PDA

Vis full versjon : AC pumpe slår inn av og til



Hypnotisk
20/05/14, 19:24
Heisann, i dag har jeg vært og fylt ac gass på min volvo v70 97 modell.
Etter at gassen var fylt på kjente jeg at det blåste mye kaldere, og trodde at ac nå virket som den skulle..
Men på vei hjem syns jeg ikke det blåste noe særlig kaldt lenger, og det ble heller ikke kaldt i bilen. Så når jeg kom hjem kikka jeg ned på ac-kompressoren og der gikk ikke senteret rundt.
Jeg prøvde og skru ac av og på flere ganger uten at ac pumpa slo inn. Da jeg gikk ut senere for og se på dette, da slo pumpa inn med en gang jeg startet motoren og det begynte fort og blåse kaldt. Så stoppet jeg bilen og startet den, og da virket ikke ac pumpen lenger. Uansett hva jeg gjore så fikk jeg ikke den til og slå inn. Jeg sjekket sikringer og rele til ac pumpa og det tror jeg fungerer som det skall (hørte et klikk i releet)
Hver gang jeg skrur ac på eller av så ser jeg at turtallet detter litt. uten at ac pumpa beveger seg.
jeg tror ikke pumpa sitter fast, for da ville multireima bare sklidd rundt ac-pumpa når jeg skrur den på? syns også det er rart det er noe galt med clutchen til ac'n i og med at den slår inn av og til?
Noen som har tips og komme med? Takker i såfall for svar! :)

brynna
20/05/14, 20:57
Traktoren min hadde det slik du beskriver. Ny gassfylling... AC ok en stund...Virket ikke...

Hadde en lekkasje i en rørskjøt som verkstedet oppdaget ved bruk av "sporfarge" Forsto det slik at AC var "av og på" hvis gassmengden var litt for lav.

Hypnotisk
20/05/14, 22:13
Traktoren min hadde det slik du beskriver. Ny gassfylling... AC ok en stund...Virket ikke...

Hadde en lekkasje i en rørskjøt som verkstedet oppdaget ved bruk av "sporfarge" Forsto det slik at AC var "av og på" hvis gassmengden var litt for lav.

Heisann, jeg tror ikke dette skyldes en lekasje da systemet ble trykksjekket før gassen ble fylt på.

I dag har jeg funnet ut at ac skur seg på hver gang jeg starter bilen, og slutter og virke etter en stund. For å få ac til og virke igjen må jeg stoppe bilen og la den hvile i 5-10 minutter før ac vil virke i ca 3-4 minutter før det stopper. Kan dette skyldes en gåen sensor?

Sagen
21/05/14, 08:09
Det kan være en sensor, men jeg holder en liten knapp på lekkasje.. AC'n min ble fylt opp i fjor vår, men det tok ikke lange tiden før kompressoren ikke ville koble. Spesielt utslagsgivende var det ved utetemperatur høyere enn 22-23 grader. Hadde/har også en suselyd i AC-anlegget når jeg slår det av. Da jeg fylte opp ble det også lagt inn sporstoff så en eventuell lekkasje skulle være lett å se med UV-lys. Etter å ha lett med lys og lykte uten å finne noe, skrudde jeg ut kupèvifta for å inspisere fordamperen. Der kunne jeg tydelig se sporstoffet lyse mot meg. Sporstoff og gass/olje siver sakte men sikkert ut... Etter det jeg har lest meg frem til, så er det gjerne fordamperen som tar kvelden på disse bilene.. Ny ankom i går, så det blir snart en dag med skruing.. Lykke til med videre feilsøking :)

Hypnotisk
21/05/14, 17:33
Det kan være en sensor, men jeg holder en liten knapp på lekkasje.. AC'n min ble fylt opp i fjor vår, men det tok ikke lange tiden før kompressoren ikke ville koble. Spesielt utslagsgivende var det ved utetemperatur høyere enn 22-23 grader. Hadde/har også en suselyd i AC-anlegget når jeg slår det av. Da jeg fylte opp ble det også lagt inn sporstoff så en eventuell lekkasje skulle være lett å se med UV-lys. Etter å ha lett med lys og lykte uten å finne noe, skrudde jeg ut kupèvifta for å inspisere fordamperen. Der kunne jeg tydelig se sporstoffet lyse mot meg. Sporstoff og gass/olje siver sakte men sikkert ut... Etter det jeg har lest meg frem til, så er det gjerne fordamperen som tar kvelden på disse bilene.. Ny ankom i går, så det blir snart en dag med skruing.. Lykke til med videre feilsøking :)
Åja, takker for svar. Det er jo godt mulig det er en lekasje ett sted da anlegget var var så og si tomt for gass (tror det var 60gram gass igjen og det skal være ca 800gram). Jeg vet ikke hvorfor anlegget var tomt, da jeg kjøpte bilen rett for jul. Jeg vet at ac-pumpen lekker liiittt gass da den bruker gassen til smøring, men jeg vil tro at anlegget slutter og virke lenge før det blir så lite som 60gram. Det ble også tilsatt sporstoff i når jeg fylte gass, så hvis jeg skaffer meg et UV-lys så kunne jeg evt ha sjekket rundt fordamperen.
Hehe, lykke til med bytting av fordamper da :)

