PDA

Vis full versjon : Kalsn's 940 TURBO Godkjent med B5234T T5!



Sider : 1 [2] 3 4 5

kapli
08/12/10, 16:00
Såg fint ut det her. Hadde du også problemer med å få bandasjert grenrøret helt også eller:P?

Kalsn
08/12/10, 16:03
Såg fint ut det her. Hadde du også problemer med å få bandasjert grenrøret helt også eller:P?
ja har hatt store problemer, var faen ikke plass til noe bandasje enkelte plasser, sykt trangt. Har bare de 2 røreneut til wgn igjen å bandasjere, men ska få det sveiset først :)

kapli
08/12/10, 16:05
Samme problemet hos meg (intern wastegate though) - Måtte bare bandasjere der det gikk:)

TeamBørnOut
08/12/10, 19:04
finn.no = billig ic som oftest. fikk min store der for 500kr en lørdags morgen :D

Kalsn
10/12/10, 00:16
Er nesten helt ferdig nå, trenger bare å få handlet olje, å få start :)
MEN, jeg vil være helt 200% sikker på at wastegaten funker som den skal, hvordan tester jeg dette? har prøvd å satt trykkluft på nippeln oppe, men vilt ikke åpne, man må ikke åpne en eller annen skru til på kinagreia? :)
skal få lagt ut litt bilder osv imorgen:)

TeamBørnOut
10/12/10, 09:05
må sette luft "under" wgn :)

Kalsn
10/12/10, 22:11
FERDIG MED GRENRØR :D
Har endelig blitt ferdig med monteringen, mangler bare å få koblet på dp på resten av eksosanlegget, få fikset en ac-cooler og få på luftfilter, da det ikke går på med vanlig cooler :(
har bare et stk uklart bilde, resten ligger på en sperret mailkonto...make my day.. :mad:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs694.snc4/63400_10150105682801133_602896132_8022226_5443694_ n.jpg

MEN får som sagt faen ikke start på bilen, den tenner 1 gang akkurat i det jeg vrir tenninga, så stopper gnisten... hva kan forårsake det?
Har byttet plugger, coil, svinghjulsensor og tenningsmodul.:p
sykt kjedelig å ikke få start når det klør noe sykt i foten akkurat nå .. :)

940pearl
10/12/10, 22:14
Så du har ikke vært å henta nå dela idag?:p

Bjørnstad
10/12/10, 22:19
ble bra med nytt grenrør.

har du prøvd og koble på + strøm rett fra batteri og til coilen?
bare ble den sån eller byttet du noe deler når den ble sån?

Kalsn
10/12/10, 22:19
Så du har ikke vært å henta nå dela idag?:p
Jopp, var å henta tenningsmodulen din, funka dårlig :( kommer en vakker solskinnsdag å henta coolern din å, men va 18 minus, mørkt og uten klea... så tar det i morrå :D
MEN VIL IKKE START :(

TeamBørnOut
11/12/10, 08:54
prøv å koble i fra LMM (har du satt den riktig vei? noen biler er kresne på dette. andre ikke)

Prøv å lade batteriet. lite strøm kan gjøre mye rart. kablene fra coilen til fordeleren er helt?
Hører du at bensinpumpa jobber opp noe trykk?

Kalsn
11/12/10, 13:52
prøv å koble i fra LMM (har du satt den riktig vei? noen biler er kresne på dette. andre ikke)

Prøv å lade batteriet. lite strøm kan gjøre mye rart. kablene fra coilen til fordeleren er helt?
Hører du at bensinpumpa jobber opp noe trykk?

ja til alt :(

- lmm har stått rett helt siden jeg satt den på for ca halvt år siden, har koblet den ut uten hell :(

-Batteriet er fult laddet og har strøm, kabelen fra coilen KAN det være noe galt med, men ser hel ut, skal prøve å bytte.

-og bensinpumpa pumper som bare juling, hører den, kjenner den, og ser at pluggene er våt.

men så iste når jeg var ute en tur, kan se ut som registeret har hoppet over 2 tenner, men skulle vell ha fyret uansett? Hele problemet kom jo under pådra på ca 4000 i 2.gir, så var litt påkjenning akkurat da :)

TeamBørnOut
11/12/10, 14:06
er pluggene veldig våte da? den kjører ikke på formye bensin så gnisten slukker?

4000. på 2. gir? så du har fått bilen til å gå?

Kalsn
11/12/10, 14:26
er pluggene veldig våte da? den kjører ikke på formye bensin så gnisten slukker?

4000. på 2. gir? så du har fått bilen til å gå?
Nei gnisten gnistrer bare akkurat i det jeg turner nøkkelen, så stopper den. Pluggene er ikke søkkvåte, men akkurat passe ser det ut som.
Nei det jeg mente var at problemet KOM når jeg ga på i 2.giret, så stoppet den.. så startet den igjen og var frisk ca 2 min etterpå. SÅ dagen etterpå kvelda den helt :confused: Men hadde den i gang i ca 2 min her i forrige uken, så daua den av igjen. Trur jeg skal prøve en annen tenningsboks å?

Shaiko
11/12/10, 14:48
kan hende coilen mister spenning på 15 idet du turner starteren

TeamBørnOut
11/12/10, 14:55
ja. noe mister strøm / signal. kan være dårlig kontakt i kontaktmunnstykkene til hjernene også.. prøv å sett strøm rett på coilen å sjekk om det hjelper

slevjus
11/12/10, 17:26
Prøv å bytt svinghjulsensorn du :)

Kalsn
12/12/10, 22:19
ja. noe mister strøm / signal. kan være dårlig kontakt i kontaktmunnstykkene til hjernene også.. prøv å sett strøm rett på coilen å sjekk om det hjelper
Jess skal ta å lirke litt i kontakene, skal prøve å få lånt meg en ny tenningsboks å se også. Skal ta å sette strøm rett på den å se hva som skjer :)

Prøv å bytt svinghjulsensorn du :)
har prøvd :(

Frigstad Racing
13/12/10, 07:48
Så trangt ut. Kjøp deg en alu intercooler og senk den ned litt så du får innløpet til IC lenger ned, så får du mer plass til rørgaten til luftfilteret :)

Er det 3" LMM fra 960 og S60R dyser du kjører med?

ArneR
13/12/10, 10:48
Artig å lese, denne må i mine innlegg.. :p

Kalsn
13/12/10, 12:32
Så trangt ut. Kjøp deg en alu intercooler og senk den ned litt så du får innløpet til IC lenger ned, så får du mer plass til rørgaten til luftfilteret :)

Er det 3" LMM fra 960 og S60R dyser du kjører med?

Jess alucooler er snart på vei, mn skulle funnet en med midtuttak . Men smart ide å senke litt, skal prøve å få orgcoolern litt lengre ned:) og ja, 012 lmm og bosch 558 dyser:)

Frigstad Racing
13/12/10, 12:41
Du har akkurat samme grenrør som jeg har lyst på selv!
Er det pulssplitt grenrør? Er det rustfritt stål?

Kalsn
13/12/10, 12:53
Du har akkurat samme grenrør som jeg har lyst på selv!
Er det pulssplitt grenrør? Er det rustfritt stål?

Jess er pulssplit og twinentry. Usikker på hvordan stål som er brukt, ikke rustfritt:)

Frigstad Racing
13/12/10, 13:10
Hvordan lakk brukte du på det? Hvor mange grader tåler den?
Hvor mye måtte du gi for grenrøret ferdig levert?
Sa du bare hvilken turbo du skulle bruke så fikk du ferdig med riktig flens, bolt on?
Har du HKS-kopi 50mm wg? Kan du ta bilde å vise hvordan wg er plasser på grenrøret?

Frigstad Racing
13/12/10, 13:14
ser bilde av grenrøret løst åssen wg sitter, men tenkte på åssen du ser wg i motorrommet når grenrør er montert? :)

Kalsn
13/12/10, 13:19
Hvordan lakk brukte du på det? Hvor mange grader tåler den?
Hvor mye måtte du gi for grenrøret ferdig levert?
Sa du bare hvilken turbo du skulle bruke så fikk du ferdig med riktig flens, bolt on?
Har du HKS-kopi 50mm wg? Kan du ta bilde å vise hvordan wg er plasser på grenrøret?

Brukte eksoslakk av nokka slag, 800 grader trur jeg. Usikker på hva d kommer ferdig levert, hentet d i sverige, kom på ca 4000 norske :) jess bestilte t3 flens, men han leverer nesten alle. Kan sikkert fikse bilde a wg plasseringa , har noen cm til oljeretur, filter og dp:)

Frigstad Racing
13/12/10, 13:23
Ja ville nok hentet det selv jeg og, siden er i sverige nå og da.
Konge, venter på bilde da :) tror jeg må ha meg ett slikt hvis jeg får ny motor før sesongen!

Frigstad Racing
13/12/10, 13:26
Kan vell sikkert få han til å lage uttak som passer andre wg da.. Hvis jeg vil bruke en annen wastegate enn HKS kopien.

Kalsn
13/12/10, 14:30
Kan vell sikkert få han til å lage uttak som passer andre wg da.. Hvis jeg vil bruke en annen wastegate enn HKS kopien.

Wgflensen sveiste jeg selv på:) mn han sveiser på den flensen du vil ha, så fremså han har den, men lurest å gjør det selv, mtp tilpasning til oljeretur, filter osv:)

Bjørnstad
13/12/10, 16:08
har du fått testet om den starter ved og sette + strøm rett på coil?

Kalsn
13/12/10, 16:17
har du fått testet om den starter ved og sette + strøm rett på coil?
nei har ikke fått det enda! er det bare å vri tenninga om å sette 12v på eller? skal å prøve ny tennings boks også nå:)

Kalsn
13/12/10, 23:58
Byttet tenningsboks så ble alt i orden, litt snodig.. Bilen funker helt perfekt, riktig nok uten eksos, bare dp :p Umulig å si noe som helst på spool eller ladetrykk når det bare er snø her, men med dette grenrøret ladder jeg faktisk 0.7 på snø, mot 0.0med gammel grenrøret :) fant en liten asfaltflekk, lå helt stabilt på 1.5, finns det egentli justerings muligheter på hks'n?
skal ta å bestille regulator til å få kjørt trykk på oversiden av wgn straks å :) skal slenge ut noen bilder om ikke lenge :p

mcnugget
14/12/10, 08:44
Bilder må vi ha nå :D Og film? :cool:

940pearl
14/12/10, 09:06
hehe, æ trur ikke du veit timesleia på den tenningsboksn...

Kalsn
14/12/10, 10:29
hehe, æ trur ikke du veit timesleia på den tenningsboksn...

Hehe timesleia:D ska operer opp min boks i dag å prøv med orginalchippen, mistenk at d kanskje kan funk:)) ja kan sikkert riv i en film, "autobahn" må bi isfri først:p

Kalsn
17/12/10, 16:28
Endelig fått tatt noen bilder :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1.jpg?t=1292598439

God plass til alt faktisk, filter, rammevange, retur og downpipe. Lekker heller ikke pr dags dato (bank i bordet:)).

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1.jpg?t=1292598503

Kjøre slik akkurat nå, bråker noe helt sykt når jeg får nok ladetrykk og wgn åpner, trudde jeg havarerte første gang lyden kom :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1.jpg?t=1292598580


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1.jpg?t=1292598644

Bedre passform enn det stygge JT anlegget (Som jeg ALDRI vil kjøpe noensinne aldri i livet.no igjen), har moddet det til det maksimalet, trur ikke flowen er helt optimal akkurat i svingen nederst på dpn, men holder nok :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1.jpg?t=1292598755


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1.jpg?t=1292598832

Slik ser det ut nå, syns det ser myyye tøffere ut enn org :)

Ladetrykket kommer mye tjappere, har 1.5 bar på ca 2900rpm i 5 gir :) ellers i 2.giret så forlater den atmosfærisk trykk på ca 2500 å fult på 3200-3400. Hadde shimset ut wastegaten på gammel 13cn, hadde samme spool da.. :p (langt fra optimalt)
Har lyst å få ned trykket litt til, hvordan er det med denne wastegaten, noen justeringsmuligheter? Sto 2 (?) fjører i den når jeg åpnet den, skal det være 1 eller 2? trudde det var 0.5 som var grunntrykket :)

mcnugget
17/12/10, 16:32
Kor høgt trykk har du på full pupp no då? :)

Kalsn
17/12/10, 16:42
Kor høgt trykk har du på full pupp no då? :)

ligger helt stabilt på 1.45, i 2.3.4 og 5 gir, 1 ender opp med ca 1.1 bar. Får faktisk 0.7 på snøen nå, kontra 0.2 med org grenrøret :)

Ollimo
17/12/10, 16:52
Ser bra ut! ;)
Er det orginal intercooler du bruker?

mcnugget
17/12/10, 16:53
Hørest bra ut det... ;) Du har vel ikkje bytta noko innmat i maskinisten? :)

Volvo-Lars
17/12/10, 17:03
Har opplevd rare vibrasjoner fra grenrøret, slik som de andre her har opplevd med sitt Ajden grenrør?

Kalsn
17/12/10, 17:55
Ser bra ut! ;)
Er det orginal intercooler du bruker?
Takk:) jess org cooler. Må få fikset alucooler med midt uttak, er knotete trykkrøra mine:p

Hørest bra ut det... ;) Du har vel ikkje bytta noko innmat i maskinisten? :)
Nope org innmat, regner med "det vanlige" med h-råder og smidde stempler, men blir etter at ms'n blir montert:)

Har opplevd rare vibrasjoner fra grenrøret, slik som de andre her har opplevd med sitt Ajden grenrør?
Usikker, eneste er at wg røre sklir ut av posison hele tiden og tar borti vangen. Altså røret UT fra wg:) ska sette det fast å se om jeg har samme problem!

Kalsn
17/12/10, 20:35
Har opplevd rare vibrasjoner fra grenrøret, slik som de andre her har opplevd med sitt Ajden grenrør?

Nope null vibrasjoner, regnet egentlig med det, da han har et nytt design på rørene:) men, hvordan få ned trykket mer? Ingen med erfaring med hks modell2? Finns d noen muligheter for å få det ned? Evt bytte fjør, men er vell bare høyere grunntrykk på de...

