PDA

Vis full versjon : AC pumpe



Thomazz
06/05/14, 20:32
Sliter med at pumpa går på i 10 sek om gangen bare. Av i 10 sek så på i 10 igjen. Kan sliten punpe forårsake dette?

Tvang kjører jeg AC relé så går den hele tiden, men høres ut som den sliter litt da, men blåser jevnt kaldt.


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

Thomazz
06/05/14, 21:48
Evt tips til hvor man kan finne dette brukt?

C.Erstad
06/05/14, 21:53
For lite gass?
Fylt i det siste?

Thomazz
06/05/14, 21:58
For lite gass?
Fylt i det siste?

Nettopp tappet og fyllt.

Når den tvangkjøres blåser den 6'c

Problemet er at den ikke går lenge nok selv.


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

Vatnehol
06/05/14, 22:51
detaljer gjerne meir, tappet og fylt ? har du vakumert skikkelig anlegget etter nedtapping ?
har du sjekket suge og leverings trykk ?

Vatnehol
06/05/14, 22:55
start og stopp tyder på to ting, for lite gass( for lavt sugetrykk ) og før høyt trykk ( for høy ute temperatur og\eller luft i systemet )
om det er luft i det så er det enkelt, les av høytrykket enten med barometer på høytrykk eller lese av trykket i vida.

Thomazz
06/05/14, 22:57
detaljer gjerne meir, tappet og fylt ? har du vakumert skikkelig anlegget etter nedtapping ?
har du sjekket suge og leverings trykk ?

Er en kjøle montør som har fyllt. Altså vacuumert og fylt opp med gass. Ikke helt sikker på hva han gjorde men.

Pumpa oppførte seg slik før han gjorde no.

Høres ut som pumpa har dårlig lager å ikke er helt i topp form


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

Vatnehol
06/05/14, 23:00
kan vere clutchen som begynner å bli dårlig da som regel den går først. søker du på forumet her så finner du fremgang til å måle klaring på clutchen til ac'n. du kan shimse, jeg kjøpte nytt fra ebay med hjul, lager, solenoide etc. kom på ca 1000kr
men som sagt det er kun lav og høytrykk som stopper pumpen, det er uavhengig om lageret er dårlig, men kan vere at clutchen slurer.

Thomazz
06/05/14, 23:04
kan vere clutchen som begynner å bli dårlig da som regel den går først. søker du på forumet her så finner du fremgang til å måle klaring på clutchen til ac'n. du kan shimse, jeg kjøpte nytt fra ebay med hjul, lager, solenoide etc. kom på ca 1000kr
men som sagt det er kun lav og høytrykk som stopper pumpen, det er uavhengig om lageret er dårlig, men kan vere at clutchen slurer.

Ok. Kan ikke være no sensorer?

Bytter man clutch så blir pumpa bra? Den bråker litt mye. Og når den blir tvangkjørt så går den tungt. Tvangskjørte den med Volvo diagnose apparat å da gikk den helt til vi ikke tvangskjørte den igjen.


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

Vatnehol
07/05/14, 00:21
klart det kan vere en dårlig sensor, men er ikke akkurat så mange av de som bruker å gå, du har evap temp sensoren som har til del å gå, den er forholdvis ganske rimelig, sitter nede med høyre foten på fører siden og inn på evaporatoren. du kan lese av om signalet er dårlig der gjennom vida. temp signal. er for å forhindre ising.
Men siden den stopper og starter regner jeg med der er for lite gass.

når du tvangskjører den så kjører du den forbi på høy eller lavtrykk, mest sannsynlig lav trykket/suge trykker, og da vil den jobbe bra, om du kjører den ned til 0 eller værste tilfelle vakum så vil du suge luft inn i systemet gjennom tetningene, man skal aldri tvangskjøre slike system uten å holde øye med trykkene. de er alfa omega.

får du luft i systemet så vil du få ett høyere leveringstrykk og den kutter tidligere på sommeren når temperaturen ute går opp.

Thomazz
07/05/14, 13:19
klart det kan vere en dårlig sensor, men er ikke akkurat så mange av de som bruker å gå, du har evap temp sensoren som har til del å gå, den er forholdvis ganske rimelig, sitter nede med høyre foten på fører siden og inn på evaporatoren. du kan lese av om signalet er dårlig der gjennom vida. temp signal. er for å forhindre ising.
Men siden den stopper og starter regner jeg med der er for lite gass.

når du tvangskjører den så kjører du den forbi på høy eller lavtrykk, mest sannsynlig lav trykket/suge trykker, og da vil den jobbe bra, om du kjører den ned til 0 eller værste tilfelle vakum så vil du suge luft inn i systemet gjennom tetningene, man skal aldri tvangskjøre slike system uten å holde øye med trykkene. de er alfa omega.

får du luft i systemet så vil du få ett høyere leveringstrykk og den kutter tidligere på sommeren når temperaturen ute går opp.

Så du har mer tro på lite gass?
Er jo nettopp fyllt opp. Og ingen tegn til lekasje.

Ikke at fks sliten pumpe kan gjøre at den slutter å gå pga at den går for tregt ?

Hadde vørt utrolig åltreit å fått fiksa dette

jerognal
07/05/14, 18:43
Ville prøvd med skifte av cluthen først. Må du skifte hele kompressor blir det DYRT. Da må også anlegget tappes for gass og fylles igjen etterpå.
Cluthen er det som slites først på ac-anlegget.

Thomazz
07/05/14, 18:52
Ville prøvd med skifte av cluthen først. Må du skifte hele kompressor blir det DYRT. Da må også anlegget tappes for gass og fylles igjen etterpå.
Cluthen er det som slites først på ac-anlegget.

Tenkte i såfall kjøpe brukt pumpe

No diy på bytte av clutch?

Og kan clutchen lage ulyd og at det virker som den går tungt?

Ola Hagen
07/05/14, 20:19
jeg betalte rundt 3-4000kroner for ny ac pumpe fra bcb da min låste seg for to år siden.

jerognal
07/05/14, 21:51
Nei min cluth laget ikke uluyd. bare hakket inn og ut hele tiden og null kjøling.
men klart det aller beste er jo helt ny kompressor om det er stygge ulyder fra den. husker at orginal kompressor ikke var dyrere enn uorginal, da volvo betalte god pant for den gamle.
Du må vel nesten ta en helhetsvurdering sjøl....