PDA

Vis full versjon : Motorsystem serv. erfordras 2006 v70 D5



E.Winjum
18/05/14, 19:36
Hei, idag når jeg fyra opp bilen kom det opp en melding jeg ikke likte... fikk motorsystem serv. Erfordras. Den meldinga kommer og går hele tida og tidvis effekt reduksjon. Funka helt fint igår, var kanskje litt varm når jeg stoppa den igår, men ikke drit varm. Kjørt aktivt, ikke hardt. Noen som har tips? En kollega sku prøve å huske på VIDA imorra, men er usikker på om jeg skal tørre å kjøre helt til oslo da jeg noen ganger mister mesteparten av trekk krafta..

Bilen er en 2006/07 v70 d5 163hk automat.

Christian
18/05/14, 19:38
Er klin umulig å si noe utifra en motorlampe. :p kan være no småfjas, og det kan være turboen som har ryki. Du må bare lese ut feilkoder å se.

E.Winjum
18/05/14, 19:55
Bare håpe den ikke havarerer før jeg får lest ut koder :p

E.Winjum
18/05/14, 22:41
Kjørte hjem fra jessheim istad, ca 25 min kjøring, og null feilmeldinger :s bank i bordet! :)

C.Erstad
19/05/14, 06:12
Kjørte hjem fra jessheim istad, ca 25 min kjøring, og null feilmeldinger :s bank i bordet! :)

Kan være den kommer opp igjen i nærmeste fremtid. Så gjør deg klar til å lese ut feilkoder :)

E.Winjum
19/05/14, 07:29
Den kom med engang jeg vrei om tenninga idag :p mista kraft en par ganger før jeg kom til E6, da fikk jeg ikke flere feil meldinger :p En på jobben tok med Vida idag, så skal lese ut etterpå. No dritt at det vi leser av feilkoder med på Volvo lastebiler ikke funker på personbiler :p

E.Winjum
19/05/14, 16:12
Har aktiv feil på Swirl engine e.l, staget hadde hoppa ta og motoren bare durer.. så blir nok ny motor da og forhåpentligvis nytt stag om det selges løst...

gaupe
19/05/14, 20:05
Samme som min det. Har du oppdatert stag? Viss ikkje fins det ein fiks på det.

Torsen67
19/05/14, 21:29
Er det noe vits i å bytte motor for denne feilen?

E.Winjum
19/05/14, 22:11
Samme som min det. Har du oppdatert stag? Viss ikkje fins det ein fiks på det.
Har gammelt stag.. så skal til bilia imorra å kjøpe nye motor til det staget pluss stag. Swirl Engine er det vel den het? :) Nå er bilen ubrukelig, får ikke noe fart og klarer såvidt bakker... Veit du noe ca pris på det eller? :)


Er det noe vits i å bytte motor for denne feilen?
Heter Swirl Engine eller noe i den duren ;) Er en elektrisk motor som styrer staget som videre justerer en plastikk stang inne i toppen... den har slått seg vrang og må byttes.

Christian
19/05/14, 22:20
Det er aktuatoren som styrer virvelspjeldet (på norsk).
Torsen67; denne kom ikke før senere, "vi" har ikke den.

E.Winjum
19/05/14, 22:24
Takk christian! :) Engelsk heter det Swirl pot, så ikke så nøye på skjermen da vi leste ut feilkoder... så bare det sto swirl ett eller anna.. noe dritt er det ihvertfall!

E.Winjum
20/05/14, 08:40
Bestilt aktuator og stag idag, aktuatoren koster 1700,- og stag ca 100,- før rabatten min fra VTC blir lagt på :)

gaupe
20/05/14, 09:04
Takk christian! :) Engelsk heter det Swirl pot, så ikke så nøye på skjermen da vi leste ut feilkoder... så bare det sto swirl ett eller anna.. noe dritt er det ihvertfall!

Nei, swirl pot er det ikkje :)

Men uansett, sjølv om dette staget er ute av drift, så mistar du ikkje all motorkraft. Den går litt dårlegare, såpass at du merkar det, men det er ikkje krise. Så du har nok andre problem enn det. Kva feilkoder fekk du?

E.Winjum
20/05/14, 09:20
Problemet er at aktuatoren har klikka og stengt igjen det spjeldet... Og jo, den kalles swirl pot :p

http://www.volvoforums.org.uk/showpost.php?p=1427992&postcount=2

gaupe
20/05/14, 09:45
Problemet er at aktuatoren har klikka og stengt igjen det spjeldet... Og jo, den kalles swirl pot :p

http://www.volvoforums.org.uk/showpost.php?p=1427992&postcount=2

Det kan eg ikkje forstå, ser namnet swirl arm actuator rod, swirl flaps osv er i bruk. Men noko swirl pot er det på ingen måte, den brukar du for å lufte ut væske, typisk drivstoff.

