PDA

Vis full versjon : Treg gassrespons D5



TurboNoob
04/05/14, 21:46
Hei, jeg har en 2004 V70 D5 AWD med automat/tiptronic. Når jeg tråkker på gassen så reagerer den så seint, tar borti 1,5 sek før det skjer noe. Helt håpløst å ta en kjapp start hvis jeg skal kjapt ut i et kryss i en liten lomme i køen. Må jo stå med en fot på hver pedal.....
Er dette normalt eller er det noe galt med gasspjeld eller girkasse eller software?

Det ble byttet girkasse og vinkelkasse (eller hva det nå heter) i 2009 på verksted, for forrige eier, så vet ikke helt om alt som ble gjort.
Dette er nå ca 60.000km siden, så er nok en god ide å få flushet kassa også nå.

mstrandbo
05/05/14, 09:39
Høres akkurat ut som min 2.0T det :) Jeg har dog ikke Geartronic, men vanlig 5 trinnskassa. Men oppfører seg på samme måte, må planlegge litt :)

Jakke
05/05/14, 15:44
Om jeg tråkker på ut av et kryss så har jeg kjørt ut første gir fort som bare det, merker ingen treghet.

eab
05/05/14, 18:03
Jeg merker det samme i min 163hk d5 automat 2002 modell. Fatter'n har en 2003modell med samme motor og girkasse, og det er merkbar forskjell på disse to bilene. I 2003modellen kjenner man virkelig at turbotrykket øker selv med gasspedalen i samme posisjon hele veien. Min bil derimot kjennes mer ut som en sugemotor hvor man virkelig må tråkke til for å få noen reaksjon. Jo kaldere motoren er jo verre er det.

Jeg har også merket meg at girkassen oppfører seg forskjellig på disse to bilene, hvor min gjerne girer på et høyere turtall. Dette kan vel ha sammenheng med den reduserte effekten. Automaten min girer også ned mye tidligere, det skal altså mindre belastning til før den girer ned et hakk eller hopper ut av lockup.

Har lenge hatt mistanke om at noe er galt, og har tenkt å demontere turboen for å se hvordan det står til med VNT- skovlene osv. i eksoshuset. Og samtidig sjekke alle trykkslanger. Flere ting jeg har merket ved å sammenligne de to bilene er at min d5 går merkbart hardere enn 2003 modellen, samt at ved fullgass og omtrent rundt 2000rpm så kommer det en svak kvitrelyd frammi motorrommet. Lyden kan vel sammenlignes med surging (youtubevideo (https://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU), wikipedialink (http://en.wikipedia.org/wiki/Compressor_stall)).

Denne kvitrelyden får meg til å tro at det kanskje er mye sot og dritt som hindrer vnt-skovlene å bevege seg korrekt. Den harde gangen vil jeg nok tro er ei dyse eller tre som begynner å bli slitt. Ved kraftig pådrag er det også mer sort røyk fra min bil, noe som kan være fra en dårlig trykkslange eller evt. pga. skovlene i eksoshuset som ikke gir korrekt ladetrykk, i forhold til hva styreenheten forventer.

Jakke
05/05/14, 21:33
Høres ut som et dieselproblem for meg, evnt. turborelatert (wastegate, variable skovler for diesel).

Torsen67
05/05/14, 22:46
Jeg har nøyaktig samme symtomer som deg eab. Men hvis du leser aarnes sin tråd om bytte av spennbøyler til dysene så skjønner du det at disse blir slappe etterhvert. Da får ikke dysene det riktige trykket ned i hullene. Min teori er at de vibrerer opp og ned og derfor blir unøyaktige. Dette vil redusere effekten og motor vil vibrere mer pga unøyaktig tenningspunkt på en eller flere sylindre.
Ta en stålstang/dekkspake etc og hold inn til øret ditt. Legg andre ende inntil en og en dyse. Du hører tydlig hvem som knakker. Jeg har to som knakker skikkelig. Nå til onsdag blir disse byttet til nyoverhalte med nye spennbøyler. Blir spennede å se om bunndraget kommer tilbake.

Torsen67
08/05/14, 11:08
Da ble to dyser byttet i går. Men med elendig resultat. Den ene dysa knakker som fy ved pådrag og det er ikke lett å finne ut hvem av de det er da bilen må være i fart. Hører også at en eller to sylindre/dyser tenner på feil tidspunkt. Irriterende...

Sjakalen
08/05/14, 13:47
Min 2003 av samme type synes jeg drar på så det nesten må være skummelt for kassa pga. momentet. Kommer som ei kule med en gang. Drar derfor lite på i starten :)

Torsen67
08/05/14, 16:30
Hvilke utgave av motoren har du?

Sotengel
09/05/14, 23:08
Minges er vel heller ikke viden kjent for kvalitet ang dyser, husker det var ett par kærer inne på offroad.no som fikk dyser derifra til Chevrolet 6.5 te motoren som var allt annet en bra..