TeamBørnOut
17/12/10, 20:39
Kutter bilen da? Hvis ikke trenger du jo ikke å senke trykket. Trykket er bare høyt fordi motoren ikke svelger til seg mer :)
Det kan ikke sammenlignes som 1.5bar på en 13c... for da har motoren et problem... nå koser den seg bare å spiser det den vil av luft :D

Kalsn
17/12/10, 21:13
Kutter bilen da? Hvis ikke trenger du jo ikke å senke trykket. Trykket er bare høyt fordi motoren ikke svelger til seg mer :)
Det kan ikke sammenlignes som 1.5bar på en 13c... for da har motoren et problem... nå koser den seg bare å spiser det den vil av luft :D
nei kutter ikke, det gjør den faktisk ikke på over 2bar engang (sikkert en 2.5bar egentli, målern går bare til 2, mistet wg-slangen :)) Men hadde litt lyst å legge meg på en 1.3 ca.Regner med at noe er feil en eller annen plass, siden den skal ladde 0.5, og nå ladder den 1.5 :rolleyes: MEN funker så absolutt, når det skal sies :)

TeamBørnOut
17/12/10, 21:16
Hvor har du dratt slangen til WG hen? Du kjørte med original kam? Da er det nok denne som gjør at du ikke får gikk motoren så mye luft. Det er ikke vits i å skru ned trykket som sagt. går med like mye bensin på fullgass ved 1bar som 1.5 :)
men du må nok skru ned hvis du får en kam som drar unna litt mer luft. men det merker du

TeamBørnOut
17/12/10, 21:18
så er det VELDIG viktig at du bruker slanger til WG som er beregnet på dette. vanlige blå silikon slanger etc ekspanderer formye og vil gi trykkpeaks så det holder. man må kjøpe "forsterka" greier.
Bare se hvordan den originale på motoren er. er en omspunnet slange så det ikke skal peake (og slangen er vell bare 10cm lang) :)

Kalsn
17/12/10, 21:20
så er det VELDIG viktig at du bruker slanger til WG som er beregnet på dette. vanlige blå silikon slanger etc ekspanderer formye og vil gi trykkpeaks så det holder. man må kjøpe "forsterka" greier.
Bare se hvordan den originale på motoren er. er en omspunnet slange så det ikke skal peake (og slangen er vell bare 10cm lang) :)
Bruker nå en bensinslange, så den utvider seg ikke mye. Men skulle hatt en stålomspunnet, eller armert slange!

VolvoR-Sport
17/12/10, 21:21
jeg bruker 6mm bensinslange :P sterkt nok? vurderte stålomspunnen, men hadde ikke lang nok slange ;p

TeamBørnOut
17/12/10, 21:22
noen bensinslanger kan fungere ja. men hvor har du koblet til denne hen? rett på turbon? Den skal jo sitte FØR spjellet (ellers kan pulsene ødelegge litt for wgn, Men det er min erfaring. vet noen kjører med de etter spjellet også. men jeg har alltid fått problemet med dette)

Kalsn
18/12/10, 00:36
jeg bruker 6mm bensinslange :P sterkt nok? vurderte stålomspunnen, men hadde ikke lang nok slange ;p
Buker 8 mm jeg:)

noen bensinslanger kan fungere ja. men hvor har du koblet til denne hen? rett på turbon? Den skal jo sitte FØR spjellet (ellers kan pulsene ødelegge litt for wgn, Men det er min erfaring. vet noen kjører med de etter spjellet også. men jeg har alltid fått problemet med dette)

Yess har koblet den rett på nippelen på kompressorhuset:) holder stabilt 1.55 i nesten alle gir..

Kalsn
21/12/10, 21:21
Har just bestilt meg ny bredbåndslambda, da den forrige aldri ble frisk:(
Bestilte Innovate sin Lc-1. Regner med å bruke den orginale sammen med denne. Hvordan bør egentli den plasseres? Dere ser på bilde lengre ned hvor jeg har plassert den org. Hvor på dp bør BBL plasseres? har hørt at de kan blir kranglete viss de blir plassert før nært (mtp varmen)?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1346.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1.jpg?t=1292598832

jonass
21/12/10, 21:25
Jeg ville nå ha erstatta den orginale lambdan med bbln. Så er du sikker på at sprutet får riktig info også.

Når jeg fikk bilen min mappa så stappa han bbln i enden men det er jo for midlertidig montering da.

Frigstad Racing
21/12/10, 21:29
Legg ut bilder å sånn når du skal montere da :)
åssen er det å koble opp en slik? viser den blandinga? noe mer?

Kalsn
21/12/10, 21:32
Jeg ville nå ha erstatta den orginale lambdan med bbln. Så er du sikker på at sprutet får riktig info også.

Når jeg fikk bilen min mappa så stappa han bbln i enden men det er jo for midlertidig montering da.

ja leser nå at det skal være mulighet å koble opp BBL slik at den sender signal til hjernen. Hva er egentli mest optimalt å gjøre, mtp at jeg skal montere sprut iløpet av vinteren, er vell bare å sveise i en mutter til eller? :)

"Stappa i enden", mente du i ende av eksosen da eller?

jonass
21/12/10, 21:37
Ja i enden av eksosen ja, men ta og erstatt den orginale med bbl og koble opp mot lh2,4 du så er du sikker på at det blir riktig, hjelper ikke og se på att bbln måler si 14,7 på tomgang mens den til sprutet sier fet.

Ang i enden på eksosen så må den være montert i si et 1,5" rør som er ca en halvmeter inn i eksosen.
Funker fint til mapping men er jo ikke noe man driver og kjører rundt med

Kalsn
21/12/10, 21:44
Legg ut bilder å sånn når du skal montere da :)
åssen er det å koble opp en slik? viser den blandinga? noe mer?
Skal være grei jobb, plugg and play, kan koble den opp mot pc, vet ikke hvordan mulighet man har da, skal ta bilder :)


Ja i enden av eksosen ja, men ta og erstatt den orginale med bbl og koble opp mot lh2,4 du så er du sikker på at det blir riktig, hjelper ikke og se på att bbln måler si 14,7 på tomgang mens den til sprutet sier fet.

Ang i enden på eksosen så må den være montert i si et 1,5" rør som er ca en halvmeter inn i eksosen.
Funker fint til mapping men er jo ikke noe man driver og kjører rundt med
Skal se hva jeg får til. Men hvordan er det da, mtp at hjernen orginalt kun har smalbåndsignal inn? vil den "skjønne" seg på bredbåndsignalet og kunne justere seg inn etter det? eller vill den kun justere seg etter smalbandssignalet som BBL gir? (LITT vanskelig forklart kanskje ) :)

mcnugget
21/12/10, 22:03
Hvor bestilte du den BBL`en ? ;) og ca pris? :)

jonass
21/12/10, 22:09
Du skal emulere et smalbands signal ut fra bbl boksen. Lh2.4 forstår ikke bbl signalet som er 0-5v men derimot smalband 0-1v er det vel og dette er heller ikke et stabilt signal men peiler frem og tilbake.

Kalsn
21/12/10, 22:17
Hvor bestilte du den BBL`en ? ;) og ca pris? :)
Bestilte den fra Summit Racing, kom på 280$ med EKSPRESS :) altså 1700, pluss moms på 25% ca 2000 kroner pluss minus :)

Du skal emulere et smalbands signal ut fra bbl boksen. Lh2.4 forstår ikke bbl signalet som er 0-5v men derimot smalband 0-1v er det vel og dette er heller ikke et stabilt signal men peiler frem og tilbake.
ja det var slik jeg skjønte det. Hvor har du plassert lambdaen din? "org" jt plass eller?

carlsson77
21/12/10, 23:19
vad har du för dyser hög ohm eller lågohm. vet en som brände sin box. ser bra ut .

jonass
21/12/10, 23:22
Bestilte den fra Summit Racing, kom på 280$ med EKSPRESS :) altså 1700, pluss moms på 25% ca 2000 kroner pluss minus :)

ja det var slik jeg skjønte det. Hvor har du plassert lambdaen din? "org" jt plass eller?

Jeg har custom dp, men har lambdan på øversiden, ganske nærme turbon

Kalsn
22/12/10, 13:40
vad har du för dyser hög ohm eller lågohm. vet en som brände sin box. ser bra ut .
Har høy ohms dyser, bosch 558, er på utikk etter større nå, men mulig jeg venter en stund til, lite vits å bestille ca 500ccm dyser nå, når man skal putte sprut i om ikke lenge, og da blir det før lite :)

jonass
22/12/10, 14:16
Ja du bunner fort 500c dyser med denne ja, vet ikke om du har topp som duger men.

Burde jo gå for 1000cc dyser om du skal kjøre bensin så er det ikke bensina det bunner i først. Skikkelig bensinpumper er også viktig da

Kalsn
22/12/10, 16:48
Ja du bunner fort 500c dyser med denne ja, vet ikke om du har topp som duger men.

Burde jo gå for 1000cc dyser om du skal kjøre bensin så er det ikke bensina det bunner i først. Skikkelig bensinpumper er også viktig da

Nei toppen er ikke mye å skryte av, så er myye å hente iden pr dags dato :) Pumpa er heller ikke bra, org pumpe som har pumpet i 280K. Kjører du fortsatt på de samme dysene som du gjorde med lh. 2.4?

VolvoR-Sport
22/12/10, 17:56
jeg hadde dyser som ga ca 600cc på 4bar, å det ble for lite.
monterte 950cc og da ble det bra :)

jonass
22/12/10, 23:58
Nei toppen er ikke mye å skryte av, så er myye å hente iden pr dags dato :) Pumpa er heller ikke bra, org pumpe som har pumpet i 280K. Kjører du fortsatt på de samme dysene som du gjorde med lh. 2.4?

Jeg kjører enda med 968 dysene ja. Kjører 4bar grunntrykk ca, og de bunnes ved ca 1.7bar med turbon jeg har nå, har ikke oppgradert noe på motorsiden etter jeg monterte sprut da det funker såpass bra nå til bruks kjelke.

Kalsn
27/12/10, 14:23
Har endelig fått testet bilen litt skikkelig, syns den drar noe fælt opp til 120 kmt, men etter det er det nesten helt bomstopp, skjer null og niks. Trur t-kammen må ut så fort som mulig. Så kommer jo spørsmålet, hvordan kam? Vet at gustavsson har gode, finns det flere alternativer som folk har prøvd og vet funker bra? :)

volvoRsport
27/12/10, 14:49
Har endelig fått testet bilen litt skikkelig, syns den drar noe fælt opp til 120 kmt, men etter det er det nesten helt bomstopp, skjer null og niks. Trur t-kammen må ut så fort som mulig. Så kommer jo spørsmålet, hvordan kam? Vet at gustavsson har gode, finns det flere alternativer som folk har prøvd og vet funker bra? :)

Mange av Folkraceshop sine kammer er vel kurrante, var ihvertfall de J.G. pleide å anbefale til lignende oppsett før han begynte å slipe egne.

Kalsn
30/12/10, 01:01
Tenkte å få sveiset ferdig wastegaten bort til downpipen i morgen, da det midlertidige wgrøret slår i rammevangen min konstant :(
Lurer på hva er egentli optimal vinkel på inngangen på dp, slik at man ikke ødelegger alt av flow inni der? kan vell ikke gå RETT inn i dp?
Ser ikke fram til å begynne med dette, blir mye som skal passe sammen.... WG-utløp, turbo, downpipe, resten av eksosanlegget :(

ChrML
30/12/10, 01:04
Råder deg til å ha et lite fleksledd på wastegate røret som skal inn på eksosanlegget. Både fordi det er omtrent klin umulig å tilpasse røret sånn at V-banden ut på wastegate er nøyaktig på millimeteren sånn at det blir tett og fordi turbo/grenrør beveger seg når det blir varmt og da blir det rimelig mye spenn i alt som er hvis det blir holdt igjen der. Med fleksledd har man 0.5-1 cm å bomme på og man får fortsatt på V-banden uten noe særlig stress og den blir helt tett.

Kalsn
30/12/10, 01:11
Råder deg til å ha et lite fleksledd på wastegate røret som skal inn på eksosanlegget. Både fordi det er omtrent klin umulig å tilpasse røret sånn at V-banden ut på wastegate er nøyaktig på millimeteren sånn at det blir tett og fordi turbo/grenrør beveger seg når det blir varmt og da blir det rimelig mye spenn i alt som er hvis det blir holdt igjen der. Med fleksledd har man 0.5-1 cm å bomme på og man får fortsatt på V-banden uten noe særlig stress og den blir helt tett.
jess har planer om å presset ett eller to flexiledd på røret. Hvor langt ned på dp gikk du før du gikk inn på selve dp'n? Nesten nede der eksosn begynner å flate ut?

ChrML
30/12/10, 01:20
jess har planer om å presset ett eller to flexiledd på røret. Hvor langt ned på dp gikk du før du gikk inn på selve dp'n? Nesten nede der eksosn begynner å flate ut?
Ja, gikk inn på siden av eksosanlegget i svingen i bånn der det flater ut. Sånn at wastegate eksosen blåser inn i samme retning som anlegget fortsetter.

Frigstad Racing
30/12/10, 01:42
Du må legge ut bilder åssen det blir mellom wg og dp da :)

Kalsn
30/12/10, 21:27
Wastegate sveising ble rask satt til side når postmannen kom med innovaten tidlig i morrest. Fikk koblet opp heile greia ganske raskt. Tenkte å kun bruke bbl, men fikk fan ikke av orginal lambdaen, dro over muttern på lambdaen med "rundsia" av fastnøkkelen, så der blir den! Syns innovate sin var mye enklere å koble opp enn point147 sin, mye bedre forklart bruksanvisning, både med kalibrering osv. Blandinga har jeg ikke fått testet heelt enda, veit ikke om det blir mye forskjell på snø kontra asfalt, mtp motstand osv? ligger på fint på ca 14.5-14.8 på rolig og tomgang, under pådrag, eller hjulspinn på ca 11, regner med det den skal ligge på ?:)

Fikk forresten liv i gammel gullhjernen min i dag å, hadde jo problemer med at den stoppet plutselig og startet og stoppet osv.. Fant ut at ene beinet på 300hk chippen var blitt bøyd, :eek: rettet ut beinet og bilen går igjen . hjernen står jo fast der under, helt fast...Hvordan går dette til egentli?

mcnugget
05/01/11, 09:53
Funker alt som det skal fortsatt? :)

Kalsn
05/01/11, 10:44
Funker alt som det skal fortsatt? :)

Jepp bilen funker perfekt og er i daglig bruk:) eneste er at den går litt vell fett på fullgass, men har trua på at det blir bedre når jeg får på ny kam, må bare bestemme meg for hvordan først ! :) hvordan kam erre du har handlet deg?

mcnugget
05/01/11, 11:37
Jepp bilen funker perfekt og er i daglig bruk:) eneste er at den går litt vell fett på fullgass, men har trua på at det blir bedre når jeg får på ny kam, må bare bestemme meg for hvordan først ! :) hvordan kam erre du har handlet deg?

Ok :) ja vil tru at ny kam kan hjelpe en god del! Eg kjøpte ein IPD turbo performance kam, men huska faktisk ikkje specs på den.. :p Fekk den med billig når eg kjøpte sinter clutch :p Så skal prøves før eg invistera i ny ;)

Kalsn
05/01/11, 21:30
Ok :) ja vil tru at ny kam kan hjelpe en god del! Eg kjøpte ein IPD turbo performance kam, men huska faktisk ikkje specs på den.. :p Fekk den med billig når eg kjøpte sinter clutch :p Så skal prøves før eg invistera i ny ;)

aha, nårtid regner du med å få prøvd den da? :) har sendt pm til jens gustavsson nå, får høre va han har å si om kam:)

Men sliter litt med ladetrykket i 2.giret, i 3.4.5 gir så åpner wgn fint på 1.5 bar. Mens i 2.giret så åpner den bare litt (hører at den screamer) på 1.5, før den stiger opp til 1.9, va kommer det av? har ikke pyset noe som helst el lig..

mcnugget
06/01/11, 00:16
aha, nårtid regner du med å få prøvd den da? :) har sendt pm til jens gustavsson nå, får høre va han har å si om kam:)

Regner med å få prøvd den iløp av mars iallefall... Møtte på en slitekant i blokka mi, så har bestilt nye stempel i overdim og skal sende blokka til borring, så tar litt meir tid enn planlagt.. ;) Vurderer også å kjøpe porta 530 topp fra bilcross-shop, så kanskje det tar litt tid før den kjem osv.. Det viktigaste for min del er at det skal gå godt, sjå bra ut og fungere lenge! Så om det tar lang tid er ikkje det verste som kan skje, så lenge det blir bra.. ;)

Gustavsson har vel bra med peil på kam har eg hørt ;)

kapli
08/01/11, 02:01
Du må få tatt noen bedre motorbilder!:D

bloodimir
08/01/11, 23:20
ska du ha en bra kam ska du køra med phase II kammen, finns på unitech i luleå før 3490kr, ger ett satanik vrid på bilen o økar villigheten maximalt :) ett måste på en væssad B230 motor 0)

Måste samtidigt fråga vad du kør før ladd på bilen?
læste inte så noga men det skrevs något om 1.9 eller såg jag fel?

thune
08/01/11, 23:39
fin bil.

kor mykje hesta du rekna med og få ut av den?

