PDA

Vis full versjon : Rykking i første gir V70 2001 modell 2,4 bensin



sandal
07/05/14, 20:58
bilen min rykker og hopper ved litt brå gas på drag! noen som vet hvorfor det skjer ?

Kan det være at clutchen er slitt ?

Har også ein motor feil får opp kode p0172 (oxkygen sensor/lekasje) kan det ha noke og si?

Svirre
08/05/14, 00:28
Hva definerer du som brå gass? Er det ved å slenge beinet på pedalen og trå flat fjøl, eller å legge beinet på og ha litt vandringstid? Hvis du "høgger" på gassen så kan du få en så spontan reaksjon på motoren at drivverket "fjører" litt for å forsøke å beskrive det. Slikt merker man lettest i 1. gir da du har mest moment inn til girkasse. Om clutchen hadde vært dårlig så merker man det i 4. eller 5. giret og ved full pådrag. Om det er mer "lugging" du føler så kan det være noe feil med tenning etc.

Det at du får feilkode på lambdasonden kan komme av mye bykjøring/småkjøring. Mao; at den har kokset igjen. Om det har en sammenheng med denne feil får ikke jeg svart på.

sandal
08/05/14, 00:33
Ja er mere som en høgging er faktisk bedre vist eg gir flat fjøl, føler ut som eg tar gassen fort inn og fort ut igjen men har gassen litt inne som og løse den normalt er bare når eg er rund 2000 rpm

Føler også som gass pedalen er veldig følsom

sandal
12/05/14, 16:44
opp!!!!!

Vatnehol
13/05/14, 10:48
hørest ut som du beskriver fjusking, og da er lamda og gjerne luftmengemåleren skyldig. de juster bensinblandiga rett, over tid så soter den igjen, og har du feilkode så har sikkert heate elementet i den gått i stykker.
bytt bytt:)

Torsen67
14/05/14, 09:02
Hva med øvre og nedre momentstag/foring. Er disse byttet?

Daniel V
14/05/14, 09:12
Disse bilene har en vanlig feil med at det elektroniske gasspjeldet (ETM) går i stykker. Lenge siden jeg har sett en 2000-2003 mod bensimfemmer hvor dette ikke er byttet eller må byttes.

Jakke
14/05/14, 09:19
Det er vel bare 2000-2001 som sliter med, Daniel?

Daniel V
14/05/14, 12:57
Det er vel bare 2000-2001 som sliter med, Daniel?

Det varierer litt virker det som. En i klassen min på FHS hadde en 03 som var byttet på to ganger.

Men det er jo uansett relevant for trådstarter, da han har en 01 :)

gaupe
14/05/14, 18:48
Disse bilene har en vanlig feil med at det elektroniske gasspjeldet (ETM) går i stykker. Lenge siden jeg har sett en 2000-2003 mod bensimfemmer hvor dette ikke er byttet eller må byttes.

Er ikkje bytta på vår :-)

sandal
21/05/14, 21:23
Okei, gjor lett rein etm bilen funket utmerkerket en liten stund også var det tilbake, men ka skal eg då prøve? skal eg bytte etm? og luftmengde måleren ? :D

FroBe
21/05/14, 21:50
Det kan høres ut som om ETM er synderen siden den ble bra rett etter rensing. Hvis sensoren på ETM er utslitt så vil man få ujevn gassing.
Man kan sjekke ETM ved hjelp av VIDA, da skal man få opp testkurver som viser sensorverdiene.

Er ETM dårlig så må man enten kjøpe nytt fra Volvo eller modifisere det gamle med ny sensor.
Mer om ETM-modifikasjoner i denne tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM).

sandal
21/05/14, 23:15
Jaokeei, men får opp feil på lamdasonen og, men det er med et feilkode leser fra biltema då.....

Etm er det bare plug and play?

FroBe
22/05/14, 06:30
Har du feilkode på lambda så er det ikke usannsynlig at det er noe feil der.
VIDA gir bare bedre forklaring og mer spesifikke feilkoder, og er den eneste som kan lese feilkoder fra andre ting enn motorstyring og ABS.

Ny lambda er plug-n-play. Jekk opp bilen så man kommer til under, det vanskeligste jeg måtte gjøre var å løsne pluggen under panseret (gjemt under bremsekraftforsterkeren). Selve sonden gikk lett å skrue løs, men det er litt ledning å tre rundt motoren.

Ny ETM er ikke plug-n-play, den skal programmeres hos Volvo til å kommunisere med ECU i bilen. Brukt ETM kan være plug-n-play hvis man er heldig, ellers må man til Volvo. Modifikasjon av original ETM er plug-n-play.

Sotengel
22/05/14, 09:11
Bytt lambda og lmm samtidig da disse har omtrent samme levetid.

Sendt med talatut fra bondelandet

sandal
25/05/14, 12:13
Lambda det e den som stå opp fra dowpipen? Og lmm det er ?

Daniel V
25/05/14, 14:06
Luftmengdemåler/luftmassemåler.

locked
25/05/14, 14:19
Ny ETM er ikke plug-n-play, den må programmeres hos Volvo til å kommunisere med ECU i bilen.
Monterte ny ETM på en 2000 modell, den fungerte fint uten programmering, merka ingen forskjell etter å ha vore på Volvo å programmert det.

MadAss
25/05/14, 16:39
Monterte ny ETM på en 2000 modell, den fungerte fint uten programmering, merka ingen forskjell etter å ha vore på Volvo å programmert det.

Meget mulig at ETM ikkje treng programvare lenger, dersom ECM allereie har nyaste programvare. Vida seier at det skal lastast, men det kan vere fordi ein ikkje har tatt seg bryet med å fjerne innstruksen.

Tidligare var jo ETM og ECM jamnbyrdige modular. Med seinare programvare, vart ETM omgjort til slave under styring frå ECM. Derfor er det mulig at dette kan fungere uten SW i dag, sia ETM ikkje lenger skal vere ein "tenkande" modul.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

sandal
25/05/14, 23:26
Men kan det også være svinghjulet?? :D

sandal
26/05/14, 22:34
Noen som vet om eg må programere etm igjen vist eg kobler den ut ? :P

locked
27/05/14, 06:35
Noen som vet om eg må programere etm igjen vist eg kobler den ut ? :P
Det treng du ikkje.