PDA

Vis full versjon : Dyser D5



Ola Hagen
10/05/14, 09:45
to eller tre av dysene mine knakker litt mye syns jeg.

Og siden det koster mye å overhale de så er jeg nysgjerrig på nye dyser. Er det noen som har erfart dyser som blir solgt på ebay som er nye?

Ser fler merker som fai car parts, og lucas osv.

aarnes
11/05/14, 15:16
Ingen erfaring med ettermarked, men både Torshov og Bilxtra skaffer Boschdyser, til rett under 3000kr. veil pris på volvo er nesten 5000kr. på volvo får du pant for den gamle,det tror jeg ikke du gjør på torshov og bilxtra.
Torsen67 har jo akkurat delt sine erfaringer med dyser fra minges - det var ikke veldig oppløftende.
Husk også at når du skal ut med dysene BØR du bytte dyserør samt div. deler rundt der da disse er 1gangsbruk. om du kjøper billigere ettermarkedsdyser som kanskje ikke fungerer som de skal, får du en bikostad på dyserør og deler rundt der i tillegg.

Ola Hagen
11/05/14, 17:13
stemmer, hadde tenkt å sende dyser til minges, men så leste jeg om torsen67 sine opplevelser + sotengel sin erfaring. Nå går to eller tre dyser litt hardt. Bilen har gått 340 000, bruker ikke olje, funker fint, men jukser litt på visse turtall. Så hadde frista å bytte alle fem. Pratet med en bosch verksted i elverum og han mente at siden bilen hadde gått så langt så ville han ha byttet dysespisser på alle dysene..

Steen
12/05/14, 05:58
Jeg har nettopp hatt alle mine dyser inne til overhaling med bytte av dysespisser og slikt, men ikke fått montert dem enda.
Leverte dem inn på et bosch verksted.
2 stk var ødelagte og måtte byttes.

Men det var litt av en jobb og få dem ut, satt som F***!

http://www.sed.no/

Torsen67
12/05/14, 13:34
Auto og trailerparts i smallvollveien, Oslo selger overhalte dyser, samme som Volvo sine byttedyser. Disse kommer ifra samme verksted i Gøteborg. Ved å levere inn byttedyse må du ut med ca 3300,- pr dyse. Nå husker jeg ikke om dette var inkl. festebøyler, pakning og bolter. Hvis det er inkl sistnevnte så er dette meget bra pris. Da har du i det minste bytterett hvis noe ikke skulle fungere som det skal. Joachim på A&T Parts sier at dette er de beste byttedysene de kan selge, og gidder ikke handle med andre da det er mange som ikke klarer å levere skikkelige varer.

Jeg kjøpte 4 slitne dyser i fra blocket.se for 1000 SEK. Er helt genialt å ha i bakhånd. Da slipper jeg å parkere bilen imens...

Ola Hagen
12/05/14, 18:50
Jeg har nettopp hatt alle mine dyser inne til overhaling med bytte av dysespisser og slikt, men ikke fått montert dem enda.
Leverte dem inn på et bosch verksted.
2 stk var ødelagte og måtte byttes.

Men det var litt av en jobb og få dem ut, satt som F***!

http://www.sed.no/

Mye måtte du ut med for jobben fra bosch verkstedet?

Ola Hagen
12/05/14, 18:51
Auto og trailerparts i smallvollveien, Oslo selger overhalte dyser, samme som Volvo sine byttedyser. Disse kommer ifra samme verksted i Gøteborg. Ved å levere inn byttedyse må du ut med ca 3300,- pr dyse. Nå husker jeg ikke om dette var inkl. festebøyler, pakning og bolter. Hvis det er inkl sistnevnte så er dette meget bra pris. Da har du i det minste bytterett hvis noe ikke skulle fungere som det skal. Joachim på A&T Parts sier at dette er de beste byttedysene de kan selge, og gidder ikke handle med andre da det er mange som ikke klarer å levere skikkelige varer.