Kalsn
09/01/11, 04:50
Du må få tatt noen bedre motorbilder!:D
ja skal prøve å ta en photoshoot, men må få tatt en skikkelig motorvask først :)


ska du ha en bra kam ska du køra med phase II kammen, finns på unitech i luleå før 3490kr, ger ett satanik vrid på bilen o økar villigheten maximalt :) ett måste på en væssad B230 motor 0)

Måste samtidigt fråga vad du kør før ladd på bilen?
læste inte så noga men det skrevs något om 1.9 eller såg jag fel?

aha hørtes interessant ut den kammen! De har ikke mulighet å sette i kammen i luleå også kanskje? :)
Nei kjører ikke 1.9 bar, men er litt plaga med at den ladda litt meir i 2.giret kontra resten av girene. Ellers ligger den stabilt og fint på 1.5, men kjenner virkelig at det bremser når man passerer 120 kmt pga kammen.. :(


fin bil.

kor mykje hesta du rekna med og få ut av den?
Uff nei si det, hadde vært morsomt å fått den benka, må vell sikkert få det gjort iløpet av ei stund. Er jo 300 hk oppsett, men trur ikke det er så mye på hjula. Har ikke noe eksakt mål med antall hk, tar det meste som det kommer :p

bloodimir
09/01/11, 10:47
Joo dom kan montera med =)

Kør du med boost controller før att få trycket dær du vill ha det?
eller stæller du allt med wastegate?

jag skulle ju rekommendera dig att byta intercooler på bilen, ser ut som att du har org ænnu, o dom ær inte byggda før att tåla mer æn 1,4bar samt så kyler dom inte før mer æn typ 220hk, bilen skulle gå 1000ggr bættre med en riktig cooler som kyler den :)

TeamBørnOut
09/01/11, 21:51
unitec har få kammer for oppsett med større turbo... Ikke tror jeg karlsen vil betle times prisen der heller. for de kommer nok til å kreve at han kjøpet justerbart kamdrev etc + + + også :)
De kan lett ta frem kammer til motoren hans. men det koster derretter også :)

bloodimir
10/01/11, 08:33
unitec har få kammer for oppsett med større turbo... Ikke tror jeg karlsen vil betle times prisen der heller. for de kommer nok til å kreve at han kjøpet justerbart kamdrev etc + + + også :)
De kan lett ta frem kammer til motoren hans. men det koster derretter også :)

man køper kammen samt hårdare fjædrar sen ær det bara montera, dom tar ca 1000kr før att stoppa ner den, iaf på min førra bil, samt att det ær unitech som gør bæsta kammarna till bilar med større snurra, kolla på min, jag satte ner phase II kammen o fick 93HK till på samme ladd som jag hade føre på V kammen :)

stællbart drev ær något drit, det ær inget man anvænder sig av i onødan så det behøvs inte, istællet før att hålla på o tro man ska stælla på drevet så har man sprut eller så mappar man bilen UTAN att røra drevet..

TeamBørnOut
10/01/11, 16:27
Du vet ikke hva du snakker om en gang.. Gidder ikke en gang diskutere et så fjernt svar

bloodimir
10/01/11, 16:59
Du vet ikke hva du snakker om en gang.. Gidder ikke en gang diskutere et så fjernt svar

ha ha skulle vilja se din merit lista =)
kanske man vet av erfarenhet nær man bygger o har byggt..
kanske nyss sålde motorn med phase II kammen i..

men det ska som hållas till "Kalsn" projekt, o jag skriver vad jag vet sjælv sen kan du hacka på andra o spela allan till dom, før det fungerar inte på min gubbe :)

Kør du ut mycket hk på driven i denna bil?

TeamBørnOut
10/01/11, 17:07
Dine erfaringer vil jeg ikke høre om. har hørt nok :)
Har da kompisser som har fått motorer bygd hos unitech... justerbare kamdrev er jo en selvfølge som de selv sier... dette fordi INGEN registerreimer er like lange + at folk har plana toppene sine forskjellig / bruker forskjellige toppakninger. Derfor MÅ man ha et justerbart kamdrev på en volvo motor. Burde egentlig vært der i original motoren for å få justert den helt riktig.
Det at man skal justere på sprutet og ikke kammen gjør bare svaret ditt så latterlig at det ikke er verdt å diskutere. du har så LITE peil på motor, karosseri bygge og understell (Du husker sikkert du sa skikkelige drifte folk kjørte med jernrør og ikke dempere på bilene sine?). Sånne uttalelser gjør at jeg faktisk ikke gidder å forklare deg mer. Jeg har faktisk hatt gleden av å sitte på med noen av unitechs flotte sugemotorer også :) Flinke folk. (Var faktisk de som fortalte oss / meg hvor utrolig viktig det var med justerbare kamdrev på volvo motorer ;))

bloodimir
10/01/11, 17:14
(Du husker sikkert du sa skikkelige drifte folk kjørte med jernrør og ikke dempere på bilene sine?)

Att jag kør med rør, INTE att alla gør det, jag samt dom jag kænner som kør på det viset kør med RØR, alla andra kan køra hur dom vill sjælv, jag kør som jag behagar..

haha!!
har du mera att sæga kanske du skulle dra ett mejl istællet.. eller kanske ringa till och med :D

har du stællbart drev pga planad topp, faen d var något nytt, ser inte ut som att du vet vad ett stællbart kamdrev ær till =)

så låt nu denna sidan ligga till det den ær till før :D

TeamBørnOut
10/01/11, 17:19
Hvordan får du justert inn kammene dine hvis du ikke har justerbart kamdrev? De eneste kammene jeg vet om som skal stå i 0 er volvo sine originale...
Du må seriøst slutte å skrive bullshit på forumet. folk kan plutselig tro noe av det er seriøst hvis de ikke leser hele tråden. Slutt å spre løgn fordi du ikke forstår hvordan ting fungerer.
Hva er nret ditt? jeg kommer ikke til å ringe men biltilsynet vil nok ha tak i deg en dag. er noen av oss som ikke var så imponerte over måten du bygget om bilene dine på :)

Kalsn: At du får litt trykk peaks på 2. gir kan bero på at giret er "kort".. ofte får folk dette i 1. gir etc. hvordan utveksling har du i bilen? har du 4.10 eller lignende så kan du kanskje få samme fenomenet i 2. gir.

Fighter
10/01/11, 17:22
Att jag kør med rør, INTE att alla gør det, jag samt dom jag kænner som kør på det viset kør med RØR, alla andra kan køra hur dom vill sjælv, jag kør som jag behagar..

haha!!
har du mera att sæga kanske du skulle dra ett mejl istællet.. eller kanske ringa till och med :D

har du stællbart drev pga planad topp, faen d var något nytt, ser inte ut som att du vet vad ett stællbart kamdrev ær till =)

så låt nu denna sidan ligga till det den ær till før :D

Hvordan kompanserer du f.eks. for at ventilene åpener seg for tidlig/sent med å justere i motorens software? Planet topp medfører gjerne at kammen ikke havner der den gjør med en høyere topp. Man kan hoppe over en tann fram/tilbake, men skjeldent man treffer riktig da også.

bloodimir
10/01/11, 17:22
TeamBørnOut: du ska få nr adress allt, det kommer på mejl till dig :)

bloodimir
10/01/11, 17:26
Vi kan ta det den lætta vægen nu :)
har bænk papper o all info om motorn jag sålde bort ur førra bilen,
mappad o klar med Civinco sprut, det var ALDRIG rørt på kamdrevet før att få den 100% mappad o kørbar, och førsta mappen satte det en V-kam mappning nr 2 satte det phase II kam i den o fortfarande INTE rørt drevet, det satte på min motor før snygghetens skull så att sæga.. :=)

Visst kan bero på vilken kamrem du stoppar dit med, finns sækert en massa olika du kan trycka på, men personligen kør jag volvo org på sånna saker eftersom att jag har ett lager av dom saker =)

TeamBørnOut
10/01/11, 17:39
Ikke rart du fikk mye hk ut av å bytte kam når du kjørte med en V kam haha :D
Men seriøst bloodimir. Ikke skriv noe mer om sånt i denne tråden. Du har ikke peil på hva du snakker om... enkelt å greit. mener ikke å være stygg ellerno. men bil bygging og motor oppsett har du seriøst lite peil på.
Det er som jeg skrev. KUN volvos original kammer jeg vet om som man bare skal smelle på uten å justere inn.. Men i 99% av tilfellene står dette feil i forhold til hvordan det skal være... hvis man skal gjøre det helt rett...
Unitech kammene skal man også justere inn.. de blir ikke riktige ved å slenge de på å følge kam markeringene. sorry, men sant..
At man kan få en kjørbar motor uten å gjøre dette stemmer sikkert. Mange som kjører rundt med dårlige innjusterte kammer. Men når du sier at justerbare kamdrev bare er piss så må du regne med at folk lurer på hva F du snakker om. Bare det at du ikke vet hvordan en kam blir satt ut av funksjon ved planing av topp sier sitt..

Jeg er sikkerpå at kalsn finner seg en god kam etterhvert. Om han bestiller fra jens gustavson eller unitech.. Men uansett så må han fortelle han som skal ta frem kammen hvilket oppsett etc han har... en kam er ikke noe man bare slenger i motoren. det går fint på en standar maskin. Men når man har ekstraktor grenrør + + + så har kammen mye og si.. En såkalt gruppe A kam som mange kjører med på tyna t3 turboer blir helt feil på et oppsett som dette hvor man ikke trenger å lukke eksosventilene et kvarter før man egentlig må... men på slike oppsett må man dette for å ikke få formye eksos i forbrennings kammeret etc... Jeg vet om fler som kjører slik kamaksel på stor turbo. Har selv gjort det fordi jeg ble anbefalt dette... men takke F for at jeg fikk bytta ut den dritten... (hadde justert den inn riktig med justerbart kamdrev også ;)) ny kam var som å gi nytt liv til turbon :D
Og kalsn er sikkert ikke interessert i å bruke 3-4000kr på en kam som ikke passer hans oppsett... 500kr for litt testing på en original volvo kam er helt greit.. men dette er et steg lengre en viking chip og t3 turbo ;)

Kalsn
10/01/11, 18:11
hehe.. Før å prøve å gi svar på noe her. Etter det jeg så sist var det 3.31 utveksling på 1031 min mener jeg. Usikker på om jeg må operere opp wg og se litt på den. er det ingen som vet hvor mange fjører som skal være i denne? var 2, TO, fjører i den når den kom, noen som vet sikkert om det skal bare være 1 eller? :p

Og over til kammen. Har som nevt tidligere null erfaring og peiling på kammer, derfor må jeg ha, liksom en garranti på at den vil funka bra førr mitt oppsett. Det som var litt interresant med unitech, var at de er ganske nær meg, så hadde vært enkelt sånn sett. Men har folk i området her som kan gjøre jobben også, så derfor blir jeg bare mer usikker på om hvor man skal handle fra.. Som du nevte tbo, er ikke intr. å betale 4K på en kam som ikke passer mitt oppsett, men tviler på at unitech vil anbefale en som ikke "funker". Hadde vært enklest å prøvd en a-kam å sett, men har ikke funnet noen enda (har da heller ikke leita så godt heller:rolleyes:)

TeamBørnOut
10/01/11, 18:14
Ta en telefon til søtabror å hør hva unitech har å tilby av kamaksler da vell? fortell litt om oppsettet ditt :) Mulig de har noe som kan matche? De har mye rart liggende :)

Fighter
10/01/11, 18:38
hehe.. Før å prøve å gi svar på noe her. Etter det jeg så sist var det 3.31 utveksling på 1031 min mener jeg. Usikker på om jeg må operere opp wg og se litt på den. er det ingen som vet hvor mange fjører som skal være i denne? var 2, TO, fjører i den når den kom, noen som vet sikkert om det skal bare være 1 eller? :p

Og over til kammen. Har som nevt tidligere null erfaring og peiling på kammer, derfor må jeg ha, liksom en garranti på at den vil funka bra førr mitt oppsett. Det som var litt interresant med unitech, var at de er ganske nær meg, så hadde vært enkelt sånn sett. Men har folk i området her som kan gjøre jobben også, så derfor blir jeg bare mer usikker på om hvor man skal handle fra.. Som du nevte tbo, er ikke intr. å betale 4K på en kam som ikke passer mitt oppsett, men tviler på at unitech vil anbefale en som ikke "funker". Hadde vært enklest å prøvd en a-kam å sett, men har ikke funnet noen enda (har da heller ikke leita så godt heller:rolleyes:)

Ligger en A-kam her du kan prøve:P

kimove
10/01/11, 20:17
hehe.. Før å prøve å gi svar på noe her. Etter det jeg så sist var det 3.31 utveksling på 1031 min mener jeg. Usikker på om jeg må operere opp wg og se litt på den. er det ingen som vet hvor mange fjører som skal være i denne? var 2, TO, fjører i den når den kom, noen som vet sikkert om det skal bare være 1 eller? :p

Og over til kammen. Har som nevt tidligere null erfaring og peiling på kammer, derfor må jeg ha, liksom en garranti på at den vil funka bra førr mitt oppsett. Det som var litt interresant med unitech, var at de er ganske nær meg, så hadde vært enkelt sånn sett. Men har folk i området her som kan gjøre jobben også, så derfor blir jeg bare mer usikker på om hvor man skal handle fra.. Som du nevte tbo, er ikke intr. å betale 4K på en kam som ikke passer mitt oppsett, men tviler på at unitech vil anbefale en som ikke "funker". Hadde vært enklest å prøvd en a-kam å sett, men har ikke funnet noen enda (har da heller ikke leita så godt heller:rolleyes:)

Hør med richard på scania eller kanskje egil på nmk, de har sikkert en eller annen kam du kan prøve :P

Trond D.
10/01/11, 20:54
Bloodimir og TeamBørnout, jeg tror dere skal ta en prat på telefonen så dere slipper å krangle vær gang :P

Intresangt oppsett dette her :) skal selv igang med noe lignende så da er det kjekt å se på ditt :)

Kalsn
11/01/11, 00:41
Ta en telefon til søtabror å hør hva unitech har å tilby av kamaksler da vell? fortell litt om oppsettet ditt :) Mulig de har noe som kan matche? De har mye rart liggende :)
Trur jeg ska ta å prøve kammen til fighter her viss han har en grei pris på den! Skal vell i teorien ikke treng å chimses osv?


