PDA

Vis full versjon : Kalsn's 940 TURBO Godkjent med B5234T T5!



Sider : [1] 2 3 4 5

Kalsn
14/06/10, 22:38
Kjøpte i fjor september, en 940 lt som så veldig fæl ut,:P med masse kromlister og alt det der styret. Og noen kilo kromlister senere så bilen ordinær ut. Orginalt levert med elspeil, b230fk, m90, elvinduer framme (har montert inn bake også) , stoffseter og bisonratt. Null aircondition :(
Har senere flyttet lmm til trykksiden og montert dumpventil med stort hell!

Handlet så inn Viking ecomax chip, 3" Jt eksos med 2 lyddempere og justerte opp trykket.

Ting som skal gjøres:
(X)Montere hvitblink framme og bak
(X)Skaffe og montere Mk2 Multilink
(X)Montere 3" Eksos
(X)300 hk Chiper
(X)Flytte Lmm og montere dumpventil
(X)Montere større turbo
(X)Større dyser, bosch 558
(X)Skaffe 3" Lmm
(X)Skaffe 960 dørhåndtak
(X)Elvinduer bake
( )Senkesett/Coilovers
(X)FELGER!
( )Add on
( )Datasprut
(X) Nytt grenrør, Adjen
(X) Alu cooler

Kommer garrantert til å bli oppdatert denne listen etterhvert med tiden!

Montert det vanlie, felger, blinklys osv :)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs048.ash2/35745_447926486132_602896132_6573433_2786116_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs108.snc4/35745_447926491132_602896132_6573434_2177653_n.jpg

Slik så det ut i starten, når bilen ble kjøpt
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1095.jpg

Nytt grenrør og holset hx35 montert, 3" trykkrør med 3" lmm, samt nye og større dyser, bosch 558

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1.jpg?t=1292598832

Kalsn
14/06/10, 22:40
Update :
Montert 960 håndtak, var så heldig å komme over ett sett i samme fargekode, 418-22 :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1096.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1097.jpg

Og hviteblink er på vei i posten!

Edit: kameraet er jævli sensetivt overfør forskjellig lys, så bildene blir dårlige! skal skaffe skikkelig kamera asap !!

Kalsn
14/06/10, 22:47
Da er holseten i boks også, hx35! Da valget sto mellom denne eller kinaturbo, og når de ligger i samme prisklasse så er jo valget enkelt!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1098.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1099.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1100.jpg
Vil et standard garrett baklokk passe på denne? ser jo veldigt likt ut?

Nettop bestilt Bosch 558 dyser fra fiveomotorsport.com også!

Luigi
14/06/10, 23:12
har du ikke et før bilde av hvor "stygg" bilen skulle være ? :P

Kalsn
14/06/10, 23:29
har du ikke et før bilde av hvor "stygg" bilen skulle være ? :P
nei har leita overalt, ligg vell sikkert på gammel tlf som e krasja! er vell ikke mulig å "spore" opp gamle autodb annoser:p?

Kalsn
16/06/10, 18:38
tenkte at jeg skulle begynne å handle inn litt deler og slikt til turbobyttet, vil ett helt vanlig garrett baklokk passe på eksoshuset? ser jo ut som vanlig 5 bolt?

jonass
16/06/10, 18:42
Garett lokk passa hvertfall ikke på den jeg hadde, ser ut som at du har samme eksoshus men ikke samme kompressor hus som jeg hadde.
Du finner tegninger av flense på nettet så får du skjært ut en om du skal ha noe annet enn v-band

Kalsn
16/06/10, 18:49
Garett lokk passa hvertfall ikke på den jeg hadde, ser ut som at du har samme eksoshus men ikke samme kompressor hus som jeg hadde.
Du finner tegninger av flense på nettet så får du skjært ut en om du skal ha noe annet enn v-band
neida ender sikkert opp med å bruke v-band'en! syns jeg så at du hadde brukt den orginale oljetilførselen, eller tar jeg feil ?

940pearl
16/06/10, 18:50
Ja du skulle hatt en Dp med V-band:rolleyes:

Kalsn
16/06/10, 18:54
Ja du skulle hatt en Dp med V-band:rolleyes:
ja du har v-band, jeg har penger, vi kommer nok til enighet! :D

940pearl
16/06/10, 18:55
hehe, nja;)

Næssen
16/06/10, 20:28
fin bil, men litt småhøy.hehe:)

Kalsn
18/06/10, 16:25
fin bil, men litt småhøy.hehe:)
hehe ja er akkurat som å kjøre båt:p! senking blir satt litt tilside nå som det prioriteres turbo!

Kalsn
19/06/10, 22:05
Fikk turboen og 3" lmm i posten i dag :)
mangler bare div slanger ect så kan jeg komme igang me monteringen.
Syns oljekoblingen inn på turboen virker meget lik den orginale, kan dette være tilfellet?

jonass
19/06/10, 22:12
Jeg fikk til og bruke orginalt olje rør på turen ja, returen ble bare kappa og brukt slange i mellom

Kalsn
20/06/10, 16:25
var ute å skulle snu kompressorhuset og lagerhuset.
Da jeg skulle snu lagerhuset, så løsnet alle skruene uten problemer, og fikk snudd huset uten noen som helst problemer. MEN når jeg satt alt i hop igjen så har det faen mæ blitt kast i akselen (ikke inn ut, men opp ned) , den var helt uten kast før jeg bynte, er det det mulighet for at konen mot eksoshuset ikke er helt presset ned? eller har jeg prestert å ødelagt turboen?! er ikke snakk om "mye" kast, 1 til kanskje max 2 mm!

jonass
20/06/10, 17:07
1 til 2mm kast i aksling er total havari ved første oppstart det. Men kan ikke fatte hvordan du har fått til dette. Har du brukt spett eller?

Kalsn
20/06/10, 17:43
1 til 2mm kast i aksling er total havari ved første oppstart det. Men kan ikke fatte hvordan du har fått til dette. Har du brukt spett eller?
er ca 1 mm kast, har ikke snøring i det hele tatt hvordan dette har gått til! brukte kun en 13mm nøkkel å mine egne hender til hele operasjonen, så har ikke vært brukt noe som skulle klare å skade den, syns dette var jævli rart? ble ikke brukt noe som helst håndmakt heller, ikke nok til å kunne skade noe som helst.
Er det nok å kjøpe overhalings sett får å få dn i ok stand igjen?
takker for svar!

volvoRsport
20/06/10, 18:32
er ca 1 mm kast, har ikke snøring i det hele tatt hvordan dette har gått til! brukte kun en 13mm nøkkel å mine egne hender til hele operasjonen, så har ikke vært brukt noe som skulle klare å skade den, syns dette var jævli rart? ble ikke brukt noe som helst håndmakt heller, ikke nok til å kunne skade noe som helst.
Er det nok å kjøpe overhalings sett får å få dn i ok stand igjen?
takker for svar!

Er ikke slakk du mener? Litt radialslakk er ihvertfall normalt, dette stabiliserer seg når du får oljetrykk.

Kalsn
20/06/10, 18:37
Er ikke slakk du mener? Litt radialslakk er ihvertfall normalt, dette stabiliserer seg når du får oljetrykk.
har nok ordlagt meg litt feil her, mente nok sikkert slakk! er litt usikker på om det er forskjell mellom slakk/kast?
men når jeg kjenner på akselen så vandrer den pittelitt til sides :confused:

jonass
20/06/10, 18:39
Ja den skal vandre litt, så på holsets sider at det skulle være rimelig mye faktisk. Så dette er nok greit ja. Kan hande det har vært monterings olje på lagra før du bynte også har du sikkert snurra litt på den så har den kommet bort og derav slakken.

volvoRsport
20/06/10, 19:12
har nok ordlagt meg litt feil her, mente nok sikkert slakk! er litt usikker på om det er forskjell mellom slakk/kast?
men når jeg kjenner på akselen så vandrer den pittelitt til sides :confused:

Da trenger du ikke bekymre deg ;)

Kalsn
20/06/10, 19:53
Da trenger du ikke bekymre deg ;)
ja ble rimelig småsvett der ja! :o

angående porting av wg-hullet, er det snakk om mange mm da? er vel ca 1.5bars grunntrykk, og vil ha muligheten til å komme lavere en det
http://i754.photobucket.com/albums/xx185/tommykarlsen/DSC00480.jpg

940pearl
20/06/10, 19:55
Lavere enn 1,5 bar? Pingle:p

jonass
20/06/10, 20:00
Port den så stor at flappen klarer akkurat og tette, evt bytte ut flappen om du får til det, regner med den er laget av noe sært stål sikkert. Men 321 går nok greit.

Kalsn
20/06/10, 21:01
Lavere enn 1,5 bar? Pingle:p
hihi vi ska ikke end opp med total havari her :D


Port den så stor at flappen klarer akkurat og tette, evt bytte ut flappen om du får til det, regner med den er laget av noe sært stål sikkert. Men 321 går nok greit.
ja okei blir nok å porte mest mulig da :)
ser at utløpet på kompressoren er litt spesielt, akkurat som det er en eller annen uthevning, eller ring av noe slag, er vell 3" på selve ringen og 2.5" rett før, lurer på hvordan str jeg ska bruke på silikonslangen osv, har en følelse på at det blir vanskelig å feste slangen på utløpet, mtp at ringen bare er ca 5mm bred, kanskje man heller skulle slipe den vekk og få 2.5 ut heller

Kalsn
24/06/10, 23:30
hadde planlagt å montere hxn i løpet av helga, men hadde selvfølgelig glemt å bestille v-bandsflens å klemme sammens med resten av bestillingen, så skal få den montert i løpet neste uke :).
Så blir å montere 558 dysene og 3" lmm i morgen, angående montering av dysene, er det noe man burde være ops på, eller bare plugg and play? ;)

940pearl
24/06/10, 23:41
plug & play;)

Kalsn
26/06/10, 02:21
har montert 558 dyser og 3" lmm i dag. Alt gikk smertefritt å montere, men syns bilen jager vell mye på tomgang, samt når jeg trør inn clutchen så faller turtallet ned på 300-450rpm, før så å gå opp til normal igjen. Fikk også lambdalampen til å lyse i dashbordet pga dette. Bilen går helt normalt ellers når jeg drar på osv. Har selv en liten anelse av at det er t-stykket for lmm som er synderen, noen andre som har noe forslag på hva det kan være?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2351.jpg

940pearl
26/06/10, 10:30
er ikke Lambda lampe, er motor feil lampe;)

Fjellvang
26/06/10, 11:18
Burde vel hatt 3" ett støkke før og etter Lmm'en, blir mye turbulens slik du har det nå..

Kalsn
26/06/10, 15:50
Burde vel hatt 3" ett støkke før og etter Lmm'en, blir mye turbulens slik du har det nå..
ja har trua på turbulens jeg å, skal prøve å få laga meg 3" ett stykke før lmm'n, hvor viktig er det med 3" etter lmm'en da? har ikke all verden med plass igjen :P

Kalsn
30/06/10, 02:19
Har demontert grenrør å tatt av 13c'n i dag, skal sende grenrøret til planing i morgen, mangler egentli bare v-bandsflensen å klemmen da!
Samtidig kjenner jeg at bilen virker mye mer sterkere nå enn tidligere, nå som dysene og hjernene virker som de skal, gleder med jævli til å få inn hxn, ser for meg det skal funke bra, spent på åssen ladetrykket blir :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2651.jpg
og ja gammelturboen kan godt sammenlignes med varmluftspistolen ved siden av! :D tok førøvrig nesten 1 time før man kunne stikke hodet under panseret i dag før jeg skulle starte....