Men om arma har hoppa av, så er det sannsynlegvis berre symptomet. Problemet er at dette systemet sotar ned og til slutt sluttar å bevege seg. Klarar du å bevege fritt på arma? Heile den arma der er ein idiotisk design, som dei seinare valgte å forbedre.

Trur du må programmere motoren, motoren må uansett kalibrerast mot bilen.

E.Winjum
20/05/14, 09:54
Armen beveger seg lett og fint :) Ja må kalibrere den til bilen, men kjenner en på bilia som kan hjelpe meg med det :) Men om jeg monterer den motoren og så reiser jeg til bilia, så går vel det greit?

gaupe
20/05/14, 10:22
Armen beveger seg lett og fint :) Ja må kalibrere den til bilen, men kjenner en på bilia som kan hjelpe meg med det :) Men om jeg monterer den motoren og så reiser jeg til bilia, så går vel det greit?

Ja, eg trur det. Huskar faktisk ikkje kva dei gjorde på min.

aarnes
20/05/14, 15:26
Armen beveger seg lett og fint :) Ja må kalibrere den til bilen, men kjenner en på bilia som kan hjelpe meg med det :) Men om jeg monterer den motoren og så reiser jeg til bilia, så går vel det greit?

Kompisen din med VIDA kan kalibrere den. jeg og forsåvidt ;)

Armen min datt av her i vinter, har kjørt uten, ingen reduksjon på motoren her min at all. kan være at spjeldet har stoppet i åpen posisjon.

E.Winjum
20/05/14, 22:21
Kompisen din med VIDA kan kalibrere den. jeg og forsåvidt ;)

Armen min datt av her i vinter, har kjørt uten, ingen reduksjon på motoren her min at all. kan være at spjeldet har stoppet i åpen posisjon.

Om jeg fikser bilen før treffet imorra og kommer med den dit, hvor mye skal du ha for å kalibrere den da? :) Er egentlig ikke sikker på om man må det, han på bilia sa at da pleide det å ligge ved ett kampanje nummer eller noe, og det gjorde det ikke :s


På min er aktuatoren defekt i tillegg.... Og selvfølgelig klarte han jeg prata med på telefon å bestille spjeldet og ikke aktuatoren -.- så får ikke den før imorra! Håper jeg rekker å bytte den før treffet så jeg ikke må ta den fæle røtne 245'n >.<

aarnes
20/05/14, 22:52
Om jeg fikser bilen før treffet imorra og kommer med den dit, hvor mye skal du ha for å kalibrere den da? :) Er egentlig ikke sikker på om man må det, han på bilia sa at da pleide det å ligge ved ett kampanje nummer eller noe, og det gjorde det ikke :s


På min er aktuatoren defekt i tillegg.... Og selvfølgelig klarte han jeg prata med på telefon å bestille spjeldet og ikke aktuatoren -.- så får ikke den før imorra! Håper jeg rekker å bytte den før treffet så jeg ikke må ta den fæle røtne 245'n >.<

Kjøp en mcflurry med daim til meg så er jeg fornøyd ;) men nei, du skal slippe å betale for det. Har utstyret i bilen så vi ordner det. Åsen vet du at motoren er defekt forresten?


Sent from my iPhone using Tapatalk

E.Winjum
21/05/14, 05:05
Tusen takk! :) Vida sa at den var enten defekt eller ledningsbrudd, og ledningsbrudd er det ikke. Også har jeg hørt en ulyd som har vart i typ 20 sekunder hver gang jeg har stoppa bilen. Alltid lurt på hva den lyden har vært, og har prøvd å finne ut av det.. Når vi starta feilsøkinga på mandag og tok av motordekslet så skjønte jeg med engang at det var aktuatoren som har øagd den lyden hele tida. Den skal også dure i 3-10 sekunder etter å ha skrudd på tenning, men min slutter aldri å dure. Så da må det være den som er gåen :)

E.Winjum
21/05/14, 15:45
Da har jeg skiftet virvelspjeld aktuator og stag, ulyden er borte... men fikk nå rød trekant og motorsystem service snarest... er det pga jeg har bytta aktuatoren og ikke kalibrert den?

aarnes
21/05/14, 15:52
Det, eller at du har glemt å koble til noe. Jeg gjetter på fordi den ikke er kaliberet. Ta med de bilen etterpå


Sent from my iPhone using Tapatalk

aarnes
21/05/14, 15:53
Edit: er på volvo nå og mekaniker bekrefter at den må kalibreres


Sent from my iPhone using Tapatalk

E.Winjum
21/05/14, 16:03
Okai, da lister jeg med pent og pyntlig bort til berger straks :) Håper virkelig det fikser alle problene!!! :)

E.Winjum
21/05/14, 22:17
Da må jeg si tuusen takk til mr Aarnes som fikl sletta feilkodene mine og kalibrert den nye aktuatoren! Nå funker bilen som den skal igjen! :) Velfortjent den McFlurry'n ;)

E.Winjum
22/05/14, 05:40
Tja... fyra opp bilen istad og motorsystem serv. Erfordras dukket opp igjen :( Kjørte helt til kløfta og hadde all motorkraft, kom ned på E6 mot oslo og det var ikke mye kraft da.. feilmeldinga kommer og går hele tida. Kom til berger, da fikk jeg igjen all kraft, lampa kommer og går, men bilen går som den skal. Kommer til djupdalstoppen, da slutter meldinga å komme. Tar av på furuset og den varsler igjen, men fortsatt all kraft! :s Nå skjønner jeg lite :(

gaupe
22/05/14, 08:29
Har du ei kode på dette?