Sendt med talatut fra bondelandet

Torsen67
10/05/14, 09:48
Minges er vel heller ikke viden kjent for kvalitet ang dyser, husker det var ett par kærer inne på offroad.no som fikk dyser derifra til Chevrolet 6.5 te motoren som var allt annet en bra..

Sendt med talatut fra bondelandet

Det har du rett i. Etter en prat med de så sender de meg to nye dyser der de også har byttet spissene. Det gjorde de ikke på de to første jeg fikk. Da kan jeg bare returnere de to dysene jeg ikke vil ha. Håper dette løser problemet eller i det minste hjelper noe.

eab: fått sett noe mer på problemet?

Torsen67
10/05/14, 09:49
Min 2003 av samme type synes jeg drar på så det nesten må være skummelt for kassa pga. momentet. Kommer som ei kule med en gang. Drar derfor lite på i starten :)

Er din motor original?

jerognal
10/05/14, 12:40
Hvordan er det med EGR og innsug? Har TS sperret EGR?
Om ikke det er gjort, kan grunnen til at TS's bil reagerer så tregt på gassen ha noe med nedkokset innsug pga EGR-ventilen? Sperr EGR og gjør reint innsug om det er nedkokset.
Min ble mye kjappere etter sperring, selv om innsuget mitt var bra.

Tom K
12/05/14, 08:36
Får man ingen feilkoder hvis man sperrer EGR?

Torsen67
12/05/14, 13:25
EGR er sperret og innsug renset. Tom K: på 02 får man ikke feilmelding. På 03 er det noen som får det. Da kan man borre ett 10mm hull i sperringa slik at det kun er litt gjennomstrøm av eksos. Bedre enn ingen sperring.

Edit: ser nå at jeg svarte som dette skulle vært min tråd, unnskyld! Gikk litt fort i svingene her.
Om TS har sperret EGR og renset innsug vet jeg ingenting om.

Tom K
12/05/14, 17:06
Jepp, fant ut det jeg også, blenda hele hullet men fikk opp feilmelding, få ta det av og borre et hull i blindeplata i morgen, foreløbig så går bilen som den skal ;)

04 XC90 D5.

Sjakalen
16/05/14, 09:43
Er din motor original?

Ja original utrimmet D5. Bilen kom fra Tyskland i 2007 men det er vel helt uvesentlig.

andreas
18/05/14, 22:57
Tok ein runde med EGR'en i kveld eg òg. Rundt 200 gram drit fekk eg ut. Først skraping/graving og så ei sprayflaske med motorvask. Blenda av med det same eg var i sving, så får vi sjå i morgon om det dukkar opp feilkoder. Lot motoren gå eit par minutt på tomgang ette rensinga, men det kom ikkje opp noko då i alle fall. Har hatt litt treg respons frå "standstill", blir no spanande å sjå om dette kan ha innverknad. Om ikkje trur eg uansett det gjer godt å få rensa opp i systemet. Set av 30-40 min så har ein greitt med tid.

eab
29/05/14, 17:27
eab: fått sett noe mer på problemet?

Har nå fått sett over alle trykkslanger/rør uten å finne noen sprekker eller problemer. Samtidig laget jeg ei plate for å blende av egr-styret, og rensa ut alt gugget i slangene. Heldigvis har jeg gjort dette en gang tidligere, så det var ikke så enormt mye.

Plukket også ut ventilen som styrer ladetrykket og renset opp de små filterne som er der hvor ventilen dumper overskuddsluft/henter inn friskluft når den slipper vacumet til actuatoren på turboen. Link (http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122032)

Gassresponsen er bedre, men den er fortsatt litt sløv på veldig lavt turtall. Lenger opp (16-1700rpm) er det full fres i forhold til før. Kommer også mindre røyk ved pårdag nå, kontra tidligere. Automaten girer også annerledes og ser ut til å like lavere turtall bedre nå enn før, hvor den gjerne ville vente med å gire opp eller girte ned ved det minste pust på gasspedalen. Likevel blir jeg vel nødt til å få i pakninger osv. til eksosmanifolden så jeg får tatt av turboen og sett litt på vnt-systemet, samt sjekke dysene.

Torsen67
30/05/14, 02:57
Den heter noe sånt som Turbo Governor Valve (TGV?) Den har jeg byttet. Sjekket du vacuumslangen i fra denne til turboen?

eab
30/05/14, 12:43
Det var nok den ventilen jeg "rengjorde" (den som er i linken). Sjekket ikke slangen så veldig nøye, men prøvde å suge i den, og det var iallefall bevegelse i staget fra actuatoren. Skal se om jeg får lånt den som står i fatterns '03 modell for å sammenligne. Er det mye forskjell så får jeg vel bare kjøpe en ny, for det var ikke enkelt å få nettingen/filteret helt rent.

