PDA

Vis full versjon : Bremseklosser og bremsesko til 99/00 V70!



Dahlsveen
09/05/14, 13:04
Hei, jeg har et håndbrekk med lang vandring og dårlig tak. Holder det å bytte bremseklosser bak eller må jeg ha nye bremsesko også?

Og hvilke klosser er de korrekte til min bil? Skal bytte bak da de nesten er helt utslitt.

http://www.skruvat.no/Bremsebelegg-sett-skivebremse-P12766.aspx

ELLER

http://www.skruvat.no/Bremsebelegg-sett-skivebremse-P290169.aspx

Det står at begge passer på bakaksel, så vil det si at det er et fett hvilke klosser jeg velger?

Takk for svar :)

Dahlsveen
10/05/14, 08:31
Okei, så jeg har funnet riktige klosser og er i gang med å bytte bremseskoene når vi ser at de i grunn ikke trenger å skiftes ut. Det rare er at håndbrekket mitt fungerer veldig dårlig og vi ikke funnet ut hvorfor.

Jeg har prøvd å stramme vaieren fra strammeskruen under midtkonsollen, men det førte bare til at vandringen på verket ble kortere. Det rare nå er at brekket ikke"tar tak" fra starten av. Jeg kan dra brekket halvveis før det blir steinhardt, mens jeg gjør kunne dra det til topps før det tok tak.

Når jeg drar i brekket er det lite som skjer med bremseskoene.. den forrerste skoen på hver side flytter seg litt fremover, mens den bakerste ikke beveger seg. Å stramme vaieren hadde ingen effekt her.

Er det noen der ute som vet hva vi gjør galt, eller hva vi kan gjøre for å fikse dette?

Takk 😊

ovlov86
10/05/14, 11:01
Prøv å bytte ekspandere pluss strammeskruer bak der. Står delenummer en plass i tråden min. Om ikke blir også vaiere strekt med årene, så kan hjelpe å bytte de også.

Brekket på disse bilene er ofte litt vrange å ha med å gjøre.

850GLTsilver
12/05/14, 15:24
Å få fiksa håndbrekket på disse bilene er en litt kilen affære ser det ut til.

Ekspanderne er nevnt, og det holder som regel å rense disse og smøre de inn med plastilube eller lignende.

Start med å løsne den strammeskruen i midtkonsollen.
Sjekk at begge waierne beveger seg fritt. (De ruster ofte fast rett og slett) Dersom de sitter, så er det bare å skifte de.
Pass på at de bremseskoene faktisk er av 100% korrekt type.
Volvo har utrolig nok klart å levere bakbremsetromler med to forskjellige diametre. 178mm og 180mm. (Plukket fra toppen av nøtta her, men forskjellen stemmer)
Rengjør også strammemekanismene der bak. Smør inn med kobberpasta eller plastilube her også.
Sett sammen det hele og legg på litt ekstra plastilube der nede i "klokka" hvor waierne kommer inn.
Greia her er å sørge for at fukt ikke kommer inn i waier/strømpe, noe som også hindrer at de setter seg fast.
Monter tromlene, og det er en ubetinget fordel å ta begge parallellt. For når du nå sal stramme håndbremsene bør du gjøre dette likt på begge sider.
Stram til trommelen stopper og ta ETT hakk tilbake. Gjør likeekeens på begge sider. Gjenta øvelsen på nytt. Når dette er klart, så kan du stige inn i bilen og dra til håndbrekket så hardt du bare orker/tør. Slipp ned spaken og gå over strammemekanismene en gang til: Stram til trommelen ikke lar seg dreie lett rundt, og så ett hakk tilbake.
Sjekk at de nå lar seg greit dreie rundt.
Monter hjul, og kjør en runde, betjen håndbrekket noen ganger.
Normalt skal det ikke være nødvendig med noe mer justering nå. Finner du det likevel nødvendig, så skal det holde å ta den skruen i midtkonsollen. Om du syns du må skru mye der, så ville jeg tatt en liten runde til i tromlene. Også nå med justerskruen i midtkonsollen helt utjustert.