.jpg
Før demontering

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/304.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/305.jpg
Wastegate fra Norsk Turboservice

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/306.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/307.jpg
Ny wastegate ferdig montert [emoji1][emoji14]


Sent from my iPad using Tapatalk

gswede
06/06/14, 16:52
Og armen er justert slik at den glir rett på tappen, eller må du dra den over for å få den på?

brukernavn
06/06/14, 18:53
Og armen er justert slik at den glir rett på tappen, eller må du dra den over for å få den på?

Jeg ba Norsk Turboservice om å dtille den inn på orginalt grunntrykk siden jeg skulle dra bort i helga så slapp jeg det [emoji14] og staget glei rett nedpå når spjeldet var lukka [emoji2] eneste jeg må få tak i ny splint. Den knakk så jeg bøyde til restene av den. Får bytte etter helga [emoji4]


Men hadde uansett vært lurt å teste grunntrykket på klokka [emoji15]


Sent from my iPhone using Tapatalk

gunnarium
06/06/14, 20:16
Jeg ba Norsk Turboservice om å dtille den inn på orginalt grunntrykk siden jeg skulle dra bort i helga så slapp jeg det [emoji14] og staget glei rett nedpå når spjeldet var lukka [emoji2] eneste jeg må få tak i ny splint. Den knakk så jeg bøyde til restene av den. Får bytte etter helga [emoji4]


Men hadde uansett vært lurt å teste grunntrykket på klokka [emoji15]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis den glei rett nedpå så er dette feil da rette fremgangsmåte er å justere stage så en kun ser halve tappen i hullet når spjeldet er lukket, da må en dra i staget for å få den inn på tappen.
Dette var det svensk turbo teknikk forklarte meg når jeg byttet, tror dem har peiling da dem driver med overhaling av turboer og er leverandør til Norsk Turboservice,
Min kjøpte jeg av Norsk Turboservice og når jeg da stilte spørsmål om hvordan en skulle justere denne så satte di meg i kontakt med Svensk turbo teknikk.

gswede
06/06/14, 20:51
Rette fremgangsmåte er så aldeles ikke å se halvmåne når du legger armen over ventiltappen. Det sier deg absolutt ingen ting. Man skal justere etter trykk.

Har du fått en ferdig justert, monter, test bil, juster. Det kan bli skrekkelig dyrt å justere på gefuhlen.

Låsepinne? Bruk en binders til du får rette pinnen, har brukt binders i åresvis.

brukernavn
07/06/14, 21:45
Rette fremgangsmåte er så aldeles ikke å se halvmåne når du legger armen over ventiltappen. Det sier deg absolutt ingen ting. Man skal justere etter trykk.

Har du fått en ferdig justert, monter, test bil, juster. Det kan bli skrekkelig dyrt å justere på gefuhlen.

Låsepinne? Bruk en binders til du får rette pinnen, har brukt binders i åresvis.


Bilen går mye bedre nå og det kommer ikke svart røyk ut av eksosen lenger [emoji4] Tror den fikk for feit blanding når wastgaten var dårlig.. Kan det stemme?
I tillegg skal jeg kjøpe ny trykkmåler, min viser ca 0,2 for lite [emoji7] Er Auto Gauge jeg har og har hørt at de er dårlig [emoji107]

Når Turboservice har justert den må jeg nesten stole på de! Ellers veit jeg ikke hvem jeg skal spørre [emoji15]


Sent from my iPad using Tapatalk

Vatnehol
07/06/14, 23:52
uansett hva wastegate gjør, så er det lmm og lamda som styrer bensinblanding, på facelift er det ladetrykk sensor, lmm og lamda som styrer bensinblanding/luft.
når jeg forhørte meg med autopower.no når de forhandlet bsr før så var steg 2 og 3 samme programvaren. uansett om det er forskjellige program vare så er ladetrykk relivant angående hva modifikasjoner du har på bilen.

brukernavn
08/06/14, 01:04
uansett hva wastegate gjør, så er det lmm og lamda som styrer bensinblanding, på facelift er det ladetrykk sensor, lmm og lamda som styrer bensinblanding/luft.
når jeg forhørte meg med autopower.no når de forhandlet bsr før så var steg 2 og 3 samme programvaren. uansett om det er forskjellige program vare så er ladetrykk relivant angående hva modifikasjoner du har på bilen.

Facelift? Hva mener du?

Er ladetrykk samme på steg 2 og 3 da?
Hvorfor måtte jeg ha downpipe for å laste inn steg 3? Og det blei forskjellig lyd og drag i bilen på steg1 og steg 3?


Sent from my iPhone using Tapatalk

gswede
08/06/14, 07:21
Nja, WG er ikke direkte involvert i fueling. Derimot vil en sviktende WG kunne påvirke forbrenning.

brukernavn
08/06/14, 14:12
Ser ut som det blei bedre nå iallefall [emoji4]




Sent from my iPhone using Tapatalk

brukernavn
08/06/14, 14:13
Lurte også på å bytte til forge dumpventil eller blende [emoji15] noen erfaringer rundt dette [emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk

gswede
08/06/14, 16:24
Blending er vel ikke så lurt om du ønsker å beholde turboen en stund til. Jeg har god erfaring med Forge.
Evnt kan du kjøpe ny originaldump her http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemVersion&item=130871428757&view=all&tid=915988826003

brukernavn
08/06/14, 16:46
Blending er vel ikke så lurt om du ønsker å beholde turboen en stund til. Jeg har god erfaring med Forge.
Evnt kan du kjøpe ny originaldump her http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemVersion&item=130871428757&view=all&tid=915988826003

Får ikke åpna lenka[emoji15] du er sikkert innlogga [emoji41] veit ikke hvor lenge turboen holder så da tenkte jeg å flytte over dumpen hvis jeg kjøpte forge [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk

gswede
08/06/14, 17:34
her http://www.ebay.com/itm/Turbo-Rebuild-Kit-Mitsubishi-TD04-Blow-Off-Valve-VOLVO-/130871428757?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1e788b8695

brukernavn
08/06/14, 17:45
her http://www.ebay.com/itm/Turbo-Rebuild-Kit-Mitsubishi-TD04-Blow-Off-Valve-VOLVO-/130871428757?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1e788b8695

Se der ja. Begynner de gamle å lekke eller er de tett? Har du forge? Og hva er fordelen kontra orginal?


