PDA

Vis full versjon : Hjlullager ryker etter 1 år pga 225/45/17???



Luddemann
14/05/14, 12:21
Hei gofolk!
Var for å ta hjulstillings-kontroll her en dag, men de fikk ikke gjort noe fordi begge hjulene forran var løs.
Begge hjullagerne var gåen, på tross at jeg bytta venstre forran i fjor.
Han sa det mest sansynnlig var fordi jeg kjørte med forlite dekk, dvs for lite demping i dekka. :rolleyes:

Det høres jo logisk ut, men huleste da, det skal jo tåle mer enn ett år! :confused:

Riktig nokk har jeg montert Biltema hjullager på venstre, og monterer to nye biltema no... :cool:
Jeg burde kansje ta hintet om biltema sine hjullager da... men han på verkstedet hadde ikke noe dårlig erfaring med de mente han.

Og forresten, da jeg bytte hjullager i fjor, kjente jeg en tydelig slark i den jeg tok av, men nå kjenner jeg ikke noe som er gale med dem.....Kan det være noe annet som gjør at dekka i sitter kubb?

Evt noen erfaring av BT sine??
Skal jo tross alt til Roma med gliset i sommer, så evt ta med meg noen ekstra hjullager da, da dette ser ut til å være forbruksvare :cool::cool:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/576.jpg (http://s1360.photobucket.com/user/Luddemann/media/IMG_7223_zpsd6758bcb.jpg.html)

Takk for svar!

Mvh

Etern1ty
14/05/14, 14:00
Kan være mange faktorer.
Biltema sine lagre er dårlige og har kort levetid, bruk et kvalitetsmerke som SKF.

Hjulene påfører litt ekstra belastning på hjulene ja.

Er mange andre faktorer og som kan gjøre litt påvirkning, slik som feilmontering, hjulvinkler..

R-M-I
14/05/14, 14:15
^
Nå er vel det største problemet med lager fra Biltema at du ikke helt vet hva du får...
Du KAN få både TIMKEN, SKF, FAG lagre der...eller du kan få noe som er snekret sammen i kina et sted... en vet med andre ord ikke hvilken kvalitet de har.

Men å si at Tema-lagrene er ubrukelige er vel en sterk overdrivelse da det ofte er lagre av annerkjendte fabrikater som blir solgt der også.

Morgis
14/05/14, 15:25
har montert biltema hjullagre på BMWen, og de har holdt nå i 5år. Ymse kvalitet på det meste hos biltema.

Luddemann
14/05/14, 15:47
Greit!
Du nevner hjulvinkler "Entern1ty"... Det kan jo ha en sammenheng, så nå når jeg får stilt de får jeg se kor lenge de varer. Var en Glede å høre ifra deg Morgis! Da er det håp for de jeg monterer nå også :D

Da monterer jeg BT sine, og ser kor lenge d holder når hjulatillingen fikses!
Takk for svar! :o

Svirre
14/05/14, 17:01
Er det ekstra slitasje på hjulene på samme "aksel" som der hjullagret har gått? Som nevnt så kan dekkdimensjonen tære litt ekstra på, men du har også veiene som sliter på dette igjen. Kjører du mange steder hvor du jobber mye med rattet for å holde bilen på veien så utgjør det en del dette også.

brynna
14/05/14, 20:21
Har, og har hatt BT lager på Caravellen, Transporteren, dattera`s Passat, og Volvo 850. Det eldste er vel nå 5-6 år, nyeste 3 mnd.

Kan ikke si at BT lager er dårligere enn andre

Svirre
14/05/14, 20:23
Har, og har hatt BT lager på Caravellen, Transporteren, dattera`s Passat, og Volvo 850. Det eldste er vel nå 5-6 år, nyeste 3 mnd.

Kan ikke si at BT lager er dårligere enn andre

De hadde en periode hvor de solgte dårlige lagre, men når det er husker jeg ikke.

Luddemann
14/05/14, 22:08
Flotte greier!
Takk for svar folks! :D

Sagen
15/05/14, 05:32
Kjører med 225/45/17 på V70'n, og har også testa Biltemalager. Det har gått et års tid, så begynner ulinga. Husker ikke i farta hvilke merke jeg har på lagrene som sitter i nå, men de har holdt bra lenge. Jeg mener at dekkdimensjonen har fint lite å si, men at innpresset vil ha større påvirkning. Endres innpresset, så endres også "momentarmen" mot lageret. Som nevnt over har Biltema ymse. Hva slags kvalitet de har på lagrene sine i dag skal jeg ikke uttale meg om. En annen faktor som også er avgjørende for hjullagrenes levetid er tiltrekkingsmomentet.

