PDA

Vis full versjon : XC70 Marerittet



otello
15/05/14, 22:01
XC70 Mareritt

Hei!
Her er mitt mareritt for tiden.
Jeg bor i sverige og jobber i Norge.
Kjøpte i Januar en XC70 B5244T3 ocean race 02 mod. 123 000 km. som hadde hatt to eiere. Sjekket bilhistorikk med carfax og det så veldig bra ut.
Første eier hadde bilen til den hadde gått ca 100 000 og neste eier siste 2 åra.
Bilen var pen og vellholdt samt at servicehefte var stemplet og servet hos volvoforhandler.
Alle sevicer var gjørt før bilen hadde oppnådd full km. stand dvs. ved 40 000 km srvice var gjort på 32 000 og videre gjenspeilet det seg slik hele veien. Regreim var byttet på alder 10år og ved 92 000km.

Jeg ville ta godt vare på bilen og flushet atomatkassa rett etter jeg hadde kjøpt den på et verksted som hadde egnet utstyr for helautomatisk flushing (BG PF5). 4168

Noen uker etter dette tok jeg en innvendig motorvask med QMI og tømte ut olja når den hadde stått på tomgang med dette
i 20-30 min, hvorpå jeg heldte på billig helsyntetisk olje og lot motoren gå halvtimes tid og tømte dette ut og byttet filter og ny 5-40 olje.

Så begynte marerittet en uke etterpå. Jeg var ute og kjørte og brukte kickdown og akselererte og dro bilen ut «litt» og oljelampa begynte å lyse
og da stoppet jeg bilen og slo av motoren, sjekket olje på peilepinne og den var ok. Startet bilen igjen og begynte å kjøre og etter noen minutter kom den på igjen og jeg gjentok samme prosedyre med oljesjekk og samme resultat. ingenting galt med oljenivå. Startet bilen igjen og motoren gikk pent på tomgang ingen mistenkelige lyder. kjørte pent hjem med et par stopp til og lot bilen stå til dagen etter. startet billen dagen etter og tok en tur på et par mil uten at oljelampa lyste. Jeg fikk avtalt med Helmia i Arvika at de skulle se på bilen neste dag.

Kjørte pent til Helmia uten at lampa lyste og der ble det ikke funnet feil på bilen i vida, de oppgraderte all software for 320 s.kr. og jeg kjørte derfra og hadde ikke kommet mer enn ut på veien før oljelampa lyste igjen. Og da dro jeg sporenstreks tilbake igjen. Og da ble det byttet oljetrykkføler uten at de kunne se at det hjalp.. oljelampa kom og gikk innimellom. De lurte på om det kunne være jordfeil et sted… og rådet meg til først å få sjekket reelt oljetrykk med måler noe de ikke hadde der på verkstedet, Kjørte pent hjem uten at lampa lyste igjen.

Fikk målt oljetrykket på Bilia i Ski uka etter med resultatet 2,5 bar på tomgang og 4,5 bar på 2000 rpm. Jeg tømte oljen på bilen igjen og så at det var masse sot partikkler og koksaktige klumper i olje filteret og gullaktige bittesmå spon i olja. Jeg kjørte på med oljebytter samt biltemas flushingolje med bytte av filter osv. Tror jeg har byttet 5 filter på noen uker nå. Så at det fortsatt ble mer og mer metallspon i olja. Jeg bestemte meg for å ta av toppdeksel og bunnpanne. Tok også av toppen. Se div bilder.
4169
Rådelager som har snudd seg..
4170

Jeg har funnet ut av rådelager er helt gåen og sansynlig rammelager også. Det er felter i kanten av toppen (hjørner og kroker) med koksavleiringer.
4171
4173

Så denne motoren er kast.. Ser at det også er en slitekant i ytterste halvparten av sylinder nr 1 og 5, en tydelig grad øvers på ce 1 cm.
4174

Ser at det ble noe surr med bilderekkefølgen her..
Noen av bildene kom på slutten av posten som jeg ikke får redigert bort.

Tror ikke jeg jeg skal overhale denne motoren..

Heller kjøpe en som har nogenlunde samme km stand for rundt 15 000.
Det er forøvrig mange versjoner av B5244T3 motoren. Volvos artikkel nummer 1236845, byte nummer 8251437 og 6900498
Har også fått tilbud fra Nordic Motorsenter om å overhale min motor for 35 000.
Eller kjøpe en motor som har gått 200 000 + for 5 000- 7 000 og overhale den selv. Sommerprosjekt?