Hør med richard på scania eller kanskje egil på nmk, de har sikkert en eller annen kam du kan prøve :P

Ja har vurdert å tatt kontakt med richard å hørt, problemet er jo å få en kam som er "tilnærmet" likt det oppsettet jeg har da:rolleyes: hvem er egil på nmk forresten?


Bloodimir og TeamBørnout, jeg tror dere skal ta en prat på telefonen så dere slipper å krangle vær gang :P

Intresangt oppsett dette her :) skal selv igang med noe lignende så da er det kjekt å se på ditt :)
heheh, litt action må vell till... :) Ja er fint med ideer, selv om det går jævli sakte i tråden her til tider grunnet heilt USAKLIGE ting som sofa, kjøleskap osv, leiligheta trenger omsorg....

940pearl
11/01/11, 08:17
Ja er fint med ideer, selv om det går jævli sakte i tråden her til tider grunnet heilt USAKLIGE ting som sofa, kjøleskap osv, leiligheta trenger omsorg....

Velkommen etter ;)

kimove
11/01/11, 09:48
[QUOTE=Kalsn;234737]Ja har vurdert å tatt kontakt med richard å hørt, problemet er jo å få en kam som er "tilnærmet" likt det oppsettet jeg har da:rolleyes: hvem er egil på nmk forresten?QUOTE

Husker selvfølgelig aldri etternavnet, men er han bilcross fyren i valnesfjord :P
Kjører 242 med startnummer 242 hvis du har vært i dråvika å sett :P
Han har sikker mye rart liggende :P

Kalsn
13/01/11, 23:28
Fant endelig ut hva som kuka ladetrykket til idag. Skrudde av wgn, og demonterte alt, skal vist bare være 1 stk fjør i den, men ble levert med 2 stk, den hardeste fjøra og den mykeste :o Ladder helt fint 1.2 nå, i alle gir heldigvis :)

Men har et problem med bredbandslamdaen. Den funker helt fint når man kjører rolig, eller gir på pitte litt. Men viss jeg trør skikkelig til og gir alt den har, så viser den verdiene, og etter jeg har stengt spjeldet så fyker den opp på 20.9 så låser den seg, og begynner å blinke "7.4". Kalibreringslampa blinker 8 ganger, så har den opphold, osv osv. Finner ikke ut hva feilkoden betyr, noen som vet?`Kan ikke være det at den går fra et svært feit blanding (9) til mager (21) på noen tiendeler? at den ikke henger med på så stor skala? :rolleyes:

Innovate lc1 det er snakk om

Marius Skau
14/01/11, 10:00
Ser ut som at de fungerer no ja :) Du fikk coolern?

Kalsn
14/01/11, 16:54
Ser ut som at de fungerer no ja :) Du fikk coolern?
Jepp fikk cooleren :) passer som et skudd, virker tett og fin og! tenkte jeg skulle få vasket litt i motorrommet og tatt noen bilder. Men syns downpipen før tiiden er så sykt stygg og amatørmessig laget at kanskje jeg venter til jeg har fått ny. Klarte førr det første og sveise muttern til innovaten på "feil side" på dp (ble jo motsatt i skruestikka), så ende jo 1 mm unna toppen!:( pluss at eksosbandasjen ble satt feil vei på etter jeg sveisa, så den er jo nesten brun :P

Frigstad Racing
14/01/11, 16:59
Bilder kan vi jo ha uansett :D

Kalsn
15/01/11, 13:35
Bilder kan vi jo ha uansett :D
Jepps skal fikse:)

Har også fått bestilt meg en alucooler nå. Størrelse 550x300x76 med 3" koblinger. Etter det jeg har målt skal den nå passe fint, må flytte radiatoren litt lengre mot motoren, men trur jeg går fint. Samt fikse festene på toppen :)
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=221&artnr=G4-3F1&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Lista4
http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/zoom/G4-3F1_1.jpg

Frigstad Racing
15/01/11, 13:52
Ja samme type som jeg valgte, bare 6 cm smalere og en tomme bredere.
Skal vistnok flowe bra med anslutningene på midten :)

Kalsn
15/01/11, 13:55
Ja samme type som jeg valgte, bare 6 cm smalere og en tomme bredere.
Skal vistnok flowe bra med anslutningene på midten :)

Jepp trur den flower bra den der, må ha anslutningene på midten grunnet at turboen er så langt fram. Hvor bestilte du din fra?

Frigstad Racing
15/01/11, 14:06
KL Racing :D

Frigstad Racing
15/01/11, 14:07
Var forrresten akkurat det jeg å tenkte med at turboen kommer så langt fram, derfor jeg også valgte slik type ic :)

Marius Skau
17/01/11, 09:51
Jepp fikk cooleren :) passer som et skudd, virker tett og fin og! tenkte jeg skulle få vasket litt i motorrommet og tatt noen bilder. Men syns downpipen før tiiden er så sykt stygg og amatørmessig laget at kanskje jeg venter til jeg har fått ny. Klarte førr det første og sveise muttern til innovaten på "feil side" på dp (ble jo motsatt i skruestikka), så ende jo 1 mm unna toppen!:( pluss at eksosbandasjen ble satt feil vei på etter jeg sveisa, så den er jo nesten brun :P


Goodie. Vart litt usikker når æ så den lille bongeln :P

Truckdriver
24/01/11, 01:55
Egil Aadahl heter han :)


Men har et problem med bredbandslamdaen. Den funker helt fint når man kjører rolig, eller gir på pitte litt. Men viss jeg trør skikkelig til og gir alt den har, så viser den verdiene, og etter jeg har stengt spjeldet så fyker den opp på 20.9 så låser den seg, og begynner å blinke "7.4". Kalibreringslampa blinker 8 ganger, så har den opphold, osv osv. Finner ikke ut hva feilkoden betyr, noen som vet?`Kan ikke være det at den går fra et svært feit blanding (9) til mager (21) på noen tiendeler? at den ikke henger med på så stor skala? :rolleyes:

Innovate lc1 det er snakk om

Slik bruker de å reagere når de utsettes for ekstrem feit blanding, og omtrent drukner. Husker jeg rett står det oversikt over feilkodene på den cden som følger med.
Har opplevd flere ganger at LC1 har blacka ut ved ekstremt feite blandinger, og som oftest hjelper det å restarte den. Blir det veldig ille soter sonden over, og det kan være nødvendig å brenne den forsiktig rein med gassbrenner, forsiktig. Blir den for varm ødelegges den. Har heldigvis aldri sota den over så ille før. Må du brenne den rein, så husk også å kalibrere den på nytt etterpå.

Kalsn
24/01/11, 17:40
Egil Aadahl heter han :)


Slik bruker de å reagere når de utsettes for ekstrem feit blanding, og omtrent drukner. Husker jeg rett står det oversikt over feilkodene på den cden som følger med.
Har opplevd flere ganger at LC1 har blacka ut ved ekstremt feite blandinger, og som oftest hjelper det å restarte den. Blir det veldig ille soter sonden over, og det kan være nødvendig å brenne den forsiktig rein med gassbrenner, forsiktig. Blir den for varm ødelegges den. Har heldigvis aldri sota den over så ille før. Må du brenne den rein, så husk også å kalibrere den på nytt etterpå.
Jepp var det jeg mistenkte nemlig! takk for godt svar :) På 1.5 bars trykk lå den nede på 9, mens nå på 1.2 ligger den på 9.6 ca pluss minus.. Får satse på at ny kam løser/hjelper på med problemet!

Truckdriver
24/01/11, 23:52
Om du får den over 11, opp mot 12, så vil den gå my bedre også :) Rundt 12 bør den ha meir enn nok brannslukking til over 300hk også.

Kalsn
25/01/11, 00:11
Om du får den over 11, opp mot 12, så vil den gå my bedre også :) Rundt 12 bør den ha meir enn nok brannslukking til over 300hk også.
jepp har trua forr det ! Merker særlig når bilen er kaldt at bare man gir litt hard gass så slukker bbl, må restarter så funker den igjen. Hvor viktig er forresten plasseringen av sonden? Er nå plassert akkurat i bøyen på toppen av dp...

Truckdriver
25/01/11, 02:00
Turboen sluker en del varme, så det går sikkert bra. Ca langt bak turbo blir det? En kompis har kjørt med den ca 10cm vak turbo et par år uten problem. På min bil har jeg den helt i bunn av downpipe, så det blir vel over en halvmeter fra turbo. For sonden sin helses del er det best å ha den lengst mulig unna. Men ulempen med å ha den lang unna er at det blir ganske lang forsinkelse fra eksosen går ut av motor, til den registreres av sonden. Forsinkelsen merkes godt ved justering av datasprut. Ettersom jeg skal ha launchcontroll og flatshift, og har tenk å prøve meg på drag race, må jeg nesten ha sonden ganske langt fra turbo pga det genereres mye varme i eksosen med launchcontroll.
Forresten jeg som har justert bilen til han som brøyter Kosmoisen, og bilen hans gikk utrulig mye bedre når jeg slapp AFR fra ca 10,5 til 11,5-12 på 1,5 bar ladetrykk.
En slik oppgradering som du har gjort med større dyser og LMM får man sjeldent helt optimalt uten ei god remapping av bensin, selv om det har fungert bra for mange bla i USA.
Kjører du forresten uten noen form for dump eller resirk ventil nå? Får du noen form for surge når du slipper gassen? Vist LMM ser noen form for surge vil ecu få et slikt signal:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/16.png
Den grønne linja ca i midten der det står egt7 helt til høyre. Dette kan føre til en del rare AFR verdier når du slipper opp gassen, eller kjører på lite gasspådrag mens turboen jobber, og har ganske stor kompressordel.

TeamBørnOut
25/01/11, 14:31
Har vell litt store dyser i forhold til lmm størrelsen også. man bør bygge lmm etter når den "bunnes".. 4.8-5V ca 1000-1500rpm før turtallsperra. originalt så bunnes den ved 3500 et sted :D

Kalsn
26/01/11, 01:11
Plasseringa til lambdaen ser du på bildene lengre ned, rett ved den orginale. (orginale sitter DØNN fast...)
Ja ser for meg at bilen vil gå betraktelig bedre på 12-13 enn på 9. :) har litt lyst å prøve å sette i orginal chippen og se hvordan blandinga blir da, om den blir for mager eller ei.. Kjører akkurat nå uten dumpventil, men som du ser lengre ned har jeg handlet en i forrige uka. Venter bare på at biltema skal levere 3" alurør :)
Men som jeg ser på tengningen ja, så surger jo bare turboen når jeg slipper gassen, så vill vell få ei snodig blandig akkurat da ja. Ellers under vanlig pådrag/kjøring surger den ikke. Eller ikke som jeg klarer å høre? Er jo ported shroud på turboen også


MONTERT ALU COOLER
Brukte kvelden i dag på å montere alu cooler. Ble litt mer tillpasning enn va jeg hadde ventet men, egentli bare koosejobb når man står inne! :)

Vekk med gammel cooler (har btw 2 stk org coolere til salgs nå)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1.jpg?t=1295998084


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1.jpg?t=1295998133

Ikke store greiern egentli, men flowen i den er jo 100 ganga bedre enn org, og dobbelt så tykk, 3" inntak/uttak, mot 2.25 som er org på ac-cooler (?)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1.jpg?t=1295998322

Kutta bare de orginale festene oppe, deretter sveiste jeg dem 2 cm lengre og lakkerte dem, ble bra, holder radiatoren bomfast.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1.jpg?t=1295998540

Liker ikke 3" v-banden som er på turboen, blir nok å slipe den ned til 2.5 og bruke det. Plages fryktelig med å få 90 gradern presset på. Men fikk faktisk presset på 2.5" på 3" utløpet, så får håpe det holder. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1.jpg?t=1295998841
Vises ikke så godt når grillen er på da...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1.jpg?t=1295998898

Er faktisk plass til syk stor intercooler i 940, har man elvifte atpåtil så har man jo enorm plass der fremme.. Siden denne cooleren er lavere enn org, så brukte jeg bare gjengestenger under, og laget meg ei tynn plate som jeg borra hull i, så satt mutter på hver side, slik at den kan justeres opp og ned viss det trengs
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1.jpg?t=1295999014

Ble bra til slutt :) Neste skritt er å få fikset dpn skikkelig, skal prøve 3.5", og se om det utgjør noen forskjell :) veivhusventen, dere ser hvor den ligger å puster, nesten rett på eksoshuset.. Har liggen catchtank og heile greiern..Lurer litt på hvor jeg skal plassere den henn i motorrommet?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1.jpg?t=1295998951

Har også endelig fått fikset en skikkelig dumpventil og, 50 mm.. Usikker på merke, men er noe kinagreier..Garantert bedre enn den 249,- dumpen som jeg hadde før som lak noe grusomt..
Venter bare på alurør nå så får jeg sveiset på aluflensen, så blir det montering :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1.jpg?t=1295999077

mcnugget
26/01/11, 16:08
Ser meget bra ut ;) spørst om det blir en slik ic på meg og.. :)

Kalsn
26/01/11, 16:37
Ser meget bra ut ;) spørst om det blir en slik ic på meg og.. :)
Ja ser mye mer barsk ut :) Den kunne lett vært litt høyere, er jo ca 10 cm lavere enn org cooler. Men merker forskjell etter jeg monterte, ble mindre ketshupeffetkt, og ladetrykket kom jevnere, ikke plutselig :P Fikk jo også montert 3" trykkrør mellom turbo og ic da, pluss fikset litt bedre bøyer slik den flower finere:)

mcnugget
26/01/11, 17:00
Ja ser mye mer barsk ut :) Den kunne lett vært litt høyere, er jo ca 10 cm lavere enn org cooler. Men merker forskjell etter jeg monterte, ble mindre ketshupeffetkt, og ladetrykket kom jevnere, ikke plutselig :P Fikk jo også montert 3" trykkrør mellom turbo og ic da, pluss fikset litt bedre bøyer slik den flower finere:)

ikkje dumt.. :) Ser for meg at bilen går greit etterkvart? :D Fått kobla opp målere? altså ladetrykk og oljetrykk? :)

Kalsn
26/01/11, 19:26
ikkje dumt.. :) Ser for meg at bilen går greit etterkvart? :D Fått kobla opp målere? altså ladetrykk og oljetrykk? :)

Jepp syns bilen går meeeget bra, litt kjedelig på topp pga kammen men går jo myye bedre enn med 13cn osv:). Turbotrykk har jeg hatt koblet til heile tia, mens oljetrykk må jeg bare vente med inntil jeg får fikset oljekjøler og filterflytter:)

mcnugget
27/01/11, 22:58
Hehe, kan tenke meg det :) Blir bra med ny kam!! Gleder meg til eg får smelt sammen motoren min igjen eg og.. :D Gjort noko med understell osv? Det står her sikkert en plass, men har så treigt nett..

Kalsn
28/01/11, 10:06
Hehe, kan tenke meg det :) Blir bra med ny kam!! Gleder meg til eg får smelt sammen motoren min igjen eg og.. :D Gjort noko med understell osv? Det står her sikkert en plass, men har så treigt nett..