TeamBørnOut
30/06/10, 02:47
prøv å port opp grenrøret litt.

Kalsn
30/06/10, 09:19
prøv å port opp grenrøret litt.
Jess hadde tenkt å porte det litt opp, inngangen på turboen er jo litt større enn utløpe på grenrøret, så skal ta så mye som jeg tørr.

Kalsn
01/07/10, 23:57
Fikk grenrøret tilbake etter bare 4 minutter, grei service, men er vell ikke store jobben. Har montert på turboen i dag, fikk til å bruke orginal oljetur, med litt makt, og hvem faen skulle tru at det var trangt under pansert på en gammel volvo...Har også gjort klart alle trykkrørene samt luftfilter. Ble forøvrig jævli trangt mellom aktuatorn og karrorsseriet, så får sjå hvordan det blir.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/52.jpg

Oljerøret ligger veldig nært grenrøret, hva er anbefalt å legge utpå det, noe varmeavvisende greier eller?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/53.jpg
Satser å bli ferdig i morgen, eneste som gjenstår er å sveise eksosen å fylle på olje! :D
Er jævli spent på hvordan og NÅR trykket kommer, har portet grenrøret, men usikker på om det ble nok.

TeamBørnOut
02/07/10, 02:50
det er dårlig plass under panseret på rwd volvo! se all plassen man har på en fwd volvo i forhold :D
Du har sikkert lest /hørt det før. men en orginal manifold fra en sugebil + noen rørbiter så har du et veldig bra grenrør for en billig penge som virkelig får farten på den turbon. da får du benyttet pulsplitt funksjonen også :)

Kalsn
02/07/10, 09:39
det er dårlig plass under panseret på rwd volvo! se all plassen man har på en fwd volvo i forhold :D
Du har sikkert lest /hørt det før. men en orginal manifold fra en sugebil + noen rørbiter så har du et veldig bra grenrør for en billig penge som virkelig får farten på den turbon. da får du benyttet pulsplitt funksjonen også :)
ja har skrua litt v70n å vet det er myee trangere der, men man skulle tru det var bedre plass på 940n, men var jo umennesklig trangt nede med oljeuttaket :P
Angående grenrør så hadde jeg planlagt å kjøpe et fra ajden , men ble så spontant disse greiern her nu at det ble til at jeg brukte det orginale først å fremst, å se hvordan det funker :D spørs om det ikke blir ny kam før grenrør :P

Kalsn
03/07/10, 21:06
ble såppas ferdig i dag at jeg fikk prøvekjørt:D kjører kun med dp så bråååker... Lyden å draget overasket meg jævli! suser noe inni helvete, MEN, når jeg drar på før fult, så kommer jeg kun til 0.7 bar så henger faen ikke clutchen med lengre, så turtallet fyker til værs å null framdrift. gudene vet hvor lenge den har sitti på bilen... viste den var klar for utskiftning meeen.. orginal 13c null problemer med 1 bar, null sluring, men nå på 0.6 så slurer den :D
Hvordan clutch er å annbefale til "300hk oppsett"?

jonass
03/07/10, 23:47
Hehe, orginal clutch slurer man livet av fort med den turbon der ja. Dekk også for den saks skyld:D

vet ikke hvilket svinghjul du har jeg men skaff deg et enkelmasse svinghjul, 763tp og diesellammel, flere tråder her på forumet om clutch.

hvordan lada den?

Luigi
03/07/10, 23:52
tøft! det var en sikkelig massiv Turbo du har putta under huvet! :D

Kalsn
04/07/10, 03:15
Hehe, orginal clutch slurer man livet av fort med den turbon der ja. Dekk også for den saks skyld:D

vet ikke hvilket svinghjul du har jeg men skaff deg et enkelmasse svinghjul, 763tp og diesellammel, flere tråder her på forumet om clutch.

hvordan lada den?
Ja clutchen var jo skikkelig skuffelse, noen ganger klarere den å ta tak, noen ikke...
Er utrolig glad for at jeg ikke brukte mye penger på en 19T eller t3/t4, fordi trur ikke spoolen ville vært så extremt mye tjappere. Starter å ladde på ca 2500, har ca 1 bar på 3200, å 1.5-1,6 på 3300-3500 :D
Men det som overasket meg mest var det med clutchen, at denne på 0.6 bar slurer clutchen, men på 1 bar med 13c er det ikke tegn til det :p



tøft! det var en sikkelig massiv Turbo du har putta under huvet! :D
jess er så vidt plass, må bankes litt til i rammevangen :D

TeamBørnOut
04/07/10, 05:31
motorn puster litt lettere så man behøver ikke ha like mye trykk for å få mer effekt :D

Skaff deg bedre clutch / enkelmasse svinghjul nå så du får tatt noe skikkelig pådrag :D

Kalsn
04/07/10, 17:01
har fått sveiset sammen eksosen i dag, lekker selvfølgelig litt her å der, men skal fikse det senere, er vell kun cluchten som er noe å sette fingeren på nå :)
angående diesellammel, hvordan er det du tenker på da Jonass?

TeamBørnOut
04/07/10, 17:28
enkelmasse svinghjul fra en 940 med F motor og en lamel til en 940 diesel (med m90) <-- tipper han mener et slikt oppsett. motoren blir mye livligere med lettere svinghjul

Kalsn
04/07/10, 22:17
enkelmasse svinghjul fra en 940 med F motor og en lamel til en 940 diesel (med m90) <-- tipper han mener et slikt oppsett. motoren blir mye livligere med lettere svinghjul
jess sjønner, må trykkplata byttes i samme sleng? har liten peiling på clutch:P

TeamBørnOut
04/07/10, 22:19
Den må det ja :) men det er bare en fordel :D

Kalsn
05/07/10, 22:46
Den må det ja :) men det er bare en fordel :D
enkel massesvinghjul, hvor er det å oppdrive? må man på huggern eller? har noen en direkte link til evt anbefalt trykkplate og clutch som er brukans? :)
takker for evt hjelp!

Kalsn
05/07/10, 22:46
og helst ikke det aller dyreste i verden :p

940pearl
05/07/10, 22:50
i den 240 som jeg kjørt på dompen står det enkelmasse.. Sku jo ha tatt det av men rak det aldri:p

Gammle te Bjørni altså.

Kalsn
05/07/10, 22:54
i den 240 som jeg kjørt på dompen står det enkelmasse.. Sku jo ha tatt det av men rak det aldri:p

Gammle te Bjørni altså.
okei får stikke å skru det av da!
men så kommer spørsmålet, kan samme type clutch brukes på enkelt og dobbeltmasse eller? å hvordan clutch skal jeg bestille?

940pearl
05/07/10, 23:06
reng pedrsen racing på tlf 69 15 57 11

han veit alt om clutch t Volvo! e bære å sei du ska ha en heftig kopling te 940 me enkelmasse og 20 splines M90

Vær rask. tar sommerferi den 10. ;)

Kalsn
05/07/10, 23:16
reng pedrsen racing på tlf 69 15 57 11

han veit alt om clutch t Volvo! e bære å sei du ska ha en heftig kopling te 940 me enkelmasse og 20 splines M90

Vær rask. tar sommerferi den 10. ;)
tar tlf i morgen! :)
men hvordan er det med enkeltmassesvinghjul, må det ikke ha hull for svinghjulsføler? har alle med enkeltmasse det eller?

940pearl
05/07/10, 23:16
alle med LH 2,4 ja

Kalsn
05/07/10, 23:23
alle med LH 2,4 ja
okei det sto lh.2.4 på 240ien? regner med at det e såppas liten jobb å bytte svinghjul at jeg bare tar det i samme sleng som jeg bytter clutch, er vell ikke store jobben når jeg først har oppe?

940pearl
05/07/10, 23:32
jepp hva d ja..

Næsj e vel 8 skrua elns ;) bære pass på å merk dem, så svenghjule ikke står i feil posisjon

Kalsn
06/07/10, 11:18
Nei dem hadde ikke svinghjul, å heller ingen biler med lh2.4, kun 1 med lh.2.2.
Blir bare å bruke dobbeltmassesvinghjule viss ikke jeg kommer over et enkeltmasse asap! :p
er ingen som har, eller veit av ett? helst i Norge da jeg vil ha clutch igjen

940pearl
06/07/10, 15:27
hmm, voldsomt ka fort dem hadd laga spikker av den.. e jo bære ett par uke sia æ va me den

Kalsn
06/07/10, 15:34
hmm, voldsomt ka fort dem hadd laga spikker av den.. e jo bære ett par uke sia æ va me den
kordan farge va det på den?

Kalsn
06/07/10, 20:59
Har forresten fått montert hvite blinkers bak nå. Kom også over ett par meget billige 17" felger som jeg var nesten nødt å kjøpe :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/425.jpg
og ja er faktisk mulig å stikk hodet inn mellom dekk og hjulbue :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/426.jpg
skal prøve å invistere i et senkesett asap, men blir clutch først, kanskje bosch'n må til verks, hvem vet... :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/427.jpg

roffenn
06/07/10, 22:38
Så jo pene ut :D

Kalsn
07/07/10, 12:50
Bestilte nettop ny clutch fra pedersen racing, blir bare å bruke dm-svinghjulet inntill videre, da jeg ikke fikk tak i enkeltmasse og MÅ ha ny clutch nu.
Bestilte ny trykkplate og lamell. Ifølge pedersen skulle det være god nok til 550 nm, så får håpe det blir bra nok :)

TeamBørnOut
07/07/10, 12:52
Det var synd :/ men når du får tak i et enkelmasse svinghjul så sender du det til meg så skal jeg dreie det ned / frese så du kan bruke lamelen og trykkplata du har kjøpt nå på det :) Da sparer du noen kilo der også :)

Kalsn
07/07/10, 13:28
Det var synd :/ men når du får tak i et enkelmasse svinghjul så sender du det til meg så skal jeg dreie det ned / frese så du kan bruke lamelen og trykkplata du har kjøpt nå på det :) Da sparer du noen kilo der også :)
Jess kjempe! :D har forhørt meg om noen svinghjul i sverige, men ikke fått svar enda:| er det snakk om mye som må dreies vekk får å få lamelen/trykkplata til å passe?

TeamBørnOut
07/07/10, 13:36
er litt. men ikke så ille mye. et F svinghjul pleier å ligge på 400kr på huggerene i norge. det finnes ørten stk rundt om :D så ikke vits i å betale masse for et + masse i frakt

Kalsn
07/07/10, 13:47
er litt. men ikke så ille mye. et F svinghjul pleier å ligge på 400kr på huggerene i norge. det finnes ørten stk rundt om :D så ikke vits i å betale masse for et + masse i frakt
okay, nei skulle ha 500 her på høggern, å da måtte jeg skru av selv, å bilen sto jævli dårlig til :( skal høre litt rundt om i landet her, du veit ikke av noen store huggeri som kanskje har ?

