PDA

Vis full versjon : B230FK går ikke som den skal



Chris22
07/05/14, 20:02
Hei.

Jeg er ny her, så bær med meg :)


Jeg har en Volvo 240, 92 mod med en B230FK som ikke går som den skal.
Den kutter all kraft å begynner med kenguru hopping på 4000rpm, det spruter olje ut av dumventilen som skyter det opp i panseret
så det ser ikke riktig klokt ut inni der :mad:

Kan også si at jeg har byttet toppdekselpakningen for det lakk ut av ene siden på den, jeg renset alle slanger og rør som har sammenheng med veivhusventilasjon, tømte intercooler som inneholdt 1.5l med olje, renset den og satte alt sammen igjen.
Da gikk bilen som den skulle i 3 dager, under normale omstendigheter, så var det påann igjen, spruten står ut av dumpventilen og flammer står 2-3m ut av eksosen (måtte skrive skademelding med en annen bil som lå bak meg i ett lyskryss pga flammen tok hele frontfangeren hans) :(

Er det noen her som kan hjelpe meg å "diagnosere" dette problemet???? B230FK blokk, 531 topp, grønne dyser.

Daniel.B
07/05/14, 20:25
Det høres ut som turboen din slipper igjennom store mengder olje inn i trykkrøra dine. Er derfor det kommer olje ut av dumpventilen og det er olje i intercooleren din.
Kan hende det også er grunnen til at den ikke fungerer over 4K rpm. Sjekk slakk i akslingen i turboen din.

Chris22
16/05/14, 05:01
Takker for svar.... :) Har en formening nå.

jeg har dårlig komp i motoren, alle sylinderene går med 5.5 til 10.5 bar. Dette er vel for lite også, det er litt slark i turboen, den begynner å hyle hvis den passerer 1.2bar trykk. Men jeg delte motoren for å sjekke. Ventiltettninger var gåen, skjev slitte ventiler, Alle stempelfjørene hadde vandring side til side, lekker på alle sylinderene men mest på 2-3. Ventilene er ikke tette da det renner diesel igjennom.
UFF...... føler det bare blir værre, men motoren skal bli overalt nå.

Holder på med å slipe ventilsetene osv.

men kan slark i turbo gjøre at jeg har gjennomslag i bunnpanne? För motoren hadde det, før så sprutet den ikke olje ut dumpen.

Kan ta det forfra:

Toppdeksel pakningen lakk som ei sil, byttet pakningen og fikk det tett.

så kom oljen inn i innsuget, fylte opp veivhusvent med drit, renset det og det satte en stoppe.

så begynte dumpen å syte ut olje og fyller intercooleren, og det er antydning til trykk ut av peile pinnen samt oljesprut når jeg letter på olje påfyllingslokket.

noen formening om dette?