Heh hjelper ikke med raskt nett når d ikke står noen plass:) nei har ikke gjort noe med understell bortsett fra senkesett framme:p skal hive meg til å kjøpe bilstein og foringer, men spørsmålet er jo om d blir ny kam eller truetrack fyrst;)

TeamBørnOut
28/01/11, 10:13
Kam! :d

Kalsn
28/01/11, 11:48
Kam! :d

Ja spørs bare, har trua på at jeg får mest igjen mtp blandinga og effekt, og har ikke bruk før truetrack for asfalten kjem fram. Demperne mine skulle vært byttet for lenge siden. Kjennes godt at de er 15 år:(

Fighter
28/01/11, 16:36
min kam ligger enda her:P Du får bare ta vinkelsliperen å kutte spør til fordeleren ;)

TeamBørnOut
28/01/11, 16:39
går fint det hvis man bare prøver å være litt nøye.

mcnugget
28/01/11, 17:10
Heh hjelper ikke med raskt nett når d ikke står noen plass:) nei har ikke gjort noe med understell bortsett fra senkesett framme:p skal hive meg til å kjøpe bilstein og foringer, men spørsmålet er jo om d blir ny kam eller truetrack fyrst;)

Er ikkje alltid så godt å vite kva ein skal prioritere.. :) men kanskje kam først, siden du først er i full gang med motoren? så får du alt på stell, kjekkere å begynne på understell/drivverk også da, når alt funker.. :)

Kalsn
28/01/11, 17:18
min kam ligger enda her:P Du får bare ta vinkelsliperen å kutte spør til fordeleren ;)


går fint det hvis man bare prøver å være litt nøye.

Ja kanskje man skulle prøvd det? hvordan ser sporet egentli ut? ingen som har bilde eller lignede? :)


Er ikkje alltid så godt å vite kva ein skal prioritere.. :) men kanskje kam først, siden du først er i full gang med motoren? så får du alt på stell, kjekkere å begynne på understell/drivverk også da, når alt funker.. :)
nei skal være vist.. Spørs om ikke kam ja, har lyst å ta drivverket til sommern :) samt det utvendige :)

mcnugget
28/01/11, 17:21
Hørest ut som en god plan ;)

Fighter
29/01/11, 16:58
sporet er bare et rett kutt i bakkant av kam, tvers over:) ikke såå nøye å få det 100% riktig, bare sporet går i senter, da lh2.4 stiller tenningen din av seg selv, til en viss grad. :)

TeamBørnOut
29/01/11, 17:01
Blir ikke være en hva en små slapp gammal regreim gjør :D men justerbart kamdrev er jo å anbefale. (uansett om man har laget sporet selv eller kjører original kam).

Kalsn
29/01/11, 17:17
er det da nøye hvor man evt kapper? eller er det ikke nøye hvor sporet blir skjært, mtp tenninga osv?

Fighter
29/01/11, 17:19
Joa altså kapper du 45grader feil så får du ikke satt fordeleren ca riktig, eller, kan vel flytte på pluggledningene. Men du har jo org kam, så legg dem side om side, og merk med en tusj eller noe annet fint, så blir det jo ikke stein galt iallefall:)

Kalsn
29/01/11, 19:51
Joa altså kapper du 45grader feil så får du ikke satt fordeleren ca riktig, eller, kan vel flytte på pluggledningene. Men du har jo org kam, så legg dem side om side, og merk med en tusj eller noe annet fint, så blir det jo ikke stein galt iallefall:)

tar resten på pm, så får vi gi dette et forsøk! :) har en topp liggende med kam osv, blir å demontere den og bruke gammelkammen fra den, kan vell "prøvemontere" kammen , for å se at sporet jeg skjærer ut passer ca? før jeg river ut kammen av bruksbilen :)

Kalsn
31/01/11, 00:14
Ny kam på vei da straks! :D blir morsomt å prøve! Er det noe som burde byttes i toppen når jeg først er i gang egentli ? o-ringer, pakninger osv?
Skal lage meg nytt eksosanlegg også, er veldig dårlig sveist det jeg har nå og er veldig mye frieksos. Har mulighet å få skaffet 4", tenkte jeg skulle prøve det å se hvordan det funket, TBO du har ingen erfaring med passformen til 4"? er det plass egentli? tenkte på fra turbo og bak til første lydpotte :)

TeamBørnOut
31/01/11, 00:18
Du bør bare passe på at shimsene etc stemmer.
ang 4" eksos så vet jeg ikke hvordan det er med ajden grenrør? Men hvis du får plass så ta det ned hele DP ihvertfall, så kan du heller ta mindre derrifra og ut. jo større jo bedre :D men er litt dårlig plass under på 940 gitt :/
spess når motoren flytter seg litt etc..
men blir moro når du får ny cam :) bare vær forsiktig med å clutche ut i turtall etc. da spruter bakakselen. de tåler kreftene. men ikke clutchbruk!

Kalsn
31/01/11, 00:33
Du bør bare passe på at shimsene etc stemmer.
ang 4" eksos så vet jeg ikke hvordan det er med ajden grenrør? Men hvis du får plass så ta det ned hele DP ihvertfall, så kan du heller ta mindre derrifra og ut. jo større jo bedre :D men er litt dårlig plass under på 940 gitt :/
spess når motoren flytter seg litt etc..
men blir moro når du får ny cam :) bare vær forsiktig med å clutche ut i turtall etc. da spruter bakakselen. de tåler kreftene. men ikke clutchbruk!

ja skal få noen som har litt peiling lamme meg når kammen skal byttes. :) trur det skal være nok plass til 4" under bilen og, 3" eksosn min nå henger ganske langt ned, og det tar aldri borti, trur det kan gå med 4" bare jeg får den riktig opphengt :D

Kalsn
01/02/11, 00:00
Ble plutselig fri for ladetrykk i dag... Fant ut at kinasatanskapet av en wg hadde knekt... var selve stemplet som knakk, selve "flappen" som presses ned mot grenrøret og holder det tett. Akkkurat i sveisen der..Fikk det heldigvis sveiset på plass igjen, men har dårlig tru for at det holde lenge, blir jo jævli varmt der til tider, og plutselig kaldt :p Tru om det finns noen slags form for reklamasjon? har jo bare holdt i drøye halvannen måned.

Ellers har jeg montert den 50mm dumpventilen, var så heldig og fikk sveiset alurøret i dag, og takk til "mik4oj" for jobben :D men synd at den ikke åpner, men trur det løser seg når jeg får stilt opp trykket til 1.5, hører at den såvidt åpner på 1.05 trykk nå :)

TeamBørnOut
01/02/11, 00:05
Kina varer er kina varer dessverre :/

Kalsn
01/02/11, 00:09
Kina varer er kina varer dessverre :/
ja er prisen man må betale for å betale lite :P Er bare redd for å bli fri for trykk når jeg minst venter det :(

Frigstad Racing
01/02/11, 00:13
Hvor kjøpte du WG på KL-racing? kan jo være du kan ta ett bilde av det som skjedde og sende til dem, det er jo for dårlig.. men er jo flere som sier at de hks kopiene skal funke..

Kjøpe deg en dyrere type WG nå da?

Hvordan justerer du turbotrykket ditt? Justerbar WG eller pysventil? :p

Kalsn
01/02/11, 00:23
Hvor kjøpte du WG på KL-racing? kan jo være du kan ta ett bilde av det som skjedde og sende til dem, det er jo for dårlig.. men er jo flere som sier at de hks kopiene skal funke..

Kjøpe deg en dyrere type WG nå da?

Hvordan justerer du turbotrykket ditt? Justerbar WG eller pysventil? :p

jepp kjøpte den på kl racing, har tatt bilde av den også, men skal nå uansett faen holde i mer enn 1 måned? :mad: jaja får nå holde så lenge som den klarer, skal sende dem en mail på dette... Nei noe dyrere wg er ikke aktuelt, orker ikke å plukke av grenrøret og heile greia :p pluss av at andre ting står (STO) fremfor på lista mi.
Wgn trur jeg er justerbar, ser ut som man kan justere fjørspennet fra toppen av wgn også. Kan jo og kjøre trykk på toppen av den, for så å regulere trykket.

Kalsn
01/02/11, 16:38
Herlig service fra kl-racing.. Fikk svar etter 2 minutter, og en ny wg er på vei i posten, THUMPS UP vill jeg si :)

volvoRsport
01/02/11, 17:14
men er jo flere som sier at de hks kopiene skal funke..


HKS type 1 kopien skal ihvertfall være ganske bra, men dette er en type 2.

Kalsn
01/02/11, 22:28
multilink?
Får antageligvis kjøpt komplett multilink mk2 bakstilling om en stund viss jeg vill. Kjenner at interessen for å bygge om er der, lurer fryktelig på om det bare er oppskrytt eller om det faktisk er like greit med stiv aksel. Men skal bytte diff uansett, så hvorfor ikke bytte hele greia :D Men lurer på ett par ting, hvordan er det med utveksling, er det mulig og benytte seg av samme som på 1031 jeg har nå? Hvordan er det med sperre til disse, er vell vanskelig å finne tak i.. Må vell finne en slyngdiff å modde, er det noen sak å finne evt? (vet verken utveksling eller om den jeg skal kjøpe er diffet)

TeamBørnOut
01/02/11, 22:33
skal du bruke clutchen litt så må du ha delt aksel eller koste på deg spesial drivaksler.
får 3.31 utveksling til delte akslene også. samme innmaten men litt bedre opplagring (seigere stål etc).
bilen blir jo en drøm å kjøre i forhold. men husk du bør ha tank til en slik bil også. ellers må du modde original tanken litt. da blir den litt liten

Kalsn
01/02/11, 22:41
skal du bruke clutchen litt så må du ha delt aksel eller koste på deg spesial drivaksler.
får 3.31 utveksling til delte akslene også. samme innmaten men litt bedre opplagring (seigere stål etc).
bilen blir jo en drøm å kjøre i forhold. men husk du bør ha tank til en slik bil også. ellers må du modde original tanken litt. da blir den litt liten
Har 3.31 på min nå (hvordan var det nå, lavere tall, høyere utveksling?), går det ann å plassere denne i klokka til multilinken?
Følger med bensintank og alt som skulle trenges :)

TeamBørnOut
01/02/11, 22:43
Ja du kan flytte over innmaten i multilinken. mulig du må bytte lager bare (varierer litt faktisk. ikke funnet ut hvorfor det varierer heller :D).
Lavere tall = høyere toppfart. så du klarer fint 250kmt med oppsettet ditt :D

Fighter
12/02/11, 11:09
Fått montert kammen? :)

Martin.S
12/02/11, 13:23
Lest igjennom stårt sett hele tråden din nå:) Artig prosjekt og mye nyttig info. Har du planer om å få bremsa bilen?

Frigstad Racing
15/02/11, 19:31
Kjøpte du eksosflens fra Hx35'n på KL Racing eller fikk du den med?

vet du hvor jeg kan få tak i flens fra HX35 til eksos? eventuelt 3" V-band?

VolvoR-Sport
15/02/11, 20:58
kan jo kjøpe flensen fra kl racing, så sveise på 3" v-bånd? :)

Kalsn
15/02/11, 23:04
Fått montert kammen? :)

Nei har ikke montert den enda, støtt på et "problem" (utfordring:D) Trudde det skulle være nok med å bare skjære til et spor på kryss til fordeleren, men ser at jeg må få dreid ut til styrepinnen også? eller klarer jeg å få dette borret selv? Problemet er vell "konen"... Hadde ikke lyst å bruke noe mer penger på kammen, da det er en gammel kam(og bare kostet meg 300:)) , men helt sikkert bedre enn org :)
trenger jeg egentli den styrepinnen?

Ser forskjell her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1.jpg?t=1297806566

"pinnen" som skal inn, va er oringen til, den lille på tuppen?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1.jpg?t=1297806645




Lest igjennom stårt sett hele tråden din nå:) Artig prosjekt og mye nyttig info. Har du planer om å få bremsa bilen?
Hyggelig å høre:) Har planer om å få bremset den, men føler at det ligger mye gratishester å lurer som man burde få hentet ut først, ny KAM og ikke minst datasprut slik jeg får bukt med blandinga mi som ikke er optimal.


Kjøpte du eksosflens fra Hx35'n på KL Racing eller fikk du den med?

vet du hvor jeg kan få tak i flens fra HX35 til eksos? eventuelt 3" V-band?
Nei følge ikke med. Kjøpte først 3" v-band, men va så smart at jeg målte utvending, noe som resulterte i at den ble 3" istedenfor 2.5" som der egentli var... Så fikk en kjenning til å dreie en flens, var gjort på ca 2 min :) Pluss at flensen på v-banden på hxn er helt flat (:O) noe jeg ikke skjønner, skulle vært spor i den slik at den blir tett, min er IKKE tett... Jeje, men de du vurdere å kjøpe har kanskje spor i seg?


kan jo kjøpe flensen fra kl racing, så sveise på 3" v-bånd? :)
Jepp trur det hadde vært lurt, så få den den flensen med også :)

mik4oj
16/02/11, 00:12
Fått i setene? ;)

Trond D.
16/02/11, 15:05
kapp pinnen, det gjorde jeg da jeg monterte enem kam på forrige bil.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1396.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1397.jpg

Truckdriver
16/02/11, 21:41
Fått testa noe mer med bbl på orginal motorstyringa? :)

Kalsn
16/02/11, 23:42
Fått i setene? ;)
Jess setene kom inn rett etter jeg fikk dem, ska peise ut noen bilder. Er classic stoffseter, mye finere enn de "rødeprikk" setene som var i før, pluss mye bedre sidestøtte på å :)


kapp pinnen, det gjorde jeg da jeg monterte enem kam på forrige bil.
ja blir enten å kappe eller evt borre hull i kammen, må tjike litt nærmer på det. Vill ikke bytte kam før jeg VET at alt stemmer og kommer til å funke :)


Fått testa noe mer med bbl på orginal motorstyringa? :)
Nei ikke mer enn at jeg kobla opp bbl opp mot den orginale ledningen som går inn i org lambda, og bilen gikk fint og fikk ikke opp noen feilkoder. Men skal se om jeg får tid til å sveise eksosen i morgen, kan hend at jeg tar vekk screamer'n og (:(), heh.
Noen her som vet va slags signal LC1 sender til orginal hjernen når LC1 går i feilmodus? slik som for feit blanding og blinker 7.4?

ChrML
17/02/11, 00:02
Ser bra ut dette her! :)

Har du samme problemet med resonans ved 3000 rpm som jeg har på mitt Ajden grenrør? Torra fikk samme problemet som meg, men han har det gamle designet (likt som mitt). Eneste forskjellen er at han sitt rør har avstiver sveiset mellom turbo og toppflens, som ikke så ut til å hjelpe.

Hvis grenrøret ditt ikke har problemet så kan det hende jeg kjøper et nytt til sommeren hvis jeg har penger :).

