PDA

Vis full versjon : S70/V70 - Diesel eller bensin?



GrøftRenser
16/05/14, 19:56
Hei!

Jeg har bestemt meg for å gå for årgangen 1996-2000 av S70 eller V70.

Er diesel- og bensinmotoren likestilt hva gjelder kvalitet? Har hørt at dieselmotorer pleier å gå lenger?

Takker så mye på forhånd. :)

Sondre93
16/05/14, 22:49
VAG diesel motorene går lenge visst di får oljeskift og reg reim bytte. Eg har 2,5tdi i min, går greit og bruker lite(0,7 med automat). Litt tung og få gang på når den er kald, men rekner med det kommer seg når eg skifter reg reim og får tima opp pumpa på nytt.

Bensin motorene er kjent for å gå langt. Men høgt oljeforbruk(værre på turbo) og bensinforbruk er vanlig. Går fort literen på mila.

Bensin bilene får du veldig billig no, heilt klart mykje bil for pengane! Men mange er kjørt langt, så sjekk at bilen er godt vedlikeholdt :)

GrøftRenser
20/05/14, 17:16
Takker så mye for utfyllende innlegg, Sondre :-) (og beklager for sent svar, hehe.)

Sagen
22/05/14, 08:41
Har kjørt en '98 V70 tdi i over ti år nå, og må si meg veldig fornøyd. Har aldri hatt tekniske problemer annet en slitedeler som uansett må byttes ved jevne mellomrom. Nå skal det også sies at den har fått jevnt godt ettersyn, og har alltid vært litt føre var, noe som også bidrar til god driftsikkerhet. Oljeskift med filterbytte har jeg utført hver 10K km, og automatkassa flushes etter hver ca 40-50K km. Bilen hadde gått ca 150K km da jeg kjøpte den og jeg har nå passert 361K km. Neste inngrep jeg må gjøre er å bytte fordamperen til klimaanlegget da den har begynt å lekke.. Lykke til med valg av bil :)

brynna
23/05/14, 16:11
TDI motoren til VAG går over 500.000 km hvis de er påpasset. (Ikke bruker de olje heller):)

C.Erstad
23/05/14, 16:51
TDI motoren til VAG går over 500.000 km hvis de er påpasset. (Ikke bruker de olje heller):)

Nei de bare lekker olje :p

brynna
24/05/14, 05:34
Nei de bare lekker olje :p

Ja, til en hvis grad.
Er oljepumpepakning og evt tetteringer i veiv og topp skiftet en gang, sannsynligvis rundt 250 000 km er de merkelig nok tette resten av levetiden. Naboen`s 96 Caravelle TDI har runda 450. Utrolig lite lekkasjer. Liten antydning ved toppdeksel

Sagen
26/05/14, 07:26
Apropo oljelekkasjer.. Noen av disse maskinistene er levert med papirpakning rundt oljepumpa. De kan begynne å lekke. I tilfellet, så erstattes de med stålpakning (bytta på min). Til dags dato, er det den eneste oljelekkasjen jeg har hatt. Får tru det varer litt til :) Oljeforbruket er null..

jerognal
26/05/14, 14:34
Har 2 biler med TDI-motoren. Det er en steinknuser som går evig med oljeskift og reg.reim skift. V70'en er rullet 460` nå og går som ny enda. Eneste jeg har gjort med den utenom service er skifte av vacuumpumpe og simmerring på veiv. Aldri skiftet dyser.
Og automatkassen girer like fint enda. Men det krever flushing hver 50-60.000.

Jimmen
26/05/14, 23:07
Med TDI er den meget meget kresen på riktig timing av dieselpumpe.
Kan ryke litt svart og være tungstartet, time pumpa så er den som ny igjen.. :)

Bensin motorene er jo morro om du velger med turbo, men igjen bruker de mye bensin.
TDI bruker derimot ingenting :p

Jeg har V70 TDI, og S70 2.5T selv. :) Ligger mellom 0.49 - 0.52 på langkjør med V70, ca 1 liter på S70.
Begge manuell..

jerognal
27/05/14, 06:59
Kjøper du TDi så må du sperre EGR med en gang om det ikke er gjort. Med sperrett EGR og en liten mod. av motor så får du garantert morro med en TDI også.:cool:
Forbruket med Automat er ikke større enn manuell. Men kjøper du Automat (enten bensin eller diesel) så MÅ du passe på at kassen har vært flushet.