PDA

Vis full versjon : Vann til turbo b230fk. Er det trykk, eller må vannet renne "fritt"?



christoffera
12/05/14, 09:46
Har bygd fk motor i en 240 og har et par spørsmål angående vannkjølinga til turboen.
I dette tilfellet er det blitt benyttet orginal 240 ekspansjonstank i orginal plassering.
Vannslangen fra tank til radiator med utgang til turbo passer derfor ikke fra 940 pga forskjellig plassering av tanken.
Har derfor laget til slanger selv med hjelp av et t-stykke.

Det jeg lurer på er:
Skal vannet til turboen renne fritt? Altså på 940 er utstikket i vannslangen høyere enn inntaket på turboen slik at vannet renner inn (gravity)
På løsningen jeg har laget til er t stykket en del lavere enn inn røret til turboen, slik at vannet må opp før det kan renne inn i turboen.

Vil min løsning fungere? er det såpasset med trykk i systemet slik at vannet blir trykket inn? eller vil den gå uten vann med dette oppsettet?

Evnt, finnes det ferdige vannslanger beregnet for 240 vannbeholder? eller må det lages til selv?

På forhånd takk!

Holck
12/05/14, 10:30
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/sites/default/files/Garrett_White_Paper_01_Water_Cooling.pdf

850GLTsilver
12/05/14, 16:47
For å svare enkelt: Du må ha trykk på vannet som skal inn i turboen, og det må være fri flyt ut av turboen.

Vann med trykk på har du etter vannpumpe, og best trykk FØR termostat.
Slangen til ekspansjonstanken egner seg ikke i det hele tatt. Den sitter på et "trykkløst" sted i systemet, rent sirkulasjonsmessig.

christoffera
12/05/14, 17:29
Jeg skjønner ikke helt hva du mener GLTsilver... Så løsninga jeg har er grei eller dårlig?
Dvs at org løsning også er dårlig?

Du sier: "du må ha trykk på vannet som skal inn i turboen"
Samtidig sier du: "Slangen til ekspansjonstanken egner seg ikke i det hele tatt. Den sitter på et "trykkløst" sted i systemet, rent sirkulasjonsmessig."

Mulig jeg missforstår her :P

Holck
12/05/14, 20:29
Vannpumpa suger inn vann fra nederste radiator slange. Så på 940 turboen har dem sendt retur vannet fra turboen til den nederste radiator slangen for å få sirkulasjon på vannet til turboen.

eab
14/05/14, 19:44
En annen løsning som også fungerer er å sløyfe vannkjølinga helt. Det har jeg gjort på flere motorer, både med og uten 13c turbo.

christoffera
15/05/14, 10:32
Har tenkt tanken, men 13c turboen blir jo så fort varm...
Har og hørt at en vannkjølt turbo ikke bør blandes... eller?

Berg Performance
15/05/14, 22:54
Vannkjølt turbo BØR kjøres med vannkjøling, spesielt Garretts kulelagrede siden oljemengden gjennom disse er minimal og ikke primært beregnet til å kjøle men å smøre.. På 13c er det glidelager og litt høyere oljefløde så den har en større kjøleeffekt.. Det værste med å kjøre uten vannkjøling på disse er heatsoak fra eksosdelen etter motoren er slått av, dette gjør at spennet i oljetetningen forsvinner og at den ikke tetter lengre. Også blir aksling og glidelagerene unødvendig varme og oljen som ligger der kan brennes og legge igjen ett lag av koks som over tid lager trøbbel.. Kort sagt: Turboen holder lengre med vannkjøling, men om man driter i den kan man kjøre uten..