Her blei det mange spørsmål [emoji14][emoji12] hehe


Sent from my iPhone using Tapatalk

gswede
08/06/14, 18:10
De gamle begynner å lekke. Forge er god knall, koster deretter. Noe trangt å få på plass på 850/V70.
Har hatt Forge på 850'n, nå montert på v50'n.

Fordelen er at du ikke har en gummibelg som enten kan lekke i selve gummien eller at belgen ikke umiddelbart etter pådrag legger seg inntil og tetter for resirk. I praksis føles det som at du har fått noen ekstra hester, mer kontant feedback ved gasspådrag. Dessuten er den lett og åpne for å bytte fjær evnt smøre stempelet. Her er det ikke gummibelg.

brukernavn
08/06/14, 20:26
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/459.jpg

Da blir det forge ventil. Ser ut som den sitter med 3 stk 10mm. Men den ser ut til å bygge mer enn orginale


Sent from my iPhone using Tapatalk

gswede
08/06/14, 20:46
Som sagt, det er trangt men det går. Bare sørg for at den du kjøper ikke har rett slangestuss.

Rette sorten får du her.. :-) www.vivaperformance.com/cbv-upgrade-piston-style-mitsubishi-td04hl-turbos-fmdvrmr/

Eller her.. www.eurosporttuning.com/volvo/engine/turbocharger/compressor-bypass-valve-cbv-upgrade.html

brukernavn
08/06/14, 20:49
Som sagt, det er trangt men det går. Bare sørg for at den du kjøper ikke har rett slangestuss.

Tenkte gå for denne [emoji4]: http://atechmotor.com/volvo/v70n/24t/turbo-och-tillbehor/forge-dumpventil/


Sent from my iPhone using Tapatalk

gswede
08/06/14, 21:02
God knall, det er samme ventilen

brukernavn
10/06/14, 17:33
Vurderer også magnetventil som atech har.. Veit ikke om min er dårlig, bytta den for 6år siden og da kjøpte jeg den på frydenbø. Har hørt mye skryt av den atech har. Innspill erfaringer taes gladelig imot [emoji4][emoji3]


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
10/06/14, 17:57
uansett hva wastegate gjør, så er det lmm og lamda som styrer bensinblanding, på facelift er det ladetrykk sensor, lmm og lamda som styrer bensinblanding/luft.
når jeg forhørte meg med autopower.no når de forhandlet bsr før så var steg 2 og 3 samme programvaren. uansett om det er forskjellige program vare så er ladetrykk relivant angående hva modifikasjoner du har på bilen.

Relivant hva mener du?


Sent from my iPad using Tapatalk

mrstfu
10/06/14, 18:09
Relivant hva mener du?


Sent from my iPad using Tapatalk

Tipper han mente relativt.

brukernavn
10/06/14, 18:38
Tipper han mente relativt.

Det må jo være forskjell i ladetrykk på steg 1(2) og 3? Ingen som har samme oppsett?


Sent from my iPad using Tapatalk

mrstfu
10/06/14, 19:52
Det må ikke det, nei. Sier ikke at det definitivt ikke er forskjell, men det er ikke kun ladetrykk som produserer krefter på veien. Et gitt ladetrykk på en motor som puster lettere har stor påvirkning, deretter kommer andre faktorer som tenningsdeler, bensintilførsel og nedkjøling av ladelufta inn i bildet.

Hva er det oppgitte effektnivået på de forskjellige stegene?

brukernavn
10/06/14, 19:56
Det må ikke det, nei. Sier ikke at det definitivt ikke er forskjell, men det er ikke kun ladetrykk som produserer krefter på veien. Et gitt ladetrykk på en motor som puster lettere har stor påvirkning, deretter kommer andre faktorer som tenningsdeler, bensintilførsel og nedkjøling av ladelufta inn i bildet.

Hva er det oppgitte effektnivået på de forskjellige stegene?

Steg 1 252hk (software)
Steg 2 252hk (catback)
Steg 3 264hk (downpipe)

Så det er ikke sikkert ladetrykket er vesentlig høyere da?



Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
10/06/14, 19:57
Sorry.. Skriveleif!!


Steg 3 (downpipe + software)


Sent from my iPad using Tapatalk

mrstfu
10/06/14, 22:36
Tviler på at software for ladetrykk er endret i det hele tatt, men dyseåpningstidspunk og varighet, tenningsforskyvning og andre parametere blir antageligvis endret litt for å utnytte den raskere spool-upen til turboen som følge av et større downpipe.

Å kjøre software til stor downpipe, uten å ha stor downpipe kan godt hende gir deg lavere ladetrykk, i form av at motoren registrerer økt temperatur i DP, senere ladetrykk eller en hel gjeng med andre parametere, og slipper ut ladetrykket tidligere. Kort sagt, kjør software til det oppsettet du har. Inget poeng med standardsoftware som ikke matcher bilenn mekaniske forutsetninger.

brukernavn
10/06/14, 22:48
Tviler på at software for ladetrykk er endret i det hele tatt, men dyseåpningstidspunk og varighet, tenningsforskyvning og andre parametere blir antageligvis endret litt for å utnytte den raskere spool-upen til turboen som følge av et større downpipe.

Å kjøre software til stor downpipe, uten å ha stor downpipe kan godt hende gir deg lavere ladetrykk, i form av at motoren registrerer økt temperatur i DP, senere ladetrykk eller en hel gjeng med andre parametere, og slipper ut ladetrykket tidligere. Kort sagt, kjør software til det oppsettet du har. Inget poeng med standardsoftware som ikke matcher bilenn mekaniske forutsetninger.