TeamBørnOut
07/07/10, 14:19
jeg pleier hente i sarpsborg på huggeren der.(ligger ved grålum. husker ikke navnet i farta)

Kalsn
09/07/10, 17:43
clutchen ankom postkontoret i dag, men kluss med åpningtidene.. så må hente ut i morgen! de ble sendt i går, altså bare 1 dags leveringstid fra pedersen.. Imponerende :D så blir nok å montere i morgen. Ellers så har ikke de stygge slangklemmene ikke sjanse å holde silikon slangene på plass, så de spretter av i tur og orden, å selvfølgelig på lmm'en å.. så "gitteret" som står i dn er sportløst forsvunnet nå :P har sikkert havnet i motorrom eller veien. Blir å kjøpe noen skikkelige klemmer straks :)

TeamBørnOut
09/07/10, 17:47
husk å tørk veldig godt rent før du setter på slangene. tørk slangene godt også. det gitteret bør du finne igjen. det er viktig for at lmm skal fungere som den skal

Kalsn
09/07/10, 19:08
husk å tørk veldig godt rent før du setter på slangene. tørk slangene godt også. det gitteret bør du finne igjen. det er viktig for at lmm skal fungere som den skal
ja de er tørr å rein, å fin :D
Trur sjansen for å finne det er 0 nå. Fant det ikke i motorrommet rett etter at at slangen spratt av (huff 1.6bars trykk), så falt nok ned med girkassen å rett på veien :( skal springe ut å se en gang til, vem vet!
Må prøv å få stilt ned ladetrykket også nå, trur jeg har litt å gå på mtp staget til aktuatoren, "problemet" er jo at når jeg bunner gassen, så tar det bare noen omdreininger så er trykket 1.7, spooler sykt fort fra 0.3-1.7. Å 1.7 bar er lite aktutelt for å si det sånn :p

TeamBørnOut
09/07/10, 19:16
jo! før du skyter lokket på lmmen din :D ta noe tokomponent lim å lim det fast :)
1.7 går fint det hvis bilen ikke kutter? har du suppe nok?
Stikk så inn å ta te sila eller melsiktern til dama å bruk den som netting til lmm :)

Kalsn
09/07/10, 19:30
jo! før du skyter lokket på lmmen din :D ta noe tokomponent lim å lim det fast :)
1.7 går fint det hvis bilen ikke kutter? har du suppe nok?
Stikk så inn å ta te sila eller melsiktern til dama å bruk den som netting til lmm :)
TAKK TBO du er en engel :D fant faen mæ gitteret BAK batteriet nu :p heilt å fint :)fant ei tang der også ..rart.. :P den "låseringen" fant jeg igår, skal prøve å sette det på igjen nå :P

Kalsn
09/07/10, 19:31
ja den får nok bensin trur jeg, kutter ikke, har vært på 2 bar(!) når clutch fikk tak i 3 gir... å null kutt, å måleren min går kun til 2bar, så kem vet hvor mye den egentli skulle vise :D må få stilt ned snart :P

TeamBørnOut
09/07/10, 19:33
hehe men hvis den ikke kutter så trenger du ikke skru ned trykke! motorn din tåler det! Husk at den faktisk har det bedre nå en hva den har med en 13c på 1bar :D (det gjelder ikke drivlinja dessverre :D)

Kalsn
09/07/10, 19:38
hehe men hvis den ikke kutter så trenger du ikke skru ned trykke! motorn din tåler det! Husk at den faktisk har det bedre nå en hva den har med en 13c på 1bar :D (det gjelder ikke drivlinja dessverre :D)
hehe ja vi får håpe den tåler det :P
men angående lokket på lmm, jeg hadde limt det med sikaflex, men ser at limet har løsna nå, ser også at "pakkningen" som ligger rundt oppå der har bynt å vrenge seg litt opp(?). er det bare å ta et lite flatjern å vippe det opp, å kline litt tech7 el lignende der?

TeamBørnOut
09/07/10, 19:44
mange bruker loddebolt og smelter det litt fast igjen. 2bar er mye trykk vettu :D står litt å presser på det. jeg har ikke lada så mye selv så vet ikke hvordan lmm vil holde best mulig. men sikaflex er jo litt fleksibelt? men hvis du smører på litt å lar det tørke så tror jeg nok det skal holde. "tror:D"

Kalsn
09/07/10, 19:50
mange bruker loddebolt og smelter det litt fast igjen. 2bar er mye trykk vettu :D står litt å presser på det. jeg har ikke lada så mye selv så vet ikke hvordan lmm vil holde best mulig. men sikaflex er jo litt fleksibelt? men hvis du smører på litt å lar det tørke så tror jeg nok det skal holde. "tror:D"
ja er redd det ble litt for fleksibelt! :p skal prøve noe sterkere greier, eller evt loddebolt. Er bare jævli plaget med ujevn gange på tomgang, og nøkking under lav hastighet. Virker som den får for mye bensin, mer eller mindre drukner. Har overgang 2.5 -> 3" på lmm'en, håper det bare er litt turbulens :p

TeamBørnOut
09/07/10, 19:54
Ja lmmn liker å ha et rør før og etter seg for å få "stabil" luft. sleng ut bilder av motorrommet da? så kanskje man ser noe rart du har oversett?

Kalsn
09/07/10, 20:03
Ja lmmn liker å ha et rør før og etter seg for å få "stabil" luft. sleng ut bilder av motorrommet da? så kanskje man ser noe rart du har oversett?
helvete heller, kameraet er selfølgelig ødelagt å tar kun svarte bilder, ska finne det andre kameraet i løpe av kvelden :P

Kalsn
10/07/10, 12:11
Skal til å skifte clutch nå asap, har aldri gjort dette før, så blir spennende :P
er det noe spesielt jeg burde tenke på? noe som bruker og være svært vanskelig, noe som evt må settes til med moment eller? Noen som gode framgangsmåter? :D takker for evt hjelp :P

jonass
10/07/10, 12:16
Er vel bare og huske loctite på skruene til trykkplata. Og momentet det skal være på de, 35nm mins jeg.

Kalsn
10/07/10, 12:31
Er vel bare og huske loctite på skruene til trykkplata. Og momentet det skal være på de, 35nm mins jeg.
okei, så det skal være 35nm da? noen som vet helt sikkert eller? Er det forresten noe annet man må ta høyde for eller ?

mcnugget
10/07/10, 15:39
Moment burde du vere sikker på, kanskje litt sikrere en at det mins av en her innpå forumet.. ;) Lykke til med clutchbytte... :)

Kalsn
11/07/10, 15:38
Moment burde du vere sikker på, kanskje litt sikrere en at det mins av en her innpå forumet.. ;) Lykke til med clutchbytte... :)
SANT! er det noen som vet helt sikkert hvor mye moment det skal være?

Jobbe88
11/07/10, 17:50
SANT! er det noen som vet helt sikkert hvor mye moment det skal være?

Jeg stramma til 70nm.

Kalsn
11/07/10, 19:41
Jeg stramma til 70nm.
okei, på vadis sto det 25NM, vet ikke om det e litt lite , men skal vell sitte litt?

jonass
11/07/10, 19:46
Det er jo m8 bolter dette, 12.9 meg bekjent, så 35nm er det som er normalt moment på slike bolter.
Svinghjuls boltene skal strammes med 80nm og loctite der også, slurv ikke med dette om du er glad i føtter og god helse

Kalsn
11/07/10, 19:55
Det er jo m8 bolter dette, 12.9 meg bekjent, så 35nm er det som er normalt moment på slike bolter.
Svinghjuls boltene skal strammes med 80nm og loctite der også, slurv ikke med dette om du er glad i føtter og god helse
ja tenke rundt 30-40 nm, å locktite. Svinghjulsboltene har jeg ikke rørt da jeg ikke skal av me svinghjulet :)

jonass
11/07/10, 20:22
Men du skal ikke kjøre med dobbelmasse svinghjul vel?
Lover deg at det ryker rimelig fort

Kalsn
11/07/10, 21:34
Men du skal ikke kjøre med dobbelmasse svinghjul vel?
Lover deg at det ryker rimelig fort
er nok strengt tatt nødt til å bruke dmhjule mitt inntil videre, da jeg ikke har fått tak i ett enkeltmasse, og har tid til å vente på ett heller. Men er fortsatt på utkikk etter ett, TBO skal dreie det ned slik at trykkplata og lamellen jeg nå har kjøpt skal passe.

jonass
11/07/10, 21:36
Det må jo stiftes om i tillegg da, men det vet TBO

volvoRsport
11/07/10, 21:48
er nok strengt tatt nødt til å bruke dmhjule mitt inntil videre, da jeg ikke har fått tak i ett enkeltmasse, og har tid til å vente på ett heller. Men er fortsatt på utkikk etter ett, TBO skal dreie det ned slik at trykkplata og lamellen jeg nå har kjøpt skal passe.

Timos Motor har ferdig maskinert enkelmassesvinghjul for 240mm clutch.

Kalsn
12/07/10, 01:48
Timos Motor har ferdig maskinert enkelmassesvinghjul for 240mm clutch.
ja flott skal høre med de :D


Det er jo m8 bolter dette, 12.9 meg bekjent, så 35nm er det som er normalt moment på slike bolter.
Svinghjuls boltene skal strammes med 80nm og loctite der også, slurv ikke med dette om du er glad i føtter og god helse
fant nå ut at å stramme de til med 35nnm var aaalt for mye for de stakkars umbrakoboltene , endte opp med at 1 bolt knakk inni svinghjulet, men fikk heldigvis skrudd ut den for locktitn fikk festet seg. Å er jeg heldig så klarer jeg å få tak i samme bolt i morgen, å da blir det kun 25nm :P

Kalsn
12/07/10, 23:22
Fikk montert ferdig clutchen i kveld. Så null sluring nå :)
Syns den drar meeget bra nå :D glipper i 2.gir me 225 å tørr asfalt. Men har nå et enda større problem, er nødt til å få ned ladetrykket på et slags vis, får 1.5 i 2 gir, og girer jeg opp i 3. så spretter den momentant opp i 1.8-2 bar. Null tenningsbank eller kutt, men dette er overhodet ikke holdbart over tid, så må få ned trykket :P
MEN er fortsatt meget imponert av hvor tjapt den spooler i forhold til hva man hadde "forventet" med en så stor turbo.

940pearl
12/07/10, 23:24
Slipper den på begge ?;)

Kalsn
12/07/10, 23:28
Slipper den på begge ?;)
har en høyrebakhjulstrekker.... :p

940pearl
12/07/10, 23:34
hehe:D

mcnugget
13/07/10, 00:20
typisk :D

Kalsn
13/07/10, 10:17
typisk :D
ja kjedelig :confused:

Man får ikke kjøpt aktuator med mindre grunntrykk til holset egentlig? Kjører litt med hjerte i halsen når jeg har fult pådrag i høyere gir :P

henrik940
13/07/10, 10:58
ja kjedelig :confused:

Man får ikke kjøpt aktuator med mindre grunntrykk til holset egentlig? Kjører litt med hjerte i halsen når jeg har fult pådrag i høyere gir :P

Må få deg sperre! Ekke sikkert det spinner så lett da :p

Kalsn
14/07/10, 16:50
har nettop fått montert på dumpventilen min, som spratt av rett etter jeg hadde byttet turbo. Den spratt rett av og i viften, som resulterte i at samtlige blad ble litt "voldtatt" :D Høres ganske gått når 1.6 bars trykk skal igjennom 34mm dump :P trur jeg skulle ha hatt en større en, da den dumper i halvannet sekund.

