Vis full versjon : Stivere 40-40 fjører?
Kristian N
08/05/14, 11:15
Noen som har noe stivere 40-40 senk til 245? Eventuelt noen firmaer som kan laga noe spesial variant. Synes Lesjø er for pusete...:-/
Coilovers nytter ikke da bilen skal ha skilt:-/
Tips?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Noen som har noe stivere 40-40 senk til 245? Eventuelt noen firmaer som kan laga noe spesial variant. Synes Lesjø er for pusete...:-/
Coilovers nytter ikke da bilen skal ha skilt:-/
Tips?
Åkrane fjærfabrikk kan sikkert lage noen til deg hvis du vet hvilken fjørkonstant du skal :)
Jeg har regnet ut konstanten til ca 21N/mm foran og ca 17N/mm bak på lesjåfors, til sammenligning lå de slappeste fjærene til gruppe a til 53N/mm foran og 27N/mm bak ifølge 240grupp-a.se
Hva for noen dempere har du?
Lurer på om ikke jeg har fjørdata fra lesjøfors ett sted.
Sent fra min LT25i via Tapatalk
Kristian N
08/05/14, 16:06
Blir Bilstein Clubsport eller racing.
Du får nok ikkje godkjent noko anna. Men om du ser på SAM-sidene, så finn du stivare fjører til rally meinar eg. Desse kan du tilpasse til ønska lengde, det er berre å sette seg til å rekne.
Kristian N
08/05/14, 19:04
Bare dem er svarte og ser ut som vanlig fjører så går nok det:-)
Hadde jeg vært deg ville jeg ha godkjent bilen med senkesett (fått det innskrevet) og heller lagd til noe vettug etterpå.
Men helt ærlig så tror jeg nok at det blir stivt nok med de demperne.
Ville heller fokusert på å få den lavere for å senke krengesenteret.
Sent fra min LT25i via Tapatalk
Kristian N
08/05/14, 21:04
har 40/40 i vognkortet. skal også ha senkeskåler foran så lav det blir den.
Kristian N
08/05/14, 21:21
Du får nok ikkje godkjent noko anna. Men om du ser på SAM-sidene, så finn du stivare fjører til rally meinar eg. Desse kan du tilpasse til ønska lengde, det er berre å sette seg til å rekne.
men de rallyfjærene passer jo ikke original-fjærbeinet gjør de vel?
Kristian N
08/05/14, 23:24
Fant noe som det virka som skulle passe, men er jo litt skeptisk til kapp uansett:-/
hvorfor stive fjører som gjør bilen stump og ubehagelig ?
sett på kraftige IPD krengestag foran og bak. Blir som en 15år nyere bil i svingene.
Kristian N
08/05/14, 23:51
Liker og prøve litt forskjellig. Vil heller ha litt for stive fjører enn for stive krengestag.
Anders Dybvadsskog
09/05/14, 07:40
Får folk godkjent åkrane fjærer lengre? Fikk de jo godkjent før
Liker og prøve litt forskjellig. Vil heller ha litt for stive fjører enn for stive krengestag.
Mest sannsynlig er krengestagene dine defekte.. dvs, uttøyet som alle fjører vil over tid.
har prøvd mye forskjellige fjører og dempere, men ingenting var som kombinasjonen av originale R-dempere og fjører sammen med IPD krengestag foran og bak.
Ble en fryd å kjøre (850).
hvorfor stive fjører som gjør bilen stump og ubehagelig ?
sett på kraftige IPD krengestag foran og bak. Blir som en 15år nyere bil i svingene.
Fordi krengingshemmarar og fjører er to forskjellige ting.
Fant noe som det virka som skulle passe, men er jo litt skeptisk til kapp uansett:-/
Å kappe ei fjør er heilt uproblematisk om ein veit kva ein gjer. Altså gjer seg beregningar på lengder, fjørkoeffisient, vekt på hjørner, kva type kjøring osv du vil bruke bilen til, og passar på at fjøra er festa skikkeleg. Det vil ikkje svekke fjøra. Men at folk kappar på 30 år gamle orginalfjører så det er ein ring igjen og humpar rundt på stopperar eller subbar traversen i asfalten, då forstår ein tydelegvis ikkje kva ein driv med.
Men trur ikkje du har så mange val om du ønskar å gjere dette lovleg. Rallybilar har jo oftast eit mjukare oppsett og lang vandring for å kunne ta i mot hopp, racing vil ha eit oppsett som skal vere både lavt og stivt, og stort sett berre håndtere evt høge curbs.
Eit oppsett frå Nordschleife vil sikkert fungere fint i vanleg praksis, der har ein all slags variasjon av veg. Men temaet understell er eit veldig stort tema, og ein må berre prøve å angripe det metodisk, evt gå for eit oppsett som folk er godt fornøgd med.
Stivt betyr ikkje godt veigrep :) Berre å prøve å køyre ein stiv 240 gjennom ei rundkøyring på vått føre, utan å spinne ut ræva, det går ikkje.
Kristian N
09/05/14, 14:18
Fordi krengingshemmarar og fjører er to forskjellige ting.