Hvis ladetrykk er 0,8bar på steg 2 og turboen har kapasitet til vel 1bar hvorfor økes ikke parameteret da? Ville ikke dette øke effekten og draget i bilen? Grunnen til at jeg i utgangspunktet lurer på hva ladetrykket skal være på steg 3 er fordi bilen gikk.. ja nesten som en dass. Dårligere enn med steg 2. Men det skyldest dårlig wastegate. Nå er denne byttet. Men fortsatt greit å hatt en referanseverdi [emoji4]


Jeg har 3"downpipe og full eksos fra BSR samt steg 3 software [emoji14] Har ikke gått for noe filter annet enn orginalt grunnet delta meninger om dette [emoji6]


Vurderer også å bytte til forge dump i tilfelle denne lekker. Ladetrykket er noen ganger oppe i 0,9 for så å falle til 0,5-0,7 [emoji15][emoji30]


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
10/06/14, 22:49
*delte


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
11/06/14, 15:45
God knall, det er samme ventilen

Forsøkte å sende PM men fikk beskjed om at du har overskredet maksimal antall meldinger[emoji47]


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
11/06/14, 15:47
Da er forge dump og atm magnetventil bestilt [emoji2][emoji2][emoji2][emoji2][emoji2][emoji2] gleder meg til ankomst [emoji2][emoji106] Noe spesielt jeg må tenke på rundt montering?[emoji102]


Sent from my iPad using Tapatalk

gswede
11/06/14, 19:29
Har ryddet litt plass i innboksen nå ;-)

peri_lund
11/06/14, 20:46
Heisann. Først og fremst vil jeg takke for all bra info her i denne tråden, jeg har jo samme motoren selv og bsr steg 1. Min lader ca.1,2. (Steg 2 og 3 kommer vel etterhvert)
Etter å ha fulgt denne tråden så kommer jeg til og sjekke dumpventilen og gjøre noe grep der. Kan jeg sette på en annen dump for og få frem den "pysssssjjjjj" lyden? Vil det ha noen hensikt annen lyden? Ps. jeg har automat... Kansje ikke det funker på samme måte da?
Ville det hatt noe hensikt og montere en 16T istedenfor 13C? Hvor stor forskjell vil jeg eventuelt merke?
Ikke meningen og kuppe tråden din, men tenkte kansje dette var relevant for deg også "brukernavn" :-)

brukernavn
11/06/14, 21:01
Heisann. Først og fremst vil jeg takke for all bra info her i denne tråden, jeg har jo samme motoren selv og bsr steg 1. Min lader ca.1,2. (Steg 2 og 3 kommer vel etterhvert)
Etter å ha fulgt denne tråden så kommer jeg til og sjekke dumpventilen og gjøre noe grep der. Kan jeg sette på en annen dump for og få frem den "pysssssjjjjj" lyden? Vil det ha noen hensikt annen lyden? Ps. jeg har automat... Kansje ikke det funker på samme måte da?
Ville det hatt noe hensikt og montere en 16T istedenfor 13C? Hvor stor forskjell vil jeg eventuelt merke?
Ikke meningen og kuppe tråden din, men tenkte kansje dette var relevant for deg også "brukernavn" :-)

Bra det går ann å gjøre nytte av felles erfaringer [emoji4]

Dump kan du bytte men du bør/må ha resirc dump hvis du ikke skal mappe bilen da. Dvs. Tilsvarende den du har i dag. Når du slipper gassen slippes trykket fra trykkside på turbo og over på sugeside før turbo. Dette er fordi denne lufta allerede er målt av luftmassemåler og må brukes for ikke få for feit blandang som resulterer i ujevn tomgang.
Setter du på atmosfærisk dump vil sistnevnte skje. Sier jeg feil må dere andre arrestere meg[emoji56] Og om det blir mere lyd veit jeg ikke, men skal holde dere oppdatert når jeg får den [emoji2]

Større turbo lurte jeg og på for veit jo ikke hvor lenge min holder [emoji33] men tror ikke det går ann å montere en større uten å mappe??.. Har du 13C forresten? Min er 13T.




Sent from my iPad using Tapatalk

peri_lund
12/06/14, 00:01
Neida, jeg som skrev feil. Jeg ser på bilder og finner ut at 13c er brukt på 700/900 serie. Og 13T ble brukt på min motorkode står det her: http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/turbocharger.htm

Men du vet, mye vil ha mere er det noe som heter.
Da lar jeg dumpen være slik som den er. Å enten tester den og kjøper repsett. Eller kjøper forge:-) Ble det stor forskjell til deg når du gikk fra steg 1 til 2? Eller kansje du gikk direkte på steg 3 du? Var det verdt penga? :-)

gswede
12/06/14, 06:09
Rolig nå gutter, med Forge resirkventilen får dere pssst lyden deres, uten at målt luft går til atmosfære.

- Med åpen luftfilter løsning i motorrom - mye lyd (ikke å anbefale og vil i 99,99% av tilfellene føre til effektap) Den originale luftfilterboksen er glimrende.
- Med innsatsfilter K&N - greit med lyd
- Med originalfilter - litt lyd

Til dere som bytter magnetventil (ATM), husk å resett fuel parametre ( la bilen stå over natten med batteri utkoblet ), kan med hell også resette girkasse adapsjon ( gjøres med VIDA ).
Første tur med ny magnetventil krever lette pådrag, max halv gass til å begynne med, kjør en god tur 2 mil eller mer og utover turen kan du dra på mer og mer.
Vil anta at siste setningen her er vanskelig å forholde seg til da bilen vil oppleves mye kjekkere med den nye ventilen, for ikke å snakk om med Forge resirkventilen. Det er dog viktig å ta det rolig til å begynne med. La ecu få tid til å justere seg inn, så vil LTFT samt adapsjon sette seg på "normalnivå" innen rimelig tid.

Husk rett orientering av Forge ventilen ved montering.

brukernavn
12/06/14, 09:28
Neida, jeg som skrev feil. Jeg ser på bilder og finner ut at 13c er brukt på 700/900 serie. Og 13T ble brukt på min motorkode står det her: http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/turbocharger.htm

Men du vet, mye vil ha mere er det noe som heter.
Da lar jeg dumpen være slik som den er. Å enten tester den og kjøper repsett. Eller kjøper forge:-) Ble det stor forskjell til deg når du gikk fra steg 1 til 2? Eller kansje du gikk direkte på steg 3 du? Var det verdt penga? :-)

Jeg gikk fra steg 1 til 2 [emoji6] Og jeg syns det hjalp en god del å gå fra steg 1 til 2[emoji106] men det var ikke sånn at du satt deg inn i bilen å kjørte av gårde å kjente suget. Men ved progressiv kjøring var det raskere respons og mere turtallsvillig [emoji4] Og finere lyd selvfølgelig [emoji4][emoji3] Det blir en helt annen bil. Åpnere eksos = mindre varme = lengre levetid på turbo.

