PDA

Vis full versjon : Volvo 740 Turbo



TurboThomas
13/05/14, 15:51
Hei, ja jeg vet enda en turbokonverteringstråd. Men jeg er vedlig uerfaren og vil lere mest mulig. har søkt rundt, men er mye forskjellig syn på allt og hvor mye man burde gjøre og ikke osv.
Jeg har for tiden en 740 (sedan 1990 Lh.4) som er uten turbo (b230f). Så derfor så tenker jeg da på å sette på det. Så da tenker jeg disse delene: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-740_940-_8v-turbogrenror-flans-felvand.html + http://shop.klracing.se/sv/artiklar/t3_t4-w-turbo-2.html +http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-940-utan-ac-60mm.html + slanger + FT stempel , nye dyser, hjerner og muligens innsug. Kommer mest sannsynlig til å overhale toppen og porte den. Må også ordne olje tur/retur til turboen. Noe mer som må gjøres? Tenker og kjøre på +-1 bar og 220 +- hk.

Har hørt noe med ''ventilerte skivebremser'' men er det nødvendig? Ser ikke at de setter det som noe krav på 740, kun 240. Hvor mange hk kan jeg kjøre på de orginale støtdemperene? Ser at man må skaffe nye om man skal ha opptil 238hk.

Hvordan er det å godkjenne dette? er det vanskelig eller er det bare å sende søknad til bt å tut og kjør?

christoffera
14/05/14, 15:11
Du trenger ikke alle disse delene du linker til for å oppnå den effekten du er ute etter!
1. Det grenrøret er bare tull, skaff deg heller et orginalt 940 turbo grenrør. Det er mer enn godt nok, pluss at motorommet ditt slipper å skrike av "supertrimming" Samt det blir enklere å skru i ettertid.
2. den turboen er og i største laget med tanke på ditt effektmål.
Jeg vil mye heller annbefale en 19T turbo, den blir bolt on på din motor med 940 grenrør.
Samt du får et mye bedre og brukenes "ladetrykkregister"
3. Aluintercooler er altid en fordel selv om det i ditt tilfelle ikke vil være en stor oppgradering sammenliknet med en orginal intercooler.

Du trenger heller ikke å porte toppen for å oppnå 220 hk.

Du snakker om ventilerte bremser, da tenker jeg at du vil godkjennet ombyggingen i vognkortet!?
Da kan du slite litt med tanke på at det er en ombygd f motor du har og ikke en orginal turbomotor, men dette skal jeg ikke si helt sikkert. Uansett så har du ventilerte skiver forran på din bil så du trenger ikke gjøre noe med bremsene!
Eneste kravet til endring av understell på 740 ombygging til turbo er at det kreves et tykkere stabstag forran. turbostag/ambulansestag.

Det er forskjell på godkjent motorbytte og godkjent effektøkning. Skal du godkjenne med effektøkning må du benke bilen og ta med papirer.

I ditt tilfelle blir det ikke motorbytte, da du beholder din gammle F motor. Så jeg vet ikke hvordan det fungerer.

Det enkleste og billigste er i grunn bare å kjøpe en komplett fk/ft motor å putte oppi...

TurboThomas
14/05/14, 16:25
Først, tusen takk for info! Du klarnet opp en del ting for meg :D

Det enkleste og billigste er i grunn bare å kjøpe en komplett fk/ft motor å putte oppi...
Tenkte nokk den der kom, men det kommer jeg nok ikke til å gjøre.
1. Den 13c turboen har jeg hørt er alt for liten til 200hk, så den hadde jeg byttet til noe større.
2. Intercooleren har jeg hørt sprekker på 1 bar, og vil helst at det ikke skal skje. Byttet med alu intercooler.

Så da mangler jeg bare nytt innsug, nye stempel, dyser og hjerner og grenrør så har jeg egetlig det samme som ft motoren. Pluss at alt som er på ft motoren er godt brukt, så det sier seg selv at det er billigere. Tror ikke motoren jeg har har gått mer enn 100-200k heller så jeg har egentlig lyst til å beholde den. Jeg synes også at der er morro å prøve seg på et slikt prosjekt, enn å bare dytte inn ft, ja det blir nokk dyrere men ikke alt for mye.

Ser du nevner 19t turbo, men funker t3 turbo like bra eller er den også for stor?

christoffera
14/05/14, 16:35
Den turboen du linker funker så klart, men 19t turboen vil være mye bedre på din motor.

Folk sier mye forskjellig om de orginale intercoolerne. 1 bar tåler de! Har en kompis som har kjørt 1.2 bar på org intercooler lenge, aldri no problem!
Uansett vil jeg ikke fraråde deg å kjøpe alucooler. Oppgradering er det ;)

TurboThomas
14/05/14, 17:05
Skal sjekke ut 19t turboen :D
lurer også på hvor mye de org rådene og veiv tåler i f?
Er fortsatt usikker mtp. godkjenning og slikt, men det skal vel gå bra siden det er mange som har godkjent turbokonvertering i båre 2-4-9 seriene av volvo. Tenkte engetlig 16v turbo, men det får man ikke godkjent da bilen er en 90 modell da pga avgassregler i 89. Må jeg ta hensyn til avgass og slikt når jeg setter på turbo? Har også tenkt 3'' eksos fra turbo å ut, må dette godkjennes?