Jeg kjøpte 4 slitne dyser i fra blocket.se for 1000 SEK. Er helt genialt å ha i bakhånd. Da slipper jeg å parkere bilen imens...

Ok, var no penge det ja. Frister og å bytte motor da det ikke er så stive pris på de idag :p når pleier desse dysene å kødde? Tenker på km stand ca?

Torsen67
12/05/14, 21:58
I sverige kan de kødde allerede mellom 100k-150k km pga dårlig diesel. I norge burde de holde nærmere 200k km. Men dette varierer veldig ifra motor til motor. Noen kjører 300k km og de er like fine. Altså, ingen fasit på dette.
Men tror du alle fem på din er like dårlige?

Sotengel
12/05/14, 22:48
Er en fordel å bytte alle dysene samtidig med tanke på forstøving av dieselen,åpnings trykk og eventuelt om dysa lekker litt da spissene har fått litt juling i løpet av 300k km litt usikker på hvordan det er på commonrail motoren men på eldre diesel motorer med mekanisk injeksjon pumpe er det i alle fall å anbefale. Er et firma i Hønefoss som overhaller dyser til en fornuftig pris. Kan sjekke det opp i løpet av morgendagen hvis det er av interesse.

Sendt med talatut fra bondelandet

Sotengel
12/05/14, 23:06
Sett på Ebay i Tyskland da Ola? Mulig det ligger no Bosch dyser der ;)

Sotengel
12/05/14, 23:23
http://www.dieselgrossisten.no/ ring dissa her å få en pris. Detta ble jeg anbefalt til Chevrolet motoren som jeg hadde. Bosch spisser og trykk testet

Sendt med talatut fra bondelandet

Ola Hagen
13/05/14, 05:15
I sverige kan de kødde allerede mellom 100k-150k km pga dårlig diesel. I norge burde de holde nærmere 200k km. Men dette varierer veldig ifra motor til motor. Noen kjører 300k km og de er like fine. Altså, ingen fasit på dette.
Men tror du alle fem på din er like dårlige?

ok, min bil har passert 337000 i allefall. 2 har i allefall kakket ganske hardt enn stund pluss at det kjem blå/grå røyk når bilen startes etter den har stått over natta og kakler en kort stund etter det. Men nå har en til bynt å gå litt hardt også. Altså syl 1, 4 og 5.

Jobbet med scania på jobben, fler av desse 143 trekkbila slit jo med dysene, noen har gått 200 000 pluss og andre har gått under 150 000.. Og hver gang de blir byttet så blir alle byttet som regel for å bli mest mulig likt på alle syl. Måtte bytte ut overhalte som hadde sitti i bilen i ett år også på en bil, da gikk bilen som en skudd etterpå att oppover med statoil i trysilveien :P

Ola Hagen
13/05/14, 05:17
Sett på Ebay i Tyskland da Ola? Mulig det ligger no Bosch dyser der ;)

sett noe der ja, men de org bosch er ikke fryktelig billig, men tyskland selger mye anna ettermarkeds dyser i allefall.. Hadde vært kjekt om du kunne sjekka prisen på det firmaet i hønefoss? :)

Steen
13/05/14, 05:55
Mye måtte du ut med for jobben fra bosch verkstedet?

Nesten så mye at jeg ikke vil se det, men ca 14 000,-

Bilen var gått ca 340 000km når dysene ble tatt ut.

Torsen67
13/05/14, 11:09
Dieselgrossisten er ikke noe billigere enn A&T. Jeg fikk ett tilbud i fra de men har slettet det. Det skal ikke være nødvendig å bytte alle dyser samtidig. har du en sliten dyse så vil bilen gå bedre når denne er byttet ut til en god en.
Ved å handle brukte dyser i utlandet har du null oversikt på kvaliteten før du prøver de. Reine lotto det der. Du kan jo så klart sende de inn til bosch for sjekk, men det koster også. Og hva må du betale for en brukt motor? Hvis det følger med dyser der så vet man vel heller ikke tilstanden på de?
Men kjøper man en motor uten dyser og kjøper disse ved siden av så burde det bli bra men kanskje ikke så billig? Har du forresten tatt lekkasjetest på dysene?

