PDA

Vis full versjon : Slange til oljetur



OdinGjelseth
09/05/14, 00:10
Hei, driver setter turbo på B230F blokka. Skal ta oljeturn fra den umbrakoskrua ved vannpumpa og den skal på en ET turbo.
Så jeg lurer på hvor tjukk slangen skal være innvendig? Og kan jeg bare bruke banjobolt på blokka og på turbo?
Må vite hva jeg skal si til folka på tess når de skal lage slangen.

ellingsøyern
09/05/14, 00:39
jeg brukte en 90' vinkel på framkant av blokka, hvor tjukk slangen må være er jeg usikker på, ta heller litt for stor en for liten, men rundt 5mm innvendig ca, banjobolt kan fullt brukes, kan og bruke koblinger fra pressa slange men da er det lettere for å blåse noen pakninger slik turboen begynner å bruke olje, jeg gjorde dette på en 13c å der gikk det bra. ikke spør meg om gjenger osv for det husker jeg ikke, bare ta mål av hvor langen slangen skal vær å ta med en banjobolt og umbrakoskruen fra blokka.

ikke få sjokk av prisen på tess:P

OdinGjelseth
09/05/14, 00:52
Men hvis jeg tar slangen rett på turbon med banjobolt.. Vil ikke det bli for varmt for slangen?

ellingsøyern
09/05/14, 01:23
du kan enten kjøpe jævlig dyr varmebestandig/brannsikker slange på tess å tre den innpå eller ha på et par runder med eksosbandasje på fremste røret på grenrøret. jeg brukte ikke dette, men hadde heller ikke oljetemp måler så kan ikke bekrefte at det går "bra"

turb00le
09/05/14, 06:31
Eller lag rør...

Sent fra min LT25i via Tapatalk

OdinGjelseth
09/05/14, 11:57
Hva skal jeg bruke for å få røret innpå blokka isåfall?

turb00le
09/05/14, 12:21
Eeh, fittings???

OdinGjelseth
09/05/14, 12:31
Eeh, okei.

HansOla
09/05/14, 15:37
Jeg bruker stålomspunnet oljeledning fra KL. Men an4 i begge ender, banjo på blokka og adapter på turboen. Funker fett. Billigere enn å lage på tess vertfall

Sendt fra tællefon, derfor skriveleif

Jonas Soldal
09/05/14, 17:26
Er det en plass du ikke skal spare penger på en motor så er det i olje og bensinforsyningene! Rør er i bunn og grunn det beste å bruke. Men om dette er noe du ikke har kunnskap eller tilgjengelighet til så er en skikkelig slange og foretrekke. Selv om du kjøper en stålomspunnet slange er det ikke dermed gitt at den tåler varme. Men spør etter en slange som skal stå på et aggregat el. for det er ikke alle tess som vil lage slanger som skal på bil :P

OdinGjelseth
10/05/14, 01:32
Tenkte litt på bare skjøte på det orginalet oljerøret ja og bruke en eller annen form for kobling de siste 2 cm før blokka :)

Jonas Soldal
10/05/14, 10:23
Da skulle du hatt ett rør som passer akkurat utenpå og fått det sølvloddet til riktig lengde ;) Det hatte blitt knallbra ;)

OdinGjelseth
10/05/14, 12:27
Trur kanskje det blir sånn jeg! ;) Også gjenge opp i enden til en kobling som ska på blokka! Eller skru i nippel og en kort slangebit imellom?

ellingsøyern
10/05/14, 12:36
ikke bruk nippel/slange/slangeklemme på oljetur, tåler ikke trykket

OdinGjelseth
10/05/14, 12:55
Var litt redd for det. Da blir det førstnevnte alternativ

OdinGjelseth
12/05/14, 23:09
Noen som vet om det går ann å prøve å fyre den uten turbohjerner?

ellingsøyern
13/05/14, 09:25
ja men ikke rus den/kjør den, den går mye for magert da. å husk at du må ha formotstand samme hvilken hjerne du bruker om du bruker fk/ft dyser

OdinGjelseth
13/05/14, 12:31
Ja, har satt i grønne ET dyser og formotstand

OdinGjelseth
13/05/14, 14:24
Jeg har kobla motstanden på alle de 4 grønne til dysene og den tjukke grønne som blir til de 4 har jeg kobla på. Dette skal vel være riktig?

ellingsøyern
13/05/14, 15:07
den tjjukke i mitten på motstanden å 4 ut til dysene, hvilken farge er jeg usikker på, men tror faktisk det var den grå jeg kobla.

TomX95
14/05/14, 06:39
ikke bruk nippel/slange/slangeklemme på oljetur, tåler ikke trykket

Kjører med det selv, og veit om flere som gjør. Får du så høyt veivhustrykk hadde jeg gjort no med åndinga :p Men rør er jo best.

ellingsøyern
14/05/14, 07:03
Kjører med det selv, og veit om flere som gjør. Får du så høyt veivhustrykk hadde jeg gjort no med åndinga :p Men rør er jo best.
?? dette er snakk om oljetur, ikke veivhusånding.

TomX95
15/05/14, 20:50
ikke bruk nippel/slange/slangeklemme på oljetur, tåler ikke trykket
Denna jeg tenkte på. Ska ikke være trykk i veivhuset, og derfor ikke trykk i retur :)

Og hopper ei klemme av er det på tide å gjøre no :P men skjønner poenget :)

ellingsøyern
15/05/14, 20:59
Denna jeg tenkte på. Ska ikke være trykk i veivhuset, og derfor ikke trykk i retur :)

Og hopper ei klemme av er det på tide å gjøre no :P men skjønner poenget :)
les en gang til:) det står oljetur

eab
15/05/14, 21:03
Og jeg som har slangeklemmer på filterflytteren min... Et under at det har gått bra sikkert.

ellingsøyern
15/05/14, 21:05
Og jeg som har slangeklemmer på filterflytteren min... Et under at det har gått bra sikkert.

så du bruker å anbefale folk å bruke slangeklemme på oljetilførsel? det er omtrent like lurt som å bruke det. det er jo klart det går, men det er ikke på langt nær like holdbart å mye lettere å få lekasjer...

eab
15/05/14, 21:09
Jeg bruker ikke å gjøre det nei, men det er ikke verdens undergang å bruke slangeklemmer hvis man gjør det riktig. Er jo ikke mye trykk det er snakk om i en bilmotor.

ellingsøyern
15/05/14, 21:11
nei det er klart, men blir en bra sprut å en kjedelig lekasje når du som sitter å kjører ikke ser det før bilen står i full fyr..

eab
15/05/14, 21:18
Hehe, nei såklart... Mye høyere trykk i kompressorer, hvor slangeklemmer ofte er brukt. Eller på lastebiler sitt luftsystem... Cluet er mothaker på nippelen og slangeklemmer som faktisk tåler litt.

TomX95
15/05/14, 21:27
les en gang til:) det står oljetur

Åfaen :P sorry

ellingsøyern
15/05/14, 21:30
hehe, har du trykk i oljeretur har du ett problem:P

Skårholen
21/10/14, 20:51
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/oljetrycksflans-gangad-med-an4-nippel.html

Dumt spørsmål men passer denne på 13c? Regner med at den ikke gjør det, men tenkte at det er billigere å spørre her enn å prøve tenkte å gå over til slange på 940n hvis jeg skulle finne på å oppgradere engang. Så har jeg hvertfall noe av det jeg trenger, da jeg uansett skal bestille litt stæsj på kl.