Vis full versjon : Plages med ZF på rødblokk [problem funnet]
Hei :)
Jeg har montert ZF i 244en og etter en del motgang har jeg endelig fått den på plass og luftet clutchen, men da oppsto et nytt problem :(
Det som skjer er at når jeg trykker pedalen helt inn kommer den en lyd ca fra clutchhuset som høres ut som det er noe som tar borti et eller annet. Noen som har vært borti noe sånt før ?
Oppskriften er som følger: Omsveiset BMW ZF, enkelmassesvinghjul, sachs lamell for ZF (ja den står rett vei), sachs TP763 trykkplate, BMW M3 3,0 utløserlager, hovedsylinder fra 940 med M90 og slave fra BMW M3 3,0 med 120mm pinne som trykker på clutcharmen.
Håper det er noen kloke hoder der ute med noen tips om hva som kan være galt, og jeg håper jeg slipper å ta ned kassen igjen for det om det ser mørkt ut :(
Har tatt ned kassen nå og funnet ut av problemet :p Det som var skjedd er at M3 utløser lager er for kort slik at clutcharmen har tatt i trykkplaten, løsningen er da å enten bytte til et lengre lager eller å fore ut kula til armen :p
Brukte lager fra e36 328 jeg. Men om clutch gaffelen tar i trykkplata kan jo pinnen din er for lang?
Brukte lager fra e36 328 jeg. Men om clutch gaffelen tar i trykkplata kan jo pinnen din er for lang?
Oki :) Nja kanskje, men mellomakselen stopper ikke i det hele tatt hvis jeg setter den i gir å prøver å tråkke på pedalen, så det virker ikke som det blir trykk nok på lammelen :p
Ekren: jeg ser utløser lageret til 328 er det samme som jeg har. Har du testkjørt med den kassen ? og hva er "oppskriften" din (lamell, svinghjul osv)
Ekren: jeg ser utløser lageret til 328 er det samme som jeg har. Har du testkjørt med den kassen ? og hva er "oppskriften" din (lamell, svinghjul osv)
Plant svinghjul, 4 puck sinter, sahcs 655 trykkplate(samme som 763)
Husker ikke helt lengde på pinnen, mener jeg fant ut det var rundt 120mm?
Fungerer meget bra for meg.
MEN, har du dreid av svinghjulet 1mm(?) da bmw lammel er 1mm(?) tykkere en org lammel?
Plant svinghjul, 4 puck sinter, sahcs 655 trykkplate(samme som 763)
Husker ikke helt lengde på pinnen, mener jeg fant ut det var rundt 120mm?
Fungerer meget bra for meg.
MEN, har du dreid av svinghjulet 1mm(?) da bmw lammel er 1mm(?) tykkere en org lammel?
Akkurat ja :p har du kun forlenget pinnen eller har du gjort noen andre mods ?
Nei det har jeg ikke gjort, men det kan ikke stemme for min del hvertfall. Jeg fant ikke mer forskjell enn en 10del, og jeg trenger ikke løsne mye på trykkplata før jeg kan flytte på lamellen :p (Omtrent like mye som jeg måtte løsne på den da jeg byttet clutchen på den andre bilen :p)
Så mange som kjører med ZF kasse på rødblokk og ingen som kjører med det dype enkelmassehjulet og TP763 ? :eek:
Btw, er det forskjell på svinghjul til 16v og 8v ?
Akkurat ja :p har du kun forlenget pinnen eller har du gjort noen andre mods ?
Nei det har jeg ikke gjort, men det kan ikke stemme for min del hvertfall. Jeg fant ikke mer forskjell enn en 10del, og jeg trenger ikke løsne mye på trykkplata før jeg kan flytte på lamellen :p (Omtrent like mye som jeg måtte løsne på den da jeg byttet clutchen på den andre bilen :p)
Så mange som kjører med ZF kasse på rødblokk og ingen som kjører med det dype enkelmassehjulet og TP763 ? :eek:
Btw, er det forskjell på svinghjul til 16v og 8v ?
Mente selvfølgelig det dype svinghjulet enkelmasse! Er annen bil jeg har med flatt svinghjul og 618 plate.
Har kun forlenget pinnen ja.
Mente selvfølgelig det dype svinghjulet enkelmasse! Er annen bil jeg har med flatt svinghjul og 618 plate.
Har kun forlenget pinnen ja.