Ola Hagen
13/05/14, 16:50
Nesten så mye at jeg ikke vil se det, men ca 14 000,-

Bilen var gått ca 340 000km når dysene ble tatt ut.

å fy... Koster penger å ha v70 ja..

Ola Hagen
13/05/14, 16:56
Dieselgrossisten er ikke noe billigere enn A&T. Jeg fikk ett tilbud i fra de men har slettet det. Det skal ikke være nødvendig å bytte alle dyser samtidig. har du en sliten dyse så vil bilen gå bedre når denne er byttet ut til en god en.
Ved å handle brukte dyser i utlandet har du null oversikt på kvaliteten før du prøver de. Reine lotto det der. Du kan jo så klart sende de inn til bosch for sjekk, men det koster også. Og hva må du betale for en brukt motor? Hvis det følger med dyser der så vet man vel heller ikke tilstanden på de?
Men kjøper man en motor uten dyser og kjøper disse ved siden av så burde det bli bra men kanskje ikke så billig? Har du forresten tatt lekkasjetest på dysene?


Bilen har gått så langt så ville jo egentlig ta hele jobben nå som det allikevel er 3 av 5 som går hardt. Og dyser er jo slite deler, litegrann spredningsforskjell på dusjen endrer jo motoren enormt, i allefall på lastebilmotorer.
Har ikke testet de enda, venter på vida pc pluss at bilen trengst hver dag nå for tida.

Ligger flere motorer fra 18 000 og oppover i sverige og norge med km under 160 000. Så der kan jo man bytte alt det slitne på samme operasjon, men sjanser blir det jo uansett. Har måtte plukke ut overhalte dyser fra scania 14l motor da det var feil på de, det ble flere timer ekstra jobb.. Men skal prøve å fikse lekkasje testen i helga. Men kaklende dieselmotor, deilig? NOT..

Sotengel
13/05/14, 19:13
Er helt enig med deg der Ola da det kommer til forstøving/spredning på dyser. Bosch anbefaler 160k på dysene på Chevrolet motoren. Bytte 1 dyse der er å be om bråk. Gjør det ordentlig da du først skal gjøre det. Og hvor bra er resten av dysene hvis du bytter noen?

Sendt med talatut fra bondelandet

Ola Hagen
13/05/14, 20:43
Er helt enig med deg der Ola da det kommer til forstøving/spredning på dyser. Bosch anbefaler 160k på dysene på Chevrolet motoren. Bytte 1 dyse der er å be om bråk. Gjør det ordentlig da du først skal gjøre det. Og hvor bra er resten av dysene hvis du bytter noen?

Sendt med talatut fra bondelandet

Stemmer. Det kom en bil inn på verkstedet vår, scania 143 som det var klage på at den gikk dårlig. Alle dysene ble tatt ut og testet på slik pumpe stasjon, og alle støvet likt og tynt mente vi, og pumpa ble testet av diesel verkstedet, ingen feil funnet.
Ett år etterpå samme bil inn med samme klage. Dysene testet på nytt, og var lik sist gang. Men vi satte inn nye dyser for å prøve og den gikk som en kule etterpå, så er jo mye som ikke kjem fram til vanlig feilsøking også.. Støvinga så lik ut på nye og gamle. De gamle hadde sittet i bil kun to år og var overhalt den gangen.

jerognal
14/05/14, 06:40
Ser til stadighet tråder omfolk som må skifte dyser på både båt og bil etter forholdsvis kort tid. Jeg har aldri skiftet en eneste dyse hverken på båt eller bil i alle de årene jeg har hatt begge deler. Men jeg bruker jevnlig Tunap dyserens som helles direkte i filter. Bruker det hver gang det settes på nytt dieselfilter. Gamle V70 TDI'en er rulla 460.000 nå og har aldri byttet en dyse.
Jeg tror dette er lur service for å holde dysene friske.

