PDA

Vis full versjon : Sveise WG Rett på eksoshus, Turbo.



Karlsen88
15/06/10, 21:44
I ett gammelt bilsport jeg hadde så tittet jeg litt på noe rart, dem hadde sveist fast Wastegate-uttak rett på eksoshuset på turboen.

Dette var forresten på det Volvo 745 Turbocontainer-prosjektet som kanskje noen har hørt om... Noen som kan svare på om dette er noen smart løsning eller ei??

Kan prøve og fikse bildet av det...

Dan Bay-Johansen
15/06/10, 21:54
Kunne vel vært ei kurrant løsning (uten at jeg har peiling på akkurat det),om det hadde vært lettere å sveise i støpegods :D Har en lei tendens til å sprekke opp osv.

Er vel en grunn til at man ikke ser det rundt omkring...

Magnum
15/06/10, 21:58
også er det jævli kjipt om du skal bytte turbo i en fart

Karlsen88
15/06/10, 21:58
Da fant jeg bildet av det :D



Link:

http://www.turbomorley.net/Gallery/Bilsport/112005/slides/skann0005.html

Karlsen88
15/06/10, 21:59
Kunne vel vært ei kurrant løsning (uten at jeg har peiling på akkurat det),om det hadde vært lettere å sveise i støpegods :D Har en lei tendens til å sprekke opp osv.

Er vel en grunn til at man ikke ser det rundt omkring...


Ja, var sprekking jeg tenkte på også:/

Karlsen88
15/06/10, 22:01
også er det jævli kjipt om du skal bytte turbo i en fart


Jepp..
Vurderer faktisk og prøve på 245`n, Spiller ingen rolle om den står en dag eller tre uten turbo... :P

jonass
15/06/10, 22:09
Performance messig så kan jeg ikke ikke tenke meg at det er noe serlig

The Sven
15/06/10, 22:12
Eksoshuset kan man jo flytte over, en kan jo tilogmed demontere turboen på grenrøret (og la eksoshuset stå) hvis det lar seg gjøre mtp plass og tilgang..

Volvo360tic
15/06/10, 23:07
såg jo utruli stilig ut da:D

cossykiller
15/06/10, 23:38
men vette vil ikke skape mer "turbulent" fløde da ? eller er jeg på bærtur nå `?

TvilsomRacing
16/06/10, 08:05
En kompis har gjort det slik i sin 740. Funker fint det og den er bremset nesten 500hk! Så fløding er ikke noe problem

ChrML
16/06/10, 09:49
Fløde er nok ikke noe problem. Er nok værre med responsen eventuellt.

Karlsen88
16/06/10, 22:34
Dette skal prøves på 245`n:D

Bilder kommer.. :)

Glien
17/06/10, 19:58
Kunne vel vært ei kurrant løsning (uten at jeg har peiling på akkurat det),om det hadde vært lettere å sveise i støpegods :D Har en lei tendens til å sprekke opp osv.

Er vel en grunn til at man ikke ser det rundt omkring...

Må ha mye varme når man skal sveise i støpjern.

as-racing
17/06/10, 20:52
noen som har prøvd et mellomstykke mellom turbo og manifold med uttak til wastegate?

ChrML
17/06/10, 20:54
noen som har prøvd et mellomstykke mellom turbo og manifold med uttak til wastegate?
Hva er poenget med det kontra å sveise uttaket til wastegate direkte på grenrøret? Kan se for meg at det ville vært et problem på mange grenrør og da de fleste grenrør blir laget sånn at turboen kommer opp ganske høyt og frem. Skal man bygge noe mer imellom så vil turbo ta i panseret.

Hadde man gjordt det på originalgrenrøret ville turboen tatt i dempertårnet.

jonass
17/06/10, 21:51
Slik som det var gjort på turbocontainern så så det jo veldig flow vennlig ut, blir det en biltema tur snart så tror jeg at jeg kjøper meg en wg og tester på kina turbon.
Men holdbarhet kanskje ikke blir det aller beste med tanke på at det er sikkert en eller annen rar legering i eksoshuset.

ChrML
17/06/10, 21:56
Slik som det var gjort på turbocontainern så så det jo veldig flow vennlig ut, blir det en biltema tur snart så tror jeg at jeg kjøper meg en wg og tester på kina turbon.
Men holdbarhet kanskje ikke blir det aller beste med tanke på at det er sikkert en eller annen rar legering i eksoshuset.
Nja, er det det? Tenker bare på at luft/eksos vil jo gjerne rett frem. Så kan jo ikke være helt heldig at eksosen blir skyti rett inn i wastegaten når den følger turbinhusveggen?

A.Finstad
17/06/10, 23:40
får jo ferdig støpte eksos hus med WG uttak så trur ikke det er så stort problem :p her er link btw: http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-HSG-043&Category_Code=

TeamBørnOut
18/06/10, 06:03
enormt mange turboer med slike uttak som Finstad linker til.
fordelen er jo at man sparer plass. Ulempene finnes det sikkert nok av også. Men dette er noe som ofte sitter på små diesel turboer. (det hender vell de har 2 wg også. en som åpner på turtall så ikke mottrykket skal bli så ille. er et sånt opplegg på den lille ford turbon min).
Det krever også at han som skal sveise dette vet hva han gjør + at man har god tid. det må kjøles riktig så det ikke vrir seg. Det andre er jo at det plutselig ikke er så lett å brå bytte turbo.