PDA

Vis full versjon : Veivhusventilasjon B230FK



Fjellvang
16/06/10, 05:40
Tips til hvor kan denne kjøpes?
Hørte noen som sa at den var utgått hos Volvo, men har ikke sjekka der sjøl..

Er den vrien og ta av? Ser trangt ut :rolleyes:

gull pilen
16/06/10, 10:40
den va å få kjøpt hos volvo for et halvt års tid siden...

Jobbe88
16/06/10, 20:39
Veldig fort gjort å skru av denne. Er vell en par 3 fester. 2 mener jeg. så er det bare å dra den opp. Stikk innom en hugger hvis du ikke får kjøpt nytt. Rengjør den hvis du kjøper brukt.

Anders-
16/06/10, 22:49
Har brukt om du ikke klarer å skaffe deg en

ChrML
17/06/10, 08:47
Bare pass på at slangen som går ned i veivhuset ikke blir med oppover når du drar vekk boksen. Da blir det plutselig mye mer arbeid for da må du ut med motor og demontere bunnpanne for å få lagt slangen riktig på plass igjen.

Fjellvang
18/06/10, 16:16
Volvo hadde ennå denne, 495,- :D

Hørtes virkelig digg ut å drege slangen opp ilage boksen, får være forsiktig så jeg slipper extra arbeid :)

Shaiko
18/06/10, 17:09
Bare pass på at slangen som går ned i veivhuset ikke blir med oppover når du drar vekk boksen. Da blir det plutselig mye mer arbeid for da må du ut med motor og demontere bunnpanne for å få lagt slangen riktig på plass igjen.

Byttet denne slangen selv da den gamle var morken. er mer en nok plas bare og løsne motorfestene og heise motoren opp. får du ut bunnpanna uten problem, mye kjappere og lettere en og ta ut motoren

ChrML
18/06/10, 17:32
Byttet denne slangen selv da den gamle var morken. er mer en nok plas bare og løsne motorfestene og heise motoren opp. får du ut bunnpanna uten problem, mye kjappere og lettere en og ta ut motoren
Nja, vil ikke si at det er lett å ta av bunnpanna uten å ta ut motoren. Tror faktisk man sparer tid på å ta ut motoren når man skal jobbe under der.

Shaiko
18/06/10, 17:42
jeg brukte ca 1 time fra eg kjørte bilen inn te jeg kjørte bilen ut igjen. du tar ikke ut motoren, av på med bunnpanne og inn med motoren under 1 time. slipper og tappe frostveske og alt surret.

Men som jeg skjønner så har du ikke prøvd det, så da kan du ikke påstå at det er vanskelig. for det er lett som bare det.

Fjellvang
18/06/10, 18:12
Ser jeg om slangen kommer ilage før det er for sent?

ChrML
18/06/10, 18:16
Ser jeg om slangen kommer ilage før det er for sent?
Ja, det gjør du.

TeamBørnOut
18/06/10, 18:38
jeg brukte ca 1 time fra eg kjørte bilen inn te jeg kjørte bilen ut igjen. du tar ikke ut motoren, av på med bunnpanne og inn med motoren under 1 time. slipper og tappe frostveske og alt surret.

Men som jeg skjønner så har du ikke prøvd det, så da kan du ikke påstå at det er vanskelig. for det er lett som bare det.

Nå bruker jo disse gutta 4x lengre tid en gjennomsnittet når de skrur da :P

Men hvorfor kjøpe ny veivhusventilasjonsboks til en FK motor? den er jo hul innvendig :P

ChrML
18/06/10, 19:32
Nå bruker jo disse gutta 4x lengre tid en gjennomsnittet når de skrur da :P

Fordi vi ikke bygger om til multilink på 940 på 20 minutter? :rolleyes:

Shaiko
18/06/10, 19:49
Fordi vi ikke bygger om til multilink på 940 på 20 minutter? :rolleyes:

jøss og du finner på mye rare konspirasjoner.

jeg sa at det er lettere og jekke motoren opp og ta av bunnpanna uten og begynne og røre med unødvendige ting som og ta ut motoren dersom slangen som går ned i blokka skulle løsne.

Da konkluderte TBO med at feks sånne som deg da bruker 4x lengre tid en gjennomsnittet. det tar 1 time og løfte motoren litt opp og ta av bunnpann, men det tar 4 timer og ta motoren ut for så og ta av bunnpanna. og det er den veien der du ville valgt. men jeg som begynner og bli lei av og skru mer en nødvendig om det skjer noe så fikser jeg det uten og lage ekstra jobb av det. som og ta ut motoren. hvorfor det? skal du se hvordan den ser ut da eller ? :S man tar ikke ut motor for og bytte girkasse heller. du skjønner vel tankegangen videre.

ChrML
18/06/10, 20:05
jøss og du finner på mye rare konspirasjoner.

jeg sa at det er lettere og jekke motoren opp og ta av bunnpanna uten og begynne og røre med unødvendige ting som og ta ut motoren dersom slangen som går ned i blokka skulle løsne.

