PDA

Vis full versjon : s70 med 350.000 km på tellern. Galskap?



dag otto
14/05/14, 20:56
Hei.

Vurderer en S70 fra 1997 2,0 t aut med litt over 350.000km på telleren. Er det galskap å kjøpe en bil som har gått så langt? Bilen har hatt 2 eiere og virker greit vedlikeholdt. Selfølgelig må jo denne som enhver bil sjekkes nøye, men hva slags erfaringer og meninger har dere rundt et evt. kjøp? Hva bør jeg se etter av standardfeil på denne modellen og hva kan man tillate seg av feil på en sånn bil?
Setter veldig pris på hjelp og erfaringer da alt nyere enn 740 er nytt og ukjent for meg.

Sagen
15/05/14, 05:38
Kjenner ikke den motoren spesielt, men om hele bilen har fått jevnt godt stell under hele levetiden, så tror jeg ikke du trenger å være så redd for å handle. Men, det er sikkert folk her på forumet som kan gi deg bedre og mer konkrete tips rundt S70 enn det jeg kan - selv om jeg kjenner V70'n godt :)

mrstfu
15/05/14, 07:34
Les kjøpsguiden øverst i denne seksjonen av forumet, står wn del tips der.

Gjengangere er tett veivhusventilasjon, kan finnes ved å la motor gå til den er varm, skru opp oljepåfyllingslokket men la det ligge på motoren, om dette begynner å danse litt, altså hoppe og sprette, er veivjusventilasjonen tett og må byttet. Et par timers jobb og en drøy tusenlapp i deler.

Sjekk olje, kjølevann og bremseveskenivå, sjekk at den akselererer, ruller fritt og bremser noenlunde rett på flat vei, se etter skeivslitasje på dekka, både foran og bak, hør på motoren... bør ha en rolig og jevn tomgsng på ca 850RPM. Peil olja på automatkassa og se at nivået her er greit, burde uansett flushes umiddelbart, med mindre du har nylig servicekvittering på at det er gjort. Skal uansett gire rimelig rolig og behagelig, uten smell og klanking. Vanlig rust finner du rundt hjulbuene og i bakkant bakdørene, samt bakluka helt nederst.

Så lenge de motortekniske tingene er i orden, er det som regel et greit kjøp, men alt avhenger av prisen, selvfølgelig. Jeg hadde ikke gitt stort mer enn 25-30k for en bil i grei stand, litt mer om den har spesielt utstyr og er strøken i lakken.

dag otto
15/05/14, 14:57
Kjøpsguiden er lest :) sto mye bra der.
Som jeg har skjønt det etter å ha lest videre rundt på nettet og i kjøpshjelpen virker det ikke som at de store feilene man kan komme over. De feste steder melder om diverse motorfester, diverse forstillingsdeler, bremseskiver, fjærbenstopper og veivhusventilasjon som problemområder. Alt dette virker ganske overkommelig.
Å skifte veivhusventilasjonen ser jeg på som noe jeg kanskje burde gjøre uansett, med mindre det har blitt gjort veldig nylig?! Hvis denne ikke har blitt byttet på en god stund eller hvis oljepåfyllingslokket svinger seg oppå motoren, bør dette være noe jeg bør bekymre meg veldig over?
Hvor mye arbeid er det å bytte regreim?
Ang. girkassa ser jeg at det er noen som mener man bør flushe, mens andre mener man bare bør la være hvis det har gått for lang tid og olja er brendt og brun. Hvordan er egentlig disse girkassene? Hvis det skulle være noe unormalt og at den girer litt hardt, bør jeg da styre unna?
Hvordan er disse bilene for rust? Ser at det nevnes steder som er utsatte så skal abosolutt se nøye.

mrstfu
15/05/14, 15:41
Regreim og mulitreim er byttet relativt lett, litt knot og slikt men noe hvem som helst kan gjøre med litt tid. Fjærbeinslager, fjærsete og stabstaglenker er typiske kilder til ulyder, typ klank og klonk. Om oljelokket hopper og danser litt, hadde jeg brukt det som prutemiddel, og å dra derfra med bilen er en liten risiko.... men i ni av ti tilfeller går det veldig bra, bare ikke kjør hardt inntil du får byttet det, er ikke vits i å ta sjanser. I verste fall presser det økte trykket ut en simring, ofte den som sitter i bakkant av motor "inni" girkassa, og bile går seg tom for olje... men det er sjeldent, og isåfall, om det skumme skje på hjemveien, har du et virkemiddel for å få tilbake penga.