PDA

Vis full versjon : Bromming fra motoren bak turboen



lars otto skiftesvik
20/05/14, 08:17
HJELP.

Har en s80 2.0t som har begynt å bromme mer og mer fra ett sted bakom turboen mellom turbo og manifold.På dette stedet er det temmelig trang slik att jeg ikke klarer å lokalisere helt hvor lyden kommer fra.Lyden minker litt når motoren blir varm,med kald motor høres det ut som fri eksos.
Dersom det skulle være manifoldpakningen må turbo demonteres osv er det en jobb en hobbymekaniker som jeg kan klare? Er det en stor jobb? Jeg har Haynes bok for denne modellen men er litt usikker på hvor stor jobben er.
Jeg er takknemlig dersom noen av dere har tips til hvordan jeg bør gå fram.

Jakke
20/05/14, 08:33
Om du skal droppe ned turboen så må du under bilen som oftest, er iallefall et hælvete på S60 å få turboen ut oppover grunna toppen og manifolden.

Steen
20/05/14, 09:56
Er egentlig ikke noe stor jobb og demontere. Men spray på WD40 eller lignende og la det virke før du begynner og løsne på skruene. Det hender at dem setter seg godt fast.
Demonter downpipen først og deretter selve turboen. kan jo være du har en sprekk i downpipen også?

C.Erstad
20/05/14, 10:35
Eksospakninger på grenrør pleier og ryke på disse. Se etter lekkasje på sylinder 1 og 5. Ser det enkelt underfra.

lars otto skiftesvik
20/05/14, 18:05
Takker dere for svarene men må spørre litt dumt.Hva betegner dere som Downpipen og Grenrøret?
En av dere sier jeg må begynne med Downpipen kan du forklare dette litt?

mrstfu
20/05/14, 18:19
Om du titter over motoren inn mot torpedoveggen, kan du se et varneskjold som sitter over turboen. Downpipe er røret som går fra turbo, ned og bakover mot resten av eksosanlegget, grenrøret er samlingen av eksosrørene som kommer fra hver enkel eksosport i motoren, og går inn i turboen. Altså, grenrør leder eksos fra motor til turbo, downpipe leder eksos fra turbo, ned og bakover.

lars otto skiftesvik
20/05/14, 18:40
Nå forstår jeg, takker deg for godt svar.

mrstfu
20/05/14, 20:11
Bare hyggelig:D