E.Winjum
22/05/14, 08:46
Har ikke skrivd ut noen feilkoder nå nei. Aarnes sletta dem jeg hadde igår og kalibrerte aktuatoren, og da funka bilen i hele går kveld.

aarnes
22/05/14, 08:51
Om du har mulighet til å komme inn til meg idag Emil så kan jeg lese ut på nytt.
Det kan være at hele spjeldet ditt også må byttes.
sjekk forresten om armen har hoppet av.
Du hadde jo en load med feilkoder, så om vi får lest av relativt raskt er det ferske og faktiske feilkoder, og lett å finne ut av.

E.Winjum
22/05/14, 08:55
Ja det hadde vært fint å få lest ut og skrivd ned/ printa ut kodene :) Skal sjekke armen før jeg drar fra jobben. Når er du hjemme idag da?

aarnes
22/05/14, 09:01
Ja det hadde vært fint å få lest ut og skrivd ned/ printa ut kodene :) Skal sjekke armen før jeg drar fra jobben. Når er du hjemme idag da?

Litt usikker, tannlegetime kl 1315, men er ihvertfall hjemme til 16

E.Winjum
22/05/14, 09:11
Okai, slutter 15, så drar bort til deg rett etter jobb :)

gaupe
22/05/14, 09:16
Har du fått på fiksen på arma? Skal sjå om eg fann bileta av tok av det.

C.Erstad
22/05/14, 09:28
Sleng ut feilkodene her da Aarnes :)

E.Winjum
22/05/14, 09:30
Nei har ikke tatt den kampanjen. Må vel av med spjeldet for å bore igjennom?

Trur ikke Aarnes lagra feilkodene igår :p Så vi leser ut nye idag :)

aarnes
22/05/14, 09:32
Legger de ut her jeg.

gaupe
22/05/14, 09:53
Nei har ikke tatt den kampanjen. Må vel av med spjeldet for å bore igjennom?

Trur ikke Aarnes lagra feilkodene igår :p Så vi leser ut nye idag :)

Den siste fiksen er eit slags klips ein legg rundt. Det som var gjort på min bil, var at det var bora gjennom, og satt i ein splint. Denne splinten tok i toppen og kilte fast staget, slik at motoren brann seg.

E.Winjum
22/05/14, 09:55
Den siste fiksen er eit slags klips ein legg rundt. Det som var gjort på min bil, var at det var bora gjennom, og satt i ein splint. Denne splinten tok i toppen og kilte fast staget, slik at motoren brann seg.

Da skal jeg høre med Bilia om det.

gaupe
22/05/14, 10:21
Da skal jeg høre med Bilia om det.

Var ikkje mange kronene dette kosta.

E.Winjum
22/05/14, 15:41
Feil funnet! Lambda fjusker, ny er bestilt på ebay! :) Igjen, tuusen takk Aarnes!!

aarnes
22/05/14, 22:02
Var ikkje mange kronene dette kosta.
107kr med rabatter. det er for arm OG en stift med to skiver. jeg kjøpte det igår.

E.Winjum
26/05/14, 07:59
Orker ikke vente til midten av juni på å få den lambda'n, så fikk bestilt på mekonomen nå :) Har fin rabatt der, så vart ikke veldig dyrt :) Noen som veit om man må inn med pc å fikse noe ved lambda bytte?

aarnes
26/05/14, 08:01
Orker ikke vente til midten av juni på å få den lambda'n, så fikk bestilt på mekonomen nå :) Har fin rabatt der, så vart ikke veldig dyrt :) Noen som veit om man må inn med pc å fikse noe ved lambda bytte?

Bestilte du ikke fra Latvia? burde jo være sendt allerede?
Det kan tenkes at du må inn å slette feilkode, etter at du har byttet den.

E.Winjum
26/05/14, 08:51
Joa, men stod at sender bruker opptil 5 dager fra pengene er på konto til han sender, så stod estimert levering midt i juni..


Est. Jun 09, 2014 - Jun 19, 2014
Seller may take up to 5 days to ship after receiving cleared payment

Torsen67
26/05/14, 13:47
Har opplevd dette selv når jeg har handlet på ebay. Men plutselig ligger det i posten etter noen få dager likevel...