For et par mnd siden så fikk jeg alle feilkodene som lå i systemet og i klimaanlegget var det:
414 Vifte for innetemperatursensor
Feil på
411 Kommunikasjon med vifteregulator
Feil på
433 Viftemotor
overlastledestrøm
141 Knapp for temperaturvalg venstre
Feil på

Noen som vet om det har noe sammeneheng med at ac kutter?

Sagen
22/05/14, 07:30
414 kan være en enkelt sak.. Vifta sitter "inni dashbordet, på høre side av rattet, bak det lille gitterdekselet. Vipp ut dekselet, start opp, og se om vifta går rundt. Om den ikke gjøre det, så kan du blåse rent med trykkluft. Bare være forsiktig så du ikke ødelegger temperatursensoren som sitter foran vifta. Om det ikke hjelper, så må du ta ut vifta. Da må du ut med radioen for å komme til. Husker jeg ikke helt feil, så skal det bare være å dra den ut, men vær litt obs, så du tar med deg hele viftehuset. Om ikke kan du ødelegge tråden/føleren. Nå kan du demontere saken å gjøre den ren. Vifta med sensor og hus ser sånn ut: http://www.ipdusa.com/products/8440/115709-climate-control-cabin-air-temperature-sensor-p1-c30-c70-s40-v50

Om sensoren får dratt inn kupèlufta, så vil den kun føle på temperaturen rundt seg. Den vil oftest være KALDERE enn kupelufta, og vil dermed si til styringsenheten at den skal vi mer VARME. Det kan også være grunnen til at AC kobler ut.

Hypnotisk
16/06/14, 13:32
414 kan være en enkelt sak.. Vifta sitter "inni dashbordet, på høre side av rattet, bak det lille gitterdekselet. Vipp ut dekselet, start opp, og se om vifta går rundt. Om den ikke gjøre det, så kan du blåse rent med trykkluft. Bare være forsiktig så du ikke ødelegger temperatursensoren som sitter foran vifta. Om det ikke hjelper, så må du ta ut vifta. Da må du ut med radioen for å komme til. Husker jeg ikke helt feil, så skal det bare være å dra den ut, men vær litt obs, så du tar med deg hele viftehuset. Om ikke kan du ødelegge tråden/føleren. Nå kan du demontere saken å gjøre den ren. Vifta med sensor og hus ser sånn ut: http://www.ipdusa.com/products/8440/115709-climate-control-cabin-air-temperature-sensor-p1-c30-c70-s40-v50

Om sensoren får dratt inn kupèlufta, så vil den kun føle på temperaturen rundt seg. Den vil oftest være KALDERE enn kupelufta, og vil dermed si til styringsenheten at den skal vi mer VARME. Det kan også være grunnen til at AC kobler ut.
Åja... Takker for svar!
Beklager sent svar har ikke vært inne her på en stund.. :)
Jeg åpnet gitterdekselet og så at det var mætti støv og dritt rundt den lille vifta men den gikk da rundt. Nå har jeg rengjort den så får jeg se om problemet ble løst.

turb00le
16/06/14, 13:46
Høres veldig ut som om at lavtrykksvakta slår ut egentlig...
Hvis du ikke har brukt AC på ei stund så vil tetningene tørke og noe gass kan forsvinne.

Men da burde du fått en feilkode...

Kan evt henge på ett manometersett og se hvor langt ned trykket går på lavtrykksiden.

Scania143
17/06/14, 15:19
Hadde samme problemet på min! Slo seg av etter halvtimes kjøring, og slo seg på når bilen sto stille en stund.
Hadde den på verksted, og de shimsa opp AC clutch, da det vistnok ikke er stor nok klaring når det blir varmt pga at metallet utvider seg... Ikke helt sikker, men nå fungerer det hvertfall hele tiden:))