Svirre
15/05/14, 07:26
Kjører med 225/45/17 på V70'n, og har også testa Biltemalager. Det har gått et års tid, så begynner ulinga. Husker ikke i farta hvilke merke jeg har på lagrene som sitter i nå, men de har holdt bra lenge. Jeg mener at dekkdimensjonen har fint lite å si, men at innpresset vil ha større påvirkning. Endres innpresset, så endres også "momentarmen" mot lageret. Som nevnt over har Biltema ymse. Hva slags kvalitet de har på lagrene sine i dag skal jeg ikke uttale meg om. En annen faktor som også er avgjørende for hjullagrenes levetid er tiltrekkingsmomentet.

Dekkdimensjonen i seg selv har lite å si, nærmere ingenting, men med bredere dekk og lavere profil så vil vi med norske veier slite mer på hjullagrene pga. mye sporete vei. Mener å ha lest et sted at vi nordmenn ligger 20% over nestemann på topp i utskiftning av slitasjedeler i opphenget på bilen. Inkl. dempere. Det forklarer egentlig litt om veistandarden her hjemme...

mrstfu
15/05/14, 08:40
Kjørt nesten 25k på Temalager merket SKF, med 215/45-17, altså mindre profil enn TS, uten problemer.

Daniel V
15/05/14, 09:07
Feil ET dreper hjullager, så enkelt er det.

mrstfu
15/05/14, 09:57
Uten tvil. Hjullageret er laget for å ha belastningen så rett som mulig på den vertikale aksen, feil ET flytter belastingen til siden for den vertikale aksen.

gaupe
15/05/14, 14:58
Ubalanse i hjul og dekk, slitte ledd i forstilling, varmgang i bremser. Det er mange faktorar som spelar inn.

Luddemann
15/05/14, 22:47
Snadder! Konkret og presist :cool:
Fikk lagt på dekka av "DEKK1", så regner med de har gitt meg rett impress.
Så da skal vell disse hjullagerne holde en stund ^^

Svirre
15/05/14, 23:08
Snadder! Konkret og presist :cool:
Fikk lagt på dekka av "DEKK1", så regner med de har gitt meg rett impress.
Så da skal vell disse hjullagerne holde en stund ^^

Impresset ordner felga. Dekka får ikke endra på impresset.

jerognal
15/05/14, 23:35
Prøvde BT lagre på gamlebilen engang. De holdt kanskje 6 mnd om eg legger godviljen til. BT bildeler er søppel.

Svirre
16/05/14, 00:00
Prøvde BT lagre på gamlebilen engang. De holdt kanskje 6 mnd om eg legger godviljen til. BT bildeler er søppel.

Da har du sikkert vært uheldig, eller hatt impress eller spissing som ikke stemmer bra. Det er som sagt ikke alt som er bra, men du kan ikke kalle BT's bremseskiver for søppel. Pr. dags dato så leverer Brembo skiver til de, av det jeg veit. Kan vel ikke kalle det søppel :p

mrstfu
16/05/14, 06:27
Da har du sikkert vært uheldig, eller hatt impress eller spissing som ikke stemmer bra. Det er som sagt ikke alt som er bra, men du kan ikke kalle BT's bremseskiver for søppel. Pr. dags dato så leverer Brembo skiver til de, av det jeg veit. Kan vel ikke kalle det søppel :p

SKF lagere og Monroe dempere er heller ikke søppel. Det smarteste man gjør, med tanke på at man har returrett også på bestillingsvarer, er å se an merket på varen. Liker du ikke det returner og få penga tilbake. Er som regel en billig løsning, og som regel en fungerende løsning, så lenge man er ærlig på at man tar en liten risiko, og at delene sjelden er bygd for hardkjør og trackdays.

Daniel V
16/05/14, 08:46
Skivene jeg kjøpte på Biltema til fruens bil for to uker siden var alt annet enn Brembo i alle fall. Flere år siden Biltema har solgt Brembo etter hva jeg husker. :)

Høres ut som om grunnen til problemene dine er avhengig av mye rart. Send bilen på en hjulstillingskontroll, så kan du begynne å luke ut ting etter det.

Før du gjør det ville jeg heist opp bilen og sjekket alle mulige forstillingsdeler om du kan finne slark og annet som ikke er som det skal være. :)

Luddemann
17/05/14, 00:10
Nå skal dere høre.... vet egentlig ikke om jeg vil fortelle det her egentlig... men det var litt tragisk i det hele...