Truckdriver
17/02/11, 00:06
Fått sjekka om den klarer å ligge på rundt 14,7 AFR på cruising? Ett tips om det fungerer, og du vil ha den til å gå magrere for å spare bensin på delgass er at du kopler LC1 til pc og forandrer kurven :D
Som standard er vel LC1 satt opp for å gi full feit signal når den går i feilmodus. Dette kan du også endre når du kopler deg til. Vist ikke motorstyringa går i feilmodus da, så vil jeg tippe den magrer ut det maksimalt tillatte, tror motronic bla. har 15% korreksjon.
Vet ikke om jeg har nevnt det før, men vær obs på at når den blacker ut pga for feit blanding så tar sonden skade av det i lengden.

Kalsn
17/02/11, 15:30
Ser bra ut dette her! :)

Har du samme problemet med resonans ved 3000 rpm som jeg har på mitt Ajden grenrør? Torra fikk samme problemet som meg, men han har det gamle designet (likt som mitt). Eneste forskjellen er at han sitt rør har avstiver sveiset mellom turbo og toppflens, som ikke så ut til å hjelpe.

Hvis grenrøret ditt ikke har problemet så kan det hende jeg kjøper et nytt til sommeren hvis jeg har penger :).

Er usikker på om jeg har det, trur ikke det.! Problemet er ekstremt dårlig tilpasser eksos som tar borti m90n, så skurrer litt. Men trur IKKE problemet er der. Planen er å få sveiset ny dp i dag, og skal prøve å lytte om jeg hører noe :)
Du får helt sikkert en jævli grei pris hos Ajden regner jeg med når du nevner problemet ditt :) pratet med han forresten?


Fått sjekka om den klarer å ligge på rundt 14,7 AFR på cruising? Ett tips om det fungerer, og du vil ha den til å gå magrere for å spare bensin på delgass er at du kopler LC1 til pc og forandrer kurven :D
Som standard er vel LC1 satt opp for å gi full feit signal når den går i feilmodus. Dette kan du også endre når du kopler deg til. Vist ikke motorstyringa går i feilmodus da, så vil jeg tippe den magrer ut det maksimalt tillatte, tror motronic bla. har 15% korreksjon.
Vet ikke om jeg har nevnt det før, men vær obs på at når den blacker ut pga for feit blanding så tar sonden skade av det i lengden.
Nei prøvde ikke bilen i "fart", bare tomgang, blir nok noe annet når jeg får motstand på hjula. Ligger på ca 14 på cruising, har en følese av org lamda kan være ødelagt også... Datasprut ser nok ut som er eneste utvei her (rimeligste og sikkert :)). Du har ikke noe erfaring med MS på volvo generelt? :) er vell ganske likt Ford eller?

ChrML
17/02/11, 16:05
Er usikker på om jeg har det, trur ikke det.! Problemet er ekstremt dårlig tilpasser eksos som tar borti m90n, så skurrer litt. Men trur IKKE problemet er der. Planen er å få sveiset ny dp i dag, og skal prøve å lytte om jeg hører noe :)
Du får helt sikkert en jævli grei pris hos Ajden regner jeg med når du nevner problemet ditt :) pratet med han forresten?

Vil tro jeg får en bedre pris da :). Ajden fattar inte hva problemet skyldes, men ingenting hjelper. Det er nok selve utformingen av røret, altså et designproblem som forårsaker det. Rett og slett uflaks.

Blir spennende å høre på din da når du har fått fikset downpipen :).

Truckdriver
17/02/11, 22:50
Nei prøvde ikke bilen i "fart", bare tomgang, blir nok noe annet når jeg får motstand på hjula. Ligger på ca 14 på cruising, har en følese av org lamda kan være ødelagt også... Datasprut ser nok ut som er eneste utvei her (rimeligste og sikkert :)). Du har ikke noe erfaring med MS på volvo generelt? :) er vell ganske likt Ford eller?

Vist den klarer å ligge jevn rundt 14, og ikke 14,7, så har du nok litt spenningsfall mellom jord på bbl og jord på hjernen. Enkleste måten å få bort den faktoren er å jorde bbl i ei jordingsledning til hjernen, helst ganske nært hjernen. Strømbruket er soppas lavt til bbl at det har ingen innvirkning på funksjon til hjernen.

Har mest erfaring med datasprut på Ford og BMW ja, og skal prøve meg litt på Subaru. Men orginal motorstyring til Volvo er jo i samme famile som bla BMW, så det skal ikke være noe stort problem. Og motorteknikken er jo gammeldags 2v teknikk, som gjerne er glad i både mye tenning og feit blanding, ikke ulik andre motorer jeg har erfaring med. Jeg ønsker å lære litt mer om disse stålklumpene også, så derfor er jeg å sniker litt innpå forumet her innimellom :) Og ved rein tilfeldighet kom jeg over en lokal bil som går for å fungere greit, og gå bra, i motsetning til turboprosjekter til mange sambygdinger som lever på lånt tid allerede fra første oppstart :D

En ting jeg ikke har fått klart for meg er om det finns nyere gamle Volvo med samme kontakt på hjerne som Motronic på bmw. Grunnen til det er at det finnst ferdige adapter utvikla til bmw for å kople til datasprut. Denne metoden gjør at man sparer seg for mye tid vist det orginale ledningsnettet er i god stand, og det er raskt å kople tilbake til orginalt sprut om det blir nødvendig, og ikke minst så bevarer man ett mest mulig orginalt utsende i motorrommet.
Har fått med meg at det finns flere utgaver av motorstyringene, bla LE og LH jetronic, og opptil 2 hjerner :eek:
Er vel gjerne samme problem på enkelte utgaver som på eldre bmw, at tps er ubrukelig til datasprut pga det er en av/på bryter.

Frigstad Racing
18/02/11, 17:32
Åssen ser baksiden av turboen din ut? Flensen mot downpipe tenker jeg på. Hvor mange bolter?

Kalsn
18/02/11, 19:25
Åssen ser baksiden av turboen din ut? Flensen mot downpipe tenker jeg på. Hvor mange bolter?
Her har du et bilde, 5 bolts baklokk, nesten likt det som vanlig garrett har, bare litt større så passer ikke :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1.jpg?t=1298053406

Kalsn
18/02/11, 19:37
Vist den klarer å ligge jevn rundt 14, og ikke 14,7, så har du nok litt spenningsfall mellom jord på bbl og jord på hjernen. Enkleste måten å få bort den faktoren er å jorde bbl i ei jordingsledning til hjernen, helst ganske nært hjernen. Strømbruket er soppas lavt til bbl at det har ingen innvirkning på funksjon til hjernen.

Har mest erfaring med datasprut på Ford og BMW ja, og skal prøve meg litt på Subaru. Men orginal motorstyring til Volvo er jo i samme famile som bla BMW, så det skal ikke være noe stort problem. Og motorteknikken er jo gammeldags 2v teknikk, som gjerne er glad i både mye tenning og feit blanding, ikke ulik andre motorer jeg har erfaring med. Jeg ønsker å lære litt mer om disse stålklumpene også, så derfor er jeg å sniker litt innpå forumet her innimellom :) Og ved rein tilfeldighet kom jeg over en lokal bil som går for å fungere greit, og gå bra, i motsetning til turboprosjekter til mange sambygdinger som lever på lånt tid allerede fra første oppstart :D

En ting jeg ikke har fått klart for meg er om det finns nyere gamle Volvo med samme kontakt på hjerne som Motronic på bmw. Grunnen til det er at det finnst ferdige adapter utvikla til bmw for å kople til datasprut. Denne metoden gjør at man sparer seg for mye tid vist det orginale ledningsnettet er i god stand, og det er raskt å kople tilbake til orginalt sprut om det blir nødvendig, og ikke minst så bevarer man ett mest mulig orginalt utsende i motorrommet.
Har fått med meg at det finns flere utgaver av motorstyringene, bla LE og LH jetronic, og opptil 2 hjerner :eek:
Er vel gjerne samme problem på enkelte utgaver som på eldre bmw, at tps er ubrukelig til datasprut pga det er en av/på bryter.

Jordinga mi har jeg lagt på samme plass som bensinhjernen er jordet, så skal være god jording, hvor viktig er det med strømmen? Husker ikke i farten hvor jeg hentet fra..Men skal være tilstrekkelig:)

Ja har fått høre at du er meget kompetent på MS, så er godt å høre at noen i nærheten har kompetanse. Frister noe voldsomt med sprut, har lagt nok penger i lmm og chipper, og trur gjerne at det kan være noe feil med chippen jeg har og, men har ikke lyst å bruke noe mer penger på chipper. For syns det er rart at mi blanding skal bli så MYE feitere en resten av gjengen som kjører likt oppsett.
Angående tps så er det vell bare en av/på som du nevte, gir et klikk (signal) når den åpner.. Men folk bruker vell tps'n fra 850 (?), den skal være være litt mer avansert :)

Truckdriver
18/02/11, 19:58
Det som er ulempen med chip som ikke er beregnet for ett helt nøyaktig oppsett, da det er vanskelig å få det helt nøyaktig. En god chip ska være tilpassa kapasitet til den aktuelle turbo, intercooler, eksosanlegg, dysetype(dødtid, sprøytebilde og kapasitet) og eventuelle andre mods gjort på motor. Med closed loop(lambdasonde) chip kan gjerne den som lager chipen tillate seg litt mer unøyaktighet på lav belastning.
Og med massemåler er også alle mods rundt denne viktig for nøyaktighet/funksjon til LMM. Alt fra endringer av rør/slangedimensjoner, skifting av luftfilterype på sugemotorer, og alt anna tenkelig som kan ha innvirkning på luftstrømmene. Dette er noe faktisk svært få vet at har stor betydning.
Chipen som sto i cossien når jeg kjøpte den kommer fra en som er kjent for god kvalitet, men da jeg fikk bbl på den bestemte jeg meg for å montere sprut, da jeg slettes ikke var fornøyd med funksjonene, og den brukte stort sett like mye bensin på finkjøring som på fult ladetrykk. Den chipen står forresten midlertidig i en sedan av rød farge :)

Så lenge TPSen lar seg feste, og den har ett signal på ca 0-5v så går det å bruke den :)
Jeg vil tro at en soppas ny bil har en orntlig tps ja.

Kalsn
19/02/11, 02:07
Det som er ulempen med chip som ikke er beregnet for ett helt nøyaktig oppsett, da det er vanskelig å få det helt nøyaktig. En god chip ska være tilpassa kapasitet til den aktuelle turbo, intercooler, eksosanlegg, dysetype(dødtid, sprøytebilde og kapasitet) og eventuelle andre mods gjort på motor. Med closed loop(lambdasonde) chip kan gjerne den som lager chipen tillate seg litt mer unøyaktighet på lav belastning.
Og med massemåler er også alle mods rundt denne viktig for nøyaktighet/funksjon til LMM. Alt fra endringer av rør/slangedimensjoner, skifting av luftfilterype på sugemotorer, og alt anna tenkelig som kan ha innvirkning på luftstrømmene. Dette er noe faktisk svært få vet at har stor betydning.
Chipen som sto i cossien når jeg kjøpte den kommer fra en som er kjent for god kvalitet, men da jeg fikk bbl på den bestemte jeg meg for å montere sprut, da jeg slettes ikke var fornøyd med funksjonene, og den brukte stort sett like mye bensin på finkjøring som på fult ladetrykk. Den chipen står forresten midlertidig i en sedan av rød farge :)

Så lenge TPSen lar seg feste, og den har ett signal på ca 0-5v så går det å bruke den :)
Jeg vil tro at en soppas ny bil har en orntlig tps ja.
Nei sant, er mye som skal taes hensyn til, hadde vært enklere å hatt datasprut, så man kunne fått bilen mer optimalisert, trur det ligger fryktelig mye krefter å venter bare med annen kam og ikke minst strupe blandinga!:)

Kalsn
19/02/11, 02:29
MULTILINK MK2 FIKSET
Har fått kloa i en multilink fra en 1996 modell 964.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1.jpg?t=1298077774

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1.jpg?t=1298077927

Må fikse nye skiver, waier osv!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1.jpg?t=1298078034

960 bensintank også

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1.jpg?t=1298077978

Har tonet rutene for ca 4 måneder siden, men har ikke tatt noen bilder av bilen siden. Eller kjedelige stålfelger, men ser litt tøft ut siden nedre del av frontfanger heller ikke er blitt lakkert :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1.jpg?t=1298077860

Er vist 4.10 utveksling på akslingen, men regner med å flytte over 3.31 utvekslinga fra 1030 akslingen min. Ellers er det 1065 slyngdiff i klokka. Blir vell nødt å modifisere denne siden det ikke finns noen spesielle sperrer på markedet. Tenket på å sandblåse heile sjitn og lakkere den opp. Hvordan var det med foringer egentli, helt umulig å få tak i nye? skal vell klare å bruke de jeg har men skulle helst byttet. Ellers er det noe man burde tenke på /hvite? har alt av skruer og fester osv, får se nårtid jeg begynner arbeidet :)

henrik940
19/02/11, 09:08
Er ikke umulig å få tak i, det er bare dyrt :D

Vær litt forsiktig når du avspenner bladfjøra bare!

VolvoR-Sport
19/02/11, 10:54
Jepp trur det hadde vært lurt, så få den den flensen med også :)[/QUOTE]

ja, jeg har org holset baklokk tror jeg. sveisa på en 3" v-band der jeg og det funker fint :)

Frigstad Racing
19/02/11, 23:20
Hmm, han i sverige jeg skulle handle hx35 av sier det er 6-bolter bak på turboen, følger ikke med flens. Orginal hx35 flens passer jo ikke da, har du hørt om noen av disse turboene som har 6-bolts eller er det noe merkelige greier?

volvoRsport
20/02/11, 00:57
Hmm, han i sverige jeg skulle handle hx35 av sier det er 6-bolter bak på turboen, følger ikke med flens. Orginal hx35 flens passer jo ikke da, har du hørt om noen av disse turboene som har 6-bolts eller er det noe merkelige greier?

Er vel noe alà denne som bl.a. er til KKK K27, mulig det er akkurat samme også:
http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/A5-1-4F3.jpg

ChrML
20/02/11, 17:53
Jordinga mi har jeg lagt på samme plass som bensinhjernen er jordet, så skal være god jording, hvor viktig er det med strømmen? Husker ikke i farten hvor jeg hentet fra..Men skal være tilstrekkelig:)

Har du 2 forskjellige jord på lambdasonden din? Det er hvertfall vanlig at det er en signaljord som du bør jorde der hvor bensinhjernen er jordet. Men du bør absolutt ikke jorde strømmen til forvarminga på samme sted da den lett lager forstyrrelser. Den bør du jorde et stykke lengre unna (minst 30 cm), og ikke legg den vedsidenav høytalerledninger, det lager piping i høytalerne.

Hvor du henter plussen fra er egentlig ett fett. Det cleaneste er å finne en passende sikring som har strøm i de tenningshakka du vil ha og koble seg rett inn på brettet.

Jan-Einar Jenssen
20/02/11, 19:49
MULTILINK MK2 FIKSET
Har fått kloa i en multilink fra en 1996 modell 964.
[IMG]http://i754.photobucket.com/albums/xx185/tommykarlsen/IMG_0426.jpg?t=1298077774[/IMG

[IMG]http://i754.photobucket.com/albums/xx185/tommykarlsen/IMG_0427.jpg?t=1298077927[/IMG

Må fikse nye skiver, waier osv!

