PDA

Vis full versjon : Ulyd fra girkasse??



jatsen
13/05/14, 09:14
Har en xc90 2011 mod, kjørt 106000km
Hver gang man veksler, mellom drive og reverse.
Så kommer det en iriterende lyd under bilen. Sikkert fra girkassa, akkurat som noe slår. Eller klapper i sammen.
Lyden kan variere i styrke, men hørest ganske godt.
Er liksom om noe slår inn. Men lyden er ganske sterk. Girkassa Girer normalt under kjøring.
Noen som har vert borti lignende?.

jatsen
13/05/14, 12:15
Ingen?

Morgis
13/05/14, 12:26
høres ut som en ventil som ikke slipper helt.
Kan jo kanskje være lurt med oljeflush av kassen

jatsen
13/05/14, 13:50
Hva slags ventil
Eg har ikkje peiling, kassa blei flushet for 1 mnd siden
Lyden er som om noe slår inn, men synest den er litt for høg. Til att det skal vêr sånn.
Lignende lyd komer av og til, i det bilen begynner og gå på fram ..

Morgis
13/05/14, 15:07
kan det være haldexen som slår inn når reversen aktiveres?

64PV
13/05/14, 15:09
På S60-n min klikker det godt i splines på drivakslene når jeg bytter mellom R og D. Kommer nok litt lyd fra slakke i drivknuter også. Kan være noe av dette du opplever.

jatsen
13/05/14, 15:29
Hei
Når bilen står i park, så kommer lyden når du feks setter den i drive. Tar du den i nøytral og så tilbake i drive, så er ikkje lyden der. Samme med revers, hadde tidligere ein 2009 mod xc70. Og kan ikkje huske att den laga den lyden😳..

mrstfu
13/05/14, 16:33
Har lyden vært der lenge, eller kom den rett etter flushinga?

MadAss
13/05/14, 16:50
Høres ut som lyd fra splinsa til drivakslingene. Da vil du kun få lyd ved veksling D-N-R og R-N-D, og ikke R-N-R og D-N-D. Ved motorbrems til gasspådrag og motsatt vil også kunne høre lyd.
Ville begynt med å smøre opp splinsa og montert nye bolter på drivakslingene som du skrur fast med moment/vinkeldragning (35Nm+90°)

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

jatsen
13/05/14, 16:59
Svar til madass
Kan høres ut som det er slik du beskriver.
Men bilen er bare kjørt 106000, er det normalt med slitasje på det.
Skal snart på service så får nevne det du beskriver.
Meine lyden var før flushing, men ikkje så merkbar som nå.
Men når du først hører en lyd som irriterer.
Så hører du den jo hele tiden 😃...

MadAss
13/05/14, 17:09
Er ikke så uvanlig. Etter litt tid så tørker det ut det lille fettet som er der, og det begynner å ruste litt. Er ikke noe farlig å kjøre med, og blir nok ikke verre.
Er jo relativt kjapt og kurant å fikse dette, så bør ikke være noe problem for verkstedet.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

jatsen
13/05/14, 17:36
Takk for svar
Skal nevne det når eg skal på service😃...

Torsen67
14/05/14, 09:08
Hva med momentstag? Er vel det på denne også. Er en foring gåen der så vil du nok høre det.

jatsen
14/05/14, 10:38
Som sagt har ikkje peiling på bil, sto seinast i dag på siden av tilsvarende bil. Og hørte ikkje slike lyder når han satte den i gir. Men skal nevne momentstag, men er ganske likt som beskrevet lengre oppe. Lyden er ikkje der visst du veksler D Og N Og fRa N til D og samme fra reverse. Men har fortsatt litt bruktbil garanti igjen. Så di får sjekke det ut, hater lyder eg ikkje veit ka er :-)

jatsen
23/05/14, 18:24
Vert på verksted i dag, var splinsa som gjorde det.
Men har en knake lyd. Lyden kan beskrives som, en stram sykjelkjed med lite smøring.
Lyden kommer framme, hørest sånn ut jaffal. Kommer feks med full sving, når eg svinger av til høyre i nedover bakke. Og samme visst eg har full sving mot venstre når eg rygger i nedover bakke.
Veldig dårligt forklart, di har vist nokk sjekket det meste på verksted i dag.
Men kunne ikkje få fram lyden, er jo vanligt når man har bilen på verksted. Att allt lyder og slikt er fraverende😃

jerognal
24/05/14, 09:38
Knakelyd ved full sving kan være drivknutene dine som er begynt å ta kvelden. Kan og være der sving stopper mot bærearm. I siste tilfelle er det bare litt fett på dette kontaktpunktet så er lyden vekke. (Kjenner ikke XC90 med på v70 er det en plastplate på bærearm som skal hindre denne lyden. Den har lett for å falle av etter en tid)

jatsen
24/05/14, 12:55
Hei
Takk for svar😃, er en slags knirke/skrape lyd. Men får ikkje fram lyden når bilen står flatt. Hører det ganske ofte ved ful sving i nedoverbakke....😳...