Holdt også på å lekte med vida i etterkant, fant ut at man kan aktivere denne ventilen derifra. Når bilen går på tomgang så hører man at det skjer noe i turbinhuset, samtidig som man ser signalet går mellom 0 og 100% (enkelt å se hvis man henter fram signalet i grafen). Men om skovlene i turboen faktisk har full "slaglengde" eller ikke er jo vanskelig å se uten å demontere turboen.

Torsen67
30/05/14, 19:11
En mulighet er å prøve feks Belladd turborens. Denne løser opp koks. Har tenkt å prøve denne selv, men venter til jeg har byttet vacuumslange til turbo.

Stig-Arne
31/05/14, 09:55
Om det handler om koks i turboen, så kan det enkleste og ofte det beste være å kjøre bilen hardt med belastning
På den måten så brenner turboen seg ren.

Dette gjorde jeg på min mors S60 2003 modell. når den var trillet 180 000 km.

Hektet campingvognen på kroken og kjøre en tur på ca 20 km, med turtall rundt 3-4000 o/min, litt bakker og slikt.

Etter det kom aldri feilen tilbake som vi hadde, at bilen gikk i nødmodus.
I forkant var TGV byttet.

TurboNoob
02/06/14, 19:43
Er det noen som har et konkret svar på fra hvilken årsmodell man må ha et hull i blendeplata til egr'en? Det har vel blitt anslått alt fra 2002 til 2007 her....:confused:

Edit: Montert plate uten hull på min nå, og fikk opp melding om Emisionskrav serv. oppfordras rett etter start. Rakk ikke rygge 5 meter engang. Så da må jeg vel bore hull i den...

eab
02/06/14, 20:52
Jeg har en 2002modell, ikke fått noen feilkoder etter 40mil. Har lest at fra modellår 2003 settes det feilkode.

Tom K
02/06/14, 20:58
Fikk feilkode på min 04, så jeg kjøpte blindeplate med hull på ebay ;)

Torsen67
03/06/14, 07:13
Og da forsvant feilkoden av seg selv? Hjalp det ikke å borre hull i den første plata du prøvde?

Tom K
03/06/14, 11:23
Feilkoden forsvant av seg selv, men den ligger nok i systemet som en "gul feilkode" jeg gadd ikke å borre i den plata jeg hadde laget, ikke var den noe pen heller så jeg kjøpte en på ebay som var helt nydelig ;)

TurboNoob
03/06/14, 16:28
Borret 10mm hull i plata nå. Ikke noe melding i dashen nå. Men merker ikke noe forskjell jeg.
Jeg har renset ut svart guffe av det alubendet som står rett foran blendeplata. Må jeg rense noen flere deler. Var ikke stort guffe i slangen som går opp til innsuget.Åpne innsuget og sjekke der også kanskje...?

Torsen67
03/06/14, 22:32
Måtte du slette feilkoden eller forsvant den av seg selv?

Tom K
03/06/14, 23:10
Min forsvant av seg selv, men min går fortsatt som en dass under 2000 omdr,så her er det noe annet galt

Torsen67
04/06/14, 08:15
Min går også som en dass under 2000 rpm. Jeg tror dette er mer ett vacuum/turboproblem enn dyseproblem nå. Skal kjøpe ny vacuumslange i fra TVG til turbo slik at jeg eliminerer den. Men har sterk mistanke til at det er ventilene i turboen som åpner for sent.
Er mye rare puste pese lyder i turbo før 2000 rpm når jeg drar gassen sakte opp med gir i nøytral.

Tom K
04/06/14, 08:18
samme symptom her ja :)

Torsen67
04/06/14, 09:39
eab nevner i en annen tråd dette med at ventilene i turbo setter seg pga koksdannelse. BellAdd selger ett skum som man kan fylle opp turboen med og la det stå noen minutter. Er fristet til å prøve dette. Brukes mye i turbomotorer både i Danmark og Island. Både i bil og marine motorer.

http://www.belladd.dk/en/SpecialRens/Bell-Add-Turbo-Rens.html

Torsen67
10/06/14, 14:49
Til info; jeg fikk litt bedre drag ifra 16-1700 omdr etter å ha byttet 2 dyser med nye dysespisser. Kjørte 50 mil i pinsen og forbruket har gått ned i fra 0.79 til 0.74 pr mil. NB: hadde fullastet bil i pinsen.

TurboNoob
10/06/14, 23:00
Jeg får melding om "Emissionskrav serv. erfordras" selv etter at jeg har borret et 10mm hull i blendingsplata. Det er heller ingen forskjell i gassresponsen, fortsatt like irriterende treig.......

Torsen67
10/06/14, 23:24
Det å blende egr virker stort sett positivt på de fleste eller mange biler, men gjør ikke underverker. For meg så kan det høres ut som du har flere problemer enn som så. For hvis den er irriterende treg så kan det fort være andre ting som dyser, turbo, lmm, lambda etc etc.