PDA

Vis full versjon : [Løst] Tåkelys fungerer ikke lenger



samaron
19/05/14, 18:20
Heisann!

Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler. Her om dagen så oppdaget jeg at tåkelysene ikke fungerer lenger. Jeg har byttet pærene, sikring, relé, men fortsatt vil ikke lysene fungere. Det grønne lyset i bryteren lyser opp når jeg trykker på bryteren. Noen forslag til hva som kan være galt her?
Jeg tok ut alle sikringene for to uker siden og byttet alle sammen, så alle er helt nye. Tok også ut reléene for å tørke litt støv. Alt er satt på plass der det hører hjemme. Jeg byttet om reléene til fremme og bak av tåkelys, så kan si det ikke er defekt. Tåkelyset bak fungerer som det skal. Målte også at det er god forbindelse mellom pæren og lederene i lampeholderen, som det er. Så er ikke noe irr som lager dårlig kontakt der.

vassengen
20/05/14, 15:03
Er ikke irr på jordingskablene ved jordskinna på hver side da?

samaron
20/05/14, 17:11
Nei, er ikke noe irr på jordingspunktene på hver side av framskjermene. Tok likevel av alle kontaktene, vasket dem og målte etterpå. Er god elektrisk forbindelse, så er ikke noe problem der heller.

jacobsen
21/05/14, 15:45
Defekt bryter, selv om grønnlampa lyser? Er nesten eneste muligheten igjen, med mindre det er rent kabelbrudd en bortgjemt plass

samaron
21/05/14, 17:11
Skal se om jeg finner tak i en annen bryter. Tenkte også på brudd i en leder. Jeg flyttet litt på ledninger når jeg rengjorde litt i sikringsboksen. Jeg kjørte fremfor et vindu og flyttet rundt på ledningene, men fortsatt ingen lys. Så er nok ikke brudd i sikringsboksen, hvis det er et brudd.

samaron
25/05/14, 20:13
Prøvde en annen bryter i går. Fortsatt ikke lys. Da må det av en eller annen grunn ha skjedd et brudd et sted. Siden begge lysene ikke fungerer, så må det være på et punkt før det splittes hvor det er felles leder til begge lysene.

eab
25/05/14, 21:53
Mulig jeg husker feil, men tror tåkelysene er jordet framme i motorrommet på en sånn stålskinne hvor det sitter en del kabelsko. På innerskjermen rett bak hovedlysene. Kan jo være at kabelskoa har løsnet fra denne.

Prøv å måle om det er 12v eller jord som mangler ut til tåkelysene.

samaron
27/05/14, 19:21
Jordingen til pærene er hvertfall på plass. På det meste målte jeg rett under 1 ohm, som er god forbindelse. Prøvde å finne ut hvor lederene til tåkelysene går, men strømmen forsvinner nok på et punkt hvor lederene går felles og ikke hver for seg. Som sagt, begge lysene er døde. Noen som vet hvordan jeg kan identifisere lederene? Siden dette er ekstrautstyr, så går vel lederene separat fra resten av lederene i motorrommet?

samaron
08/06/14, 21:29
Gjorde litt kontrollmålinger i dag etter å ha funnet et koblingsskjema. Det som var litt rart var at jeg målte 12 volt frem til lysene. Etter litt graving så viste det seg at jordingsledningen på høyre side var løsnet og gjemt seg godt. Rart jeg målte god forbindelse på jordingen fra sokkelen til chassis. For meg er dette svart magi, men virker hvertfall nå!