Du kjører ganske hardt trykk på din så du vil nok merke forskjell vil jeg tro [emoji4]

Steg 3 kan anbefales. Har egentlig ikke fått prøvd bilen så mye siden jeg fikk det montert siden bla wastegateklokke var defekt. Byttet den forrige uke og var på langtur i helga. Syns bilen gikk godt pg håper det blir bedre med ventiler og stash [emoji1][emoji3][emoji4]


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
12/06/14, 09:35
Rolig nå gutter, med Forge resirkventilen får dere pssst lyden deres, uten at målt luft går til atmosfære.

- Med åpen luftfilter løsning i motorrom - mye lyd (ikke å anbefale og vil i 99,99% av tilfellene føre til effektap) Den originale luftfilterboksen er glimrende.
- Med innsatsfilter K&N - greit med lyd
- Med originalfilter - litt lyd

Til dere som bytter magnetventil (ATM), husk å resett fuel parametre ( la bilen stå over natten med batteri utkoblet ), kan med hell også resette girkasse adapsjon ( gjøres med VIDA ).
Første tur med ny magnetventil krever lette pådrag, max halv gass til å begynne med, kjør en god tur 2 mil eller mer og utover turen kan du dra på mer og mer.
Vil anta at siste setningen her er vanskelig å forholde seg til da bilen vil oppleves mye kjekkere med den nye ventilen, for ikke å snakk om med Forge resirkventilen. Det er dog viktig å ta det rolig til å begynne med. La ecu få tid til å justere seg inn, så vil LTFT samt adapsjon sette seg på "normalnivå" innen rimelig tid.

Husk rett orientering av Forge ventilen ved montering.


Blir fuel parametere resatt ved å ta av strømmen? Hva er grunnen til at dette må gjøres? Skal nok klare å beherske meg for en god sak [emoji3] Tror foresten ikke jeg gjorde noen ting når jeg bytta magnetventil i 2008[emoji56], orginal volvo ventil. Gleder meg som en unge!!! [emoji1][emoji1][emoji1][emoji1][emoji1]

LTFT? Nå datt jeg av lasset..




Sent from my iPad using Tapatalk

gswede
12/06/14, 09:46
Den lille hjernen i ECU lagrer fueltrim variabler og korrigerer ut fra STFT short term fuel trim, denne data legges over tid, til LTFT long term fuel trim minnet.
M.a.o når du bytter hardware som magnetventil og resirkventil, noe du jo skal. Begge disse ventilene jobber litt forskjellig kontra originalventiler, forskjellig ID på rør magnet ventil etc samt reaksjontid på solenoiden.

Da kan det være greit å starte fra "scratch" hva fueltrim angår. Minnet har selvfølgelig en nominell verdi som vil være der uansett resetting eller ei. Denne nominelle verdien forandrer seg (bilen lærer) med tiden, slitasje, små vakumlekkasjer, slitte plugger etc og kjørestil osv.

brukernavn
12/06/14, 10:57
Den lille hjernen i ECU lagrer fueltrim variabler og korrigerer ut fra STFT short term fuel trim, denne data legges over tid, til LTFT long term fuel trim minnet.
M.a.o når du bytter hardware som magnetventil og resirkventil, noe du jo skal. Begge disse ventilene jobber litt forskjellig kontra originalventiler, forskjellig ID på rør magnet ventil etc samt reaksjontid på solenoiden.

Da kan det være greit å starte fra "scratch" hva fueltrim angår. Minnet har selvfølgelig en nominell verdi som vil være der uansett resetting eller ei. Denne nominelle verdien forandrer seg (bilen lærer) med tiden, slitasje, små vakumlekkasjer, slitte plugger etc og kjørestil osv.

Geniall info!! Du har bra mye kunnskap [emoji4] Tør jeg spørre hvor du har det fra/hva du jobber med? [emoji56]

Så hvis jeg hadde gjort bilen strømløs til i morgen uten andre endringer så kan det hende bilen går dårligere eller dårligere enn nå? I teorien mener jeg[emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
12/06/14, 10:57
*bedre


Sent from my iPad using Tapatalk

gswede
12/06/14, 11:52
I teorien, ja. Men kun inntil ecu tilpasser seg. Ikke verdt bryet. Men det skader ikke å prøve.
Sørg for at du har koden til stereoen før du evnt kobler av batteri.

brukernavn
12/06/14, 11:58
I teorien, ja. Men kun inntil ecu tilpasser seg. Ikke verdt bryet. Men det skader ikke å prøve.
Sørg for at du har koden til stereoen før du evnt kobler av batteri.

Har pioneer uten passord [emoji56] hehe..

Men siden wastegateklokka var dårlig og jeg bytta denne. Ville det da hatt noe for seg å ta strømmen? Jeg mener det er jo ikke vits nå siden jeg skal skifte dump og magnetventil. Men allikavel?


Sent from my iPad using Tapatalk

peri_lund
12/06/14, 17:24
Kan man måle om dumpventilen lekker? Jeg skal sjekke litt og justere ned trykket en smule i kveld etter jobb. Jeg har pumpe med manometer så jeg kan pumpe trykk på dumpen, men når skal det begynne og sje noe? Noen som vet det i farten?

brukernavn
12/06/14, 17:41
Kan man måle om dumpventilen lekker? Jeg skal sjekke litt og justere ned trykket en smule i kveld etter jobb. Jeg har pumpe med manometer så jeg kan pumpe trykk på dumpen, men når skal det begynne og sje noe? Noen som vet det i farten?

Har ikke prøvd noe av det, men slangen som går inn på dump kommer fra innsugsmanifoil på førersiden. Hvis du setter trykk på trykkside vil det bli trykk på dumpen også. Men om du vil høre noe er jeg usikker på[emoji15] og hvis den lekker er det internt.

Jeg har bare valgt å bytte av erfaringer fra andre her inne og at jeg kjører en del høyre trykk enn orginaltrykket [emoji2]

Noen andre som har noen formening om feilsøking på dump?