(Og så fyller eg kun ESSO da jeg har hørt at de har mindre miljøtilsetninger i dieselen og at dies er reinere. Men dette er muligens bare overtro da..:cool:)

Torsen67
14/05/14, 08:51
En kamerat har Passat 2.0 diesel 2007 mod. Bilen har stoppa to ganger. Dysefeil begge gangene. Så det er flere enn Volvo som sliter med dette.

Sotengel
14/05/14, 11:33
YX kjøper bensin og diesel av Esso....

Tom K
17/05/14, 09:11
http://www.ebay.com/itm/Reconditioned-Bosch-Diesel-Injector-0445110078-Volvo-V70-D5-/271104190578?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f1f11a872

jerognal
26/05/14, 14:44
Skulle ikke hovert over at eg aldri har hatt dyseproblemer. Nettopp kjøpt en xc til kona. Står på verksted og de har kommet fram til at det må være dysefeil. Dysene er sendt til sjekk hos spesialist i Bergen. Så dette kommer til å koste......

Ola Hagen
26/05/14, 17:48
slikt skjer, hell og uhell skjer uansett :)

Torsen67
26/05/14, 20:58
Hvem er det som selger Tunap dyserens og hvilke utgave av denne er det du bruker?

jerognal
27/05/14, 06:34
Kjøper på verkstedet mitt. Det finnes en egen variant for tilsetning i dieselfilter. Er vel en flaske med 2-3 dl. Fyller iallefall et gammeldags dieselfilter. Resten går i tanken.

Funker visst best om du etter fylling kjører motor i 20 sek. og la så bilen stå over natten. Da står det rens i dysene og løser opp sjitt. Aldri kjøre med belastning så lenge det står dyserens i dysene. Så lar bilen gå på tomgang 5 min etter dette.

Ditch
27/05/14, 22:19
Har dyseproblemer selv, har nok vart en stund, og bilen har ikke gått 150 000 km engang.
Hadde tunap på tanken i fjor, men den ene dysa var potte tett her forleden, så motoren gikk bare på 4. Skal prøve det jerognal sier.
Tunap 127 er vel den for dyserens?

jerognal
28/05/14, 08:00
Mulig du må la bilen gå mer enn 20 sek for å få dyserensen fram i dysene på D5. Der ligger jo filteret mye lenger bak en de som har filteret i motoren.....

Mener det er Tunap 134 som skal direkte i filter....

Ditch
28/05/14, 17:41
Takk for info!

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Torsen67
02/06/14, 08:37
Byttet i går dyse nr 4 og 5 som Minges har ettersendt. Disse har nye dysepisser. De forrige jeg satt inn var lette å få ut da de ikke har sittet så lenge. Alt var gjort på en halv time. Motoren låt mye friskere men er fortsatt ikke 100% fornøyd. Tok en prøvetur og alt virket greit. Skulle så dra den ut litt men da gikk den rett i nødmodus og røykskya sto etter bilen. Faen! Det viste seg at dyserøret lakk som fy ved den ene dysa. Løsnet det på nytt i begge ender, lirket litt på det samtidig som jeg dro til mutteren i begge ender så satt det. Masse dieselgris rundt manifold og turbo. Skikkelig risky dette her:-) Fyrte opp og bilen var ute av nødmodus og ingen lekkasje heldigvis. Men må nok holde øye med dette i dagene som kommer.