Noen synspunkter fra medfølende vcc-ere?
Også på innvendig motorvask som tydlighvis har gått galt her?

Jimmen
16/05/14, 00:09
Den var lei! Jeg ville kjøpt brukt motor som er i OK stand og tatt en lettere overhaling selv.. :)
35.000kr er trossalt mye penger, og har man kompetansen så gjør det selv vil jeg si.

otello
16/05/14, 06:13
Den var lei! Jeg ville kjøpt brukt motor som er i OK stand og tatt en lettere overhaling selv.. :)
35.000kr er trossalt mye penger, og har man kompetansen så gjør det selv vil jeg si.

Hei og takk for komentar!
Hva innebærer en lettere overhaling?
Og hva innebærer en ordentlig overhaling?

Takker for svar

Børge Vikebø
16/05/14, 07:53
Hadde samme motor i min gamle v70, denne havarerte pga korrosjon i toppen av sylinderveggen på kjølevannssiden. Jeg erstattet denne med B5234T5 som jeg brukte turboen fra bilens originalmotor. Motorstyringen er fremdeles til 2,4t. Byttemotoren kostet meg 12000 nkr, skiftet denne selv.

Fikk tilbud etter forespørsel til tuningfirma i sverige om å lage tilpasset programvare til den nye motoren på rundt 7000 sek. Både Alex og Texascom har brukt disse til sine biler.

Børge Vikebø
16/05/14, 07:54
Hei og takk for komentar!
Hva innebærer en lettere overhaling?
Og hva innebærer en ordentlig overhaling?

Takker for svar

Lettere overhaling = registerreim, olje og filter, kjølevæske, multirem samt sjekket veivhusventilasjonen. Kan fakta har vært den som har syndet på din bil.

Sotengel
16/05/14, 08:01
Hadde kjøpt en motor som hadde hatt en ok km stand og tatt og byttet det Børge Vikebø skriver ovet her.Men ville ha byttet veivhusventilasjonen uansett ikke bare sjekket den. Enklere da motoren er ute av bilen også. 30k er jo endel penger.

Sendt med talatut fra bondelandet

RuZleBiFf
16/05/14, 08:11
Ordentlig overhaling = bytte råde og veiv lager, bytte stempelringer og sjekke stempelklaringer, slipe ventiler, evt gå over turbo.

R-M-I
16/05/14, 08:31
Ved tett veivhusventilasjon, vil ikke da problemet først å fremst vises ved oljelekkasje i bakkant av motoren? Om han da peilet når lampen begynte å lyse og nivået var fint. Heller vel det mer mot oljetrykkstap av annen årsak?

Oljepumpe? Ellers er vel tette oljekanaler en sannsynlig årsak også?

otello
16/05/14, 10:57
Lettere overhaling = registerreim, olje og filter, kjølevæske, multirem samt sjekket veivhusventilasjonen. Kan fakta har vært den som har syndet på din bil.

Hva med å bytte simringer i samme slengen... Har hørt om lekasje (erfart det selv) mellom motor og girkasse.
Hadde det på 850 T5 men det stoppet med å ha omega 917 i olja mener jeg å huske.

otello
16/05/14, 11:01
Ordentlig overhaling = bytte råde og veiv lager, bytte stempelringer og sjekke stempelklaringer, slipe ventiler, evt gå over turbo.

Finnes det overhalingssett å få kjøpt, som inneholder pakninger, o-ringer, simringer og lager + stempelringer ventiltettinger osv?
Hvorfor bytte råder egentlig? holder det ikke med lager?

Takker alle for svar og kommentarer :-)

otello
16/05/14, 11:47
Ved tett veivhusventilasjon, vil ikke da problemet først å fremst vises ved oljelekkasje i bakkant av motoren? Om han da peilet når lampen begynte å lyse og nivået var fint. Heller vel det mer mot oljetrykkstap av annen årsak?

Oljepumpe? Ellers er vel tette oljekanaler en sannsynlig årsak også?
Jeg har kommet til at det har vært/ble tette oljekanaler mot rådene.
Lurer på om jeg har fremskyndet det med skyllinga av motoren men at det kunne ha skjedd før eller siden uansett.
Rådelager er i hvert fall skadet.

Børge Vikebø
16/05/14, 12:27
Ved tett veivhusventilasjon, vil ikke da problemet først å fremst vises ved oljelekkasje i bakkant av motoren? Om han da peilet når lampen begynte å lyse og nivået var fint. Heller vel det mer mot oljetrykkstap av annen årsak?