Jobbe88
14/07/10, 18:43
har nettop fått montert på dumpventilen min, som spratt av rett etter jeg hadde byttet turbo. Den spratt rett av og i viften, som resulterte i at samtlige blad ble litt "voldtatt" :D Høres ganske gått når 1.6 bars trykk skal igjennom 34mm dump :P trur jeg skulle ha hatt en større en, da den dumper i halvannet sekund.

Film? ;)

bxuxn
20/07/10, 01:24
Skjedd noe nytt her? :p

Kalsn
20/07/10, 17:22
Skjedd noe nytt her? :p
hvordan viste jeg at du ville være den første å komme med en kommentar rett etter ulykken? :p

var en smule uheldig å dulte borti autovernet og rett ned i grøften i går. Så venstre forskjerm, støtfanger, hovedlykt venstre og panser er ødelagt, flax at det gikk så bra som det gikk egentli! satser på å dra å få hentet delene jeg trenger i morgen, så etter det trenger de bare å bli lakkeert! skal prøve å få kastet ut et bilde asap også!

jonass
20/07/10, 17:25
Auda ikke gøy med slikt, hvordan sjedde det?

Kalsn
20/07/10, 23:46
nei er vell aldri gøy, er helt utrolig fort gjort, alt skjer på millisekunder :confused:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1851.jpg
men er nu egentlig ikke verre en å få på ny støtfanger, lykt å skjerm så er det i orden. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1852.jpg
og ikke minst har man en fin unnskyldning for å få kjøpt seg add on i samme sleng nu også :rolleyes:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1853.jpg

Men angående disse "demperene" som det står caution explosives may accour, eller va det nå enn står, er mulighet for at jeg må bøye det ene feste (altså der man skrur fast den bjelken), er det slik å forstå at air-bagen vil løses ut vis mann IKKE skulle koble ut batteriet(eller gjør noe annet lurt) FØR man skal prøve å bøye de litt på plass igjen ?

henrik940
21/07/10, 03:39
Nei. Sensorene sitter under førerstolen, og må ha noen "spesielle" krefter for å utløses.

ChrML
21/07/10, 05:34
Nei. Sensorene sitter under førerstolen, og må ha noen "spesielle" krefter for å utløses.
Det stemmer det. Sitter under førerstolen og løser ut på G-krefter. Så og så mange over så og så lang tid.

Kalsn
21/07/10, 11:42
Det stemmer det. Sitter under førerstolen og løser ut på G-krefter. Så og så mange over så og så lang tid.
aha! så den kan også utløses ved påkjørsler bakfra/sidenfra da?

gaupe
21/07/10, 11:57
aha! så den kan også utløses ved påkjørsler bakfra/sidenfra da?

Det er vel ei fjørbelasta kule som skal slå i kontakt, så ein sensor tek seg av krefter i ei retning, den andre i andre retninga - om du har sideairbag.

Demparane på fangerane kan eksplodere om dei vert varma opp, akkurat som ein vanleg støtdempar, sidan det er det det er.

ChrML
21/07/10, 14:31
Sideairbag på 960 hvertfall er kun en mekanisk airbag montert på siden av stolene uten noen mekanisk forbindelse. Løser ut ved stort nok sjokk. Kan fint løse ut de ved å sparke hardt i dem.

Er flere typer sensorer i kontrollenheten. Noen har kule som hviler i et magnetfelt, mens nyere biler har solide state sensorer. Finnes også andre patenter.

gaupe
21/07/10, 14:43
Sideairbag på 960 hvertfall er kun en mekanisk airbag montert på siden av stolene uten noen mekanisk forbindelse. Løser ut ved stort nok sjokk. Kan fint løse ut de ved å sparke hardt i dem.

Er flere typer sensorer i kontrollenheten. Noen har kule som hviler i et magnetfelt, mens nyere biler har solide state sensorer. Finnes også andre patenter.

Sensorane fram til og med 98 er produsert av Bofors, Virkar rimeleg primitivt ja.

940pearl
21/07/10, 19:15
Ja trur du trenger ett par sideskjørter på den kanalen der;)

Kalsn
21/07/10, 22:09
Ja trur du trenger ett par sideskjørter på den kanalen der;)
skal prøve å få den rettet ut mest mulig, ser egentli ut som en grei jobb å få til :) ser nå ut til at jeg må til volvo å få ny støtfanger, da det er ordrett umulig å få tak i!

Kalsn
22/07/10, 17:07
har etter ufatterlig mye leiting nå funnet og bestilt det jeg trenger i første omgang:
Ny fanger kommer fra volvo, rundt 3500,- pluss express over natt på 350.
Ny brukt framskjerm i samme fargekode (418), skal være i ok bruksstand 1000,-
Også kjøpt 2 brukte frontlykter, kjøpe 2 da jeg ikke vil ha noe forskjell på glasset. Følger også med 2 stk us-blink og lister under lyktene 1700,-.
Panseret og lakkertdel på bakfanger trenger kanskje litt oppfriskning også men det blir satt litt på vent :p skal ha en lakkering av evt skjerm og panser, add-on, og div andre greier på augustlønna :)

Kalsn
24/07/10, 00:12
Tenkte at jeg skulle få kjøpt meg cruise control, men syns det ligger lite ute til salgs, http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-Cruise-Control-740-1985-90-Auto-OE-Instruct-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2308c9b410QQitemZ15047 1291920QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries fant dette på ebay, riktig nok til 740 med automat, må jeg ha til manuell eller er det irrelevant? evt andre plasser man får kjøpt dette? (ikke volvo:))

gaupe
24/07/10, 09:08
Tenkte at jeg skulle få kjøpt meg cruise control, men syns det ligger lite ute til salgs, http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-Cruise-Control-740-1985-90-Auto-OE-Instruct-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2308c9b410QQitemZ15047 1291920QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries fant dette på ebay, riktig nok til 740 med automat, må jeg ha til manuell eller er det irrelevant? evt andre plasser man får kjøpt dette? (ikke volvo:))

På 240 er det slik at det er forskjell på US og Euro bil på ledningsnett til cruise control, det kan det også vere til 900, så det bør sjekkast opp på førehand før du bestiller på ebay.

ChrML
24/07/10, 14:37
På 240 er det slik at det er forskjell på US og Euro bil på ledningsnett til cruise control, det kan det også vere til 900, så det bør sjekkast opp på førehand før du bestiller på ebay.
Hva er disse forskjellene? Ledningsnettet til CC er jo helt separat fra resten, så sålenge det er kompatibelt med speedometersignal så skal jo det være det samme?

Kalsn
02/08/10, 01:27
ble ferdig med bilen for ikke lenge siden, fått på ny fanger, ny framskjerm og nye lykte med us-blink. Panseret er fortsatt litt "skakk", skal ta det etter hvert, med mindre det gror av seg selv :)
har også montert på lesjöfors fjærer i håp om at den kunne kommet seg nærmere bakken, uten hell riktig nok :rolleyes: skal legge ut noen bilder i morgen når jeg får tia :P

940pearl
02/08/10, 11:59
F**n!
Glemte helt å ringe deg ang fjærklæmma...:o

Kalsn
15/08/10, 16:39
Har hatt problemer med at motoren har spydd ut olje ut fra veivhusventen og ut av topplokket, og mistenker at ventiltetningene er gåene, eller så er det stempelringene. Har plukket ut ett par motorer i sverige som jeg skal ringe på i morgen, så ender nokk opp med motorbytte, da det antagelivis blir billigst :p så kan jeg få plukket gammelmotoren fra hverandre skikkelig og se hva som er galt og hva som må gjøres for å få den i gang igjen :)

940pearl
15/08/10, 21:51
Finn en te mæ å du;)

Kalsn
15/08/10, 22:25
Finn en te mæ å du;)
ja ligg jo 8 side med bare fk motora på nette, e jo bare å velg å vrak :) ska nu ta å demonter/ta av toppen i morra å prøv å finn ut ka som e feil!

940pearl
16/08/10, 10:36
Så da henta æ bære holsetn samtidig som du har den av da? :p

Kalsn
16/08/10, 12:19
Så da henta æ bære holsetn samtidig som du har den av da? :p
ikke noe problem, bare legg v70 nøkklan i midtkonsollen når du fer :)

Kalsn
17/08/10, 20:55
har fikset meg en ny komplett fk-motor fra sverige nå :D
kunn gått 120 000! men hvordan er det med momsen? skal klare å få selger til å skrive kvittering på 5500 els, hvor mye kan man ta med seg over grensen uten å betale avgifter på det? Mente at jeg leste over 24T så var det 6000,-
Stemmer dette? :)

volvoRsport
17/08/10, 20:58
Mente at jeg leste over 24T så var det 6000,-
Stemmer dette? :)

Det stemmer.

henrik940
17/08/10, 21:02
Det stemmer.

Og da skal du kunne bevise at du har vært der et døgn.

Kalsn
17/08/10, 21:16
Og da skal du kunne bevise at du har vært der et døgn.
ja veit det, men man får jo uansett den svenske momsen tilbake så sånn sett er det ikke så farlig:P får se hvordan man gjør det her. Burde vell egentli ta vare på papirene til motoren og få den skikkelig "inn" her mtp avgifter og vis jeg skal fikse igang gammelmotoren og skal ha ei mulighet og få den godkjent i en gl el lignende :)

volvoRsport
17/08/10, 21:21
ja veit det, men man får jo uansett den svenske momsen tilbake så sånn sett er det ikke så farlig:P får se hvordan man gjør det her. Burde vell egentli ta vare på papirene til motoren og få den skikkelig "inn" her mtp avgifter og vis jeg skal fikse igang gammelmotoren og skal ha ei mulighet og få den godkjent i en gl el lignende :)

Er det fra privatperson får du ikke noe mva tilbake. Er det fra firma må dem fylle ut fortollingspapirer og evnt. etterbetale deg penger for momsen, hvis han ikke går med på å trekke fra momsen når du betaler.

Kalsn
17/08/10, 22:27
Er det fra privatperson får du ikke noe mva tilbake. Er det fra firma må dem fylle ut fortollingspapirer og evnt. etterbetale deg penger for momsen, hvis han ikke går med på å trekke fra momsen når du betaler.
Er fra et firma, skal få dem til å evt ettersende penger. De kan nok ikke gå med på å trekke fra momsen direkte da de må sende motoren sverige på langs, og må betale moms og hele styret der da... Men får se hvordan jeg gjør dette, alt måtte jo plutselig skje plutselig :)

The Rev
17/08/10, 23:34
skal du selge hx`n da?