Hmm, var rart at det skulle funke for deg men ikke for meg da :(
Har du noen bilder av hvordan det ser ut der armen er opplagret ? (uten armen på)
Hmm, var rart at det skulle funke for deg men ikke for meg da :(
Har du noen bilder av hvordan det ser ut der armen er opplagret ? (uten armen på)
Har desverre ingen bilder av det. Kom på en ting. har du shimset ut i motsatt ende av gaffelen?
Det har jeg ikke gjort :-P er litt usikker hvor mye jeg må shimse :-P
Berg Performance
23/05/14, 01:25
Meget interesert i hvor mye som må schimses ! Mulig ZF kassa skal opp i løpet av kort tid, da må jeg ha ting til å klappe sammen rimelig kjapt.. =)
Da vil jeg tro du har problemet ditt der. Vet ikke hvor mye jeg shimsa.
Det enkleste er og ta en bolt og bruke kontramutter så er den justerbar :)
Da vil jeg tro du har problemet ditt der. Vet ikke hvor mye jeg shimsa.
Det enkleste er og ta en bolt og bruke kontramutter så er den justerbar :)
Var det jeg regnet med ja :p Hmm, skulle gjerne visst hvor mye den må shimses da det er tungvint å hive opp og ned kassen uten å ha bilen i luften :(
Jeg ser andre har en stålkule der men på min er det plast/gummi "durt" der på opplagringen :p
Berg Performance
24/05/14, 01:09
Hvor har dere fått tak i slange fra Mastercyl til slave ? Hvilke gjenger og lengde ?
Hvor har dere fått tak i slange fra Mastercyl til slave ? Hvilke gjenger og lengde ?
Jeg var på det lokale meca verkstedet der jeg jobbet før og fikk en M12x1 bremserørskjøt (en sånn som du skrur bremseniplene i), en M12x1 og en M10x1 bremsenippel og en stump med 5mm kobberrør som jeg flenset begge endene på :p
Mente selvfølgelig det dype svinghjulet enkelmasse! Er annen bil jeg har med flatt svinghjul og 618 plate.
Har kun forlenget pinnen ja.
Forlenget du pinnen med 618 plata å?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Berg Performance
03/06/14, 05:30
Mockup'a på en b21 blokk jeg hadde liggende med trykkplate som stakk ut like mye som 763 trykkplata på enkelmasse.. Da fikk jeg ikke engang inn slavecylinderen på 120mm som ble anbefalt.. Måtte korte den inn 50mm før den gikk inn.. Virker som det ble perfekt men har ikke satt i kassen enda.. Ikke største jobben å plukke ut slavecyl og forlenge om det ikke blir rett..
Mockup'a på en b21 blokk jeg hadde liggende med trykkplate som stakk ut like mye som 763 trykkplata på enkelmasse.. Da fikk jeg ikke engang inn slavecylinderen på 120mm som ble anbefalt.. Måtte korte den inn 50mm før den gikk inn.. Virker som det ble perfekt men har ikke satt i kassen enda.. Ikke største jobben å plukke ut slavecyl og forlenge om det ikke blir rett..
Jeg har sett på min også, har målt avstanden fra anleggsflaten på kassen til utløserlageret til 87mm og anleggsflaten på motoren til fjæra på trykkplaten (TP763) til 70mm. Ergo må utløserlageret ut med 17mm. Har foret på kula til armen 17mm men har heller ikke fått prøvd kassen på bilen
Btw, min slavesylinder gikk bare greit inn med 120mm (totallengde) pinne, så det var rart det ikke skulle funke hos deg :eek:
Update: Har montert kassen nå og har fått trykk på clutchen men ikke nok :/ Skal prøve å lage en ny pinne til slavesylinderen som er litt lengere til helgen :p
Berg Performance
23/06/14, 00:02
Pinnen på min ble helt perfekt på 60-70mm så noe er annerledes på mitt oppsett..
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Pinnen på min ble helt perfekt på 60-70mm så noe er annerledes på mitt oppsett..
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Wtf :eek: er oppe i 126,5 mm totallengde og enda er det noe rart :eek: er faktisk så ille at jeg ikke finner vendepunkt :( og i tillegg skraper det når jeg skal prøve å sette den i revers :(
Edit: hvilken hovedsylinder kjører du med ?
Berg Performance
24/06/14, 17:11
Som sagt i tråden er det 740 Turbo hovedcyl..
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.