PDA

Vis full versjon : B230f får ikke bensin



Super
06/05/14, 06:28
Hei! Jeg trenger hjelp med forslag til feilsøking. Motoren starter ikke. Har gnist, og svinghjulssensor må være i orden siden jeg mister gnist når jeg tar denne av. Den starter også på startgass. Bensin får den frem til samlestokken eller railen. Lambdalyset i dashbordet lyser. Det er ingen feilkoder i uttak 2. Har byttet hjerne en gang å da startet den rett opp. Tror det er LH2.4 nett siden jeg har diagnoseboksen. Hva og hvor skal ha strøm for å åpne dysene? Kan jeg sette 12v rett på dysene for å se om se åpner? Når jeg setter pinnen i uttak 6 på diagnoseboksen lyser det konstant. Får heller ingen feilkoder om jeg drar ut lmm eller svinghjulssensor. Er hjernen gåen? Hvordan sjekke den?

eab
06/05/14, 10:49
Dysene jordes av bensinhjernen og har konstant 12v fra bensinpumpereleet (det hvite i midtkonsollen) via et annet rele ("dyserele" / "radio supression relay") som henger på spylervæsketanken.

Så du kan måle om dysene har 12v, og evt. prøve å høre om de åpner (tikkelyd). Sjekk også at alle de små jordkablene rundt om på toppen har god kontakt. Det er vel en eller to som går mellom toppen og torpedoveggen, samt to som kommer opp mellom toppen og innsuget sammen med dysekontaktene.

Super
06/05/14, 11:34
Dysene jordes av bensinhjernen og har konstant 12v fra bensinpumpereleet (det hvite i midtkonsollen) via et annet rele ("dyserele" / "radio supression relay") som henger på spylervæsketanken.

Så du kan måle om dysene har 12v, og evt. prøve å høre om de åpner (tikkelyd). Sjekk også at alle de små jordkablene rundt om på toppen har god kontakt. Det er vel en eller to som går mellom toppen og torpedoveggen, samt to som kommer opp mellom toppen og innsuget sammen med dysekontaktene.


Takk for svar! Skal prøve å måle når jeg kommer hjem.

Da tar jeg å måler minus fra batteri og måler + på kontakten til dysene. Så er det vel sånn at når tenninga er av skal det ikke stå + og med tenninga på så skal jeg ha 12V ? Om dette fungerer, er da begge releene i orden da? Da har jeg feilsøkt + siden til dysene?

Da har jeg igjen å feilsøke - fra hjernen? De jordingsledningene som er på innsuget, går de til hjernen?

Kan jeg også koble på 12V direkte på en dyse fra batteriet for å kjenne/høre om den åpner?

René Fredriksen
06/05/14, 16:01
For og teste dysene Gjør følgene:
1: Slå på tenning
2: Sett Diagnose pinnen i nr2
3: Hold så knappen inne i 1.5 sek med 1-2 sek mellomrom 3 ganger
4: Dioden skal nå begynne og blinke raskt og etter 5-20 sec skal dysene starte

Lykke til

Super
06/05/14, 19:31
For og teste dysene Gjør følgene:
1: Slå på tenning
2: Sett Diagnose pinnen i nr2
3: Hold så knappen inne i 1.5 sek med 1-2 sek mellomrom 3 ganger
4: Dioden skal nå begynne og blinke raskt og etter 5-20 sec skal dysene starte

Lykke til

Har prøvd dette, og dysene åpner ikke. Men jeg hører tikking fra de andre komponentene i den testen. Får ikke opp noen feilkoder heller.

Har nå vært å feilsøkt:
Dysene åpner om jeg setter 12V direkte så de er i orden. Alle dysene er 16 ohm. Har målt forskjellige ting. Har målt jordingsledningen så går fra hjernen og frem til dysene og det er i orden.

Eneste jeg stusset over var pinne nr. 30 som er på kontakten som skal på hjernen som jeg tror er signal som kommer fra om når man har automat når man skal starte. Det skal være 0 ohm men jeg fikk 1,5 ohm og lurer på om det kan være nok til at hjernen ikke fungerer eller noe sånt.

Jeg lurer på om selve hjernen er død og hvordan sjekker jeg den? Jeg får kjørt tester med diagnoseuttaket så betyr det at hjernen er i orden? Hva skal til for at hjernen skal åpne dysene?