Kalsn
18/08/10, 07:05
skal du selge hx`n da?
nei null plan om det. Dyser, lmm og hx skal alle sammen i den nye :)

mcnugget
18/08/10, 10:46
Blir bra dette :) planer om ny innmat når du er i gang? ;)

940pearl
18/08/10, 10:50
Han gassar til det rassar:D

Kalsn
18/08/10, 10:57
ja har en liten drøm om 16v turbo med bedre innmat osv :) men skal hive i motoren som jeg driver på å bestiller nå(jævla svensker som ikke sjønner noe.. :mad:) Skal i allefall gå over blokka osv når jeg har fått tatt den ut :D men må bare få i ny motor så bilen blir brukans:)

mcnugget
18/08/10, 11:10
Er jo en grei sikkerhet med h-profil råder da, er ikkje så dyrt heller... ;) blir vel litt ladetrykk regner eg med :D

Kalsn
18/08/10, 11:58
Er jo en grei sikkerhet med h-profil råder da, er ikkje så dyrt heller... ;) blir vel litt ladetrykk regner eg med :D
jaja selfølgelig. Blir veldig inspirert av tråden til Berg Performance , så smidde stempler og h-råder er absolutt en vei å gå :) men skal nå første omgang ha bilen oppe å gå igjen. Skal prøve å få gjenget opp bunnpanna nå som motoren er ute også.

mcnugget
18/08/10, 12:45
Ja, ser den ;) er jo når en skal kjøpe stempel lommeboka får svi, men h-råder kan en jo få såpass billig at det er overkommelig :) orginale stempel skal jo tåle en del så lenge blandinga er riktig...

Kalsn
18/08/10, 13:06
Ja, ser den ;) er jo når en skal kjøpe stempel lommeboka får svi, men h-råder kan en jo få såpass billig at det er overkommelig :) orginale stempel skal jo tåle en del så lenge blandinga er riktig...
ja vet at stempla holdet til ca 400, men må ha nye stempler hvis jeg skal bytte til 16v topp i samme slengen, får se va det blir til etterhvert, har også en snøscooter som MÅ påkostes litt før vinteren :)

Har forresten etter ca 30 mins prating og 200kr i taletid fått ordrebekreftelse på motoren og skal betale den nå asap. Noen som vet hvor tjapp de er frakte varer i sverige kontra Norge? :D

timmie
18/08/10, 13:08
tjapp inlands i sverige med postpakker, motor er en annen sak..

bxuxn
18/08/10, 14:50
Tok vel ca ei uke før motoren min va i jäckvik ;)

mcnugget
19/08/10, 11:02
ja vet at stempla holdet til ca 400, men må ha nye stempler hvis jeg skal bytte til 16v topp i samme slengen, får se va det blir til etterhvert, har også en snøscooter som MÅ påkostes litt før vinteren :)

Har forresten etter ca 30 mins prating og 200kr i taletid fått ordrebekreftelse på motoren og skal betale den nå asap. Noen som vet hvor tjapp de er frakte varer i sverige kontra Norge? :D

Skjønna :D
Blir nok bra, får håpe frakta ikkje tar så lang tid da... ;)

Kalsn
19/08/10, 11:14
Skjønna :D
Blir nok bra, får håpe frakta ikkje tar så lang tid da... ;)
nei er håpløst å vær heilt uten kjøretøy, har jo faen ikke sykkel engang :confused:
pratet med Karstorps idag og motoren blir sendt asap :D

mcnugget
19/08/10, 11:36
Hørest bra ut, bare å komme med update så snart du kan.. :)

Kalsn
20/08/10, 10:25
Hadde en følelse av at gammelmotoren fikk feil blanding over perioder. Så bestilte meg nettop bredbåndslamba :) bestilte fra denne fra http://www.14point7.com/NAW_7S.php , følger også med Bosch lamda :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1322.jpg
Samme som ChrML monterte i sin og funker vist utmerket :)

ChrML
20/08/10, 15:46
Noe kjent med det kjøkkenbordet der! :D Det blir nok bra, greit å ha oversikt. Billigere enn å sende deler ut i lyset.

mcnugget
20/08/10, 17:16
Er greit å ha kontroll ja.. :D må ha til min og når det eg begynner på maskina.. :D
Pris på den der da?

Kalsn
21/08/10, 00:47
ja vi må vell ha samme kjøkkenbord da? :rolleyes:

heile pakka kommer på 800, pluss moms, altså rundt 1100 + -. Eneste minuset var at jeg ikke fikk med den runde måleren, han var fri, så får bare se etter en annen en :)

Kalsn
22/08/10, 00:09
Uff går nå bare å venter å venter på ny motor. I mellom tiden har vi fått tatt ut den gamle! Vises godt at det har sprutet ut 5 liter olje i motorrommet :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1485.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1486.jpg

Har også tatt av wg og fått stilt den skrudd ut staget litt, var tideligvis skrudd litt inn fra forrige eier så satser på å klare å komme meg på rundt 1.4 bar :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1487.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1488.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1489.jpg

Sylinder 4 skiller seg voldsomt ut fra de 3 resterende, regner med at dette er skyld i heile "skiten"!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1490.jpg

Ripene klarer jeg akkurat å kjenne med neglen

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1491.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1492.jpg

Vill tru at det er dette som er årsaken til at kompresjon forsvant ut at veiv.venten? :confused:

bxuxn
23/08/10, 15:52
Må vel legge inn et par bilder jeg og. Etter litt for mye kjøring på 2 bars trøkk måtte vel motoren ut?:p

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1582.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1583.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1584.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1585.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1586.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1587.jpg

Kalsn
23/08/10, 22:37
Må vel legge inn et par bilder jeg og. Etter litt for mye kjøring på 2 bars trøkk måtte vel motoren ut?:p
neida den måtte ikke ut vis den hadde tålt 2 bar da:) men har nå funnet ut at 1.8 bar som jeg peaka på stortsett ikke var holdbart... selv om man bare hadde der over svært korte perioder, men wgn var tydeligvis stilt litt inn så ikke rart at den lada som et fly :D

mcnugget
24/08/10, 08:17
gøy med litt trykk... :D gjekk den bra da eller? ;)

Kalsn
24/08/10, 08:23
gøy med litt trykk... :D gjekk den bra da eller? ;)
Jo kan ikke si noe annet enn at den gikk bra! Men 1.8bars trykk på org motor tilsier ikke 1.8 på en skikkelig motor..Gikk myye bedre på 1.5 da den klarte å "spise" i seg lufta noe den ikke klarte på 1.8, men har jo også en org.kam som jeg trur ødelegger mye av morroa :(

mcnugget
24/08/10, 09:02
Skjønner.. :) hørest artig ut... Blir full overhaling og h-profil på meg før turbobytte... er så kjipt visst det skulle gå til helvete.. :p

Kalsn
24/08/10, 09:22
Skjønner.. :) hørest artig ut... Blir full overhaling og h-profil på meg før turbobytte... er så kjipt visst det skulle gå til helvete.. :p
joda er jo litt kjipt, men org. motoren vill nok overleve 1.4 bar. Og ny motoren er bare gått 120K kontra gamle motoren som var gått 280K:p Pluss at det er bestilt inn 300hk chipper og bredbåndslambda slikt at jeg klarer å følge med på blandinga også :)

mcnugget
24/08/10, 09:24
Hjelper på, absolutt... :D blir artig å sjå når du kommer igang.. ;)

Kalsn
24/08/10, 09:29
jepps:) bestilte nettop nå 3" t-stykke til dumpventil slik at jeg får bygd om til 3" trykkrør etter turbo til ic, samt nye klemmer slik at jeg slipper de dårlig slangeklemmene på trykkrørene.:D pluss diversje nye vakumslanger til ny motoren som kommer onsdag eller torsdag! Noen som vet hvor man får tak i armerte vakumslanger?

mcnugget
24/08/10, 10:46
Hørest bra ut, kjekt å følge med på slikt, så eg kanskje lærer litt og tar med meg litt tips til mitt eget bygg når eg setter igang.. :)
Armerte vakuumslanger har eg aldri hørt om engang.. :p

Kalsn
24/08/10, 12:02
Hørest bra ut, kjekt å følge med på slikt, så eg kanskje lærer litt og tar med meg litt tips til mitt eget bygg når eg setter igang.. :)
Armerte vakuumslanger har eg aldri hørt om engang.. :p
Evt armerte bensinslanger, tenkte på fra kompressorhuset til wgn, da min mer eller mindre blir som en ballong når den blir varm:eek:

mcnugget
24/08/10, 12:09
skjønner, greit å ha slikt med litt kvalitet, så en veit at det tåler litt påkjenning og temperatur.. :)

ChrML
24/08/10, 14:40
jepps:) bestilte nettop nå 3" t-stykke til dumpventil slik at jeg får bygd om til 3" trykkrør etter turbo til ic, samt nye klemmer slik at jeg slipper de dårlig slangeklemmene på trykkrørene.:D pluss diversje nye vakumslanger til ny motoren som kommer onsdag eller torsdag! Noen som vet hvor man får tak i armerte vakumslanger?
Armerte vakumslanger har de hos bilrekvisita butikker. Er sånn tøyarmering rundt sånn at de ikke eser seg opp, samme som Volvo bruker på org wastegaten. Er svindyre dog, koster rundt 80-100 kr pr meter. Jeg har brukt stive nylonrør som jeg har stripset sammen med ledningene på torpedoveggen og gått over til armert vakumslange ned til wastegaten der pga varmen.


Hva skjedde med motoren? Inspeksjonsluke? :D Ja, tåler nok 1.4 bar fint originalt med en Volvo-kam. Jeg kjører med 1.25 bar på K27-en og tror ikke det gir noen særlig belastning.

Kalsn
24/08/10, 15:29
Armerte vakumslanger har de hos bilrekvisita butikker. Er sånn tøyarmering rundt sånn at de ikke eser seg opp, samme som Volvo bruker på org wastegaten. Er svindyre dog, koster rundt 80-100 kr pr meter. Jeg har brukt stive nylonrør som jeg har stripset sammen med ledningene på torpedoveggen og gått over til armert vakumslange ned til wastegaten der pga varmen.


Hva skjedde med motoren? Inspeksjonsluke? :D Ja, tåler nok 1.4 bar fint originalt med en Volvo-kam. Jeg kjører med 1.25 bar på K27-en og tror ikke det gir noen særlig belastning.
ja hadde trengt ca 7 cm slange til wg, neppe så dyrt da :P
Nei angående motor er jeg litt usikker, ser ut som stempelringene. Hva mener du med Inspeksjonsluke? (:D) ja trur det blir greit med 1.4 bar! du er jo såppas heldig å kan justere NED trykket meget lett siden du har eksternWg, grenrør må nesten bli neste på lista :)

ChrML
24/08/10, 15:35
ja hadde trengt ca 7 cm slange til wg, neppe så dyrt da :P
Nei angående motor er jeg litt usikker, ser ut som stempelringene. Hva mener du med Inspeksjonsluke? (:D) ja trur det blir greit med 1.4 bar! du er jo såppas heldig å kan justere NED trykket meget lett siden du har eksternWg, grenrør må nesten bli neste på lista :)
Hehe, inspeksjonsluke er når et stempel/råde lager et fint hull i blokka til inspeksjon ved senere anledning :D. Haha, nei, blir ikke så dyrt med 7 cm :p.

Kalsn
24/08/10, 15:47
Hehe, inspeksjonsluke er når et stempel/råde lager et fint hull i blokka til inspeksjon ved senere anledning :D. Haha, nei, blir ikke så dyrt med 7 cm :p.
oja ordrett "inspeksjonsluke" hehe, nei er nok heilt tett sånn sett, er "kun" riper i sylinder 4. Er faen ingen i området som har armerte slanger eller lign, finns ikke det på nettet noenplass ?