Sent from my iPhone using Tapatalk

peri_lund
12/06/14, 18:07
Okei, vurdere en Forge dump jeg også. Men skal prøve og skaffe den igjennom jobben her i norge. Kansje det blir en bedre pris. Vi samarbeider med turboservice bl.a :-)
Vet du om det er plass til og smette på denne uten og ta av hele turboen? Ser trangt ut nerri der :-/

gswede
12/06/14, 19:01
Man tester dumpen kun for om den holder trykk/vakum eller ei.
Fjæra på originaldumpen eller resirkventilen om du, kan med hell shimses ut med en femmer evnt finere shims ved chipping.

Wastegaten derimot, skal justeres inn etter et visst trykk, og da kommer det an på hvilken motor du har, bil og årgang.

Du trenger ikke ta av turbo etc for montering. Trangt men det går.

peri_lund
12/06/14, 19:27
Okei. Holder på å justerer ned forspennet på wg staget litt nå. Etter det jeg har lest meg frem til her så var den alt for stram. Staget rakk ikke frem til ventilen i hele tatt når jeg kneppet den av. Har ny lambda liggende også som jeg tenkte og bytte. Min bil bruker så innmari mye bensin iforhold til andre v70. 1,15-1,18 på blandet kjøring. Noen sa at jeg kunne prøve og bytte begge lambdaer og se. Men kontaktene sitter ikke akkurat oppe i dagen frammi der ser jeg:-(

brukernavn
12/06/14, 19:37
Okei. Holder på å justerer ned forspennet på wg staget litt nå. Etter det jeg har lest meg frem til her så var den alt for stram. Staget rakk ikke frem til ventilen i hele tatt når jeg kneppet den av. Har ny lambda liggende også som jeg tenkte og bytte. Min bil bruker så innmari mye bensin iforhold til andre v70. 1,15-1,18 på blandet kjøring. Noen sa at jeg kunne prøve og bytte begge lambdaer og se. Men kontaktene sitter ikke akkurat oppe i dagen frammi der ser jeg:-(

Mener å huske at grunntrykk på wastegate skulle være 0,2-0,3bar. Resten styrer ecu [emoji6]

Bakre lambda har kunn misjon å måle om kat funker [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

peri_lund
12/06/14, 20:18
Okei. Da vet jeg det:-) den fremste er ivertfall nå byttet og staget justert litt også. Så nå gjenstår prøveturen og se hva som skjer. Anbefales å ta strømmen på kjerra over natta nå når jeg har gjort dette også eller?

gswede
12/06/14, 22:00
Må si jeg blir veldig skeptisk når jeg hører hvordan du tidligere har justert forspennet på WG. Med så mye justering du har gjort, har fjæren inni WG vært så mye strukket, over tid, varmesykluser etc at jeg betviler fjærens integritet.
Jeg vil absolutt anbefale deg å få wastegate justert etter boka før du gjør noe mer.

Du har fremdeles ikke fortalt hvilken bil, årgang og motor du har. I tillegg vil det være nyttig å vite om den er chippet, endret eksos, intercooler osv.

peri_lund
12/06/14, 22:08
Ja, vi får se åssen det blir. Det har vel vært min uvitenhet om wg og justering som førte til at den ble slik. Den jeg har nå ble montert i fjor sommer, og etter jul så har bilen nesten ikke rørt seg. Men det kan vel være nok det... Men jeg prøver.
Nå glir staget mere eller mindre rett ned på tappen uten og trekke noe særlig. Kansje 1/4 mm bare så jeg kjente at klaffen var lukket. Ifølge måleren min nå så lader den 1,1.
Så får jeg se hva jeg gjør med dumpen. Var en del oljesøl på den slangen som går ned på dumpen så jeg i kveld, kan det være at det kommer fra veivhusventilasjon? Den kommer vel innpå slangen fra luftfilteret oppi der et sted også?

peri_lund
12/06/14, 23:36
Jeg har samme motor som trådstarter:-) steg 1 bsr. 2000 mod. Original eksos enda. Original intercooler også. Åpent bsr luftfilter

brukernavn
13/06/14, 00:11
Ja, vi får se åssen det blir. Det har vel vært min uvitenhet om wg og justering som førte til at den ble slik. Den jeg har nå ble montert i fjor sommer, og etter jul så har bilen nesten ikke rørt seg. Men det kan vel være nok det... Men jeg prøver.
Nå glir staget mere eller mindre rett ned på tappen uten og trekke noe særlig. Kansje 1/4 mm bare så jeg kjente at klaffen var lukket. Ifølge måleren min nå så lader den 1,1.
Så får jeg se hva jeg gjør med dumpen. Var en del oljesøl på den slangen som går ned på dumpen så jeg i kveld, kan det være at det kommer fra veivhusventilasjon? Den kommer vel innpå slangen fra luftfilteret oppi der et sted også?

Det var litt oljesøl på trykkslangen ut fra turbo på min tidligere og. Men når jeg hadde hatt av røret som går fra turbo til ic og montert dette på igjen så forsvant det. Antagelig fra oljefordamping som du sier. Og da renner det jo ned på dumpen [emoji4][emoji106]




Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
13/06/14, 02:24
Off topic men jeg tok vhf eksamen i dag og Besto [emoji1][emoji12][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

peri_lund
13/06/14, 15:50
Vhf eksamen? Hva innebærer det?

brukernavn
13/06/14, 16:32
Vhf er radio brukt til sjøs for å melde nød og kommunisere med andre fartøyer, kyststasjoner osv. Får å få lov å bruke en sånn radio kreves det ett sertifikat. Dette er mulig å lese seg opp til som privatist eller kurs med eksamen avsluttningsvis [emoji4] har båt med vhf og da ville jeg ikke være uttafor [emoji14]


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
13/06/14, 16:34
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/707.jpg

Dagens investering [emoji4] Hadde en Auto Gauge, men den hang seg opp og var upressis[emoji36] Hittil fornøyd [emoji106]


Sent from my iPad using Tapatalk

peri_lund
13/06/14, 17:21
Okei. Sånn å forstå ja. Ble fin den nye måleren. Har du den på a stolpen du også? Jeg har min der. Litt i veien synes jeg egentlig... Men det var liksom ikke no annen plass å ha den så jeg ser den godt ved pådrag.
Nå skal jeg lage meg downpipe med sportscat. Men har du noe tips til hvordan jeg kan finne målene på flensen som jeg må lage meg? Den inn på turboen?
Vil nødig demontere bilen og så begynne og lage flens. Vil helst ha flensen klar når jeg begynner med dette:-)

brukernavn
13/06/14, 17:41
Tanken med måleren er at den bare skal være montert over en kortere periode ved feilsøking. Når bilen går som den skal hadde jeg tenkt å fjerne den. Akkurat nå står den under spilleren [emoji14]

Kjøp metalpakningen som skal være mellom turbo og downpipe, den må du uansett ha ny. Eller hvertfall bør når du skal av med greiene. Ellers har jeg den orginale downpipen i garasjen [emoji2][emoji2][emoji14] hvor holder du til forresten?

