PDA

Vis full versjon : Motorstopp! Hjelp!



Torsen67
04/05/14, 19:54
Hei

Dette gjelder en Volvo Penta men er jo en B21. (VP AQ145) Tenkte det da går an å spørre her;-)

Da jeg nesten kom på det trangeste mellom Sjursøya og Hovedøya i ca 3 knop var det akkurat som å skru av tenningen. Ingen varlser som mekanisk lyd eller fusking. Rett bak meg kom det en stor C. Cruiser som plukket meg opp og tauet meg inn til Sandkroken slipp. Var heldig der;-)

Sjekket om det var gnist på pluggen (sjekket kun en). Det var det ikke. Tenkte med en gang at coilen har gått. Men åpnet for sikkerhets skyld fordeleren. Inni der så det bra ut. Ikke noe irr eller annen slitasje jeg kunne se.

Men kom så på at jeg kan dra på starteren med fordeleren åpen. Der var INGEN bevegelser! Rotoren sto helt stille! Her stopper min kunnskap. Hva har skjedd?
Er jeg ille ute nå?

Takker for svar.

Team Tynner
04/05/14, 20:12
Sjekk register reima di:)

Torsen67
04/05/14, 21:08
Ja, har skjønt det kan være denne. Googlet at spennhjulet kan låse seg og slite i filler reima. Er det noe dere er kjent med?

NB: AQ145a = B23

Torsen67
04/05/14, 23:08
Har noen av dere en link til dette strammehjulet slik at jeg får den til best pris?

Torsen67
04/05/14, 23:17
Sjekket på skruvat.no for B23 til bil for å få en prisindikasjon. Da fikk jeg opp bla denne: http://www.skruvat.no/Register-reim-sett-P320348.aspx

Er det noe rundt dette jeg kan regne med at det koster?

Etern1ty
05/05/14, 10:23
hvis det er B23 får du billig registerreimsett (reim og hjul) på biltema :) god kvalitet er det og

Torsen67
05/05/14, 15:06
Flott, da satser jeg på Biltema;-) Har du en link? Fant den ikke på siden deres.

eab
05/05/14, 18:11
Nå vet jeg ikke helt hvordan en aq motor ser ut ferdig montert i båt, men på bilmotorene er det veldig enkelt å ta av dekselet foran registerreima. Da ser du jo fort om den er hel eller ikke.

63317 er vel artikkelnummeret du skal ha på biltema. På bil er det en veldig kjapp og lett operasjon, men på båt så står det vel en varmeveksler eller noe foran registerdekselet som må bort i tillegg til det vanlige?

Torsen67
05/05/14, 18:44
Stemmer at varmeveksler, impellerhus og rør er i veien. Ikke noe problem å skru bort, men gjør det litt vanskelig å inspesere.

Men, nå fikk jeg bekreftet at kammen ikke går rundt samtidig som reima virker hel. Viftereim går rundt men hjulet innenfor på veivakselen som drar kamreim står stille. Hva har da skjedd?

eab
05/05/14, 18:58
Isåfall har nok kilen som holder hjulet i ro rundt veiva gått av

Fant en tråd hvor det er et bilde som viser hva jeg tenker på:
http://baatplassen.no/i/topic/104980-hvordan-faa-av-reimhjul-paa-veivaksling-aq145b/

Torsen67
05/05/14, 20:14
Takk for nyttig link. Jeg sjekket jo selvsagt ikke om selve tannhjulet der nede gikk rundt. Men har forstått det slik at når tennene/reima blir slitt og spennrulla muligens ikke henger helt med, så kan en av tannhjulene begynne å spinne på reima. Da er det nok gjort. Jeg tar høyde for dette og kjøper det settet som er linket til over.

Etter hva jeg har lest meg til, så er det skjeldent at denne tanna på selve remhjulet ryker. Men er den gåen så får jeg kjøpe den også.

Torsen67
05/05/14, 20:19
Ser BT selger både kamakselsett 63317 og 63327. Hvilke er rett?