Kalsn
26/08/10, 00:05
Har hentet ny motoren i dag:D har begynt å flytte over deler, måtte flytte over innsug fra gammel motoren, fordi den nye ikke hadde uttak for egr osv! også flyttet svinghjul:) Regner med å ha den klar i morgen, skal prøve å ta noen bilder å :D

Daruu
26/08/10, 00:07
Ser brukbart ut dette, må følge med :)

Mern
02/09/10, 11:42
fin bil, kult prosjekt:) hvor kjøpte du holseten? passet den rett på fk grenrøret?

Kalsn
02/09/10, 15:07
fin bil, kult prosjekt:) hvor kjøpte du holseten? passet den rett på fk grenrøret?
kjøpte den fra en privatperson på nord-møre :) nei måtte plane grenrøret (planere vekk labyrintflensen)

Mern
04/09/10, 15:07
Takk for info :) hva ligger en slik holset turbo på i pris? vanskelig å få taki den?

Kalsn
04/09/10, 15:58
Takk for info :) hva ligger en slik holset turbo på i pris? vanskelig å få taki den?
ja for min del var den nå meget lett å få tak i , fant 3 stk som jeg kunne velge mellom,mens nå virker det som det er tomt :)

HAR ENDELIG ETTER NØYAKTIG 3 Girkassnedtakinger funnet problemet med at bilen ikke ville i gir! Vi satt lammelen i dreibenken, og da for den som et stykke papir der, mange mm kast i det, noe som har resultert i at trykkplata og svinghjulet har vært i kontakt med hverandre selv om jeg hadde cluthcen helt inne! Så endelig funker bilen fiiint :D

bxuxn
05/09/10, 22:12
Hurra!

Kalsn
11/09/10, 17:49
har polvendt svingjulssensoren i dag! Ble mye mer kvikkere før ladetrykket kommer, fikk litt meir "13c" følelse fra 1000-3300rpm før turboen kobler inn, billig invistering før litt mer kraft :D

Trond D.
11/09/10, 17:55
hva gjøres for å polvende svingjuls sensoren?

Kalsn
11/09/10, 18:07
hva gjøres for å polvende svingjuls sensoren?
Meget simpel operasjon, koble ut kontakten, samt skru av sensoren(1stk 10mm skru) slik som at det blir lettere å jobbe med den. Så er det bare å bytte om på hvit og rød ledning, må kanskje forlenges litt men det ser man fort! Den andre ledningen der inni må også kanskje forlenges



Regner med at det ikke er anbefalt å polvende svinghjulsgiver for de som eventuellt kjører med 13c / 19t og lignende og kunne tenke seg å gjøre dette.
vet ikke hvordan det blir med mindre turboer om hjernen klarer og å omstille seg nok slik som den gjør med litt større turboer, hører ikke tenningsbank på 1.6 bar

ChrML
11/09/10, 22:40
vet ikke hvordan det blir med mindre turboer om hjernen klarer og å omstille seg nok slik som den gjør med litt større turboer, hører ikke tenningsbank på 1.6 bar
Problemet er ikke trykket, men turtallet du har trykket på. Man har gjerne ikke 1.6 bar ved 2000 rpm med en stor turbo. Med en liten turbo kan man fort få det og da kan det fungere dårlig. Spesiellt med litt mottrykk og en del eksos/varme som blir igjen i sylinder mellom hver gang.

Høyere i registeret der store turboer liker seg er man ikke så utsatt for tenningsbank som oftest.

Kalsn
27/09/10, 20:58
huff skjer lite her, ellers har jeg nettop montert ny tennings og bensinchip fra "thelostartof", er 300hk chipper. Merket enorm forskjell på rolig kjøring og tomgang, høres ut som en "orginal" LT nå istedenfor det stygget jaget den hadde før. Absolutt verdt hver eneste krone :)

mcnugget
28/09/10, 08:39
korleis fungerer chippene på høgre turtall da? mykje forskjell der? ;)

Mern
28/09/10, 12:52
huff skjer lite her, ellers har jeg nettop montert ny tennings og bensinchip fra "thelostartof", er 300hk chipper. Merket enorm forskjell på rolig kjøring og tomgang, høres ut som en "orginal" LT nå istedenfor det stygget jaget den hadde før. Absolutt verdt hver eneste krone :)

hvor fikk du tak i disse chippene? er de beregnet på større dyser og 3"lmm?:)

Bjørnstad
28/09/10, 13:32
hvor fikk du tak i disse chippene? er de beregnet på større dyser og 3"lmm?:)

samme lurte jeg på hehe:)

Kalsn
28/09/10, 14:54
Nei trur ikke jeg merket noe på høyere turtall, går sikkert noe bedre. Ja disse er beregnet for 3"lmm å større dyser. Ecomax chippen har ikke sjanse å klare å levere rett mengde bensin så blir bare fjusk på lavt turtall og tomgang, i motsetning til disse som gir rett mengde. Var litt høy tomgang i starten, ca 1700rmp, så i løpet av dagen i dag er den nede på 900 :)
Kjøpte de fra thelostartof på turbobricks.com, kom på 1050,- levert her for tenning og bensin :)

Mern
30/09/10, 14:13
Nei trur ikke jeg merket noe på høyere turtall, går sikkert noe bedre. Ja disse er beregnet for 3"lmm å større dyser. Ecomax chippen har ikke sjanse å klare å levere rett mengde bensin så blir bare fjusk på lavt turtall og tomgang, i motsetning til disse som gir rett mengde. Var litt høy tomgang i starten, ca 1700rmp, så i løpet av dagen i dag er den nede på 900 :)
Kjøpte de fra thelostartof på turbobricks.com, kom på 1050,- levert her for tenning og bensin :)
Har du link til tråden hans?:)

Kalsn
30/09/10, 17:25
Har du link til tråden hans?:)
lag deg bruker der du, så ligger en "Erfaringstråd" der, der finner du han og, bare å sende pm og gi iham oppsettet ditt :)

har btw en ecomaxchipp til salgs om noen er intr!

Kalsn
18/10/10, 19:11
Har sendt mail til ajden om nytt grenrør da jeg kun kan gi gass i 1. og 2. gir uten å komme opp i nesten 2bar, sprengte min forrige motor med litt gassing i 3. gir.
Skal fortsatt bruke HXn, men tenkte å bruke oljeuttaket ved vannpumpa, men hvordan størrelse er det der? og hvordan str er det på orginal 13c? (samme som holseten), slik som jeg får rette størrelsen :)

940pearl
18/10/10, 20:50
Kofør bytt oljeuttak?:p

Kalsn
18/10/10, 21:56
Kofør bytt oljeuttak?:p
derfor e ca, eller nøyaktig 100ganga lettere å bedre å kom til. :)

940pearl
19/10/10, 13:51
e det væl ikke;)

Du må jo uansett blind "original uttaket"

Kalsn
19/10/10, 15:41
e det væl ikke;)

Du må jo uansett blind "original uttaket"
veit ikke kordan det blir med custom grenrør om det blir lettar å nå der orginale eller ikke, med det orginale grenrøre e det jo et eventyr å få av eller på røret, og e jo bare å blind det med en bolt, kobberskive og evt litt gjengeteip :)

Kalsn
19/10/10, 18:22
har ikke helt bestemt meg for hvordan grenrør man skal bestille seg, ingen som har erfaring fra klracing sitt "extrem"? http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=175&artnr=C1-3F1&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
er jo ett par tusen rimeligere også, noen inspill?

mcnugget
19/10/10, 18:35
Lurer på om det er kl sitt haugen har på sin.. ;) du kan spør han iallefall.. :)

volvoRsport
19/10/10, 19:26
Lurer på om det er kl sitt haugen har på sin.. ;) du kan spør han iallefall.. :)

Stemmer det ja. Skal være litt plassproblemer mot fjørtårnet med det grenrøret.

Kalsn
19/10/10, 21:13
Stemmer det ja. Skal være litt plassproblemer mot fjørtårnet med det grenrøret.
Jess så det der, kan nå umulig være store mod som trengs, trur nesten jeg går for KL sitt. Hvordan størrelse er det på oljeutaket ved vannpumpa og på holsetturboen (samma som 13c'n)

ChrML
20/10/10, 05:26
Ajden grenrøret tar vesentlig mindre plass enn Extrem grenrøret. :)

Kalsn
20/10/10, 15:46
Ajden grenrøret tar vesentlig mindre plass enn Extrem grenrøret. :)
ja kan tenke meg det. Fikk svar i dag fra ajden, spørs om jeg heller ikke går for hans, 4800sek, med frakt trur jeg. så får jeg bare sendt den til grensen :) hvor stor WG bruker du? tenkte jeg skulle gå for 50 els?

ChrML
20/10/10, 16:57
ja kan tenke meg det. Fikk svar i dag fra ajden, spørs om jeg heller ikke går for hans, 4800sek, med frakt trur jeg. så får jeg bare sendt den til grensen :) hvor stor WG bruker du? tenkte jeg skulle gå for 50 els?
Bruker 50mm HKS-kopi Modell 2 jeg. Fungerer greit den, men man må plukke frahverandre wastegaten og bruke gjengetetning på alle skruene samt stramme de skikkelig. For ser ut til at de kommer uten at noen av skruene er strammet eller tettet, så lekker som en sil og faller frahverandre etter kort tid hvis man ikke gjør det.

Kalsn
20/10/10, 18:04
Bruker 50mm HKS-kopi Modell 2 jeg. Fungerer greit den, men man må plukke frahverandre wastegaten og bruke gjengetetning på alle skruene samt stramme de skikkelig. For ser ut til at de kommer uten at noen av skruene er strammet eller tettet, så lekker som en sil og faller frahverandre etter kort tid hvis man ikke gjør det.
aha, va er egentli forskjellen mellom modell 1 og 2? tenkte jeg skulle bruke v-band fleste plasser, er vell kun v-band på 2'ern?

ChrML
20/10/10, 20:13
Kun V-band på 2-ern, ja. Er bare skrudde flenser på 1-ern. Er vel igrunn det som er forskjellen.

Kalsn
23/10/10, 14:30
Grenrør er bestilt! Ajdèn sa at det skulle bli ferdig i helgen eller på mandag, så ha det før neste helg :D Har bare ei uendelig lang liste over deler som må handles inn:
-Wastegate
-Oljeturslange
-Div vakumslanger
-Eksosbandasje
-Div bend og eksosrør i 3.5" til DP
-Må dreie eller kjøpe plugg til oljeretur
-Nye plugger, olje, filter.
-Pluss masse småtterier som dukker opp :)

Har også fått sotet alle rutene, syns det ble over all forventning da det var første gang jeg prøvde (gikk riktig nok ca 1.5 km med film:D)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1.jpg?t=1287840385
Syns den omlakkerte skjermen vises alt for godt på bilder, vises jo ikke i fineste sollys engang!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1.jpg?t=1287840440

mcnugget
23/10/10, 14:34
Dette blir bra.!!! :D

Kalsn
24/10/10, 14:45
Tro hvor mye bandasje det egentli går? skal dekke grenrør pluss litt av downpipen, holder det med 2 rull à 15mx5cm?