Største utfordring ved å bytte downpipen var for min del varmeskjoldet over turbo [emoji35][emoji36] Den bolten på passasjersiden knakk på min [emoji25] men det sitter godt nok på de to på førersiden [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk

peri_lund
13/06/14, 17:48
Ja, skal se om jeg får tak i den pakningen. Naboen har plasmaskjærer, så den fikser vi. Jeg holder til i Stjørdal. Nord-trøndelag. Varmeskjoldet har jeg tatt av tidligere for og bytte WG, og da knakk den samme bolten min også. Jeg bruker bare de to andre nå. Har holdt i 1 år det også:-)

brukernavn
13/06/14, 18:00
Jeg kunne jo alltids tegnet ned en mal på papir og mailet deg


Sent from my iPad using Tapatalk

peri_lund
13/06/14, 18:39
Ja, det kunne vært fint. For jeg har denne flensen i 3 tom på jobben. Kansje den passer... Der er det med pakning. Dette er en sånn universalsak på mekonomen.
Den er 78mm hull på. Og senter/senter på boltene er 100 mm i mellom alle 3.
Er det 3 toms utblås på turboen?
http://www.simons.se/Universalbilder/U037600.jpg

Har denne i 2,5 tom også. Der er det 81 mellom bolthullene.

brukernavn
13/06/14, 18:42
Tørr ikke si noe sikkert men kan måle min innvendig osv hvis det hjelper


Sent from my iPad using Tapatalk

peri_lund
13/06/14, 20:17
Ja, hvis du gidder så hadde jeg satt stor pris på det:-) bare tegn opp en liten skisse og sett på målene så poster du bare et bilde her hvis du får til det:-)

brukernavn
15/06/14, 21:25
Har ikke fått rota meg ned i garasjen, men er det tidsnok i morgen? [emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk

peri_lund
16/06/14, 17:05
Det går helt fint. Har vært opptatt i hele helga jeg. Det er ikke noe å stresse med. Har ikke kjøpt kat enda så får ikke gjort noe enda likevell. Skal se på det til helgen.

peri_lund
22/06/14, 10:46
Sover du brukernavn ? :-)

brukernavn
22/06/14, 10:52
Er våken jeg [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

brukernavn
05/07/14, 12:43
Ny update!

Har ikke fått delene fra Autotech enda [emoji107][emoji25] de sendte de tirsdag morgen fikk jeg beskjed om... Er vel forhåpentligvis i nærheten hvis de ikke blir stoppa i tollen.

Kjøpte OBD2 bluetooth for ett par dager siden [emoji2]

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/270.jpg

Ved prøveturen såg jeg at AFR avlesningen var sirup treg, leste litt rundt på nettet og bestemte meg for å bytte fremste lambda.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/271.jpg

Ny vs 2001mod [emoji56] Det blei forskjell gitt. Jevnt drag hele turtallsregisteret og ikke minst stabilt ladetrykk [emoji106] Trodde vel ikke helt på Vatnehol som skreiv at denne burde byttes på hver 160k men det er å anbefale. Står også skrevet på mekonomen sine sider under lambda [emoji6]
Avlesning på AFR på OBD2 er mye raskere etter bytte av lambda også.


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
24/08/14, 18:17
Liten update. Har vært ferie og har i tillegg jobba litt med båten [emoji3]

Fikk delene fra autotech omsider etter mye om og men i tollen. Disse blei montert før ferien.

Forge resirk dump og atm magnetventil (mac)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2265.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2269.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2271.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2276.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2279.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2283.jpg

Magnetventil tok 3 minutt å montere, men dump derimot.......... gswede skreiv så fint: trangt, men det går.

Ikke noe kritikk på noen måte, men trangt var forbokstaven!!!!!!!!! Hehe..
Legger ved et dårlig bilde under:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2287.jpg


Bilen går bedre enn noen sinne, men største merkbare endringen jeg har gjort er uansett lambda sonden [emoji6]

Har vært på biltur i ferien og forbruket lå på 0,71


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
25/08/14, 07:19
Noen som veit om der går ann og blir bra å adde en 16t til den softwaren jeg har nå? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
25/08/14, 07:31
Du har ikke vurdert å skaffe deg en worklog a? Å fortsette å bumpe denne tråden blir litt tøysete i mine øyne, ikke minst offtopic etterhvert.

brukernavn
25/08/14, 07:37
Sorry. Går det ann å flytte den?


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
25/08/14, 07:44
Send en melding til en administrator, så fikser han det for deg fort og gæli:D

brukernavn
25/08/14, 07:45
Takk for tipset [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

aarnes
25/08/14, 19:39
Flyttet etter ønske fra trådstarter.

brukernavn
25/08/14, 19:55
Takk [emoji4]


Noen som veit om der går ann og blir bra å adde en 16t til den softwaren jeg har nå?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Thomazz
25/08/14, 22:34
Er det samme turbo på 2,0t som på 2,4t?

brukernavn
26/08/14, 11:31
Tror det er 12t på 2L og 13t på 2,4t. Det kan du sjekke på mekonomen sine sider eller ta bilde med telefonen på førerside mellom turbo og torpedovegg [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Thomazz
26/08/14, 11:39
Bare lurte da jeg trodde din hadde 16t:-) men er vek kanskje 2,3t T5 som har det:-)

brukernavn
26/08/14, 11:40
Ja jeg og tror T5 har 16t [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Thomazz
26/08/14, 11:59
Er en her inne som selger 16t:-) sett på den og mulig T5 chip:-)

brukernavn
26/08/14, 14:03
Tror den har andre dyser, så da må jeg sikkert bytte disse og.
Det jeg lurer på er om ladetrykket vil være det samme som nå? For 16t vil vel levere mere luft ved samme kadetrykk som 13t?