Daruu
14/05/14, 18:38
Må ha nye dempere med ett visst delenr for å få det godkjent i tillegg til det tykke stabstaget.
Med mindre de har gått bort ifra det igjen da (noe jeg ikke tror)

TurboThomas
14/05/14, 19:45
Siden jeg uansett må skifte støtdempere, kan jeg skifte til lesjøfors senkesett og evt gule koni? Foressten er det normalt 10k for en 19t turbo? koster 2,3k for t3 på kl...

christoffera
15/05/14, 10:49
For orginal så koster det nok så mye ja, men det finnes gode uorginale turboer også:
http://www.ebay.com/itm/Volvo-S70-850-TD04HL-19T-Turbo-Comprossor-Housing-CHRA-/271466267349?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f34a682d5&vxp=mtr#ht_1526wt_738

Jeg har denne typen på min 850 T5. Funker utmerket!
Kjøper du fra kinugawa får du også 1 års garanti! Dette er turboer som er satt sammen og balansert i japan, Ikke noe kina drit! Jeg sier ikke at de er like gode som orginal, men det er gode turboer som er mye bedre enn de billige t3 turboene som kommer fra kina.

Den jeg linket nå er uten eksoshus, men den passer rett inn i orginalt eksoshus.
Du kan også gi ca 1000 kr ekstra så får du med eksoshus med riktig flens samt wastegate med grunntrykk som du selv velger.

Komplett turbo med eksoshus og wg samt frakt så må du betale en plass mellom 4-5 tusen. Har du eksoshus fra før sparer du en del der...

Jeg ga ca 3200 for turbo uten eksoshus og wg... inkludert frakt!
Og 19Ten er mer enn god nok for effekten du vil ha.

TurboThomas
15/05/14, 17:25
I tillegg til det tykke stabstaget.

Hvor finner man dette?

Daruu
15/05/14, 17:35
Org turbobiler. Eller ipd / andre ettermarkedsstag.

Arne94
16/05/14, 00:23
Du trenger bremsepapirer for å få dette godkjent siden det er turbo-konvertering, en annen ting: hvorfor bytte innsug? er jo akkurat samme på f,fk,ft osv!
Den T3/T4 turboen på KL er mere egnet for et "300 oppsett"
Da tror jeg 19T'n gjør bilen mye mer morsom! og et annet tips så kan du jo skifte ut M-kammen også for å få den litt kvikkere

TurboThomas
16/05/14, 09:30
Du trenger bremsepapirer for å få dette godkjent siden det er turbo-konvertering, en annen ting: hvorfor bytte innsug? er jo akkurat samme på f,fk,ft osv!
Den T3/T4 turboen på KL er mere egnet for et "300 oppsett"
Da tror jeg 19T'n gjør bilen mye mer morsom! og et annet tips så kan du jo skifte ut M-kammen også for å få den litt kvikkere

Må vel bytte injektorer? Hvilken kam burde jeg bytte til da? Har hørt om både vx og vx3, men er ikke helt sikker.

Arne94
16/05/14, 14:14
Må vel bytte injektorer? Hvilken kam burde jeg bytte til da? Har hørt om både vx og vx3, men er ikke helt sikker.

Bare å bytte dyser ja, Vx og Vx3 har jeg erfart er "turtalls-kammer" A-kam og V-kam har mere jevnt register mener jeg. ikke skyt meg om jeg er på bærtur :)

turb00le
16/05/14, 14:21
Ikke for å være en partypooper, men det er mulig du får litt trøbbel mtp utslipp.
Dvs det er ikke noe problem for du ender jo igrunn opp med en FT/FK motor, men det står fortsatt "F" på blokka di.

Hadde jeg vært deg hadde jeg fått taki en original FT/FK motor og skrevet kvittering på den med selger.
Så godkjent den helt original.
Det er vel heller ingen som har greid å bygge om en F motor til turbo 100% uten at det har kostet mere enn en komplett motor heller.
Si at du må betale 6-8000kr for en komplett motor i bra stand med kasse.
For at du skal få F motoren til å virke ordentlig så tror jeg du bruker mer.

Du får sikkert til etter hvert å godkjenne en ombygd F motor, men pga at bilen er etter 89 så kan du få krav om å dokumentere utslipp, støy og motoreffekt.
Det kan i mange tilfeller bli særdeles kostbart å få fram den dokumentasjonen da det ikke holder å bare stappe en CO måler inn i potta på ett verksted.

Ang kam så er A kammen en grei kam, VX og VX3 syns jeg personlig var ganske råttene greier.