Jeg har vært på hjulstillingskontroll for å få godkjent senkesettet. De så d var slark i hjulet, og tippet det var begge hjullagerne.
Dermed drog jeg hjem å bytta begge hjullagerne, og rynket litt på nesen da jeg merka at det ikke var noe gale med de da jeg tok de ut... men gjorde nå som de sa...

Så kom jeg tilbake, og de sa jeg måtte bytte begge bærearmene...! Og måtte denne gangen betale for hjulstillingkontrollen på 1500, uten at de hadde tatt den... Oooookey, ka i huleste. Sant, så bytta jeg begge bærearmene, + et endeledd, og løsnet og smurte det andre.

Så fikk jeg de på verkstedet til å løfte bilen opp på bukk FØR et nytt forsøk på kontrollen. Etter litt om og men, så de at muter'n som låser bærekulen ikke var taigtet. DERFOR var det slark. Jeg har jo taigtet for hånd, men de sa jeg måtte bruke luftverktøy...så jeg ble jo litt ydmyka der da...

DVS at verken hjullager eller bærearmer var egentlig gåen, og jeg kan mest sannsynlig kjøre med disse dekka uten problemer da (225/45/17) :cool:

Men er det mulig??! De som skulle utføre hjulstillingskontrollen har jo bare tippet ka som har vært gale, og ikke sjekka. Dette ble en dyr kontroll, 1500*2 + alle delene. Alt kjøpte jeg på Biltema da...:D Siden de har 1/3 av prisen til Mekonomen ol, så er det jo veldig fristende :o

Men så da var det falsk alarm folkens! Var en god diskusjon på G her no da.
Alltid kjekt å bytte bærearmer og hjullager da uansett. ;)

Svirre
17/05/14, 13:10
Da hadde jeg krevd å få tilbakebetalt for den ene kontrollen uten at de behøvde å rynke på nesa. Eller; jeg hadde krevd tilbake full sum og sagt at det er uaktuelt å ta en kontroll hos de. Hvis det er oppegående mekanikere, så gjetter de ikke, da sjekker de det.

R-M-I
17/05/14, 19:03
I og med at å sjekke om et hjullager eller noe i forstillingen er gåent er noe mekanikerne der BØR kunne sjekke på 1 min hadde også jeg klaget..
I allefall når det viser seg at de også har sagt at deler må byttes som igjen viser seg å være helt ok deler..

Svirre
17/05/14, 19:52
Jeg syns rett og slett de ikke viser no kunnskap innafor det de driver med når de står bare og gjør antagelser.

Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..

Luddemann
17/05/14, 23:01
Ja, det er HELT latterlig!
Men syns det var litt flaut at jeg ikke hadde festet mutterne or'ntli, så følte jeg at jeg satt på litt dårlige kort på hånden for å klage.... :rolleyes:
Stylingen av 850' har vært en dyr nok affære i seg selv, så disse penga har MasterCardet fått svi for... Drit å komme sjeivt ut i økonomien for en så unødvendig tabbe :p

Jeg kunne muligens klaget meg til de 1500,- tilbake, men deler som jeg har bytta kan de jo ikke betale for...

Svirre
17/05/14, 23:21
Det at du ikke har stramma til den mutteren må du nok ta på din egen kappe, men når de kommer med antagelser på hva som KAN være galt så hadde jeg klaga like herlig. Den bolten som ikke var stramma til sjekka de ETTER at du hadde bytta de delene de sa var defekte. De har ikke gjort jobben sin skikkelig, virker rett og slett slappe og uproffe, og i tillegg påført deg unødvendige kostnader og det at du må betale for noe du ikke har fått er ikke riktig. Jeg hadde klaga herlig selv om det ikke hadde vært den bolten. Om verkstedet bruker det som argumentasjon, så får du bare svare like bra tilbake at det burde de ha sett første gang du kom. Det er derfor de har en slik sjekk før kontrollen så de kan se etter slike feil.

De delene du har bytta får de ikke gjort noe med, men jeg hadde klaga slik at jeg ikke hadde lagt igjen 1kr der og latt noen andre gjøre jobben. Om de protesterer vilt på det, så er i allefall rykte på at de ikke gjør en skikkelig jobb værre, enn litt tapte penger der og da.

gswede
18/05/14, 00:25
0% av det som her fortelles overrasker meg.