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
26/08/14, 14:28
Ladetrykket endres ikke uansett hvilken turbo du setter på, dette er elektronisk regulert, men en turbo med større kompressorhus vil helt riktig dytte mer luft inn i innsuget. Spekulasjonen blir om motoren kommer til å blø av ladetrykket om luftmengden blir for stor.... å øke en turbostørrelse har jeg inntrykk av skal gå godt og uten problemer på min egen '99, og den har vel samme motorstyringstype som din.

Tanken er vel at en større turbo dytter mer luft inn i sylinderene per ventilåpning, men hvorvidt det er en problemfri oppgradering vet jeg ikke. LMM må holde følge med innsugd luft og kompensere med økt bensinmengde, om dette skjer uten forsinkelse vet jeg ikke.

brukernavn
28/08/14, 16:01
Det vil si at bilen i teorien vil gå bedre? Men mulig magrere hvis motorstyring ikke begrenser seg.. Mulig bytte dyser da, men da er jeg vel kommet dit at map er løsningen...


Sent from my iPad using Tapatalk

Per Turbo
20/09/14, 10:42
Men om du har en bil som meg, en Police så er det helt annet oppsett på turbo, trykk, tenning og geometri fra fabrikk kontra en vanlig motor..

Derfor anbefaler mange og ikke tukle med Police motorene, for samlebåndstrimmingen ikke legger inn riktige verdier

brukernavn
20/09/14, 10:47
Merkelig[emoji15] jeg har fått bekrefta at de har samme oppsett sim vanlige biler....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Per Turbo
20/09/14, 10:48
Om bilen din er en Police Adition som er bygd hos Volvo Car Special Vehicles så er den ikke som andre.
Er det en standard bil som har gått i politiets tjeneste så er det noe annet :)

brukernavn
20/09/14, 10:50
Stemmer at den er annerledes men motorsoftware fikk jeg beskjed om at er lik.. Stemmer ikke det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Per Turbo
20/09/14, 10:53
Det er ikke det jeg blir fortalt av Ferno som bygger bilene i Norge, samt tidligere mekaniker på dette hos Bilia og fra tre stk jeg har snakket med som trimmer. Sier det ligger helt andre verdier i ECU på Police enn standard.

brukernavn
20/09/14, 10:55
Er bilen din bygd som police på fabrikk eller ombygd? Min er bygd som police på fabrikk. Softwaren som er i bilen er sendt bsr som har laget software tilpasset bilen eller stemmer ikke dette?


Sent from my iPad using Tapatalk

Per Turbo
20/09/14, 10:57
Min er også bygget som Police på fabrikk ja.

Om BSR er de som endrer dette for Volvo der vet jeg ikke.

Det sies bare at trim programvare som man kjøper overalt og laster inn ikke vil fungere optimalt på Police bilene pga andre verdier

brukernavn
20/09/14, 11:02
Nei orginalsoftwaren min blei sendt til bsr så laget de ett program tilpasset min bil [emoji6] det var jeg som gjorde. Men verdiene i ecu blir vel byttet ut og da har det vel ikke noe å si? Eller er det wastegate osv du tenker på?


Sent from my iPad using Tapatalk

Thomazz
20/09/14, 11:03
Er vel det samme hva verdiene er da dem blir endret til det samme?

Per Turbo
20/09/14, 11:09
Nei da bør du være trygg ja, misforstod litt her ja hehe

Har litt problemer selv med at den kutter ved trykk..

brukernavn
20/09/14, 11:11
Hehe sikkert litt dårlig forklart fra min side [emoji14] har du bytta tcv? Den skapte krøll på min når jeg kjøpte bilen. Min ladet så mista den trykk for så å begynne å lade igjen..


Sent from my iPad using Tapatalk

Per Turbo
20/09/14, 11:12
Bytta TCV ja, justerte litt opp på wg staget men tatt den tilbake, mistenker falsk luft noe sted.
Ligger feilmeld For högt signal på trykket

brukernavn
20/09/14, 11:16
Den feilmeldingen har ikke jeg fått.. På org software ladet min opp mot 0,6bar. Hva lader din? Prøv med startgass for å lokalisere evt lekasje? Testa åpningstrykk? Tcv er volvo sin eller?


Sent from my iPad using Tapatalk

Per Turbo
20/09/14, 11:19
Den er chipet, altså loddet inn ny brikke, da var da jeg fikk høre all fy fy mot det. TCV er original ja.

Vet ikke ladetrykk, ikke målt. Men den går fælt når den først har trykket så dør alt av tykk og kraft

brukernavn
20/09/14, 11:26
På min er det bare map som kontrollerer trykket så vidt jeg vet, men nyere modeller har en trykksensor som ligger under sikringsboks i motorrommet. En av disse kan være feil på. Ellers måler jo lmm luftmengde, så hvis turboen lader for mye vil resultat av for mye målt luft redusere for å ungå havari.
Hvis du måler trykket har du litt mere å feilsøke etter. Evt kjøpe en obd2 på teknikkmagasinet for å lese ut diverse verdier. Koster 350kr [emoji1] bluetooth versjon er ikke kompatibel med apple [emoji6]
Byttet lambda på min og det var dag og natt [emoji1] da slutta den å nøle ved pådrag


Sent from my iPad using Tapatalk

Per Turbo
20/09/14, 11:30
Alt fungerte igrunn tipp topp helt til jeg hadde av innsuget for å rense veivhusventilasjonen og gasspjeldet, etter jeg monterte, med nye pakninger så klart, kom problemene.

brukernavn
20/09/14, 11:36
Hmm.. Merkelig.. Den jobben skal jeg til med snart. Det har begynt å svette olje i ørsmå mengder på intercoolerslange bla. Pluss at det er pressa klemmer på samtlige slanger, regner med det er fra fabrikk..
Høres ut som du har lekasje ett sted ja. Jeg ville prøvd med startgass i de områdene du har demontert. Øker turtallet har du funnet lekasjen. Alle slanger er selvfølgelig montert igjen? Kan også være noen av de som har sprekt. Den som gikk til wastegate og dump var sprekt på nippel inn på disse..