René Fredriksen
06/05/14, 22:22
Følgene gjelder bensin styreenhet
Har ikke vært så mye bortig med P bryteren, men kan bekrefte at pinne 30 er til Park.
Pinne 18 er til dysene hvor styreenheten jorder i impulser ( konstant strøm på dysene)

Har du skikkeligt jord? Står 2 jordinger på fuel railen, på de 2 boltenen som fester fuel railen til innsuget. De går til styreenheten og er brukt til jording av dyser ( min åpnet ikke dysene når de var dårlig)
Pin 5/17/19/29 på styreenheten er jord når tenning er på.

Vet ikke om det var til hjelp. om dette er ett problem som bare skjedde en gang du skulle ut og kjøre har jeg liten tro på at styreenheten er defekt, har mer tro på dyse relé eller noe. Men kan ikke huske om det stod på + eller - side.

Super
07/05/14, 06:36
Følgene gjelder bensin styreenhet
Har ikke vært så mye bortig med P bryteren, men kan bekrefte at pinne 30 er til Park.
Pinne 18 er til dysene hvor styreenheten jorder i impulser ( konstant strøm på dysene)

Har du skikkeligt jord? Står 2 jordinger på fuel railen, på de 2 boltenen som fester fuel railen til innsuget. De går til styreenheten og er brukt til jording av dyser ( min åpnet ikke dysene når de var dårlig)
Pin 5/17/19/29 på styreenheten er jord når tenning er på.

Vet ikke om det var til hjelp. om dette er ett problem som bare skjedde en gang du skulle ut og kjøre har jeg liten tro på at styreenheten er defekt, har mer tro på dyse relé eller noe. Men kan ikke huske om det stod på + eller - side.

Takk for at du tar deg tid til å være med å løse problemet!

Dysereleet er vel det som står på ekspansjonstanken og det gir + til dysene.

Har tatt ut hjernen og målt kontakten som går til hjernen.
Har målt 5/17/19/29 og de har god kontakt til jord.
Og har pusset de jordingskablene som er på innsuget, men kan jo prøve å ta de helt av og så måle, men det er vel de som går til pinnene 5/17/19/29

Det som er nå er jo den parkbryteren som skal gå til jord er på 1,5 ohm og den skal være 0. Lurer på om det er nok til at hjernen ikke gjør som den skal men er ikke det sånn at da skal ikke starteren gå rundt? Har manuell så pinne 30 skal vel alltid være jordet.
Når jeg byttet hjerne så startet motoren rett opp og så lot jeg den stå å gå. Jeg flyttet bilen og ventet en uke, så startet jeg den opp igjen.
Litt senere tenkte jeg at jeg skulle starte bilen og la den gå så batteriet og systemet fikk kjørt seg. Så gikk den fint men så plutselig begynte den å jukse og jeg måtte gå å gi gass, men den døde og den har bare startet såvidt en gang etter det. Kan hjernen være ødelagt? Hvordan kan jeg måle den? Skal jeg bare skru den ene hjernen opp og se inni om noe er brent?

Jeg bruker dette skjemaet: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm
Under LH-Jetronic 2.4 B230F

Der på pinne 30 er komponent 212 som jeg ikke er sikker på. Det er manuell men det skal jo være 0 ohm der.
Kan ignition system unit 260 ha noe å gjøre med injektorene?
Kan hjernen være død? Og kan jeg slå på tenninga med hjernen utkoblet? Får ingen feilkoder? Blinker bare 1-1-1. Ville diagnoseboksen kjørt tester om hjernen hadde tatt kvelden?
Tror det er alarm på bilen og kan den ha noe her å gjøre?

Det lyser et ikon i dashbordet som ser ut som lambda.

volvo245gl
07/05/14, 12:14
Ta ut lambdaen å se om den er nedsotet. Rengjør den med rødsprit, la den tørke, og prøv om bilen starter etter det.
Siden lambda lyser er det en mulighet at den ikke sender rett signal til hjernen, og bilen fusker.

René Fredriksen
07/05/14, 18:04
Lamdaen skal ikke ha noe med at dysene ikke åpner volvo245gl :)
Det lyset som ser ut som en lambda ikon er Volvo sitt check engine lys og har ikke noe med lamdaen og gjøre,det lyser opp når du har en feilkode lagret, alt fra lamda til temp sensor til LMM e.t.c ( Det SKAL lyse når tenning er på) om du får 1-1-1 på både pin 2 og 6 så har du ikke feilkoder.

Sånn jeg leser det så går pin 30 til 212 (test socket), ikke vet jeg helt hva og hvor den er ( tviler på det er diagnose pluggen i maskinrommet) men greit, Pin 30 skal i allefall i gjord.

