PDA

Vis full versjon : 2,3 T-5 henger på gassen! noen tips?



Thomas sletten
19/05/14, 20:41
Heisann, sliter veldig med gassheng på min t-5. når jeg gir på slipper gassen og skal gire så henger den på turtall.
Noen enkle måter og får dette problemet løst på? ( Ja, jeg flytter foten av pedalen :P )
kjedelig og kjøre rundt og høres ut som en gammel mann ved vært girskift..
Takker for svar!

gswede
20/05/14, 00:05
Prøv å smør opp waiern, snella og lenkearmene. Sykkelkjedeolje funker finfint.
Sjekk samtidig at ikke waiern er slakk.

Kan også være lurt å ta av slangen mot gasspjeldet og rengjøre der, det gjør underverker.

volvobrage
20/05/14, 06:41
960en min dreiv og hang på gassen, det var cruisekontrollen som hekta seg opp når eg ga gass. Men veit ikkje om du har det?Eller om det i det heile tatt er samme system på V70:p

mrstfu
20/05/14, 07:25
Er samme system på 850 som på de to første årsmodeller V70, altså vakuumbelg på gasspedalen.

Til TS, gjør som gswede sier, skjekk at alt glir som det skal, altså waier, selve pedalen, koble fra armen mellom snella og gasspjeldet og sjekk at spjeldet spretter tilbake med en gang du slipper det. Lett å forstå når du står foran det. Er det ikke noen av disse sakene, har du enten en sliten tomgangsmotor, eller falskluft et eller annet sted. Får du noen feilkoder?

Thomas sletten
20/05/14, 15:08
Er samme system på 850 som på de to første årsmodeller V70, altså vakuumbelg på gasspedalen.

Til TS, gjør som gswede sier, skjekk at alt glir som det skal, altså waier, selve pedalen, koble fra armen mellom snella og gasspjeldet og sjekk at spjeldet spretter tilbake med en gang du slipper det. Lett å forstå når du står foran det. Er det ikke noen av disse sakene, har du enten en sliten tomgangsmotor, eller falskluft et eller annet sted. Får du noen feilkoder?

Alt ser ut til og sprette tilbake der det skal ja. og raskt.. men jeg får opp (lamda) lampa ved harde pådrag og må ta av og på minuspolen for og få fjernet den.. oransje med grønn trekant? Trodde den lampa kom fordi jeg kjørte med åpent filter og større eksos.. men kan den ha noen betydning som indikerer at den trekker falsk luft? :)

Takker for svar så langt!

mrstfu
20/05/14, 16:16
Der har du nok synderen din, ja. Lambdalampen er ikke spesifikk for lambdasonden, men for motorelektronikk generelt. Om du trekker falskluft bruker motoren mer luft enn hva LMM slipper gjennom, derav feilkoden. Sier ikke at det er bankers falskluft, men det er absolutt mulig, ikke minst sannsynlig siden du har mekanisk gasspjeld. Kjøp en boks startgass, la motoren gå på tomgang og spray litt rundt omkring. En liten vakuumslange på venstre siden av innsuget sett forfra, mellom innsuget og servotanken, er en kjent synder.