TurboThomas
16/05/14, 17:00
Ikke for å være en partypooper, men det er mulig du får litt trøbbel mtp utslipp.
Dvs det er ikke noe problem for du ender jo igrunn opp med en FT/FK motor, men det står fortsatt "F" på blokka di.

Hadde jeg vært deg hadde jeg fått taki en original FT/FK motor og skrevet kvittering på den med selger.
Så godkjent den helt original.
Det er vel heller ingen som har greid å bygge om en F motor til turbo 100% uten at det har kostet mere enn en komplett motor heller.
Si at du må betale 6-8000kr for en komplett motor i bra stand med kasse.
For at du skal få F motoren til å virke ordentlig så tror jeg du bruker mer.

Du får sikkert til etter hvert å godkjenne en ombygd F motor, men pga at bilen er etter 89 så kan du få krav om å dokumentere utslipp, støy og motoreffekt.
Det kan i mange tilfeller bli særdeles kostbart å få fram den dokumentasjonen da det ikke holder å bare stappe en CO måler inn i potta på ett verksted.

Ang kam så er A kammen en grei kam, VX og VX3 syns jeg personlig var ganske råttene greier.

Ok, så vis jeg får i komplett ft/fk motor, så mener du det blit mye lettere å godkjenne? Må jeg da kun bytte turbo for å få +-200hk?

turb00le
16/05/14, 17:20
Blir veldig mye enklere...

Det skal ikke så mye til for å få ut rundt 200hk, du kan bok komme ganske nærme med mesteparten av originaldelene.

Sent fra min LT25i via Tapatalk

TurboThomas
31/05/14, 15:29
Har fått tilbud på turbo, wastegate og grenrør. Så blir nokk å konvertere.

Teebob
31/05/14, 19:40
Ikke konverter... Kjøp komplett motor, du får jo de for 5-6000kr..
Det vil spare deg for MYE knot og bannskap..
Og for å få 200hk trenger du bare en A kam, 3"eksos, justerbar wg og en chip.. 1bar trykk vil da gi deg ca 200hk..

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

TurboThomas
31/05/14, 21:59
Nope. Blir sikkert litt dyrere, men jeg får mer ut av det på en måte. Jeg lærer mer og har mer morro av å turbokonvertere enn å bare sette inn en sliten ft motor. Eneste som stopper meg er kansje det med å godkjenne samt eksoskravene. Men det vil jo ikke lage mer utslipp enn en normal ft motor? Jeg mangler hjerner og dyser + intercooler + slanger + det jeg fikk tilbud på, så det blir nokk ikke så veldig mye over 5-6k.

Teebob
31/05/14, 22:01
Jaja.. Jeg har gjort begge deler, og jeg har sagt mitt :)

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Solbekk
03/06/14, 12:02
Husk og det faktum at i tillegg til deler til konverteringen, må du for vegvesenet bekrefte at motoren ikke overskrider 238 hk / 310 nm.
Det hjelper ikke å si til vedkommende at "nei, den gjør ikke det", du må ha kalde harde fakta på dette, altså bremsepapirer ved gitt ladetrykk og dette koster også penger.
I tillegg vil det å forsikre en original F-motor som 238hk muligens by på problemer hos forsikringsselskapet ditt, uten at jeg skal være helt sikker.

Jeg er helt enig med overstående poster, kjøp deg en FT/FK motor med girkasse. Disse er skambillige hos våre svenske naboer og de trenger ikke være daue eller ihjelkjørte av den grunn. Det er nok som du sier en positiv erfaring å turbokonvertere, men du får mye god erfaring ved å "bare" bytte motor også.

TurboThomas
27/07/14, 08:47
Ok, jeg bøyer meg i støvet! Fikk tilbud på en komplett b230ft motor. Så det jeg lurer på er. Noen som har erfaring med på sette den motoren i 90 mod 740? Må man gjøre mye for å få det opp å gå?

Anders Dybvadsskog
28/07/14, 16:40
Plug and play:)

eab
28/07/14, 16:59
Hvis motoren er komplett med både intercooler og rør til denne, samt downpipe, så trenger du bare å forlenge kontakten til luftmassemåleren, lodde inn formotstander til dysene og bytte bensin og tenningshjerne. Etterhvert kan det være lurt å oppgradere bensinpumpa.

TurboThomas
28/07/14, 20:55
Hvis motoren er komplett med både intercooler og rør til denne, samt downpipe, så trenger du bare å forlenge kontakten til luftmassemåleren, lodde inn formotstander til dysene og bytte bensin og tenningshjerne. Etterhvert kan det være lurt å oppgradere bensinpumpa.
Fulgte ikke med rør og Ic eller downpipe. Men dette skaffer jeg senere. Begge hjerner medfulger. Er bosch .44 pumpe som står i bilen nå. Har også byttet tankpumpa. Men hva er grei pris på motoren? Kunne få det for 5k, men er den verdt det? Var turbo + med chip org sa han.