PDA

Vis full versjon : B230fk ruser seg på tomgang ved kald motor. Trenger råd og hjelp!



Espein
27/05/14, 22:00
Hei, starter en ny tråd med problemet mitt.

Volvo 940, b230fk, 1996 modell.
Ingen feilkoder.

Bilen ruser seg fra 400 rpm (dør nesten ut) og opp til 2000 rpm flere ganger ved kald motor. Opp og ned. Om man holder den på turtall en stund til motor blir litt varm roer det seg og tomgangen blir rimelig bra. Kan kjøre med full gass uten problemer og ingen fjusk eller kutting. (når den er blitt varm) Motor hoster litt også ved kald motor også når man ruser den med pedalen og den kan smelle en sjelden gang i luftfilteret..

Nylig skiftet turbo(brukt), innsugspakning, alle vakumslanger, 4xtennplugger, tempsensor til ecu. Bilen fikk ny bensinpumpe og pluggledninger for 2 år siden. Rengjort tomgansregulator. Prøvd å koblet ut kontakt på lmm og tomgangsregulator, da blir tomgangen helt umulig og bilen dør ut. (så tror ikke dette er problemet) Rengjort veivhusventilasjon og fjernet egr har også blitt gjort. Ny olje, filter, termostat og frostvæske.

Trenger sårt råd og tips nå, er egentlig litt lei :) Har montert åpent filter, kan det kødde det til? Har ikke gjort det før på Volvoene mine. Bilen har ikke fungert 100% i mitt eie..

Teebob
30/05/14, 16:53
Sjekk først om bilen kan suge falsk luft noen sted.. Får den inn luft, som ikke blir registrert av lmm, så kan det føre til ugjevn tomgang... Ellers så kan det og være lambdasonden... Men, da pleier lambda lyset i dashen og tenne..

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Roye
30/05/14, 19:08
Hvis du starter bilen og lar den gå til den blir varm så stopper og starter den igjen, blir den da bedre?

Espein
01/06/14, 19:49
Bilen er nesten "perfekt" når den har fått gått litt så den blir varm. Om jeg stopper og starter når bilen er varm så er den fortsatt bra.... Er når den er kald den er slik..

Roye
03/06/14, 02:59
Min går ikke av "choke"-modus og blir liggende på 1200-1500omdr samt bremser dårlig på motor før jeg skrur den av og på. Først da blir den normal.

Flere som har problemer med dette, ble jeg fortalt, og de fleste bryr seg ikke noe om det :)

Min ditt problem er litt verre men sikkert av samme årsak, hva det enn måtte være...

GMV
03/06/14, 06:39
Høres ut som feil grunninnstilling på spjeldet. Kan og forårsake at tomgangsmotor ikke virker som den skal pga spjeldgusbryteren aldri lukker på tomgang. Kan høres når motoren ikke går. Skal klikke akkurat idet du begynner å gir gass.

Sendt fra min mobil.

Espein
04/06/14, 22:11
Det klikker med en gang gassen tråkkes inn, så kan ikke skjønne feil der heller.. I går så gikk bilen bra fra start til stopp, smalt en gang i luftfilteret når jeg rusa den på tomgang ellers var den OK

flarssen
05/06/14, 09:06
Min '94 med B200F oppfører seg noe lignende. Den har helt fin tomgang om jeg lar den gå på tomgang. Hvis jeg begynner å kjøre er det akkurat som om gassreguleringen henger igjen, slik at den ikke kommer under 1800-2000 RPM, før motoren blir varm.

catoers
05/06/14, 10:18
jeg ville begynt med å sjekke innsugspakingen, montert rett vei ? er alt skrudd til ?

Espein
05/06/14, 16:22
Jada, den var like rar før som etter montering av ny pakning :)

René Fredriksen
05/06/14, 16:51
Byttet gass spjeld pakningen? en trekantet pakkning mellom spjeld og innsug, eventuelt sprekk i slangen til bremsekraft forsterkeren? problemet ditt er veldig falskluft relatert. Har du en sprekk i intercooler eventuelt? om du har lmm før intercooler kan det ha mye og si!

Lykke til