Sent from my iPad using Tapatalk

Per Turbo
20/09/14, 11:39
Skal teste det, på alle slanger og slikt, se om det skjer noe spennende hehe

Skal ha det av igjen for å prøve denne tjukkere pakninga

brukernavn
20/09/14, 11:45
Hold meg oppdatert da [emoji6] greit å vite hva jeg går til før jeg begynner på den jobben [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk

Per Turbo
20/09/14, 11:49
Jobben og alt det der var suksess, slutta å svette og jage på tomgang.

Men så kom det andre..

brukernavn
21/09/14, 23:21
Noe sted jeg kan sjekke årgang på turbo? Om den er byttet eller er fra bilen var ny?


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
23/09/14, 17:40
Demonterte røret mellom turbo og intercooler å fikk øye på noe rart. Noen som har erfaring bilder etc


Rør ut fra turbo:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/847.jpg

Er dette RIKTIG? Skal ikke metalhylse være inni røret for å unngå sammentrekking av plasten?


Sent from my iPhone using Tapatalk

brukernavn
25/09/14, 11:06
Ingen? [emoji15]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
25/09/14, 11:55
Er litt vanskelig å forstå innlegget ditt, og hvilken del du mener. Mener du at det ikke skal være stålhylse, eller spør du om det skaa være det? Hvis det er originalt fra fabrikk, skulle jeg tro det er slik det skal være, tilpasset original motor, selvfølgleig.

brukernavn
25/09/14, 18:51
Beklager dårlig forklart fra min side [emoji41] den metalhylsa på bilde er løs ig jeg tror den hører hjemme inni røret for å unngå at slangeklemma skal presse røret sammen. Ringen lå nemmelig løs i mellom turbo og røret inni den lille slangestussen??...[emoji16][emoji15] tror ikke den har noen misjon da [emoji15]


Sent from my iPhone using Tapatalk

brukernavn
28/09/14, 09:41
Ingen som har hatt av røret mellom turbo og ic? [emoji15]


Sent from my iPad using Tapatalk

mrstfu
29/09/14, 08:08
Om den var der, er det sikkert der den skal være, og som du sier er det greit for slangeklemma å ha et anlegg hvor den ikke komprimerer røret.

C.Erstad
29/09/14, 14:11
De har en tendens til å løsne slik som det der. Press den fint inn til den ligger kant i kant :)

brukernavn
29/09/14, 16:49
Litt seint er jeg redd.. [emoji20] tror røret er klemt for mye sammen. Noen fiks for å få på plass hylsa igjen? [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
29/09/14, 17:27
Rå makt og glidemiddel.

brukernavn
05/10/14, 11:35
Da skal jeg prøve det[emoji6] bilder kommer når jeg har fått til/ikke fått det til [emoji14]

Var nede i garasjen i går og skulle sjekke grunntrykk på wastegate. Bedre seint enn aldri [emoji14] Har skaffa meg manometer og har laget en pumpe for jobben. Wastegate åpner på rundt 0,1bar [emoji15]? Justerte noen runder litt og litt til jeg hadde grunntrykk på 0,25bar, stramma til og prøvekjørte... Men da kutter bilen ved belastning på høye turtall? Er det ikke 0,25bar åpningstrykket skal være orginalt på disse motorene?

Kom med innspill[emoji5]️[emoji3]


Sent from my iPad using Tapatalk

Per Turbo
05/10/14, 11:44
Samme som min gjorde, skrudde det tilbake noen runder og nå kutter den ikke

brukernavn
05/10/14, 11:50
Hmm.. Mulig det skal være sånn da. Trodde min var justert for lavt når den åpna så tidlig... Fårjustere det tilbake igjen da [emoji6]

Går bilen din som den skal nå da? [emoji4]


Sent from my iPad using Tapatalk

Per Turbo
05/10/14, 21:02
Ja nå er det bare fryd og glede motormessig, går jo litt dårligere men heller det enn at den kutter og trykket er for högt! :)

brukernavn
26/10/15, 19:01
Lenge siden siste update nå..

Bilen har vært gjennom EU og godkjent uten merknader inkl steg 3 [emoji6] Litt høy co [emoji85]

Har i drt siste fått problemer med at den fjusker ved litt hard gasspådrag/ladetrykk over 0,8bar.. [emoji29] Tenkte å lese ut feilkoder så tok kontakt med Frydenbø Vest. De var veldig lite behjelpelig og skjønte ikke hvorfor jeg ville lese ut feilkoder for det kunne jo være mange mente han.... I tillegg skulle de ha 1700kr for jobben [emoji35] Ringte Frydenbø minde som ville ha 425kr [emoji4] De blei fornærma når de merka bilen var chippa og de fant heller ingen feilkoder på motor [emoji29] Noen som har noen ide hvor jeg skal begynne???


Har prøvd å skifte om til oe magnetventil, rensa/smurt dump..http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/745.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk

brukernavn
01/11/15, 15:55
Fant årsaken [emoji1]

Var ute i Frydenbø Vest etter god oppfølging av Frydenbø Minde. Mekaniker ved navn Rune prøvekjørte bilen og mente det sikkert var tenningsproblem. Han ba meg skifte plugger og se over coiler etter sotflekker eller skade.. Her er bilde av plugger som har gått 21.000km
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/12.jpg

Og coil på cylinder 4:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/13.jpg

Nå maler motor kjempefint og går bra [emoji4] [emoji39]

Spørsmålet her er hvor langt pluggene skal gå [emoji6] Skifta til volvo plugger denne gangen [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

brukernavn
05/11/15, 09:50
Bilen går nå bedre enn noen gang [emoji1] Har nok vært noe galt med en/flere plugger hele veien..

Noen som har erfaring med å bytte ic på disse bilene?? [emoji39]


Sent from my iPhone using Tapatalk

brukernavn
09/02/17, 13:16
Nå skal gobilen selges.. Gjøres med tungt hjerte. Har hatt bilen siden 2008 [emoji4]

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90156388&fks=90156388


Sent from my iPhone using Tapatalk