ChrML
24/10/10, 15:38
Tro hvor mye bandasje det egentli går? skal dekke grenrør pluss litt av downpipen, holder det med 2 rull à 15mx5cm?
Mener det gikk en 15m rull og litt til på mitt Ajden grenrør. Så det burde holde, ja :).

Kalsn
26/10/10, 20:43
Fikk vite at grenrøret mitt var ferdig nå.
http://bl157w.blu157.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=0&messageId=44878577-e12c-11df-a032-00215ad99f1e&Aux=50|0|8CD43502B7E9A70||0|0|0|0||&maxwidth=220&maxheight=160&size=Att

Han har brukt en ny type rør med jevnere lenger, og han har gjort om på 2 rør som vist nok skal ha skapt vibrasjoner hos noen (:P)
gler meg som en hund til det kommer :D

ChrML
26/10/10, 20:46
og han har gjort om på 2 rør som vist nok skal ha skapt vibrasjoner hos noen (:P)
:eek: . Vet du hva han har endret på?

Kalsn
26/10/10, 20:55
:eek: . Vet du hva han har endret på?

Grenröret är klart nu, jag skickar med en bild. Det är den nya
varianten av rör jag tagit fram, för att få lite jämnare längder på
rören och att ändra designen från det gamla som det var två rör som
beöjdade vibrera, därför tog jag och designade om dom.
Jag har provat det röret i en 240 och den får plats och i en 940 är
det mer platts.
Usikker på om det er de som "vibrerer" for deg? noe mer presis enn dette vet jeg ikke, du har vell pratet med han om det?

VolvoR-Sport
26/10/10, 20:57
sleng ut bilde av grenrøret da :D
vurderer også ajden grenrør i min til våren, lavt montert turbo da... ;)

ChrML
26/10/10, 20:58
Grenröret är klart nu, jag skickar med en bild. Det är den nya
varianten av rör jag tagit fram, för att få lite jämnare längder på
rören och att ändra designen från det gamla som det var två rör som
beöjdade vibrera, därför tog jag och designade om dom.
Jag har provat det röret i en 240 och den får plats och i en 940 är
det mer platts.
Usikker på om det er de som "vibrerer" for deg? noe mer presis enn dette vet jeg ikke, du har vell pratet med han om det?
Har ikke hørt med han enda. Skal sende han mail og høre.

Kalsn
26/10/10, 21:05
Har ikke hørt med han enda. Skal sende han mail og høre.
Okei, mente at han hadde svaret deg på savar! Vet ikke om han har vært plaget med dette før?

skal fikse et større bilde nå straks, blir mye mer når jeg får det!

Kalsn
26/10/10, 21:11
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1.jpg?t=1288123627

Oljereturen skal jeg bruke en av disse tappene som volvo360tic har laget, banke den ned med en o-ring på, kanskje gjenge opp tappen,tre slange på, eller får se va man gjør, har enda litt tid på meg da jeg må ha "refill" på penger og det skjer ikke før om 2 uker!:)

ChrML
26/10/10, 21:17
Ser han har flyttet wastegate uttakene litt. Blandt annet flyttet røret som henter WG-eksos fra innsiden til utsiden av grenrøret kontra mitt. Mulig at wastegaten står litt lengre ut og enn den gjør på min. Ellers ser det tilnærmet identisk ut som mitt. :)

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100203/IMG_5230T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100203/IMG_5230.JPG)

volvoRsport
26/10/10, 21:30
Ser han har flyttet wastegate uttakene litt. Blandt annet flyttet røret som henter WG-eksos fra innsiden til utsiden av grenrøret kontra mitt. Mulig at wastegaten står litt lengre ut og enn den gjør på min. Ellers ser det tilnærmet identisk ut som mitt. :)

Er en del av rørene som er dratt annerledes også.

ChrML
26/10/10, 21:53
Er en del av rørene som er dratt annerledes også.
Hmm, ja, faktisk. Ser det nå, ganske vesentlig forskjell der og.

Kalsn
27/10/10, 18:20
ja ser nå at nesten samtlige rør er formet annerledes. Sitter å funderer på størrelsen på DP'n, har mest lyst på 3.5", men har ikke tilgang på det her i området, mens derimot 3" har jeg ubegrenset tilgang til. Problemet er vell egentli at utblåser på holsetn er 2.5, må da kone den opp til 3.5". Har det så jævli mye å si den ene tommen, vil jo tro at det er best å bli kvitt eksosen fortest mulig..

ChrML
28/10/10, 05:25
ja ser nå at nesten samtlige rør er formet annerledes. Sitter å funderer på størrelsen på DP'n, har mest lyst på 3.5", men har ikke tilgang på det her i området, mens derimot 3" har jeg ubegrenset tilgang til. Problemet er vell egentli at utblåser på holsetn er 2.5, må da kone den opp til 3.5". Har det så jævli mye å si den ene tommen, vil jo tro at det er best å bli kvitt eksosen fortest mulig..
Mekonomen har masse rustfritt i 3.5" de kan bestille.

Volvo360tic
28/10/10, 19:32
jeg har 3.5toms rustfrirør og kanshe noen 90gradere+kon fra 2toms til 3.5 hadde jeg vist dette før så har jeg sku ha kappa og send de ilag me tappene;)

Kalsn
28/10/10, 19:38
jeg har 3.5toms rustfrirør og kanshe noen 90gradere+kon fra 2toms til 3.5 hadde jeg vist dette før så har jeg sku ha kappa og send de ilag me tappene;)
ka du ikke har:D, tar det på pm :p

Volvo360tic
28/10/10, 19:43
har de meste av Rør da jeg jobber som sveiser. og vi sveiser nestn bare rustfritt:D

Kalsn
29/10/10, 14:07
har de meste av Rør da jeg jobber som sveiser. og vi sveiser nestn bare rustfritt:D
nice :D

Har fått tilbud på oljeslange nå, men minste indre diameter de har er 6mm, blir ikke litt stort eller?

Marius Skau
01/11/10, 01:37
Ser bra ut dette :)

940pearl
01/11/10, 16:09
nice :D

Har fått tilbud på oljeslange nå, men minste indre diameter de har er 6mm, blir ikke litt stort eller?

Hadd 6mm æ å, gikk jo fint det:)

Kalsn
01/11/10, 16:20
Hadd 6mm æ å, gikk jo fint det:)
ja spørs om æ ikke går førr 6mm, ska til å bytt innsuge mitt straks, før å få koblet bort egr'n, ingen som vet om man får opp feilkoder viss man fjerner det?

ChrML
01/11/10, 16:30
Men husk å sette på restriktor på olja da :). Enten finne noe som passer eller sveise igjen hullet og så bore opp med rundt 2mm. 6mm helt frem og inn i turbo så vil den gå rimelig tregt :p.

Kalsn
01/11/10, 17:40
Men husk å sette på restriktor på olja da :). Enten finne noe som passer eller sveise igjen hullet og så bore opp med rundt 2mm. 6mm helt frem og inn i turbo så vil den gå rimelig tregt :p.
ja leste at de anbefalte 2mm på hx'n, skulle gjøre mye med spoolen. Problemet er at jeg bare finner 6mm, selv hos tess sa de at de hadde kun 6 mm også. Har lyst å få dette gjort skikkelig, og alt som tjener spool er verdt det :)

Zulis
02/11/10, 17:05
Syns den omlakkerte skjermen vises alt for godt på bilder, vises jo ikke i fineste sollys engang!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1.jpg?t=1287840440
Ser heller ut som framdøra e lakkert...:p

Kalsn
02/11/10, 22:58
Grenrør hentet!
Største oppdaten på lenge nå :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1.jpg?t=1288734911
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1.jpg?t=1288735033
Mangler bare litt eksosdeler og wastegate nå så er det bare å hive seg til å bytte grenrør :rolleyes:

Kalsn
04/11/10, 19:15
"Det är skillnad på spool som en funktion av oljemängd å oljetryck i en glidlagrad snigel.
Inget snack om saken,å för att bara ta min egenl bil skulle jag gissa att där ligger...mellan 5 å 8 hundra varv i spool på att åka 6mm vs att åka 2."
Etter å ha lest litt om oljestr så er jeg ikke i tvil på at 6mm er uaktuelt..

ChrML
04/11/10, 19:21
"Det är skillnad på spool som en funktion av oljemängd å oljetryck i en glidlagrad snigel.
Inget snack om saken,å för att bara ta min egenl bil skulle jag gissa att där ligger...mellan 5 å 8 hundra varv i spool på att åka 6mm vs att åka 2."
Etter å ha lest litt om oljestr så er jeg ikke i tvil på at 6mm er uaktuelt..
Jeg fikk laget en restriktor til oljen min på 2mm fra ca 4-5mm. Jeg merket ikke så mye som svensken sier, men vil tippe ca 2-300 rpm tidligere spool. Den gikk også marginalt bedre på bunn og bedre respons på litt høyere turtall.

Kalsn
04/11/10, 20:37
Jeg fikk laget en restriktor til oljen min på 2mm fra ca 4-5mm. Jeg merket ikke så mye som svensken sier, men vil tippe ca 2-300 rpm tidligere spool. Den gikk også marginalt bedre på bunn og bedre respons på litt høyere turtall.
ja nå vet jeg ikke hvordan motor han hadde heller da, hvor stort er egentli det orginale oljerøret?

Kalsn
20/11/10, 00:20
Skjer ikke mye her om dagene, går å venter i stoor spenning på hks wastegaten og litt div småting, mangler vell egentli bare oljeslange til turbo og litt eksos deler før jeg begynner å monterer ny grenrøret..
Har byttet innsug, slik at jeg fikk koblet vekk egr'n. Hadde en innsug liggende så byttet bare til det..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1.jpg?t=1290208309
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1.jpg?t=1290208402
Har også fått laget 3" trykkrør etter lmm'n, syns det ikke bei så verst!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1.jpg?t=1290208180
Har også fått sveiset trykkrør til andre siden av IC, lakken står å tørker nå, tenkte å koble vekk den der dumpsjitn, lekker konstant uansett, pluss noen slangklemmer og silikonslanger mindre :rolleyes:

Kalsn
20/11/10, 18:00
Litt lørdagskos! Fått lakkert grenrøret:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1.jpg?t=1290272002
Har også koblet vanntempsmåler, men tempen går kun opp til ca 60 grader? Ifølge org måler står den på "normal" temp og varmt i apperatet også. Koblet den mellom vannpumpa og den nederste slangen på radiatoren.
Og både trykksmåler og tempmåler er middlertig permanent plassert:D Er på utkikk etter slik 3rads 1din plate, hvor selger de slik?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1.jpg?t=1290272082

Luigi
20/11/10, 18:05
Kodja har vel slik 1 din måler holder ting som du er ute etter :p

Kalsn
20/11/10, 18:07
Kodja har vel slik 1 din måler holder ting som du er ute etter :p
jepp veit, har gnegd på han ei stund nå men har ikke hatt tia enda til å bestilt :p

Kalsn
24/11/10, 19:39
Har fått hks wastegaten i posten i dag, pluss eksosbandasje. Umulig oppgave å få det bandasjert fint, alle rør er jo borti hverandre. :) har også fått handlet inn det jeg trenger av eksosdeler, blir 3" dp inntil videre, så prøver jeg 4" eller 3.5" senere, slik jeg får se om det blir stor forskjell.
Men angående den lille "flappen" ved rørene ut til wgn, tenker på skilleveggen, skal den egentli "bli med" inn i selve v-bandsflensen eller bare skjære den rett av ?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1.jpg?t=1288734911

Har også tatt opp wastegaten, skal vist tettes igjen da den vil begynne å lekke, noen som har erfaring på hva som skal tettes? har presset locktite i alle skruene..noe mer?

