PDA

Vis full versjon : Ettermontering av servo



2førr10
15/05/14, 20:10
Hei!

Vurderer å bygge om til servo når eg skal bytte motor, sida motor skal inn og ut uansett.
Er enda ikkje sikker på om eg orkar og om det absolutt trengs :p Eg har K motor i dag uten servo. Er ikkje plaga med å ikkje ha servo og eg kjører med MK18 felgar på 225/40/R18 og der er ikkje so blytungt å svinge egentlig :p

Planen er å sette inn FK motor, men er ikkje sikker på om det vil ha nokke dirkete innvirkning på det å ha servo eller ikkje :p

Isofall om eg skal ettermontere servo, ka må til? Ka treng eg? Og er det relativt fort gjort? :p

Treng vel heile snekka, og eg må vel bytte tannstag? Der er vel eit ledd ein plass so en kan sette på den nye servo delen? Altså; finnst der en måte en slepp å bytte for masse? :p

Så må vel eg ha tank og pumpe? eit reimhjul med 3 spor? Som eg anntek sitt på en fk motor frå 940?


Sette sort pris på svar :)

Nilsson
15/05/14, 20:25
Tannstang, pumpe, slanger (såklart) og rattaksling mener jeg.
Er også forskjellige bærekuler, men det spiller ingen trille.
Veldig fort gjort om du får pkukka alt fra en annen bil :)

2førr10
15/05/14, 20:40
Tanken var å finne en delebil eg kan plukke det frå ja :) Tenkte det er lettast å berre ta med seg ein henger å hente allt i hop :)

Ja eg håpte på at det passar rett på forstillinga eg har, det skal vel berre være bolt on? på traversen :p

Kan vel skifte bærekulene, er billige deler :)

Etern1ty
16/05/14, 01:57
kan tenke meg du må ha servo hvis du skal godkjenne med fk ihvertfall.

tannstang, endeledd, pumpe, slanger, rør, braketter, reimer

TurboNoob
16/05/14, 10:41
Alt er bolt on. Trenger ingen nye hull eller forandre på noe. Tror det finnes bare en type reimhjul.
Bærekuler på byttes, har noe med bilens evne til å rette seg opp selv etter svinging.
Nederste delen av rattstammen må visstnok også byttes(gjorde ikke dette selv da jeg bygde om min 1980 modell).
Tannstsnga sitter bare fast i traversen med to bøyler.

2førr10
18/05/14, 17:38
Etern1ty: må ein det? Står det i ei forskrift eller nokke ein eller annan plass?

Turbonoob: Ok :) Åja, men det sitte vel tank og pumpe med reimer på fk motoren orginalt, og eg kjøper komplett med allt tilbehør :p

Om man finner en 240 med servo så er det vel bare å plukke fra den :)

Etern1ty
19/05/14, 22:51
tror ikke det står noe sted, men såfremt en bil med B230FK er aldri levert med servo så... kan jo gå utenom som en særegen godkjenning men er fort en del ekstra arbeid da

2førr10
19/05/14, 23:48
Hmm... nei. Prøvde å finne ut om det stod ein plass men fannt ikkje nokke. Ja, ikkje umulig dei kan gjere unntak. Men egentlig har eg ikkje peiling.

Fannt denne pdf'en: http://www.240.se/install/6-64-2.pdf

Står jo ganske steg for steg ka som må til :p

Må berre finne delane som trengs.

TurboNoob
20/05/14, 16:03
Kan godt hende at det sitter servopumpe på motoren du kjøper, men det er ikke sikkert. Tanken sitter på en brakett på innerskjermen en plass.

Nilsson
21/05/14, 05:11
Få tak i alt fra samma bilen, er forskjellige pumper ute og går, og 940 har vel pumpa der 240 har dynamoen, så da mangler du uansett braketten for å få den på rett plass. Du får også pumper med tanken rett på pumpa.

2førr10
22/05/14, 07:35
Hm, skjønner. Ok, kan vel kansje være greit å få tak i allt frå samme bil ja. Har sett at dei eldre pumpene har pumpe rett på tanken. Mens nyere 240 har en seperat plast tank på innerskjermen om jeg ikke husker feil. Funker vel bra den med tank rett på pumpa?

2førr10
22/05/14, 07:39
Dynamoen på 940 eller fk motor sitt vel på venstre side nede? Og servopumpa sitt vel på høgre side, litt meir opp?

catoers
22/05/14, 07:53
dynamoen på FK sitter oppe på venstre side, servo pumpe er nede på høyre !

Nilsson
22/05/14, 08:04
Hm, skjønner. Ok, kan vel kansje være greit å få tak i allt frå samme bil ja. Har sett at dei eldre pumpene har pumpe rett på tanken. Mens nyere 240 har en seperat plast tank på innerskjermen om jeg ikke husker feil. Funker vel bra den med tank rett på pumpa?

Har kun vært borti de med plast tank på innerskjermen, virker som et er litt hipp som happ hvem som har hva egentlig :p

2førr10
22/05/14, 20:43
Har sett på fleire bilder no, og dei bilda der fk sitt i 940 så er dynamo på høgre side ja. Men er somme som flyttar på dei. Men er vel enklast å vite ka ein skal gjer når eg fer motoren, da har en det forran seg :)

Riff her på forumet har komplett servo eg kan hente av han, så da skal det ordne seg. Den har forresten tank på pumpa :)