Oljepumpe? Ellers er vel tette oljekanaler en sannsynlig årsak også?

Tenker ikke på fullstendig tett, men tenker at når han har flushet motoren og dersom det har dannet seg slagg/smuss i kanalene til veivhusfilteret så kan dette kanskje ha løsnet og sørget for tette kanaler til veiv og rammelagre.
Alternativt kan det være smuss som suges opp i oljesilen slik at pumpa ikke får inn olje. Etter at den er stoppet, som slipper slagget og du vil få trykk på oljen til neste gang den suger opp slammet.



Hva med å bytte simringer i samme slengen... Har hørt om lekasje (erfart det selv) mellom motor og girkasse.
Hadde det på 850 T5 men det stoppet med å ha omega 917 i olja mener jeg å huske.


Hva med å bytte simringer i samme slengen... Har hørt om lekasje (erfart det selv) mellom motor og girkasse.
Hadde det på 850 T5 men det stoppet med å ha omega 917 i olja mener jeg å huske.

Dersom det er tegn til lekkasje på den nye motoren så ville jeg vurdert det. På min byttemotor var denne hel og fin ,fikk uvasket motor. Det skader dog aldri å bytte tetninger som ikke krever mye demontering.

jerognal
16/05/14, 14:25
Jeg har vanskelig for å tro at QMI-rensen har ødelagt motoren. Jeg har brukt det på ALLE biler som har vært innom husholdningen og aldri hatt annet resultat enn ren motor. Men jeg skyller gjennom motoren med 5 ltr olje etter vask FØR jeg heller ny olje på og starter opp. Da skylles all løs sjit ut. Og så bruker jeg QMI oljetilsetning på ny olje. ( Det står vel på boksen at vasken er en FORBEHANDLING før QMI-tilsetning.)

RuZleBiFf
16/05/14, 14:52
Finnes det overhalingssett å få kjøpt, som inneholder pakninger, o-ringer, simringer og lager + stempelringer ventiltettinger osv?
Hvorfor bytte råder egentlig? holder det ikke med lager?

Takker alle for svar og kommentarer :-)


Jeg formulerte meg kanskje litt feil. Mente bytte rådelager og veivlager :) Ikke noe poeng å bytte råder, nei.

Jeg har kun kjennskap til sånne sett til eldre volvoer, og da får man typisk enten komplette overhalingssett som er alt av pakninger og o-ringer osv.
Eller man kan kjøpe pakningssett, som kun er pakningene.
Mekonomen og lignende steder har sånnt til eldre volvoer, men jeg har ikke hatt behov for det til nyere volvo, så det vet jeg dessverre ikke hvor/om man får tak i.

Tom K
16/05/14, 17:55
Lettere overhaling = registerreim, olje og filter, kjølevæske, multirem samt sjekket veivhusventilasjonen. Kan fakta har vært den som har syndet på din bil.

Dette er IKKE overhaling....dette er service som SKAL gjøres når man kjøper en brukt motor man ikke kjenner historikken til 100%

otello
16/05/14, 19:56
Jeg har vanskelig for å tro at QMI-rensen har ødelagt motoren. Jeg har brukt det på ALLE biler som har vært innom husholdningen og aldri hatt annet resultat enn ren motor. Men jeg skyller gjennom motoren med 5 ltr olje etter vask FØR jeg heller ny olje på og starter opp. Da skylles all løs sjit ut. Og så bruker jeg QMI oljetilsetning på ny olje. ( Det står vel på boksen at vasken er en FORBEHANDLING før QMI-tilsetning.)

Ja det var det jeg gjorde... Etter QMI-vask fylte jeg på billig syntetisk olje og lot motoren gå i ca. halvtimen under forskjellig turtall.
Så tappet jeg denne skylleOlja og puttet på ny olje og filter. ;-)
Jeg har hørt bare positive ting om QMI selv....

otello
16/05/14, 20:11
En annen ting jeg lurer på er om olja på automatkassa renner ut (eller mister noe olje) når jeg skal bytte motor?
Automatkassa er jo nylig flushet og fått ny olje.
Kjedelig å måtte styre med olje på kassa igjen synes jeg. Men må man så må man. :)

Er veldig taknemlig for alle svar og tips.