Svirre
18/05/14, 00:37
Du har virkelig opplevd dårlig service og dårlige mekanikere :p Her i Hønefoss jobber det 3-4 personer som kan mye om hvert sitt merke, og spesielt 1 som driver med Volvo. Det han ikke veit, veit stort sett ikke jeg heller. Han er flinkest på 740/940, men alt fra fra 60-tallet og til de nyeste bilene får han til rimelig greit.

gswede
18/05/14, 00:54
Som sagt, jeg vil nødig tråkke alle på tærne. Jeg vet at det finnes integritet blant fotfolket samt ansatte i Bilia systemet. Bare så synd at jeg ikke har truffet dem - enda.

Kjerringa spurte forleden, hva skal du bytte V50 n med da, helt ærlig så aner jeg ikke ikke.
Fikk inn ARD WG og gode kalde 5 pdo plugger i 850 i går så nå kan problemer være problemer :-)

Planlegger å gå kvalitetsmessig tilbake til hvor produsent hadde som formål å lage en skikkelig bil og ønsker meg en velholdt 964 C4, bare så synd de har steget 130tusen i snitt mens jeg har brukt det samme på V50 uten at det ever vil bli en klassiker..

Dessuten så er jeg smertelig klar over fremtidsutsiktene til Volvo, som jo designmessig er fantastiske. Kvaliteten, not so much :-)

skjønner at det skal drives butikk men det får da være måte på..

Svirre
18/05/14, 01:03
Ford V50 :p Hehe...er et grovt beløp for nettotap. Leit å høre egentlig, for det er sure penger! Kyndig service finner man ikke overalt. Et annet verksted i Hønefoss ville justere spissinga på 945'n jeg hadde til 4-hjulskontroll en gang. Den med stiv aksel...

Pr. nå så anser jeg meg også som greit kyndig på enkelte ting, og er så heldig å ha tilgang til 2 verksteder hvor det ene har en løftebukk. Så motorbytte, clutchbytte og andre større inngrep er null problem. Jeg går egentlig å grubler veldig på om jeg skal skaffe meg en nyere bil (04-07 V70), men tanken på bare tapet på bilens markedsverdi skremmer meg litt :(

Forresten; hvor holder du til?

gswede
18/05/14, 01:29
Jeg er svært enig i tanken om å la andre ta verditapet, nybilkjøp er et ukjent begrep her i gården og vil være det så sant ikke vikinglotto slår inn med full kraft.

Loggy
18/05/14, 02:09
Godt å løsne på stemmebåndet iblant:-)
Jeg har ikke ord for inkompetansen jeg blir møtt med, for ikke snakke om arrogansen. Jeg er smertelig klar over at V50 T5 aldri ble en salgshit i avgiftslandet Norge. Derfor setter jeg meg nøye inn i alle operasjoner som skal måtte gjøres. Med dårlig rygg og uten tilgang på egen bukk må jeg ta til takke med enten min lokale dealer evnt min uavhengige dealer. Begge deler har sine ulemper.

Jeg er svært enig i tanken om å la andre ta verditapet, nybilkjøp er et ukjent begrep her i gården og vil være det så sant ikke vikinglotto slår inn med full kraft.

Jeg har alltid hatt en tendens til å kjøpe bil med hjertet fremfor hjernen, rart å si slikt på et volvoforum :-) men jeg er fast bestemt på at det går an å forene plass/komfort/kraft i samme skjønne pakke.
Har sett på Skoda RS, Ford etc etc pluss pluss av samme slag i Ymse varianter, etc etc..

Volvo har noe jeg liker, en estetikk, klassisk sådan.

240 for meg er like klassisk som 911. To forskjellige formål, ja men tidløsheten og bilenes formålstjenestlighet er uovertruffen. Det går igjen i vognene til Volvo. Jeg er en TurboBrick lover og skjemmes ikke det spøtt:-)

Jeg er Siddis og holder meg i siddisland :-) (Stavanger) ler

Vet jo seff at BMW og Mercedes lager vogner med samme kriterier men estetiken blir litt anmassende, vet ikke om det går an å si det. Mercer er kjedelige - tvers gjennom. Beemers døllt som faen om ikke du har en bane å kjøre på.

Jeg har kun jærveier, 3 jenter som vil ha karusell og når de ikke er med, vil far trykke pedalen langt nok ned til at det blir plusspoeng i boostboka.