Enig:p
Å kappe ei fjør er heilt uproblematisk om ein veit kva ein gjer. Altså gjer seg beregningar på lengder, fjørkoeffisient, vekt på hjørner, kva type kjøring osv du vil bruke bilen til, og passar på at fjøra er festa skikkeleg. Det vil ikkje svekke fjøra. Men at folk kappar på 30 år gamle orginalfjører så det er ein ring igjen og humpar rundt på stopperar eller subbar traversen i asfalten, då forstår ein tydelegvis ikkje kva ein driv med.
Men trur ikkje du har så mange val om du ønskar å gjere dette lovleg. Rallybilar har jo oftast eit mjukare oppsett og lang vandring for å kunne ta i mot hopp, racing vil ha eit oppsett som skal vere både lavt og stivt, og stort sett berre håndtere evt høge curbs.
Eit oppsett frå Nordschleife vil sikkert fungere fint i vanleg praksis, der har ein all slags variasjon av veg. Men temaet understell er eit veldig stort tema, og ein må berre prøve å angripe det metodisk, evt gå for eit oppsett som folk er godt fornøgd med.
Stivt betyr ikkje godt veigrep :) Berre å prøve å køyre ein stiv 240 gjennom ei rundkøyring på vått føre, utan å spinne ut ræva, det går ikkje.
det du sier med at bilen har lett for og spinne ut er akkurat det jeg er litt redd for. 25/25 mm krengestag gjør jo bilen litt vel "tailhappy" og det trenger ikke 240 noe mer av etter min mening. Det er jo i hovedsak bak det hadde vært fint og ha noe stivere fjører da jeg har stasjonsvogn og kan hende jeg benytter meg av lasterommet en gang i blant selv om bilen skal være søndagsbilen. hvis det var logisk...
blir nok og handle et par av de samfjærene bak og prøve litt med. men det er riktignok mye som står igjen før bakstillinga kommer på igjen:cool:
takker forresten for alle tips og erfaringer folkens;)
Ei stasjonsvogn kan kanskje ha 25/25, men på sedan blir det litt vel stivt. Men det spørs jo kva bilen skal brukast til, skal du gli over brusteinen med den, så er det berre å ønske lykke til med stive 240 :)
Kristian N
09/05/14, 14:52
Ei stasjonsvogn kan kanskje ha 25/25, men på sedan blir det litt vel stivt. Men det spørs jo kva bilen skal brukast til, skal du gli over brusteinen med den, så er det berre å ønske lykke til med stive 240 :)
Ja det er akkurat det. blir lite individuell frihet på hjula med 25mm:eek:
walter röhrl sa dette en gang:
In Rally sport it is important that the car has a good handling...
you should find a balance between under- and oversteering...
with the tendency to drift... (Walter Röhrl)
Dette har jeg tro på vil også funke bra på gata :)
Kristian N
09/05/14, 15:45
Ja du har et poeng. skal være mulig og flekke bilen på tverra, men JEG skal bestemme når det skjer.. ikke bilen:p
Ja du har et poeng. skal være mulig og flekke bilen på tverra, men JEG skal bestemme når det skjer.. ikke bilen:p
Akkurat samme tanken som jeg har angående mine :) men er en del utregning som skal til for å få det bra :p har begynt, men må få veid hvert hjørne etter jeg har fått på alt jeg skal ha på :p
Kristian N
09/05/14, 15:54
Ja det er akkurat det. mye prøving og feiling. derfor jeg lurte på detta med fjærer. fins jo masse dempere og krengingstag og fandens oldemor og velge imellom, men skal'n ha originale fjærbein så er det ikke mange fjærer og velge:confused:
Ja det er akkurat det. mye prøving og feiling. derfor jeg lurte på detta med fjærer. fins jo masse dempere og krengingstag og fandens oldemor og velge imellom, men skal'n ha originale fjærbein så er det ikke mange fjærer og velge:confused:
Ohh contraire :p en fjærmaker kan lage alt etter ønske :p Jeg ser SAM har VOC/rallyfjærer til originale fjærbein som er 34N/mm
Kristian N
09/05/14, 16:10
Virker som en dyr affære og få spesiallaga men.. eller er det overkommelig?
Virker som en dyr affære og få spesiallaga men.. eller er det overkommelig?
Det vet du jo aldri før du har spurt :p
Kristian N
09/05/14, 16:13
Så sant så sant. får vel skrive en mail;)
Anders Dybvadsskog
09/05/14, 18:09
Ringte de for noen år siden. Ca 2000 per hjørne da
Kristian N
09/05/14, 18:14
Ringte de for noen år siden. Ca 2000 per hjørne da
au da !
Kristian N
03/06/14, 18:54
passer ikke disse?
http://www.kaplhenke.com/collections/individual-components-parts/products/eibach-5-od-springs
noen som har lesjø som de kan måle for meg? til 240...
http://forum.vccn.no/showthread.php?62059-M%C3%A5l-p%C3%A5-lesj%C3%B8fors-senkesett
Står mål i denne tråden :)
Kristian N
03/06/14, 18:59
http://forum.vccn.no/showthread.php?62059-M%C3%A5l-p%C3%A5-lesj%C3%B8fors-senkesett
Står mål i denne tråden :)
Konge! takker for hjølp;)
Kristian N
03/06/14, 19:07
Hva med lengde fra bånn til topp? foran og bak? noen...?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.