Her er foresten bilde av bilen noen dager etter jeg kjøpte den.
Forsikringsselskapet ville ha bilder.....
4175
4176

Børge Vikebø
16/05/14, 22:36
Dette er IKKE overhaling....dette er service som SKAL gjøres når man kjøper en brukt motor man ikke kjenner historikken til 100%

Har skrevet lettere. Hadde jeg skrevet full overhaling så kunne du fått lov å reagere. Det jeg skrev gjorde jeg på min. Satte ikke igang med toppakningsbytte akkurat... Skiftet alle slitedelene som kan byttes uten omfattende demontering..


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Børge Vikebø
16/05/14, 22:38
Sålenge converteren får stå igjen i kassen vil den ikke lekke. Men du må huske å skru løs fra startkransen på motoren.


Sent from my aiFåon using Tapatalk

otello
18/05/14, 20:03
Hei igjen!

Har vært i sverige i helgen og kikket litt mer på bilen.. og har noen fler spørsmål og ønsker noen betraktninger rundt disse??
Legger ut et par bilder på slitten av tråden der du får se bilde av cylinder sett ovenfra uten bunnpanne og stempel.

Jeg tenker på 3 løsninger angående problemet som har oppstått.

1. Fort og gæli metode. Skylle og blåse med trykkluft for å rense dritt fra kanaler og oljerør på motoren slik den står nå.
Kjøpe nye rådelager, hone cylinder, nye stempelringer og sette motoren sammen igjen.
Alt uten å ta motoren ut av bilen. Jeg kan påpeke at det var ingen antydning til rådebank i motoren før jeg åpnet den. Gikk pent og var frisk i fraspark.

2. Ut med motor. Sende veiv til polering og bytte rammelager i tillegg til alt det jeg har nevnt før i punkt 1.
Kanskje også linjeborre/kontrollere blokka... KR KR KR KR.

3. Kjøpe en motor som har gått 120 000 - 170 000 og ta en lettere overhaling (vannpumpe, reg. reim, veivhusventilasjon og et par simringer.
Lurer her på om jeg skal putte vannpumpe og reg.reim-sett fra min eksisterende motor da den bare har gått rundt 25 000 med ny reim og pumpe...
En har jo egentlig ingen ordentlig garanti for at ny brukt motor er bra!!! Når jeg ser hvordan det gikk med min motor, og da hvis alt funker bra er det ikke store jobben å bytte til ny regreim og vannpumpe når du ser at alt fungere bra etter et års tid.

Her er bildene.
Et spørmål angående disse oljerøra du ser i underkant av cylinder... Hvor er andre enden av disse røra? For å blåse ut sot og drit som har satt seg.
Jeg tror kanskje disse kan ha tettet seg slik at jeg har fått rådelager problemene....

4178
4179

Vatnehol
18/05/14, 21:15
har ikke erfaring med volvo sine motorer innvendig, men som regel er de plugget, eller så sitter det dyser som fungerer som underkjøling av stempel om det ikke er i blokka.
om de mangler så er de sikkert i bunnpanna eller i filteret.
veiva må polerast etter noe slikt eller så vil de nye ramme lagerene gå med en gang.

mange delte meninger om flushing, om motoren ikke er så gale i utgangspunktet så tror jeg det er lurt, men har det blitt slurvet med oljebytt så hadde jeg heller bare brukt vanlig olje og byttet i flere etapper for å få ut driten, smøre oljen har jo også rensende addiktiv i seg.
Har lest flere som har gått på en smell som du har gjort etter å brukt flushe olje/middel for å rense motoren.

www.bildelsbasen.se er god

otello
19/07/14, 16:53
Da er jeg i gang med motorbytte....
Varmt å stå ute med dette nå.

mvh

Jimmen
19/07/14, 18:44
La oss få oppdatering om hvordan dette går da :)
Du kan jo lage deg prosjekttråd om det!

otello
19/07/14, 22:18
La oss få oppdatering om hvordan dette går da :)
Du kan jo lage deg prosjekttråd om det!

Hei Jimmen!
Jeg har lagt ut tråden/fortsettelsen HER (http://forum.vccn.no/showthread.php?65469-Bytte-motor-på-XC70-AWD-2-4t-Automat-02)
Men det har du sikkert funnet ut for lenge siden.

Akurat det med å lage en prosjekttråd vet jeg ikke.. Har hendene fulle samtidig som jeg egentlig ikke er vant til å styrer med forum :rolleyes:

Vi får se...
Men jet legger ut på tråden jeg har starter ... kanskje den kan bli flyttet eller noe :-)

Ha en god kveld og takk for tilbakemeldinger på tråden.... HER (http://forum.vccn.no/showthread.php?65469-Bytte-motor-på-XC70-AWD-2-4t-Automat-02)

Mvh