Tror jeg konkluderer.
Jeg vil ha det alle forbinder med kjedelighet, perfeksjonert firkantethet, familieliv og hytteturer - bare pakket inn i 1,5 bar med boost og latterlighet i det Caymanen ligger forlatt i støvet selv med fullpakket 1,7 tonnsbil.. En sleeper.

Får virkelig beklage til trådstarter, sjelden har jeg hi-jacket en tråd, i samme grad.
Vurder å ta turen til Laastad & Co i haugesund om det er noe større service på gang med bilen :)

De virker MYE mer seriøse enn tullkukene på bilia forus..

mrstfu
18/05/14, 12:20
Gswede, prøvde å huke taki deg i en annen tråd om dette her: husker du riktig elektroavstand på turbofemmerne?

Uansett, er smertelig enig her. Å kjøpe en velholdt bil som markedsmessig har når et lite gulv hva verditap gjelder, er nesten god butikk... nybilkjøp får ikke blitt butikk, uansett.

gswede
18/05/14, 14:51
Turbofemmerne skal ha 0,7mm pluggap. Original iridium plugger bør du ikke justere gapet på, bare kontroller at det er riktig før montering. Kjører du kobberplugger kan du justere ned til 0,66mm om du booster mer enn original.

Jeg satte akkurat Bosch f5dpor plugger i min, de er 2 grader kaldere og har 0,6mm gap. Starter ikke like lett men de fyrer som juling under litt boost. Kanskje noe overkill.. tror jeg går tilbake til original :-)

mrstfu
18/05/14, 15:10
Turbofemmerne skal ha 0,7mm pluggap. Original iridium plugger bør du ikke justere gapet på, bare kontroller at det er riktig før montering. Kjører du kobberplugger kan du justere ned til 0,66mm om du booster mer enn original.

Jeg satte akkurat Bosch f5dpor plugger i min, de er 2 grader kaldere og har 0,6mm gap. Starter ikke like lett men de fyrer som juling under litt boost. Kanskje noe overkill.. tror jeg går tilbake til original :-)

Regner med det gjelder lavtrykksturboene og? Inntil videre kjører jeg originalt, mulig litt mer grunntrykk etterhvert med bittelitt større turbo, men før chiping/maping blir det ikke noe høyere makstrykk, så 0.6 eller deromkring.

Du burde skrive en How To på det, eventuelt få den sticky i 850/x70seksjonen. Mange som bommer litt her, innbiller jeg meg, meg selv inkludert.

gaupe
18/05/14, 19:17
Ford V50 :p Hehe...er et grovt beløp for nettotap. Leit å høre egentlig, for det er sure penger! Kyndig service finner man ikke overalt. Et annet verksted i Hønefoss ville justere spissinga på 945'n jeg hadde til 4-hjulskontroll en gang. Den med stiv aksel...



Det gir god meining det, skadar ikkje å vite vinklane bake samtidig.

Svirre
18/05/14, 20:45
Det gir god meining det, skadar ikkje å vite vinklane bake samtidig.

Greit å vite de også, men de lurte på hvor de kunne justere spissinga på bakakselen. Ikke at verdiene var feil, men de ville vite hvordan. Ikke det at jeg skal kritisere de for total uvitenhet, men trodde de aller fleste mekanikere skjønte at en stiv aksel var en stiv aksel. Var også en av den eldre garden som også gjorde at jeg syns det var litt rart...:p

2r-e-rik
18/05/14, 21:46
noen som vet hvor lenge hjul lager holder? 940'n min har gått 682000km og den har fortsatt originale hjul lagre fra den var ny...

R-M-I
18/05/14, 22:34
Hvor lenge de holder avhenger av mange ting som nevnt over.. På en "frisk" bil bør de holde LENGE i allefall..

mrstfu
18/05/14, 23:43
noen som vet hvor lenge hjul lager holder? 940'n min har gått 682000km og den har fortsatt originale hjul lagre fra den var ny...

Om du lurer på når det er på tide å bytte, så er det når lagrene begynner å ule og vibrere.

gaupe
19/05/14, 09:10
noen som vet hvor lenge hjul lager holder? 940'n min har gått 682000km og den har fortsatt originale hjul lagre fra den var ny...

Det blei sagt i 88, når desse lagera/nava kom, at dette skulle vere livstidslager. Men det er jo slik med lager, at enkelte lagerdelar, kuler, rullebaner osv passar heilt perfekt saman, slik at du ikkje får det minste form for slitasje, desse kan vere "evigvarande". Andre lager kan ha ein minimal imperfeksjon, som då vil kunne utvikle seg over tid, og så må det byttast.