[IMG]http://i754.photobucket.com/albums/xx185/tommykarlsen/IMG_0429.jpg?t=1298078034[/IMG

960 bensintank også

[IMG]http://i754.photobucket.com/albums/xx185/tommykarlsen/IMG_0428.jpg?t=1298077978[/IMG

Har tonet rutene for ca 4 måneder siden, men har ikke tatt noen bilder av bilen siden. Eller kjedelige stålfelger, men ser litt tøft ut siden nedre del av frontfanger heller ikke er blitt lakkert :)

[IMG]http://i754.photobucket.com/albums/xx185/tommykarlsen/IMG_0431.jpg?t=1298077860[/IMG

Er vist 4.10 utveksling på akslingen, men regner med å flytte over 3.31 utvekslinga fra 1030 akslingen min. Ellers er det 1065 slyngdiff i klokka. Blir vell nødt å modifisere denne siden det ikke finns noen spesielle sperrer på markedet. Tenket på å sandblåse heile sjitn og lakkere den opp. Hvordan var det med foringer egentli, helt umulig å få tak i nye? skal vell klare å bruke de jeg har men skulle helst byttet. Ellers er det noe man burde tenke på /hvite? har alt av skruer og fester osv, får se nårtid jeg begynner arbeidet :)

så kjent ut den akslingen der :D tror det er noe slyngediff greier i den. eller hva det nå heter :p prøvde den litt før den ble demontert å da spant den på begge :) samt drev og vekslet litt mellom hjula etterhvert

Kalsn
20/02/11, 22:31
Har du 2 forskjellige jord på lambdasonden din? Det er hvertfall vanlig at det er en signaljord som du bør jorde der hvor bensinhjernen er jordet. Men du bør absolutt ikke jorde strømmen til forvarminga på samme sted da den lett lager forstyrrelser. Den bør du jorde et stykke lengre unna (minst 30 cm), og ikke legg den vedsidenav høytalerledninger, det lager piping i høytalerne.

Hvor du henter plussen fra er egentlig ett fett. Det cleaneste er å finne en passende sikring som har strøm i de tenningshakka du vil ha og koble seg rett inn på brettet.

Har jordet alle jordingene på samme plass, sto i instruksene flere ganger at de skulle jordes på samme plass? Mer optimalt og skille de eller? Plussen har jeg hentet fra en sikker kilde med sikring :)


så kjent ut den akslingen der :D tror det er noe slyngediff greier i den. eller hva det nå heter :p prøvde den litt før den ble demontert å da spant den på begge :) samt drev og vekslet litt mellom hjula etterhvert
Jess er slyngdiff i den, 1065. Vekslet etterhvert? herjet den i stykker på så kort tid eller? neida skal operere den opp snart prøve å modifisere den litt. :)

Før å få løs klokka, hvordan går man fram? Løsner aluramma fra underdelen? Hvordan er stikkakslingene festet, bare tredd rett inn i klokka?

Truckdriver
21/02/11, 00:59
jord alle jordlednigene til bbl på samme plass, også jord til instrumentet. Men om du jorder alle ledningen til bbl og bbl meter i en kabelsko f.eks, og i samme jordnigspungt som hjernen, så kan dette likevel lage nok offset til at signalet blir feil. Derfor lodder jeg som regel jordingen rett på ei jordlending som kommer fra hjernen, helst ganske nært hjernen. I så fall, pass på at det er ei rein jordledning, og at den ikke har noen anna funksjon.
og ivertfall ikke finn på å jord strømmtilførseln til bbl. jeg henter vanligvis strøm fra benisnpumpekretsen. Gjerne med ett ekstra rele og sikring om du er redd for støy fra pumpa.

Jan-Einar Jenssen
21/02/11, 10:19
Jess er slyngdiff i den, 1065. Vekslet etterhvert? herjet den i stykker på så kort tid eller? neida skal operere den opp snart prøve å modifisere den litt. :)

Før å få løs klokka, hvordan går man fram? Løsner aluramma fra underdelen? Hvordan er stikkakslingene festet, bare tredd rett inn i klokka?

hehe, 2 min med spinn må den nå tåle :p begynte på begge, gikk over til bare høyre etter ca 15sek så over til bare venstre og så på begge igjenn, og sånn holdt den seg til jeg stoppet :)

aner ikke hvordan man løsner klokka fra den aluramma. men vil tro den henger bare i noen bolter i ramma. syns det så ut til at akslingene var skrudd fast?

ChrML
21/02/11, 18:45
hehe, 2 min med spinn må den nå tåle :p begynte på begge, gikk over til bare høyre etter ca 15sek så over til bare venstre og så på begge igjenn, og sånn holdt den seg til jeg stoppet :)

aner ikke hvordan man løsner klokka fra den aluramma. men vil tro den henger bare i noen bolter i ramma. syns det så ut til at akslingene var skrudd fast?
Klokka er løs. Den er bare klemt imellom nedre og øvre alu ramme med foringer imellom.

Kalsn
21/02/11, 21:11
Klokka er løs. Den er bare klemt imellom nedre og øvre alu ramme med foringer imellom.
Hadde ei lita økt iste og fikk av øvre alu ramme, skiver og bremsesystem.. Alle foringene ser bra ut og :)
Skal man klare å dra ut akslingene slik som klokka står der eller?
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/183757_10150147635961133_602896132_8687593_10501_n .jpg

Kalsn
22/02/11, 23:07
Manglet vist samtlige braketter som skal feste multilinken til bilen, INGEN som har liggende? !!

ChrML
22/02/11, 23:22
Hadde ei lita økt iste og fikk av øvre alu ramme, skiver og bremsesystem.. Alle foringene ser bra ut og :)
Skal man klare å dra ut akslingene slik som klokka står der eller?
[IMG]http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/183757_10150147635961133_602896132_8687593_10501_n .jpg[/IMG ]
Yup, akslene er løse. Eller dvs, de er festet med C-klips inni splinesa som låser i et låsespor. Men en stor skrutrekker eller brekkjern å bikke med imellom klokka og C-leddet, mens en drar pleier å løsne de. Er best å ikke røske og rive i akselen så det klakker i CV ledda, for da drar du ofte akselen av CV-leddet isteden (festet på samme måte der) og det er muligens ikke så bra for CV leddet.

Kalsn
28/02/11, 15:39
har en følelse på at kanskje lambdasonden (den orginale) må være ødelagt, klarer ikke å kjøre bilen på under 1.5 liter på mila, er oppe på 2 liter på vanlig kjøring...Vet at blandinga er feit på max pådrag, men ellers ligger den alltid under 14.7... Men tørr ikke å koble bbl opp mot hjernen, for vet ikke hvordan signal den skulle sende til hjernen når den går i feilmodus.
Noen som vet om motorlampa kommer opp når man har gåen lambda? Vet at lampa har kommet opp når den har stått lenge på tomgang medhvert..

Frigstad Racing
05/03/11, 18:11
Kjører du med eller uten den "lydringen" på HX35'n? :)

Luigi
05/03/11, 18:25
Bra det er flere som hiver MK2 på bilene sine :) holder på med det samme på 740ien min :)

Drivakslingene løsner meget lett med et stort flattjern, gjorde vertfall mine :)
Du var jo heldig som fikk med sperre diff på din, slyngdiff?

min kom med vanlig åpen diff og 4.10 utv, så må bytte alt inni der :p men har alt klart :)

var jo dumt at du ikke fikk med braketter, ingen høggeri i nerheten du kan besøke? fort jort og skru av :p

btw, husk at du må bytte den flensen på diffhuset som mellomakslingen skrues fast på :p

Kalsn
08/03/11, 20:51
Kjører du med eller uten den "lydringen" på HX35'n? :)

Selfølgelig er den fjernet, lyd må man ha :D


Bra det er flere som hiver MK2 på bilene sine :) holder på med det samme på 740ien min :)

Drivakslingene løsner meget lett med et stort flattjern, gjorde vertfall mine :)
Du var jo heldig som fikk med sperre diff på din, slyngdiff?

min kom med vanlig åpen diff og 4.10 utv, så må bytte alt inni der :p men har alt klart :)

var jo dumt at du ikke fikk med braketter, ingen høggeri i nerheten du kan besøke? fort jort og skru av :p

btw, husk at du må bytte den flensen på diffhuset som mellomakslingen skrues fast på :p
Ja tenkte det skulle være arti å prøve om dette er så bra som alle skal ha det til :) må uansett bytte dempere bak og diffen, så hvorfor ikke bytte alt :)
Ja fikk med slyngdiff, og 4.10 (:()...
Braketter trur jeg at jeg skal klare å skaffe, eller satser på det!

Ellers har jeg sveiset wastegaten inn på eksosn, samt satt på oljecatchtank. Ble sinnsykt godt med null frieksos og null screamer, skal putte ut bilde og kanskje en videosnutt når eksosbandasjen kommer på.
Har begynt modifiseringen av A-kammen og :)

turbostian
08/03/11, 23:13
deg jeg så på fauske på shell idag ?

Kalsn
08/03/11, 23:18
deg jeg så på fauske på shell idag ?
jess kan stemme meget bra, blå 240? :)

Jan-Einar Jenssen
09/03/11, 11:16
så jo ganske så fin ut den 940'n din :) trur jeg sto parkert på siden av deg forige helg på shelln :p
(i en rååååååååsa hunday) :rolleyes:

Kalsn
09/03/11, 17:05
så jo ganske så fin ut den 940'n din :) trur jeg sto parkert på siden av deg forige helg på shelln :p
(i en rååååååååsa hunday) :rolleyes:
ja er fult mulig det! :) fin og fin, har jo et herpa panser og en fæl bungel i kanalen jeg må få fikset og :)

Jan-Einar Jenssen
09/03/11, 20:52
ja er fult mulig det! :) fin og fin, har jo et herpa panser og en fæl bungel i kanalen jeg må få fikset og :)

fikk ikke studert så nøye :p mest opphengt i lyden og usa-blinkersene :rolleyes:

Kalsn
09/03/11, 22:12
fikk ikke studert så nøye :p mest opphengt i lyden og usa-blinkersene :rolleyes:
aha lyden, ja den har blitt ca 100 ganger penere nå som screamern er borte, suser noe voldsomt, og gleder med voldsomt til å høre 1.5 bar istedenfør bare 1 bar :)

Jan-Einar Jenssen
10/03/11, 08:48
hehe, 1.5 blir nok sikkert litt mer morro enn 1 :p

turbostian
10/03/11, 13:03
jepp.. blå 240 med stygg takvinge å harry merke i bak ruta.

Kalsn
23/03/11, 23:01
Skjer ikke så mye her om dagene. Har mer eller mindre fått skaffet de delene jeg trenger til multilinken trur jeg nå. Så blir starter vell ombygginga når jeg har fått delene, samt fått modifisert slyngdiffen :) trenger bare å få borra et hull i A-kammen slik at jeg får i fordeleren, samt skjære spor i tilegg :)


Ikke vanskelig å se hvor turboen er plassert :) ryker godt når det er varmt..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2.jpg?t=1300915542

Frigstad Racing
27/03/11, 18:56
Du må få lagt ut bilde av downpipen din nå som du har fått koblet wg inn på eksosen :)

Kalsn
27/03/11, 21:00
Du må få lagt ut bilde av downpipen din nå som du har fått koblet wg inn på eksosen :)
Skal få på eksosbandasje først så :)
ellers har ekspansjonstanken smelta, pga varmen fra turboen, flaks at sånt skjer når man kommer hjem og ikke på langtur :) Må finne noe varmeavisende teip eller lign å klistre på..

ChrML
27/03/11, 21:04
Skal få på eksosbandasje først så :)
ellers har ekspansjonstanken smelta, pga varmen fra turboen, flaks at sånt skjer når man kommer hjem og ikke på langtur :) Må finne noe varmeavisende teip eller lign å klistre på..
Hehe, typisk det der :). Gjorde det for meg og, korken smeltet fast i tanken så jeg ikke får åpnet den. Må lage et varmeskjold imellom der :).

Frigstad Racing
27/03/11, 22:14
Eller flytte tanken :)

ChrML
27/03/11, 22:21
Eller flytte tanken :)
Yep, går an å flytte den og snu den 90 grader og sette den ved sideskjermen. Uten å gjøre noe med slangene, må bare lage en måte å feste den på. Men i mitt tilfelle funker det best å lage skjold fordi jeg skal ha en avskjerming rundt luftfilteret og, og da passer det bra å fortsette den opp forbi ekspansjonstanken :).

Kalsn
29/03/11, 22:32
Ting begynner å falle på plass nå mtp multilinken, så skal begynne å modifisere diffen snart. Men spørsmålet er jo hvordan utveksling jeg skal bruke, valget er å bare la den som står i nå stå på, altså 4.11, eller bytte til den som står på bilen nå, en 3.33? hva er å anbefale? lavest mulig?

Frigstad Racing
29/03/11, 22:38
ville nok gått for 3.33 hvis jeg måtte velge mellom de to :)

Kalsn
29/03/11, 22:42
ville nok gått for 3.33 hvis jeg måtte velge mellom de to :)
ja har hørt rykter om det funker best, man tømmer vell girene mye fortere med 4.10 kontra 3.33? Hvordan er det å bytte utveklsing? trenger ikke å chimse noe om eller lign?

Frigstad Racing
29/03/11, 22:54
Utvekslinga er vell bare å bytte solhjulet eller? antall tagger som bestemmer utvekslinga?

Når jeg snakket med bakaxeldelar i fjor om utvekslinger så sa han at til turbobil må du ikke ha mer enn max 3.73 i utveksling på bakakselen, kommer litt an på utvekslinga i girkassa også å hvor høyt turtall du skal kjøre. Fins en utvekslings kalkulator på nett, mener den lå på http://www.autopower.se men fant den ikke helt med en gang nå :p Den var iallefall veldig grei, fyller inn hvilken kasse du har, dekk osv og så kan du se hastighet/turtall med de forskjellige utvekslingene.

Fighter
29/03/11, 23:14
Må bytte solhjul og pinjong. Chimsing er nok helt nødvendig da.

ChrML
30/03/11, 15:18
Må bytte solhjul og pinjong. Chimsing er nok helt nødvendig da.
Kronhjul og pinjong mente du sikkert :). Sol og månehjul inni diffen har ingenting å si.

henrik940
30/03/11, 15:31
ja har hørt rykter om det funker best, man tømmer vell girene mye fortere med 4.10 kontra 3.33? Hvordan er det å bytte utveklsing? trenger ikke å chimse noe om eller lign?

Det stemmer :)

Kalsn
30/03/11, 19:04
Kronhjul og pinjong mente du sikkert :). Sol og månehjul inni diffen har ingenting å si.
Sjønner:) Byttet du utveklsing på din da? Måtte du chimse om da?


Det stemmer :)
Takk:D

Fighter
31/03/11, 01:30
Kronhjul og pinjong mente du sikkert :). Sol og månehjul inni diffen har ingenting å si.

Mente såklart kronhjul:) Var litt sent på kvelden hehe.

ChrML
31/03/11, 15:51
Sjønner:) Byttet du utveklsing på din da? Måtte du chimse om da?


Takk:D
Har ikke bytta utveksling på min enda, har fortsatt den kjipe 3.74 utvekslinga :p. Som skal byttes ut med 3.31. Men må nok shimse om, ja.