ChrML
24/11/10, 20:18
Men angående den lille "flappen" ved rørene ut til wgn, tenker på skilleveggen, skal den egentli "bli med" inn i selve v-bandsflensen eller bare skjære den rett av ?
Den skal helst portes sånn at den ligger så nærme ventilpluggen til wastegaten som mulig. Sånn at minst mulig av trykkpulsene lekker forbi. Det gir raskere spool.

Kalsn
24/11/10, 20:24
Den skal helst portes sånn at den ligger så nærme ventilpluggen til wastegaten som mulig. Sånn at minst mulig av trykkpulsene lekker forbi. Det gir raskere spool.
aha sjønner, men det skal man klare å fixe lett. Hvordan var det med wgn, kun skruene som trengs å tettes skikkelig?

ChrML
24/11/10, 20:31
aha sjønner, men det skal man klare å fixe lett. Hvordan var det med wgn, kun skruene som trengs å tettes skikkelig?
Ja. Ingen av skruene er verken stramme eller tette fra fabrikk. Det løsner og detter frahverandre raskt hvis man ikke gjør noe. Man må plukke frahverandre hele driten og bruke Loctite, pakninger osv... Det som trengs for å få det tett.

Kalsn
29/11/10, 20:35
hva slags plugger er å anbefale egentli? har en følelse på at pluggene mine er ødelagte, da bilen fan ikke starter, kan finne på å starte og stå å gå i noen min så bare dør den ut (kan være vann i bensinen og:mad:), skal fikse plugger i morgen, hva er å anbefale? kjører orginale plugger nå, br6 etteller annet trur jeg det va. :)
starter å bytte grenrør i morgen å! eller må ha starta på sjitn først :p

edit: problemene med at den stopper skjedde bare plutselig, under pådrag i 2.gir, så plutselig føltes det ut som man traff en vegg, motor helt død, MEN så startet den med engang jeg åpna panseret.. :p

Jobbe88
29/11/10, 21:28
Jeg kjører med BOSCH , husker ikke hva de heter , men forholdsvis kostbare plugger. Er 3 slike "klør" på dem.

timmie
30/11/10, 14:21
sjekka eventuelle jordinger? Biler har en tendens til og stendø ved dårlig kontakt, og så gå igjenn med rette vibrasjonen slit at den gnikker litt kontakt på jordingspunktet..

Kalsn
30/11/10, 16:26
sjekka eventuelle jordinger? Biler har en tendens til og stendø ved dårlig kontakt, og så gå igjenn med rette vibrasjonen slit at den gnikker litt kontakt på jordingspunktet..
ja må gå igjennom alt av tenningsdeler, for den gnistrer akkurat i det jeg vrir tenninga, så stopper gnistn, så kommer det gnist ETTER at tenninga er slått av ...

Kalsn
07/12/10, 00:25
GRENRØRSBYTTE
Siden bilen hadde stoppet i utgangspunktet så bestemte jeg meg bare før å skifte grenrøret mens den først sto i ro, mer motivasjon til feilsøking da :)

Måtte vri lagerhuset og eksoshuset for å få oljeturen og returen rett, og eksoshuset satt noe sykt fast, men løsnet til slutt. Angående hvordan jeg skal plassere kompressorhuset så er jeg litt usikker, blir så sykt nært intercooleren, spørs om man ikke må rive i en alucooler med andre uttak enn den orginale.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1.jpg?t=1291676672

Grenrør nesten ferdigbandasjert og wgn straks klar til sveising.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2.jpg?t=1291676672

Syns turboen kom veldig langt frem og opp, klarer med nøøød og neppe å tre på 4" røret med luftfiltert på.
Hvordan jeg skal gjøre det med trykkrøret fra turbo til ic er ikke sikkert, icinntaket er jo rett under slangen som står oppå radiatoren, og trur det blir knotete uansett hvordan jeg gjør det med org cooler, ingen som har bilder av en bil med annet grenrør og UTEN ac?
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1338.snc4/163020_10150102666041133_602896132_7981383_2601057 _n.jpg

Ellers har det blitt gjort masse "småtterier" som enda ikke er tatt noe bilde av:
-Sveiset ferdig downpipe (Uten noe wg inngang, blir screamer istarten til jeg får trucken tilbake på jobb og kommer under bilen(:D))

-Fått laget oljereturslang, trur den blir meget bra, skal bare få tilpasset en o-ring for å få den helt tett.

-Blendet intern wg, brukte bare en ståplate, og borret hull 3 hull i den, så bruke jeg bare skruhullene til å låse fast armen med, ble faktisk over all forventing, skulle sikkert vært sveiset, men har ikke mulighet å få sveiset noe støpegods:(


Skal få sveiset v-banden til wgn i morgen, så få presset oljeslangen, så skal egentli alt nesten være klart. Bortsett fra at bilen ikke starter, men det blir det vell ordning på! :D

TeamBørnOut
07/12/10, 00:44
knot med cooleren? (du har vell byttet ut den originale som er laget for å kjøle lunken luft? :D)

Skal du sveise fast wg så bruker du bare rustfrie pinner :)
Det fungerer utmerket til støpegods.(ja gutter, rustfrie pinner til bakakslene deres ;))
Ang plugg greiene dine. Dra til mekonomen eller pedersens racing og kjøp nye tennings deler. det er mye bensin å spare på rotor, fordeler lokk og kabler.
Olje restriktoren kan du bore til 1.5mm. Det er nok olje trykk i rødblokka (og flow) til at det ikke er noe problem. En tynn og fin syntetisk olje vil også få opp spoolet til turbon.
Husk å tenk nøyeigjennom hvordan du drar lufta til turbon nå så du ikke får noe "sperre" der. Å jo større luftfilter jo bedre. et "300hks" luftfilter = vakum før turbon :) bigger is better :)

Kalsn
07/12/10, 00:52
knot med cooleren? (du har vell byttet ut den originale som er laget for å kjøle lunken luft? :D)

Skal du sveise fast wg så bruker du bare rustfrie pinner :)
Det fungerer utmerket til støpegods.(ja gutter, rustfrie pinner til bakakslene deres ;))
Ang plugg greiene dine. Dra til mekonomen eller pedersens racing og kjøp nye tennings deler. det er mye bensin å spare på rotor, fordeler lokk og kabler.
Olje restriktoren kan du bore til 1.5mm. Det er nok olje trykk i rødblokka (og flow) til at det ikke er noe problem. En tynn og fin syntetisk olje vil også få opp spoolet til turbon.
Husk å tenk nøyeigjennom hvordan du drar lufta til turbon nå så du ikke får noe "sperre" der. Å jo større luftfilter jo bedre. et "300hks" luftfilter = vakum før turbon :) bigger is better :)
Nei har org cooler enda, men må nok byttes ut!
aha, så man kan bruke rustfri på støpgods? må prøves! Har splitter nye tenningsdeler som er handla på volvo, kjøper aldri mer biltema el lignende, dag og natt!
Ja har hørt at man burde ha restriktor på, skal prøve først å se hvordan den spooler med 3mm, deretter borre til 1.5 el 2mm. :) Luftfilteret var det største jeg fikk tak i, 4", ser for meg at 5" blir litt for stort :) heh
du har ikke et bilde liggende fra 940n din? du hadde vell ikke ac? tenke på hvordan hadde kompressorhuset ditt :)

TeamBørnOut
07/12/10, 01:01
kompressor huset pekte ned (inntaket på icn var på midten av cooleren)

4" inn ja? Men tenkte på lengden? (husk at du må ha noe i mellom også. filteret rett på turbon = flow crash :P

v3gard opplevde dette "fenomenet" veldig på sin bil, måtte skru ned trykket MYE når han fikk et rør i mellom turbo og filter.
Fungerer på samme måte som en LMM.

Kalsn
07/12/10, 01:07
kompressor huset pekte ned (inntaket på icn var på midten av cooleren)

4" inn ja? Men tenkte på lengden? (husk at du må ha noe i mellom også. filteret rett på turbon = flow crash :P

v3gard opplevde dette "fenomenet" veldig på sin bil, måtte skru ned trykket MYE når han fikk et rør i mellom turbo og filter.
Fungerer på samme måte som en LMM.

ja har selv prøvd rett på lmm, går bare ujevnt. Har ca 20 cm med 4" rør før selve filteret, mulig jeg må korte det littegranne ned, usikker enda :)

VolvoR-Sport
07/12/10, 19:39
ang wg røret, går flappen der fra der uttak fra port 1 og 2 møtes eller er den bare ved wg flensen?

Kalsn
07/12/10, 20:30
ang wg røret, går flappen der fra der uttak fra port 1 og 2 møtes eller er den bare ved wg flensen?

mener fast bestemt at den går helt fra der rørene møtes, eller hadde det jo ikke vært vits, mtp at pulsene ville krasja med hverandre :)

VolvoR-Sport
07/12/10, 22:08
okei, sånn jeg også mente det måtte være =)

Kalsn
08/12/10, 00:28
Går smått fremover her, vises godt under der nå :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1.jpg?t=1291763788

Her ser dere problemet, vinkelen blir helt feil, mtp på at ic inntaket er oppe. Skal se om jeg ikke finner en billig bra alu cooler, hvordan størrelse går på ca? er ikke intr. å bruke penger på overpriset "ferdigtilpasset cooler" :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2.jpg?t=1291763788

Småtrangt mellom kompressorhuset og radiatoren, trur jeg akkurat klarer å styre filteret ned ved spylervæsketanken

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/3.jpg?t=1291763788

Vet ikke om det er nok helling på returen? Går ikke ann få mer fall på den ut fra turbo uten at den tar i grenrøret, ellers er det fint slaak ned i hullet. Den pluggen jeg kjøpte hos volvo360tic, ser ut til å passe helt nyderlig, fikk akkurat pressen den ned med mye makt ned i hullet, blir stående der regner jeg med (HÅPER) :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/4.jpg?t=1291763788

TeamBørnOut
08/12/10, 14:44
tror den hellinga går bra jeg :)
ang IC så kjøp det største du har råd til å får plass til. ferdigtilpassa cooler = dyrt og smått.

For å få "litt" bedre plass kan du jo fjerne den "kåpa" rundt vifta di. du får uansett nok kjøling og du slipper litt av den fæle vifte lyden.

Kalsn
08/12/10, 15:48
tror den hellinga går bra jeg :)
ang IC så kjøp det største du har råd til å får plass til. ferdigtilpassa cooler = dyrt og smått.

For å få "litt" bedre plass kan du jo fjerne den "kåpa" rundt vifta di. du får uansett nok kjøling og du slipper litt av den fæle vifte lyden.

ja leter etter ic, men finner ingen "ok" på internett, tenkte å finner her til lands, mtp at leveringa må skje asap. Ingen fine sider som selger? klracing tar jo evigheter, bcb er alllt for dyrt og ksr har lite å by, må kanskje dy til ebay og express?