Pin 1/25/28 er de portene bensinhjernen har kontakt med tenningshjernen. Du sier du har Gnist på pluggene? om så, så er tenningshjenen OK (ignition system unit) Har du prøvd og fyre med startgass?
Om det er alarm så kan det ha noe og si ja da må du i så fall koble vekk alarmen, men det er jeg ikke erfaring med, og ikke hadde jeg nevnt det på et offentlig forum heller ;)




Som du ser på vedlegget mitt så går gjorden fra dysene til Pin18 videre til pin 87/1 på bensinpumpe relét samtidig som den går til pin 5 på luftmassemåleren som i gjenn har kontakt med pin 27/32/33 på styreenhet



4145

eab
07/05/14, 19:21
Har nå vært å feilsøkt:
Dysene åpner om jeg setter 12V direkte så de er i orden. Alle dysene er 16 ohm. Har målt forskjellige ting. Har målt jordingsledningen så går fra hjernen og frem til dysene og det er i orden.
Dysene skal ikke åpne bare ved at du kobler de direkte til 12v fra batteriet. De skal ha konstant 12v (med tenning på) og så bestemmer bensinhjernen åpningstid ved å pulsere minus (som altså går til pin 18 i hjernen). Hvis dysene konstant ligger til jord og du kan få de til å åpne bare ved å sette strøm direkte på de så er det noe galt. Hva er forhistorien til dette problemet? Har du gjort noe som kan ha utløst det? Vet av erfaring at dersom man f.eks setter en trimchip feil vei i tilsvarende bensinhjerne fra turbobil så vil dysene ligge konstant til jord.

Husk forresten å koble fra alle dysekontaktene hvis du skal måle i en av de.

Super
07/05/14, 19:58
Dysene skal ikke åpne bare ved at du kobler de direkte til 12v fra batteriet. De skal ha konstant 12v (med tenning på) og så bestemmer bensinhjernen åpningstid ved å pulsere minus (som altså går til pin 18 i hjernen). Hvis dysene konstant ligger til jord og du kan få de til å åpne bare ved å sette strøm direkte på de så er det noe galt. Hva er forhistorien til dette problemet? Har du gjort noe som kan ha utløst det? Vet av erfaring at dersom man f.eks setter en trimchip feil vei i tilsvarende bensinhjerne fra turbobil så vil dysene ligge konstant til jord.

Husk forresten å koble fra alle dysekontaktene hvis du skal måle i en av de.

Det jeg mente er at jeg koblet +og- rett fra batteriet bare for å utelukke at selve dysene ikke åpner. Har uke konstant minus, det er minus jeg mangler

Super
09/05/14, 20:17
Fikk start i dag på bilen! Er ikke sikker på om jeg har funnet feilen, eller om den kommer tilbake. Fikk start i dag. Det jeg har gjort siden forrige startforsøk er å ta det hvite releet og satt strøm direkte fra et batteri for å å sjekke om det var i orden. Ellers så tok jeg av kontakten til luftmassemåleren og da startet den. Motoren gikk veldig dårlig og jeg satte så inn kontakten på luftmassemåleren og da gikk den greit.

3 ting som kan ha vært problemet:
Jordingen på innsuget, men den har jeg sjekket før så tror ikke det var problemet.
Dårlig kontakt rele, er ikke sikker.
Det mest sansynligge er dårlig kontakt eller noe sånt når det gjelde luftmassemåleren.
Har også fått de første feilkodene :) Så nå vet jeg ECU er i orden.

Får håpe at feilen var dårlig kontakt. Skal si ifra om noe nytt skjer.

Super
10/05/14, 10:30
Motoren døde når jeg kjøre. Fikk kjørt den varm og så døde den bare...
Nå har jeg noen feilkoder så skal ut å lese av de så får vi se.
Synes det er rart at den bare døde.

René Fredriksen
10/05/14, 11:53
Motoren døde når jeg kjøre. Fikk kjørt den varm og så døde den bare...
Nå har jeg noen feilkoder så skal ut å lese av de så får vi se.
Synes det er rart at den bare døde.

Jeg ville tatt og byttet hele dyse relét ditt, jeg har hatt 1 kollega og en annen beskjent som hadde problem med at motoren døde når den ble varm og da var det dyse relét. ( det svarte i motor rommet)

Startet den når den ble kald i gjenn?

Super
10/05/14, 15:13
Bilen startet ikke nå nei.

Målte om jeg hadde + på dysene når tenningen sto på og jeg hadde +. Det som er rart er at jeg har + på begge kontaktene altså + og -
Jeg måler fra - på batteriet og til + på dysene.
Først får jeg opp ca. 10v og så går den sakte ned og jeg målte på begge kontaktene at jeg hadde + strøm som gikk nedover.