aarnes
02/06/14, 09:20
Byttet i går dyse nr 4 og 5 som Minges har ettersendt. Disse har nye dysepisser. De forrige jeg satt inn var lette å få ut da de ikke har sittet så lenge. Alt var gjort på en halv time. Motoren låt mye friskere men er fortsatt ikke 100% fornøyd. Tok en prøvetur og alt virket greit. Skulle så dra den ut litt men da gikk den rett i nødmodus og røykskya sto etter bilen. Faen! Det viste seg at dyserøret lakk som fy ved den ene dysa. Løsnet det på nytt i begge ender, lirket litt på det samtidig som jeg dro til mutteren i begge ender så satt det. Masse dieselgris rundt manifold og turbo. Skikkelig risky dette her:-) Fyrte opp og bilen var ute av nødmodus og ingen lekkasje heldigvis. Men må nok holde øye med dette i dagene som kommer.

Det er vel derfor man BØR bytte dyserørene hver gang de er koblet av? :)

Torsen67
02/06/14, 09:40
Jeg vet:-) Men da hadde det blitt dyrt når man må ut og inn med dyser. Men holder det ikke tett nå så er det bare å handle inn nye rør.

aarnes
02/06/14, 09:52
Jeg vet:-) Men da hadde det blitt dyrt når man må ut og inn med dyser. Men holder det ikke tett nå så er det bare å handle inn nye rør.

Ca 1600kr med rabatter for alle røra..

Torsen67
02/06/14, 10:05
Dvs det hadde kostet meg minimum 3200,- bare i rør så langt :-)

Vatnehol
02/06/14, 12:31
hva er så spesiellt med de rørene ? er det med kon som blir strammet slik konet "skjærer" seg fast i røret ?
om det er det så er det veldig viktig at du strammer like mye som det sitter fast, om du strammer hardere enn det så må du stramme like mye som du gjor sist gang.
litt self destruct slike rør, for hver gang må du stramme hardere, er mye slikt på hydralikk.

Torsen67
02/06/14, 13:34
Var ute å testa den i lunsjen. Ingen lekkasje så langt heldigvis. Skal på lengre tur til torsdag så håper kjerra holder.

eab
02/06/14, 21:05
Hvordan er det med de tallene som står på dysene når man bytter? Ser i vida at man har tre forskjellige "serier" med dyser, og man skal programmere hjernen til riktig "serie". Det står videre at alle volvo sine byttedyser har et 4 tall påstemplet og skal visstnok passe overens med alle de tre andre seriene. Men det er visst ikke lurt å bytte sånn at man blander flere forskjellige typer?

Torsen67
03/06/14, 00:41
Dysene er merket med 1, 2 eller 3 med en sirkel rundt på toppen av dysa. Dette indikerer serien på dysene dine. Også skal en av de nedre buede serienr stemme overens. Resten husker jeg ikke i farten. Legg ut et bilde av toppen av en dyse så kan jeg lettere forklare.

Steen
03/06/14, 06:04
Rørene koste ca 1100kr stk nye hos Volvo.
Selges rør 1-3 selges som et sett og rør 4-5 som et sett og det siste røret som går til dieselpumpa selges seperat. alle koster det samme

eab
03/06/14, 09:52
Dysene er merket med 1, 2 eller 3 med en sirkel rundt på toppen av dysa. Dette indikerer serien på dysene dine. Også skal en av de nedre buede serienr stemme overens. Resten husker jeg ikke i farten. Legg ut et bilde av toppen av en dyse så kan jeg lettere forklare.

Jeg er klar over hvordan det henger sammen, det jeg tenkte på var hvordan det blir med overtalte dyser eller byttedyser. Vil en overtalt dyse i f.eks klasse 2 være innenfor toleransene for den klassen eller er det ikke så nøye, mtp. at volvo sine byttedyser visstnok er merket med 4 og går overens med alle tre seriene som finnes originalt.