Da konkluderte TBO med at feks sånne som deg da bruker 4x lengre tid en gjennomsnittet. det tar 1 time og løfte motoren litt opp og ta av bunnpann, men det tar 4 timer og ta motoren ut for så og ta av bunnpanna. og det er den veien der du ville valgt. men jeg som begynner og bli lei av og skru mer en nødvendig om det skjer noe så fikser jeg det uten og lage ekstra jobb av det. som og ta ut motoren. hvorfor det? skal du se hvordan den ser ut da eller ? :S man tar ikke ut motor for og bytte girkasse heller. du skjønner vel tankegangen videre.
Den kommentaren var mer fordi TBO hintet til at vi bruker generellt 4x lengre tid når vi skrur. Vi hadde en lang diskusjon en gang før om hvorvidt det tar 20 min å bygge om til multilink eller ikke.

Vel, har ikke prøvd selv å ta av bånnpanna uten å ta ut motoren, men en kamerat prøvde og sa at det visstnok var et helvete.

Shaiko
18/06/10, 20:12
da har vel han kammeraten din 10 tommeltotter da. det tar ikke mye lengre tid og montere en multilink aksel om du har demontert den gamle stive. bare og sveise 2 kopper og kappe litt panhard feste og borre 2 hull. du kan jo ikke påstå at di små tinga kan ta 4 timer og gjøre.

har selv hatt av og på bunnpanna med motoren i, det tok meg som sagt 1 time fra jeg kjørte inn te jeg kjørte videre. jeg er ikke noe verdensmester i og mekke jeg. så hvem som helst andre burde klare det på samme tiden. men det er vel her vi er igjen at enkelte bruker 4x lengre tid på ting. er jo noen som tar girkassa av først når de skal ha ut motoren også.

ChrML
18/06/10, 20:14
Dette blir for dumt, jeg gidder ikke å diskutere noe mer. Uansett veldig off-topic dette her...

Shaiko
18/06/10, 20:20
du som begynnte ;) jeg kom bare med et utsagn at det er lettere og ta av bunnpanna uten og ta ut motor. men du prøver alt du kan og nedstemme det skulle man tru, enda du ikke har gjort det før.

ChrML
18/06/10, 20:22
du som begynnte ;) jeg kom bare med et utsagn at det er lettere og ta av bunnpanna uten og ta ut motor. men du prøver alt du kan og nedstemme det skulle man tru, enda du ikke har gjort det før.
Har tatt ut mange motorer før. Men skal innrømme at jeg selv personlig aldri har prøvd å ta av bunnpanna uten at motoren er ute, men kunne se for meg at det er et helvete å få til.

Jobbe88
19/06/10, 19:18
Har tatt ut mange motorer før. Men skal innrømme at jeg selv personlig aldri har prøvd å ta av bunnpanna uten at motoren er ute, men kunne se for meg at det er et helvete å få til.

neida , man kommer til de aller fleste boltene uten å løfte motor til og med :) Er vel enn 2-4 bolter som er litt kranglete.

Men uansett , om trådstarter er forsikktig er det jo ikke vits å diskutere dette.

ChrML
19/06/10, 23:54
neida , man kommer til de aller fleste boltene uten å løfte motor til og med :) Er vel enn 2-4 bolter som er litt kranglete.

Men uansett , om trådstarter er forsikktig er det jo ikke vits å diskutere dette.
Tenkte egentlig mer på det at bunnpanna må vris av stanga til oljepumpa på en litt spesiell måte og at det kan være litt vanskelig når traversen er der. Uten at jeg har prøvd.

Testdriver
20/06/10, 20:05
Er sannelig ikke bare bare å få ned bunnpanne ved kun å løsne motorfester og jekke opp spør du meg. Når jeg skulle bytte bunnpanne pakninga endte det med at jeg løsna motoren fra girkassen og vekk med trykkrør osv. Da fikk jeg jekket mye opp og da ble det god plass og jeg fikk bunnpanna helt ned og fikk skrapet vekk pakningsrester fra bunnpanna og motoren. Steike det ble bra :cool:

Fjellvang
07/07/10, 12:53
Skiftet :)
..men skjønner ikke hvordan denne fungerer, er jo helt hul inni:confused:

TeamBørnOut
07/07/10, 13:00
hva er hul? filter boksen? den skal være hul. sørger for at olja ikke flyr opp i innsuget ditt bare (hvis du er et skikkelig slitent og tett luftfilter :P)

Fjellvang
07/07/10, 13:04
aha.. hadde sett for meg en eller ennen form for filter inni boksen :p

TeamBørnOut
07/07/10, 13:06
neida. er derfor jeg skrev lengre opp at du ikke behøver å kjøpe ny :P

Fjellvang
07/07/10, 13:08
Som Mr.Simpsons ville sagt: Doh :o