PDA

Vis full versjon : Beste måten å få skifta veivhusventilasjonsboksen på?



Kodja
31/12/09, 12:15
noen som har en kjapp løsning eller framgangsmåte på å få skifta\rensa veivhusventilasjonen?
ser jo 1000 slanger,ledninger og duppedingser før man kommer til det inni 945 LT'n...
best å ta av innsuget og kjøpe ny pakning å montere tilbake alt der og da? eller er det noen annen måte som er kjapp og enkel å gjøre det på?
må finne ut om den er tett og delaktig i oljesvettingen ut topplokket...

jonass
31/12/09, 12:22
klarer deg helt fint med en 12mm fastnøkkel, er bare to skruer, blir litt i meste laget og bynne og av med innsug synes jeg

TeamBørnOut
31/12/09, 12:35
12mm leddnøkkel.
Men hvorfor skifte / rense den boksen? den er jo helt hul innvendig. har du tettet den så ville det spruta olje fra ALLE pakninger i motoren

Kodja
31/12/09, 12:44
tja aner ikke om den er tett eller slik, og hørt fra flere at det Kan være en delaktig part i oljesvettinga :P

får se om jeg får kommet til med 12mm ledda fast"koppnøkkel" :)

TeamBørnOut
31/12/09, 12:48
Den er helt hul innvendig. fårikke tettet den om du så kjører på biltema olje og herjer. oljesvetting er oftest fordi man er hjernedød og ikke bytter olje oftenok. har man skikkelig olje på bilen og bytter ofte (hvis man kjører litt hardt) så svetter ikke en LT motor i alt av pakninger..
Da er den sliten og veivhusventilasjonen det minste problemet

Kodja
31/12/09, 13:14
skal ta et oljeskifte i januar nå... men den svetter kun ut topplokket altså påfyllingslokket...

TeamBørnOut
31/12/09, 13:18
skift pakning der. Høres ikke ut som om du bytter olje ofte? sikkert skrudd opp trykket på den lille mottryks maskina også... da blir olja herpa fort.

Kodja
31/12/09, 13:24
nesj fylte på helt ny olje i august\september mener jeg det var.
ikke trimma opp noe nei :P hehe

TeamBørnOut
31/12/09, 13:33
haha! faen å slemme dere er mot motora :D

Kodja
31/12/09, 13:40
hehe ny olje i august\september og ikke trimma slemt å nå da? :P hehe

TeamBørnOut
31/12/09, 13:44
"august" :D

ChrML
31/12/09, 14:00
Det er lettest å komme til hvis du tar av innsuget, men da må du ha ny pakning. Jeg tok av denne boksen og rensa den samtidig som jeg bytta toppakning når det var lett å komme til den. Eller så kan det hende du klarer å akkurat komme til med en fastnøkkel på de to skruene.

Hva nå enn du gjør så må du hvertfall passe på at når du tar den av at ikke gummislangen som ligger nedover i blokka under boksen der henger fast i boksen og blir med oppover. Da får du et problem fordi da drar du slangen ut av festet sitt nedi veivhuset og da må du ut med hele motoren og ta av bånnpanna for å få lagt den riktig igjen.

Men som TBO sier, tviler egentlig på at den boksen der er problemet. Ta heller av og sjekk heller slangen som går fra luftfilteret og til denne boksen. Blås den rein. Kan hende noe har fryst eller kokset igjen inni der.

Kodja
31/12/09, 14:05
okei. da skal jeg teste det først! :)

TeamBørnOut
31/12/09, 14:07
Test først å bytt pakning i påfyllings lokket og bytt olja. det er ikke veivhusventilasjonen som er rett. Sett en propp i slangen så ser du hva som skjer hvis den er tett :)

Kodja
31/12/09, 14:18
tja hørt noe rykter om at det flyr litt siml ringer og mere til om den blir tetta :P hehe så tror jeg lar den være åpen og heller kjører igjennom en sjekk\rens av slangen for å sjekke at det ikke er ulumskheter der. å så får jeg vell bestille ny pakning til lokket. mener nå den var ny i vår jeg men... å olja får jeg skifte til neste helg når lønninga kommer :)

tyggern
31/12/09, 14:19
Er vel ikke uvanlig at de blir tett disse boksene.....
Men enten komer det ut olje over alt eller så ryker det blått etter bilen din......
Er heller ikke uvanlig at litt gamle simringer osv blir litt harde å tetter dårlig etter noen år. er nesten værst om de bare blir små kjørt og bytta olje skjeldent. hvor svetter den mest?
Du kan også prøve omega motor behandling, de kan myke opp igjen gamle pakkninger.

TeamBørnOut
31/12/09, 14:19
slangen kan du bare nappe opp hvis du er redd den har fryst.

Kodja
31/12/09, 14:36
Er vel ikke uvanlig at de blir tett disse boksene.....
Men enten komer det ut olje over alt eller så ryker det blått etter bilen din......
Du kan også prøve omega motor behandling, de kan myke opp igjen gamle pakkninger.

ryker ikke blått heller så det er bra :)
har prøvd noe slik motorbehandling i sommer :) får vell prøve en runde nå med billigolje kanskje en mnds tid å slik behandling i henhold og så skifte til bedre olje så en får kjørt igjennom systemet skikkelig.

ChrML
31/12/09, 14:40
Det som skjer er at bilen har gått hele livet sitt med dårlig halvsyntetisk eller mineralolje som kokser seg opp foran simringer og gjør at olje ikke kommer til og simringene tørker ut. Så motorbehandler du bilen og heller du på en ny og god syntetisk olje som renser vekk det gamle slammet, men da er simringene tørre og lekker som bare det en stund eller begyner å svette.

Så få rensa opp skikkelig og bare bruk bra olje og bytt ofte. Så bytter du det som lekker av pakninger og simringer.