Torsen67
10/06/14, 14:50
Til info; jeg fikk litt bedre drag ifra 16-1700 omdr etter å ha byttet 2 dyser med nye dysespisser. Kjørte 50 mil i pinsen og forbruket har gått ned i fra 0.79 til 0.74 pr mil. NB: hadde fullastet bil i pinsen.
Men det er fortsatt en dyse som ikke går pent. Får bytte den også.

jerognal
10/06/14, 15:41
Min står på verksted med defekte dyser. 2 er døde. 2 funker dårlig.1 i orden.
Fikk grei beskjed at det var en særedeles dårlig løsning å bytte bare de defekte/dårlige. Ble sterkt anbefalt bytte av alle 5 for å være sikker på funksjon.
Pris pr. dyse 3120,-.
Har ikke hørt noe om nye dyserør enda....
Så venter nå bare på å få tømt kontoen.... hehe.

Torsen67
10/06/14, 17:40
Da får vi se hvordan dette blir. Gi oss tilbakemelding på resultatet. Vet du forresten om det har blitt byttet dyser på denne tidligere?

jerognal
10/06/14, 17:57
Nei det vet jeg ikke. Alle servicer er tatt hos Volvo hele veien så Volvo vet vel men gidd ikkje ringe de for det....

Torsen67
26/06/14, 07:47
jerognal: hvordan ble bilen etter verksteds besøket?

jerognal
26/06/14, 08:50
Joda bilen går nå som en drøm. Ingen tikking lengre og maler som en katt. Men dette ble dyrt!
5 dyser = 15.500
Motorfeste, LMM, og varmeelement veivhusventilasjon skiftet.
+ arbeid....
var mye her som tok kvelden samtidig gitt....
men nå har eg vel bil lenge....

Men dyserens skal brukes i filter MINST 1 gang pr år heretter.

Forbruk har ikke vært målt.

hvor langt ned kan man klare å presse en XC70 D5 på forbruk?

Edit: Snakket med forrige eier. Ikke vært byttet dyser før på den.

Torsen67
26/06/14, 11:50
Puttet de inn samme dyseserie som sto der ifra før, eller har du fått noe annet? Vil gjerne vite dette;-)

jerognal
26/06/14, 13:56
Nei det aner eg ikkje. Var et dyseverksted i Bergen som leverte til mitt verktsted. ka de har satt i aner eg ikkje forløpig... hehe
Pris var inkludert mine dyser i retur.

LMM kjøpte eg på ebay for rundt 700 inkl. alt fra Tyskland. håper den funker en stund....

Torsen67
26/06/14, 14:23
Ok, men kan du ikke bare vippe av dekslet på toppen og lese av serien som står i den runde ringen på toppen av dysa? Tar 30 sek.

jerognal
26/06/14, 15:12
Ok skal se når kona kommer hjem

jerognal
26/06/14, 15:58
Da har eg numre:
4 dyser har nummer 31303259 mens dyse nr 4 fra venstre forfra har nummer 30777314

Var jo masse andre numre og men håper det var disse du ønsket thorsen

Torsen67
26/06/14, 17:07
Eh, nei. Sorry. Det står 1, 2, 3 eller muligens 4 inne i en sirkel. Det er det største tallet på dysa. Dette indikerer klassen på dysa. Er veldig nysgjerrig på dette. Gidder du å se en gang til?

jerognal
26/06/14, 20:56
Det var en sirkel med et tall i men der stod det 939.

Torsen67
26/06/14, 22:25
Hmm.. Ser du på bildet i linken så ser du det står ett 2-tall. Var den sirkelen jeg tenkte på. Er litt nysgjerrig på om du har ett 4-tall der.

http://www.ebay.co.uk/itm/HUDDERSFIELD-VOLVO-BREAKERS-S60-V70-S80-XC70-2-4-D5-INJECTOR-2001-2005-8638352-/201106079335?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ed2db3e67

jerognal
27/06/14, 06:31
Ganske sikker på at jeg ikke har det der på mine. Kan sjekke igjen men får ikke gjort det før over helgen.