Kalsn
31/03/11, 22:14
Har ikke bytta utveksling på min enda, har fortsatt den kjipe 3.74 utvekslinga :p. Som skal byttes ut med 3.31. Men må nok shimse om, ja.
Aha såppas, var det 3.31 du hadde før, ble det MYE forskjell? Spørs om jeg ikke prøver 4.10'n først, så evt skifte senere, må jo demontere den som står på bilen min osv osv, så trur jeg tar det i senere tid viss det blir skikkelig ille:rolleyes:

Kalsn
03/04/11, 20:27
Har oppstått en problem med varmeapparatet mitt nå, blåser kun på nivå 5, ellers dødt. Regner med at det er motstanden som er gått? Stor jobb å fikse dette eller?

Har et spørsmål angående handbrekk på mulitlinken, er vell neppe mulig å bruke samme wire som fra stiv aksel?

volvoRsport
03/04/11, 20:30
Har oppstått en problem med varmeapparatet mitt nå, blåser kun på nivå 5, ellers dødt. Regner med at det er motstanden som er gått? Stor jobb å fikse dette eller?

Har et spørsmål angående handbrekk på mulitlinken, er vell neppe mulig å bruke samme wire som fra stiv aksel?

Tar du bort deksel under hanskerom og skrur ut hanskerommet, så sitter den ganske lett tilgjengelig.

Slettmyr
16/04/11, 13:50
Ja hvordan går det her da?
like før multilink nå? :)

Kalsn
16/04/11, 20:16
Ja hvordan går det her da?
like før multilink nå? :)
Jepp er fryktelig nært nå, regner med å starte ombyggninga over helga, venter på brakettene fra R.G nå, så før påska er over skal jeg være ferdig :)

R.G
29/04/11, 22:18
Jepp er fryktelig nært nå, regner med å starte ombyggninga over helga, venter på brakettene fra R.G nå, så før påska er over skal jeg være ferdig :)

trege posten:( tok sin tid før det kom fram ja.

men du har dem nå så, så da er det bare å skru:)

var snill å sandblåste dela for deg;)

Kalsn
30/04/11, 11:40
trege posten:( tok sin tid før det kom fram ja.

men du har dem nå så, så da er det bare å skru:)

var snill å sandblåste dela for deg;)

Jepp trenger bare tid nå så starter jeg, trenger bare småtterier som noen nye bensinslanger, muttere, rustbeskytter og sveisehjelp :) men alt finns i nærområdet så starter ombygginga når jeg får tia.

Blir montering av ny kam asap også, er inne til dreing nå for å fikse fordelerspor :)

Og tusen takk for hjelpa R.G, herlig jobb :)

Slettmyr
30/04/11, 13:25
Du som sto utenfor Elkem igår? :)

Kalsn
30/04/11, 18:47
Du som sto utenfor Elkem igår? :)
Jepps arbeider oppi steinbruddet der :)

Kalsn
19/05/11, 23:34
OMBYGGING YGGING TIL MULTILINK

Har endelig fått surra meg til å begynne å skru :) Har begynt å demontere den gamle bakstillingen. Fått tatt av "nok" eksos, tatt av mellomaksel, samt dempere, fjører og panhard.
Skal prøve å ta mest mulig bilder underveis, virker som jobben er mye lettere enn hva jeg trodde... håper jeg :)

Brukte bare paller og 2 heimsnekra oppkjøringsramper
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1305843151

Skal bli tomt under her løpet av morradagen, glemte jo selvfølgelig å spyle bilen under, så er jo bare ca 150 kilo sand under.. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1305843029


Uten å ha sett noe nevneverdig mye på slyngdiffen..Er det slik å forstå at når det ene hjulet spinner, så begynner "hjulet" med de 2 småvektene å spinne samtidig å løse ut vektene, som "låses" i storloddet? (Som skal sveises for at sperra skal funke i over 40 kmt?) Og er det fjærene til småvektene som skal "justeres" for å få sperra til å slå inn lettere? takker for svar! :=)

mik4oj
20/05/11, 11:44
Se her ja, bra du er i gang nå ;)
Du får bare rope ut om du trenger en hjelpende hånd med et eller annet.

Slettmyr
20/05/11, 14:15
Dette blir bra!
ikke lenge til det spinner på begge hjula nå da? :D

Kalsn
20/05/11, 23:33
Se her ja, bra du er i gang nå ;)
Du får bare rope ut om du trenger en hjelpende hånd med et eller annet.
jepp trur det blir bra! Jepp kan hende jeg trenger litt sveisehjelp :)


Dette blir bra!
ikke lenge til det spinner på begge hjula nå da? :D
Jepp! :D jepp er ikke svinlenge til, rekker mo neste helg med gode marginer, viss clutchen holder..har bynt å slure med litt folk i bilen i tyngre gir :p

Kalsn
21/05/11, 00:05
Demontert gamle bakstilling og bensintank

Har fått skrudd av alt av stag osv og fått heiset ned akslingen, gikk fint selv om jeg var alene!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1305931397

Ble vist mye plass her nå!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1305931460

Endelig ute..Fjøra på venstre sia satt på (muttern altså) så helt sinnsykt så kappet bare orginalfjøra sånn jeg fikk tak lettere i muttern..Orker ikke å bruke endelig med tid på ting som jeg aldri blir å bruke igjen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1305931529

Kun jeg som syns det er lite digg å ligge nedi reservehjulsbrønna å skru? :P

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1305931583

Orginal bensintank på vei ned:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1305931639

Tanken nede! Måtte bytte om armaturet til 960 tanken, og lodde noen ledninger, siden at tanken til 960 er litt "kortere" i ene enden enn 940n sin, blir ikke plass til 940 armatur..Noen som vet hvordan av pumpene som leverer mest bensin? er vell 033 og 037 pumper, 037 er til 940turbo

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1305931711

Ble sykt mye plass under her nå, pluss null rust :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1305931768

960 til venstre og 940 til høyre, må få fikset med slange til nippelen som sitter på venstre siden på 940 tanken, da den sitter noe lengre unne på venstre siden av 960 tanken, men enkel jobb :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1305932470

Regner med å få tank på plass i morgen, samt få på lakk til delene som skal sveises på, da halvparten er sandblåst:) Skal sveise loddet til slyngdiffen også, trur ikke jeg blir å justere fjøra til slyngene med det første..Får se hva man får tia til :)

Marius Skau
21/05/11, 00:33
Se her ja :) På tide du bynte og gjøre noe ^^

Kalsn
23/05/11, 15:46
Liten update..Fått skjært vekk panhardfestet, samt litt ellers som måtte bøte for å få plass til aluramma..

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1306161541

Skal pusse å behandle det asap :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1306161677

Prøvemontert fremfre brakett, passer som sagt kun på et av skruhullene, så må sveises fast..

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1306161598

Satser på å få de sveiset ferdig i dag, får se hva tiden viser. Ellers må jeg vente med å montere bensintanken, da jeg ikke fikk med alle festene, må lage noe lurt som holder den oppe på et slags vis! :)

timmie
24/05/11, 20:00
Nice nice, blir bra dette :D

Luigi
25/05/11, 11:31
uff, nå henger jeg virkelig etter med montering av min MK2 :p
men sørg for og få med masse bilder, og få med hva som må endres! hva du gjør me armaturet og slikt, er det jeg gruer meg mest til :p

Kalsn
25/05/11, 18:34
uff, nå henger jeg virkelig etter med montering av min MK2 :p
men sørg for og få med masse bilder, og få med hva som må endres! hva du gjør me armaturet og slikt, er det jeg gruer meg mest til :p
Hehe.. Jepp tar nå bilder støtt og stadig, som du sier med armaturet, er verden enkleste jobb, det som er forskjell på 960 armtatur kontra 940, er at selve armaturet er noen cm kortere på 960 grunnet grunnere tank, men flytter bare over den der hvite plastikktingen (d som måler bensinnivået?), må skøyte ledningen eller lodde dem da de sitter fast :) easy shit :)

Fremfre brakettene ferdig sveiset :) Forbanna tectyl som er et problem å få vekk, men ble nå rent nokk til å få det sveiset. Har også fått lagt beskyttelse over de plassene der det er bart metall, pluss pusset ned litt rust som kommer av at tanken gnir vekk lakken, og fått lakk på :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1306344238

Ser bra ut! :D fått på aluramma, eller sitter fast i framkant, og hviler på de to bakre brakettene (De som passer på org "fjørskruhull" ) Usikker på om jeg sveiser mutter inn, eller om jeg bare går for å legge mutter på innsiden og teiter til med en svær skiver mellom :)
Ting tar nå tid, er egentli ikke store jobben, må bare grave etter motivasjon :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1306344327

Slenger ut et bilde jeg tok før jeg satt inn bilen til skruving :) spent på høyden bak når jeg er ferdig :)

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/222918_10150239852841133_602896132_9244825_2118169 _n.jpg

henrik940
25/05/11, 18:42
Ganske så fin bil!

Jeg vil anbefale å legge ei svær skive/plate inn, det er den beste løsningen. Får meget godt anleggsområde til mutter.

Kalsn
25/05/11, 19:15
Ganske så fin bil!

Jeg vil anbefale å legge ei svær skive/plate inn, det er den beste løsningen. Får meget godt anleggsområde til mutter.

Takk :)

jepp, høres ut som en smart ide, har lyst å evt lage ei plate å sveise mutterne fast i den, men er usikker på hvordan jeg skal få den inn i vangen..Hvordan gjorde dere det med chrml sin bil? tredde dere bare skiva å muttern inn det lille, ovale hullet i hjulbuen ? :)

henrik940
25/05/11, 19:20
Tredde plata inn først (et helvete etter det jeg husker :p ) også la muttern bare oppå

Kalsn
25/05/11, 19:23
Tredde plata inn først (et helvete etter det jeg husker :p ) også la muttern bare oppå
hehe kan tenke meg det ja!:p Nådde dere mutter og skive til "hovedskruen" også fra det lillehullet?

ChrML
25/05/11, 19:26
Tredde plata inn først (et helvete etter det jeg husker :p ) også la muttern bare oppå
Er nok ganske lett med et sveiseapparat. Bare å sveise mutter til plata først over et hull i plata. Kappe den til sånn at du akkurat får tredd den inn og lagt den riktig inni vangen. Så bare skru til :). Evt sause Tec7 på undersiden av plata og skru fast midlertidig, la herde, så skru på multilinken.

Så lager du bare en plate med to mutre til de bakre og gjør det samme :). Det jeg har tenkt å gjøre på min neste gang den skal av.

Kalsn
25/05/11, 19:52
Er nok ganske lett med et sveiseapparat. Bare å sveise mutter til plata først over et hull i plata. Kappe den til sånn at du akkurat får tredd den inn og lagt den riktig inni vangen. Så bare skru til :). Evt sause Tec7 på undersiden av plata og skru fast midlertidig, la herde, så skru på multilinken.

Så lager du bare en plate med to mutre til de bakre og gjør det samme :). Det jeg har tenkt å gjøre på min neste gang den skal av.
jepp må være mye lettere å lage en slik plate ja, så slipper man å plages viss man måtte demontere, ser for meg at mutteren går rundt inne vangen viss man prøver å skru den ut :rolleyes: Spørs om jeg ikke bare punkter på plass den plata med 2 muttere, å bruker tec7 på den andre :)

ChrML
25/05/11, 19:54
jepp må være mye lettere å lage en slik plate ja, så slipper man å plages viss man måtte demontere, ser for meg at mutteren går rundt inne vangen viss man prøver å skru den ut :rolleyes: Spørs om jeg ikke bare punkter på plass den plata med 2 muttere, å bruker tec7 på den andre :)
Eventuellt en liten ide jeg fikk nå. Ikke store punktet som skal til for å holde plata på plass på innsiden så den ikke roterer... Bor et lite hull vedsidenav på hver side og nest fast plata fast i kanalen unnenfra :).

Er nok mer til å stole på enn Tec 7 løsningen avhengig av hvor mye hulromsolje og annen dritt det er inni der :).

Kalsn
25/05/11, 19:59
Eventuellt en liten ide jeg fikk nå. Ikke store punktet som skal til for å holde plata på plass på innsiden så den ikke roterer... Bor et lite hull vedsidenav på hver side og nest fast plata fast i kanalen unnenfra :).

Er nok mer til å stole på enn Tec 7 løsningen avhengig av hvor mye hulromsolje og annen dritt det er inni der :).
jepp enda smartere, er jo nok å ha 2 bittesmå bolter som holder den på plass :) spørs om jeg ikke prøver denne måten:)

SirKim
25/05/11, 21:29
Begynner å bli sugen på multilink selv når jeg ser du også er i gang nå...
Sugen på LAV bil med MASSE camber!!!

henrik940
25/05/11, 21:31
Bare å byne da Kim! 20 min så er mye gjort.. :rolleyes:

SirKim
25/05/11, 21:33
haha, må gjøre ferdig bilen først :P Samt bytte motor :P
Har jo sånt evighetsprosjekt jeg vettu :P

henrik940
25/05/11, 21:35
Det tror jeg de fleste har :p

Kalsn
25/05/11, 22:42
Begynner å bli sugen på multilink selv når jeg ser du også er i gang nå...
Sugen på LAV bil med MASSE camber!!!

Jepp er vell ikke umulig viss man fjerner bladfjøra å peiser på med coilovers:)

Chrml: Når du sveisa loddet ditt, la du noe stål mellom diffen og loddet, eller arbeidet du det bare oppover? syns det virket som stor avstand sjønner du :)

Kalsn
26/05/11, 22:42
Liten update!

Har fikset nesten "hele" festet bake nå. Ganske genial måte, så slipper man å holde igjen muttern også, da den ene mutteren og plata "låser" den andre mutteren :) Tenke å borre 2 ekstra hull å sette skru igjennom, men må igjennom selve brakette da, tenke jeg skulle unngå det, men med denne som skal stå helt bakerst så går det fint at den ligger løs.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1306444854

Har borret hull i vangen til de to boltene også!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1306445093

Uff uendelig med tectyl under bilen! :rolleyes: Slik som dere ser så passer 1 av skruhullen orginalt, altså "fjørholderskruen" :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1306445320

Fått lakkert og montert demperstopperne også, skruhullene står der org :)
Satser på å bli ferdi løpet av morradagen/helga, eneste som blir skikkelig bekymring er den jævla bensintanken, fikk ikke med org 960 fester, så må mekke noe selv der...
Skal få lakkert kalipterne i gult, samme som senterringen på felgene :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1.jpg?t=1306445939

Frigstad Racing
26/05/11, 22:54
Tøft :) bra du tar bilder av operasjonen! Gleder meg til å se resultatet, er den multilinken du har den som er av aluminium?

Kalsn
26/05/11, 23:05
Tøft :) bra du tar bilder av operasjonen! Gleder meg til å se resultatet, er den multilinken du har den som er av aluminium?
Nei hele er ikke av alu, er bare den delen som skrues fast i bilen, alstå "toppen" av multilinken. :) Ja gleder meg voldsomt å se hvordan det blir :D

Truckdriver
27/05/11, 21:40
Har ikke vært borti dette selv. Men er det disse bakstillingene som har fjærer i komposittmaterial? Parabel eller bladfjær?